Cardio na krachttraining. Mijn woord is wet.quote:Nu mijn vraag: de instructeur beweerde dat je nóóit mag fitnessen vóór een cardioles (spinning dus) omdat dat slecht zou zijn voor je gewrichten. Eenmaal thuis heb ik toch nog wat informatie opgezocht op internet, en daar las ik precies het tegenovergestelde: dat je nooit mag fitnessen ná een cardioles omdat... eh... de exacte reden ben ik alweer vergeten, omdat op al die fitness-sites iets anders wordt beweerd.
Maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die er iets zinnigs over kunnen zeggen?
Het belangrijkste, helemaal bij "vrije" oefeningen (dus geen machine) is dat je de oefening goed uitvoert. Dit klinkt makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Sommige oefeningen kun je moeilijk verkeerd doen maar er zijn er zat waarbij je alles verkeerd kunt doen zonder het door te hebben (en ook zonder dat anderen het zien). Als je de oefening goed uitvoert zul je vanzelf meer gewicht kunnen gebruiken (door juiste uitvoering ga je automatisch ook meer gewicht pakken omdat de beweging dan soepeler gaat). Je kunt dit zelf doen door goede info te lezen op internet, maar een professionele instructeur is hierbij toch wel heel handig. Ik zou ook niet te veel kijken naar de "sterkere" mannen oid: je weet lang niet altijd of ze het wel goed doen en of ze wel met hetzelfde doel trainen. Bovendien door alleen te kijken kun je het alsnog zelf verkeerd doen.quote:Op zondag 8 april 2012 12:39 schreef Nadine26 het volgende:
Bedankt allemaal voor de tips![]()
Dat machines niet goed zouden zijn, lees ik inderdaad vaker op internet. Maar ja, de hele fitnesszaal staat vol met die apparaten (ik moest de eerste keer een kwartier studeren op alle knoppen en hendels voor ik überhaupt snapte hoe het ook alweer moest...) maar losse gewichten lijkt me best moeilijk: daar heb je een goede techniek voor nodig, neem ik aan? Ik kan misschien afkijken bij de mannen met de enorme schijven boven hun hoofd (die ze vervolgens met een geweldige klap op de grond laten knallen
) maar eerlijk gezegd ben ik nog niet zo'n fitness-held. Is dat niet meer iets voor gevorderden?
Ik ontbijt nooitDus dat zal ik nu veranderen. Ik zal me ook gaan verdiepen in eiwitten (yoghurt?), maar ik heb nog wel een vraag: ik hoor vaak dat je beter met lege maag kunt gaan sporten, en uit gemakzucht doe ik dat ook altijd (ben niet zo'n ochtendmens
). Is dat erg onverstandig?
Over het vetpercentage: 23% is niet heel veel, maar voor mijn bouw wel aan de hoge kant. Ik weeg mezelf nooit, maar ik zie nu dingen in de spiegel die ik niet wil zien
Vetverbranding is toch door langere tijd op dezelfde hartslag te trainen? Dan zou het in principe niet uitmaken toch?quote:
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 8 april 2012 04:22 schreef Diabox het volgende:
23% aan de hoge kant? Is vrij normaal voor 'n vrouw drumstickNL.
[..]
Cardio na krachttraining. Mijn woord is wet.
Tevens, gezien de informatie die je verschaft over je instructeur zou een eerste goede stap naar een beter lichaam zijn: niet meer luisteren naar je instructeur.
Als je eerst gewichten gaat heffen verbruik je het glycogeen in je lichaam voor energie, als je daarna cardio gaat doen heeft je lichaam al het glycogeen opgebruikt en zal dan vet gaan gebruiken voor energie.quote:Op zondag 8 april 2012 14:17 schreef Atta-boy het volgende:
[..]
Vetverbranding is toch door langere tijd op dezelfde hartslag te trainen? Dan zou het in principe niet uitmaken toch?
Of is het principe dat je na krachttraining sneller in die trainingszone zit?
Sorry voor al die vragen maar ben ook een beetje aan het beginnen met wat meer krachttraining etc en vraag me af hoe alles bedoeld is![]()
Ik hoor ook wel eens dat door cardio na krachttraining je hartslag omhoog gaat waardoor je sneller hersteld. Ik weet alleen niet of dat broscience is of echt waarquote:Op zondag 8 april 2012 14:35 schreef seto het volgende:
[..]
Als je eerst gewichten gaat heffen verbruik je het glycogeen in je lichaam voor energie, als je daarna cardio gaat doen heeft je lichaam al het glycogeen opgebruikt en zal dan vet gaan gebruiken voor energie.
Maar als ik je foto's zie zou jij je daar geen zorgen over moeten maken (no offence).
quote:Op zondag 8 april 2012 15:23 schreef 1312BOYS het volgende:
NOOIT maar dan ook NOOIT luisteren naar de instructeurs. of als je wel wilt luisteren: doe precies het tegenovergestelde.
Oké, ik zal eens wat plaatjes op internet bekijkenquote:Op zondag 8 april 2012 12:53 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Het belangrijkste, helemaal bij "vrije" oefeningen (dus geen machine) is dat je de oefening goed uitvoert. Dit klinkt makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Sommige oefeningen kun je moeilijk verkeerd doen maar er zijn er zat waarbij je alles verkeerd kunt doen zonder het door te hebben (en ook zonder dat anderen het zien). Als je de oefening goed uitvoert zul je vanzelf meer gewicht kunnen gebruiken (door juiste uitvoering ga je automatisch ook meer gewicht pakken omdat de beweging dan soepeler gaat). Je kunt dit zelf doen door goede info te lezen op internet, maar een professionele instructeur is hierbij toch wel heel handig. Ik zou ook niet te veel kijken naar de "sterkere" mannen oid: je weet lang niet altijd of ze het wel goed doen en of ze wel met hetzelfde doel trainen. Bovendien door alleen te kijken kun je het alsnog zelf verkeerd doen.
Ik vind http://www.exrx.net/ altijd wel een mooie site. Veel duidelijke info en een goed gecatagoriseerde database met tig oefeningen. Wat die instructeurs betreft moet je daar echt geluk mee hebben. Ik zat eerst bij zo'n keten van sportscholen en daar vertelde elke instructeur wat anders (was wel lekker goedkoop). Nu zit ik bij een andere onafhankelijke sportschool waarbij ze er duidelijk wel meer verstand van hebben (maar wel weer duurderquote:Op zondag 8 april 2012 16:02 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Oké, ik zal eens wat plaatjes op internet bekijken![]()
Met de apparaten kan het ook verkeerd gaan, merkte ik meteen al: zo'n ding waarmee je je borst/schouders traint (door je armen tot voor je neus te duwen, zeg maar) kan bij de achterwaartse beweging te ver doorschieten naar achteren: ik hoorde een verontrustend gekraak in mijn schouders en vroeg me af of ik wel lekker bezig was. Nee dusIk heb nu nóg spierpijn.
Wat de instructeurs betreft: uit ervaring weet ik dat ze niet allemaal even snugger/zorgvuldig zijn, dus ik luister liever naar wat ik vóel, niet naar wat 'de theorie' zegt. Het is al opmerkelijk dat de ene spinninginstructeur om de vijf minuten roept: "Niet drinken, niet drinken, dat had je vóór de les moeten doen!" terwijl de andere je na elke oefening aanspoort om vooral veel te drinkenIk heb dorst na zo'n oefening dus ik drink gewoon
![]()
Heb je tips voor goede sites?
Dank je voor de linkquote:Op zondag 8 april 2012 17:43 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Ik vind http://www.exrx.net/ altijd wel een mooie site. Veel duidelijke info en een goed gecatagoriseerde database met tig oefeningen. Wat die instructeurs betreft moet je daar echt geluk mee hebben. Ik zat eerst bij zo'n keten van sportscholen en daar vertelde elke instructeur wat anders (was wel lekker goedkoop). Nu zit ik bij een andere onafhankelijke sportschool waarbij ze er duidelijk wel meer verstand van hebben (maar wel weer duurder).
Ziet er indrukwekkend uitquote:
quote:Op woensdag 11 april 2012 15:37 schreef woordgrap het volgende:
Het fosfaatsysteem wordt bij rust tussen series of oefeningen inderdaad aangevuld door glucose, maar het is mijn inziens onheus om te denken dat je eerst al het glucose moet verbruiken om vetverbranding te kunnen bewerkstelligen.
Tijdens duurtrainingen/cardio/langdurige herhalingen met een lichter gewicht heeft het lichaam simpelweg de tijd om verzuren te verbranden.
Voor korte intensieve inspanning (50m sprint, snel wegfietsen, trap op rennen) haalt het lichaam de energie uit de fosfaatpool (weliswaar hervuld door middel van glucose). De ademhaling en circulatie kan de plotselinge activiteit niet bijhouden. Korte intensieve series met gewichten beïnvloeden wel de mitochondriale productie, maar hebben m.i. niet als doel om de glucose op te maken zodat er tijdens de cardiotraining geen glucose meer beschikbaar is.
Daar waar je met hardlopen (mits je binnen een bepaalde trainingzone blijft) in eerste instantie het fosfaat (a-lactisch anaeroob) systeem aanspreekt, waarna het lichaam overgaat op het aerobe systeem die vetzuren verbrandt. Als je de duurtraining te intensief uitvoert (vaak wordt dit berekend met een hartslagzone), gaat het lichaam over op het lactisch anaeroob systeem. Het lichaam moet sneller energie leveren dan met vetverbranding kan en gaat hiermee over op glucose en lactaat verbruik.
De grenzen van de energysystemen zijn niet zo zwart-wit zoals ik ze hierboven voorstel. In werkelijkheid vindt er natuurlijk een overloop in plaats. Het is maar met welk doel je wilt trainen...
De kans bestaat dat je bij spinning (vooral in het begin) een te hoge hartslag hebt. De hartslag is een indicatie voor hoe zwaar jouw lichaam de arbeid vindt. Bij een 'te hoge' hartslag gaat het lichaam dus over op een verbranding van glucose en lactaat, hierdoor ga je minder vetzuren verbranden.quote:Op woensdag 11 april 2012 20:43 schreef Nadine26 het volgende:
Van de experts heb ik inmiddels begrepen dat het onverstandig is om naast fitness ook aan spinning te doen, omdat de hartslag dan te hoog ligt en je het 'verkeerde vet'verbrandt.
O, dank je, dit is goed nieuws!quote:Op woensdag 11 april 2012 23:15 schreef woordgrap het volgende:
Ja je moet het ook leuk vinden!
Ik ging er vanuit, om een of andere reden, dat jij ging fitnessen om vet te verbranden. Maar als je gaat fitnessen om vet te verbranden en het lukt niet, is niet echt motiverend natuurlijk. Daarom is het wel handig om zoiets te lezen, toch? ;p
[..]
De kans bestaat dat je bij spinning (vooral in het begin) een te hoge hartslag hebt. De hartslag is een indicatie voor hoe zwaar jouw lichaam de arbeid vindt. Bij een 'te hoge' hartslag gaat het lichaam dus over op een verbranding van glucose en lactaat, hierdoor ga je minder vetzuren verbranden.
Echter wanneer jouw conditie beter wordt, zakt jouw hartslag natuurlijk! Dit betekent dat jouw lichaam de arbeid minder zwaar vindt en dus meer tijd heeft om vetzuren te verbranden.
Veel plezier ;D
Dat verklaart inderdaad veel. Waarschijnlijk hebben die A-trainers dan ook wel goede tips voor beginners, want ik beschouw mezelf in de fitnesszaal niet als een serieuze sporter. Ik wil vooral proberen om het leuk te gaan vinden, wat vrij veel moeite kost (ik sta nog steeds in verbijstering naar al die knoppen en hendels te kijken, maar ik vertrouw erop dat ik de machines over een tijdje blindelings kan instellen).quote:Op zaterdag 14 april 2012 11:26 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Die trainer in de fitness heeft waarschijnlijk een trainer A diploma. Daar leer je hoe je een bepaalde basis waarin men zeker weet dat je veilig traint. Maar voor een serieuze sporter weet zo'n trainer veel te weinig. Wanneer zo iemand de trainer B cursus (vervolg) gaat doen leert hij/zij dat veel van de trainer A opleiding niet het meest effectief is.
Vandaar dat zoveel mensen elkaar op internet tegenspreken.
Je hebt een puntquote:Op zaterdag 14 april 2012 11:39 schreef sigme het volgende:
Oh, ik ben ook fitnessbeginner, ik zit nu een kleine 2 maanden bij een sportschool. Met eigenlijk alleen apparaten, er zijn wel gewichten maar niemand gebruikt die en ze staan dan ook lastig weggemoffeld.
Ik heb me de apparaten laten uitleggen door een instructeur en een verzameling begingewichten laten opstellen en nu doe ik gewoon waar ik zin in heb; ik doe setjes van 3 x 15 op een zo hoog mogelijk gewicht (en dat is niet elke keer gelijk, afhankelijk van allerlei andere dingen).
Oh, en verkeerd vet verbranden moet onzin zijn. Er is geen verkeerd vet om te verbranden.
En dat hele gezeik met cardio/krachttraining-volgorde luister ik ook niet naar; als het even kan ren ik naar de sportschool (iets meer dan 4 km), doe m'n krachttraining en ren weer terug.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zal ongetwijfeld niet het beste schema zijn, en zal er vast commentaar op krijgen, maar ik voel me er goed bij![]()
Jaquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:05 schreef seto het volgende:
Doet je kont niet vaak pijn na squats en deadlifts?
Deed eerst triceps extension, maar was het een beetje zat, dus nu dips sinds kort, en krijg er niet meer dan 5 gedaanquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:05 schreef Panzermaus het volgende:
5 reps op dips? Voor de rest leuk schema voor meisjes, stuk effectiever dan wat je de meeste ziet doen.![]()
Als meisje zijnde kun je beter trainen met veel variatie. Want echt gespierd worden we toch niet snel, en dat hoeft ook niet. Maar met variatie zorg je ervoor dat je lichaam continue uitgedaagd wordt en blijft het ook leuk.quote:
Probleem is dat veel meiden daar geen zin in hebben.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:42 schreef IrCute het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat je als meisje zijnde beter met veel variatie kunt trainen
Oefeningen die ik altijd doe zijn:
Squats
Bench press
Deadlift
De rest wissel ik nog weleens af, om de 6 weken ofzo ga ik weer eens wat anders doen. Het is niet zo dat ik 3 maanden lang hanging leg raises doe, dit is het schema wat ik volg op dit moment.
Ik pak er ook nog weleens een lesje bodybalance bij (pilates/yoga/tai chi) voor de flexibiliteit en omdat het leuk is, doe ook 1x per week mee aan kickboksen voor de cardio en 3x per week hardlopen (20-30min). Ben zo'n 4 maanden bezig (ben in november begonnen, maar heb een tijd in het buitenland gezeten waar ik eigenlijk niks heb gedaan, behalve 3 kilo aankomen) en ben van de 68? kilo naar 58 gegaan, waar ik voorheen begon met alleen squatten met de stang (10? kilo), nu 60 kilo (met de stang erbij geteld dan). En ik zie er beter uit dan ooit, dus ik ben tevreden ermee
Ik dacht dat je die oefeningen die je noemde allemaal 2-3 keer in de week deed en geen variatie. Vandaar mijn reactie,quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:42 schreef IrCute het volgende:
Ik ben het er niet mee eens dat je als meisje zijnde beter met veel variatie kunt trainen
Oefeningen die ik altijd doe zijn:
Squats
Bench press
Deadlift
De rest wissel ik nog weleens af, om de 6 weken ofzo ga ik weer eens wat anders doen. Het is niet zo dat ik 3 maanden lang hanging leg raises doe, dit is het schema wat ik volg op dit moment.
Ik pak er ook nog weleens een lesje bodybalance bij (pilates/yoga/tai chi) voor de flexibiliteit en omdat het leuk is, doe ook 1x per week mee aan kickboksen voor de cardio en 3x per week hardlopen (20-30min). Ben zo'n 4 maanden bezig (ben in november begonnen, maar heb een tijd in het buitenland gezeten waar ik eigenlijk niks heb gedaan, behalve 3 kilo aankomen) en ben van de 68? kilo naar 58 gegaan, waar ik voorheen begon met alleen squatten met de stang (10? kilo), nu 60 kilo (met de stang erbij geteld dan). En ik zie er beter uit dan ooit, dus ik ben tevreden ermee
Dat exacte schema volg ik zo'n 6 weken en dan ga ik weer wat veranderenquote:Op zaterdag 14 april 2012 20:51 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Ik dacht dat je die oefeningen die je noemde allemaal 2-3 keer in de week deed en geen variatie. Vandaar mijn reactie,
Kan, maar dan worden je trainingen erg lang en eentoning.quote:Op zaterdag 14 april 2012 20:56 schreef kingtoppie het volgende:
Je kunt ook meer herhalingen (lager gewicht) doen als je te ''groot'' wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |