Cardio na krachttraining. Mijn woord is wet.quote:Nu mijn vraag: de instructeur beweerde dat je nóóit mag fitnessen vóór een cardioles (spinning dus) omdat dat slecht zou zijn voor je gewrichten. Eenmaal thuis heb ik toch nog wat informatie opgezocht op internet, en daar las ik precies het tegenovergestelde: dat je nooit mag fitnessen ná een cardioles omdat... eh... de exacte reden ben ik alweer vergeten, omdat op al die fitness-sites iets anders wordt beweerd.
Maar misschien zijn hier ervaringsdeskundigen die er iets zinnigs over kunnen zeggen?
Het belangrijkste, helemaal bij "vrije" oefeningen (dus geen machine) is dat je de oefening goed uitvoert. Dit klinkt makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Sommige oefeningen kun je moeilijk verkeerd doen maar er zijn er zat waarbij je alles verkeerd kunt doen zonder het door te hebben (en ook zonder dat anderen het zien). Als je de oefening goed uitvoert zul je vanzelf meer gewicht kunnen gebruiken (door juiste uitvoering ga je automatisch ook meer gewicht pakken omdat de beweging dan soepeler gaat). Je kunt dit zelf doen door goede info te lezen op internet, maar een professionele instructeur is hierbij toch wel heel handig. Ik zou ook niet te veel kijken naar de "sterkere" mannen oid: je weet lang niet altijd of ze het wel goed doen en of ze wel met hetzelfde doel trainen. Bovendien door alleen te kijken kun je het alsnog zelf verkeerd doen.quote:Op zondag 8 april 2012 12:39 schreef Nadine26 het volgende:
Bedankt allemaal voor de tips![]()
Dat machines niet goed zouden zijn, lees ik inderdaad vaker op internet. Maar ja, de hele fitnesszaal staat vol met die apparaten (ik moest de eerste keer een kwartier studeren op alle knoppen en hendels voor ik überhaupt snapte hoe het ook alweer moest...) maar losse gewichten lijkt me best moeilijk: daar heb je een goede techniek voor nodig, neem ik aan? Ik kan misschien afkijken bij de mannen met de enorme schijven boven hun hoofd (die ze vervolgens met een geweldige klap op de grond laten knallen
) maar eerlijk gezegd ben ik nog niet zo'n fitness-held. Is dat niet meer iets voor gevorderden?
Ik ontbijt nooitDus dat zal ik nu veranderen. Ik zal me ook gaan verdiepen in eiwitten (yoghurt?), maar ik heb nog wel een vraag: ik hoor vaak dat je beter met lege maag kunt gaan sporten, en uit gemakzucht doe ik dat ook altijd (ben niet zo'n ochtendmens
). Is dat erg onverstandig?
Over het vetpercentage: 23% is niet heel veel, maar voor mijn bouw wel aan de hoge kant. Ik weeg mezelf nooit, maar ik zie nu dingen in de spiegel die ik niet wil zien
Vetverbranding is toch door langere tijd op dezelfde hartslag te trainen? Dan zou het in principe niet uitmaken toch?quote:
Je hebt gelijk.quote:Op zondag 8 april 2012 04:22 schreef Diabox het volgende:
23% aan de hoge kant? Is vrij normaal voor 'n vrouw drumstickNL.
[..]
Cardio na krachttraining. Mijn woord is wet.
Tevens, gezien de informatie die je verschaft over je instructeur zou een eerste goede stap naar een beter lichaam zijn: niet meer luisteren naar je instructeur.
Als je eerst gewichten gaat heffen verbruik je het glycogeen in je lichaam voor energie, als je daarna cardio gaat doen heeft je lichaam al het glycogeen opgebruikt en zal dan vet gaan gebruiken voor energie.quote:Op zondag 8 april 2012 14:17 schreef Atta-boy het volgende:
[..]
Vetverbranding is toch door langere tijd op dezelfde hartslag te trainen? Dan zou het in principe niet uitmaken toch?
Of is het principe dat je na krachttraining sneller in die trainingszone zit?
Sorry voor al die vragen maar ben ook een beetje aan het beginnen met wat meer krachttraining etc en vraag me af hoe alles bedoeld is![]()
Ik hoor ook wel eens dat door cardio na krachttraining je hartslag omhoog gaat waardoor je sneller hersteld. Ik weet alleen niet of dat broscience is of echt waarquote:Op zondag 8 april 2012 14:35 schreef seto het volgende:
[..]
Als je eerst gewichten gaat heffen verbruik je het glycogeen in je lichaam voor energie, als je daarna cardio gaat doen heeft je lichaam al het glycogeen opgebruikt en zal dan vet gaan gebruiken voor energie.
Maar als ik je foto's zie zou jij je daar geen zorgen over moeten maken (no offence).
quote:Op zondag 8 april 2012 15:23 schreef 1312BOYS het volgende:
NOOIT maar dan ook NOOIT luisteren naar de instructeurs. of als je wel wilt luisteren: doe precies het tegenovergestelde.
Oké, ik zal eens wat plaatjes op internet bekijkenquote:Op zondag 8 april 2012 12:53 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Het belangrijkste, helemaal bij "vrije" oefeningen (dus geen machine) is dat je de oefening goed uitvoert. Dit klinkt makkelijker dan dat het daadwerkelijk is. Sommige oefeningen kun je moeilijk verkeerd doen maar er zijn er zat waarbij je alles verkeerd kunt doen zonder het door te hebben (en ook zonder dat anderen het zien). Als je de oefening goed uitvoert zul je vanzelf meer gewicht kunnen gebruiken (door juiste uitvoering ga je automatisch ook meer gewicht pakken omdat de beweging dan soepeler gaat). Je kunt dit zelf doen door goede info te lezen op internet, maar een professionele instructeur is hierbij toch wel heel handig. Ik zou ook niet te veel kijken naar de "sterkere" mannen oid: je weet lang niet altijd of ze het wel goed doen en of ze wel met hetzelfde doel trainen. Bovendien door alleen te kijken kun je het alsnog zelf verkeerd doen.
Ik vind http://www.exrx.net/ altijd wel een mooie site. Veel duidelijke info en een goed gecatagoriseerde database met tig oefeningen. Wat die instructeurs betreft moet je daar echt geluk mee hebben. Ik zat eerst bij zo'n keten van sportscholen en daar vertelde elke instructeur wat anders (was wel lekker goedkoop). Nu zit ik bij een andere onafhankelijke sportschool waarbij ze er duidelijk wel meer verstand van hebben (maar wel weer duurderquote:Op zondag 8 april 2012 16:02 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Oké, ik zal eens wat plaatjes op internet bekijken![]()
Met de apparaten kan het ook verkeerd gaan, merkte ik meteen al: zo'n ding waarmee je je borst/schouders traint (door je armen tot voor je neus te duwen, zeg maar) kan bij de achterwaartse beweging te ver doorschieten naar achteren: ik hoorde een verontrustend gekraak in mijn schouders en vroeg me af of ik wel lekker bezig was. Nee dusIk heb nu nóg spierpijn.
Wat de instructeurs betreft: uit ervaring weet ik dat ze niet allemaal even snugger/zorgvuldig zijn, dus ik luister liever naar wat ik vóel, niet naar wat 'de theorie' zegt. Het is al opmerkelijk dat de ene spinninginstructeur om de vijf minuten roept: "Niet drinken, niet drinken, dat had je vóór de les moeten doen!" terwijl de andere je na elke oefening aanspoort om vooral veel te drinkenIk heb dorst na zo'n oefening dus ik drink gewoon
![]()
Heb je tips voor goede sites?
Dank je voor de linkquote:Op zondag 8 april 2012 17:43 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Ik vind http://www.exrx.net/ altijd wel een mooie site. Veel duidelijke info en een goed gecatagoriseerde database met tig oefeningen. Wat die instructeurs betreft moet je daar echt geluk mee hebben. Ik zat eerst bij zo'n keten van sportscholen en daar vertelde elke instructeur wat anders (was wel lekker goedkoop). Nu zit ik bij een andere onafhankelijke sportschool waarbij ze er duidelijk wel meer verstand van hebben (maar wel weer duurder).
Ziet er indrukwekkend uitquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |