Jij de mijne wel hoor.quote:Op maandag 9 april 2012 15:04 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik ben jouw grote vriend niet. Daar ga je meteen al de mist in.
Nu heb je het weer over de grote deler "banken". Net wist je nog dondersgoed dat die kopstukken uit dat plaatje er allemaal verantwoordelijk voor waren.quote:Het zijn de banken die ervoor verantwoordelijk zijn dat de probleemlanden veel te veel geld hebben kunnen lenen. De bankiers hadden op hun vingers kunnen natellen dat deze leningen bij de geringste economische tegenslag niet meer terugbetaald konden worden. Ondanks dat ze dit konden weten zijn de banken toch doorgegaan met het op grote schaal verstrekken van leningen aan deze landen.
Zo had je onderstaande kunnen opvatten, maar zo bedoelde ik het niet.quote:Op maandag 9 april 2012 15:10 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Jij de mijne wel hoor.
[..]
Nu heb je het weer over de grote deler "banken". Net wist je nog dondersgoed dat die kopstukken uit dat plaatje er allemaal verantwoordelijk voor waren.
Kom op, blijf een beetje bij je eigen uitspraken.
quote:Op maandag 9 april 2012 14:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik vind het wel vreemd dat bankiers, die voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de crisis, op sleutelposities worden geplaatst om deze zelfde crisis te lijf te gaan. Hoe irrationeel is dat?
Iedereen.quote:Op maandag 9 april 2012 15:10 schreef MouzurX het volgende:
Maar de schuld ligt nog steeds bij de overheden imo. Je kan wel de bankiers gaan opleggen dat ze tegen de overheden moeten zeggen: "let op lenen kost geld" maar uiteindelijk is het de overheid die leent.
Daarom moet je ook typen wat je bedoeld. Niet nadien.quote:Op maandag 9 april 2012 15:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Zo had je onderstaande kunnen opvatten, maar zo bedoelde ik het niet.
[..]
Nee hoor, alleen de overheid.quote:Op maandag 9 april 2012 15:12 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Iedereen.
Banken die de mazen van de wet misbruikten om eigen gevaarlijke rommel weg te schuiven, overheden die niet ingrepen, klanten die alles (topleningen etc.) aangrepen uit "greed".
Nu pik je er 1 kleine uit.quote:Op maandag 9 april 2012 15:13 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nee hoor, alleen de overheid.
De griekse overheid heeft er toch voor gezorgd dat ze zulke schulden hebben?
Klopt, maar je kan gaan twijfelen aan wie de politiek nou is.quote:Op maandag 9 april 2012 15:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dat het de politiek is die als medeschuldige moet worden aangewezen voor dit schuldendrama wordt ook verzwegen. Het is namelijk de politiek die ervoor gezorgd heeft dat de banken op ongelofelijk onverantwoorde wijze geld hebben kunnen uitlenen aan deze landen. De politiek was zo “euforisch” bij de invoering van hun zo innig gewenste euro dat de banktoezichthouders toestemming kregen de regels voor het uitlenen van geld aan de deelnemers van de eurozone dermate te versoepelen dat door de banken op grote schaal Europese staatsobligaties konden worden ingekocht. Door deze versoepeling van de toezichthouders mochten de banken de aankopen van Europese staatsobligaties als risicoloos op hun balansen zetten. Het bijkomende effect van deze ‘risicoloze’ leningen was dat de banken geen extra kapitaal hoefden te reserveren voor mogelijke verliezen. Zo ontstond een hefboomwerking waardoor alle remmen bij de hebzuchtige bankiers los gingen en er extreem veel Europese staatsobligaties werden opgekocht.
Het staat er precies zoals ik bedoelde. Jij interpreteerde het verkeerd.quote:Op maandag 9 april 2012 15:13 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Daarom moet je ook typen wat je bedoeld. Niet nadien.
Is duidelijker, grote vriend van me.
Eens!quote:Op maandag 9 april 2012 15:15 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan gaan twijfelen aan wie de politiek nou is.
Als de bankensector allerlei mannetjes in de politiek heeft dan: politiek = bankensector
De GS mannetjes zijn niet gekozen volgens mij. Die zijn er gewoon geplaatst.quote:Op maandag 9 april 2012 15:17 schreef MouzurX het volgende:
Maar als je uitgaat van het feit dat de politici door het volk zijn gekozen, dan is het volk weer de schuldige.
Alleen na de crisis zijn er mannetjes geplaatst.quote:Op maandag 9 april 2012 15:18 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De GS mannetjes zijn niet gekozen volgens mij. Die zijn er gewoon geplaatst.
Yup, pak het boeltje maar bij elkaar. Ik zet de vrachtwagen wel voor.quote:
Jij wilt de realiteit echt niet onder ogen zien he?quote:
Realiteit is voor mij wat je kunt bewijzen. Allerlei complotten opwerpen schiet je geen zak mee op.quote:Op maandag 9 april 2012 15:44 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Jij wilt de realiteit echt niet onder ogen zien he?
Maar is het niet waar dan, dat Monti bijvoorbeeld gewoon op zijn huidige positie is geplaatst? Hij is gekozen?quote:Op maandag 9 april 2012 16:28 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Realiteit is voor mij wat je kunt bewijzen. Allerlei complotten opwerpen schiet je geen zak mee op.
Zo blijf je in rondjes draaien. Je pikt 1 feit eruit om je algemene onderbuik, de hele bankwereld, te onderschrijven. Schiet niks op.quote:Op maandag 9 april 2012 16:30 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Maar is het niet waar dan, dat Monti bijvoorbeeld gewoon op zijn huidige positie is geplaatst? Hij is gekozen?
Uh... wat is nu eigenlijk de rol geweest van Goldman Sachs in de crisis?quote:Op maandag 9 april 2012 16:36 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Zo blijf je in rondjes draaien. Je pikt 1 feit eruit om je algemene onderbuik, de hele bankwereld, te onderschrijven. Schiet niks op.
Klinkt een beetje als een meiske van 4 jaar een snoepje pikt het bestempeld wordt als dief voor het leven.
http://www.presseurop.eu/(...)ls-van-goldman-sachsquote:De tentakels van Goldman Sachs
De belangrijke Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs, die ervan wordt beschuldigd Griekenland te hebben geholpen de werkelijke staat waarin de Griekse overheidsfinanciën verkeren, te verdoezelen en te speculeren op de Griekse staatsschuld, beschikt over een indrukwekkend netwerk van adviseurs die veel invloed hebben op de Europese leiders.
Het lijkt Petros Christodoulou niet uit te maken van welke kant hij complimenten krijgt. Als knapste jongetje van de klas is hij er al sinds zijn jeugd aan gewend om opgehemeld te worden. Met zijn benoeming op 19 februari tot hoofd van het Griekse Public Debt Management Agency (Agentschap voor het beheer van de staatsschuld) is Christodoulou nu tot de absolute top doorgedrongen.
Dit neemt niet weg dat deze voormalige manager Global Markets van de National Bank of Greece (NBG) centraal staat in het onderzoek dat de centrale bank van de Verenigde Staten, de Fed, op 25 februari aangekondigde. Daarbij gaat het om contracten betreffende de Griekse staatsschuld, waarbij een verband wordt gelegd tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs – en andere ondernemingen – enerzijds en de Griekse regering anderzijds.
Goldman Sachs, dat zijn hoofdkantoor in New York heeft, was als adviesbank ingehuurd door de Griekse regering, terwijl het tegelijkertijd speculeerde op de staatsschuld van dat land. De Amerikaanse Fed is met name geïnteresseerd in de rol van Petros Christodoulou, die begin 2009 naast Goldman Sachs de supervisie had over de oprichting van de Londense firma Titlos, met als doel om de schulden op de Griekse balans over te hevelen naar de balans van de NBG. Voordat Christodoulou in 1998 in dienst trad bij de NBG was hij bankier bij... precies: Goldman Sachs.
De Europese poot van de "regering-Sachs"
Deze affaire toont wel aan hoe invloedrijk het Europese netwerk van Goldman Sachs is, dat hier sinds 1985 gevestigd is. Dit dichte netwerk, dat zowel ondergronds als in het openbaar opereert, omvat bemiddelaars en getrouwen die zich dankzij hun adresboekje toegang weten te verschaffen tot de hoogste diplomatieke kringen. Deze adviseurs, die zorgvuldig worden geselecteerd en torenhoge vergoedingen ontvangen, weten tot in de kleinste details wat zich achter de schermen van de politiek afspeelt binnen de Europese Unie. Zij vinden een welwillend gehoor bij de besluitvormers, die zij in tijden van crisis rechtstreeks kunnen bellen.
Wie zijn deze mensen, die deel uitmaken van de Europese poot van de ‘regering-Sachs’, zoals de bank vanwege zijn grote invloed in Washington genoemd wordt?
De sleutelfiguur is Peter Sutherland, president van Goldman Sachs International, de in Londen gevestigde Europese dochtermaatschappij. Deze voormalige eurocommissaris voor mededinging en vroegere topman van BP is de onmisbare schakel als het gaat om de zevenentwintig EU-landen en Rusland.
In Frankrijk weet Goldman Sachs zich verzekerd van de steun van Charles de Croisset, voormalig bestuursvoorzitter van Crédit Commercial de France (CCF), die Jacques Mayoux, voormalig president van de bank Société Générale, opvolgde als inspecteur van Financiën. In het Verenigd Koninkrijk kan Goldman rekenen op Lord Griffiths, die voormalig premier Thatcher adviseerde, en in Duitsland op Otmar Issing, oud-bestuurslid van de Bundesbank en voormalig topeconoom van de Europese Centrale Bank (ECB).
Op een verdekte manier dingen voor elkaar krijgen
En dan hebben we het nog niet over de schare (vroegere) 'alumni' die inmiddels zijn opgeklommen tot de hoogste kringen waarop de bank een beroep kan doen om zijn pionnen naar voren te schuiven. De beroemdste van hen is Mario Draghi, die tussen 2001 en 2006 vicepresident bij de Europese tak van Goldman Sachs was. Tegenwoordig is hij president van de Italiaanse centrale bank, de Banca d'Italia, en voorzitter van de Financial Stability Board (FSB), het belangrijkste internationale orgaan voor stabiliteit in de financiële sector.
Verwacht echter niet dat u in de statige gangen van Goldman Sachs International beschaafde oud-diplomaten tegen het lijf loopt. Goldman doet een beroep op voormalige financiers en economen, bankiers van centrale banken of hoge functionarissen van internationale economische organisaties. Gepensioneerde ambassadeurs worden door Goldman beschouwd als aimabele mensen met een uitsluitend representatieve functie die geen directe contacten meer hebben op het hoogste niveau en niets van de zakenwereld begrijpen. De bank staat midden in de realiteit.
Een van de voordelen van dit netwerk is dat Goldman Sachs bepaalde dingen op een verdekte manier voor elkaar weet te krijgen. Zo heeft Otmar Issing in de Financial Times van 15 februari een tekst ondertekend die tegen een reddingsoperatie van Griekenland door de Europese Unie is. Issing zette zijn handtekening onder dit pamflet, maar vergat erbij te vermelden dat hij sinds 2006 internationaal adviseur is van Goldman Sachs. En dat de afdeling Trading van de bank, die tegen de eenheidsmunt heeft gespeculeerd, alles te verliezen heeft bij een Europees ingrijpen.
Kijk, doe je het weer he?quote:Op maandag 9 april 2012 16:45 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Uh... wat is nu eigenlijk de rol geweest van Goldman Sachs in de crisis?
[..]
http://www.presseurop.eu/(...)ls-van-goldman-sachs
Niets aan de hand mensen. Gewoon doorlopen.
Persoonlijke aanvallen? Waar val ik je persoonlijk aan? Ik denk dat ik een wat beschaafdere manier van discussieren hanteer, dan dat jij doet. Maar goed... droom lekker verder.quote:Op maandag 9 april 2012 16:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Kijk, doe je het weer he?
Dat GS een rotte appel is behoeft geen commentaar. Maar in je lijn van "de hele bankwereld is kut" haal je dit aan als betoog. Probeer zaken eens te nuanceren en te zien zoals ze zijn. Je hebt geen hoge pet op van banken en die moeten het dan ook direct ontgelden, met al zijn medewerkers en kapitalisten die er hun geld parkeren. En dat "bewijs" je met een verhaal over Monti en 1 redactionele visie over GS.
Ik vind het dan ook niet gek dat je snel knel komt te zitten en je toevlucht moet zoeken naar persoonlijke aanvallen.
Ok, je geeft zelf toe dat het een rotte appel is, maar we moeten verder wel onze mond erover houden? Waarom zouden we?quote:Op maandag 9 april 2012 16:52 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Kijk, doe je het weer he?
Dat GS een rotte appel is behoeft geen commentaar. Maar in je lijn van "de hele bankwereld is kut" haal je dit aan als betoog. Probeer zaken eens te nuanceren en te zien zoals ze zijn. Je hebt geen hoge pet op van banken en die moeten het dan ook direct ontgelden, met al zijn medewerkers en kapitalisten die er hun geld parkeren. En dat "bewijs" je met een verhaal over Monti en 1 redactionele visie over GS.
Ik vind het dan ook niet gek dat je snel knel komt te zitten en je toevlucht moet zoeken naar persoonlijke aanvallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |