abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 april 2012 @ 19:26:22 #1
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_110032588
Ok, ik heb een haat-liefde verhouding met het HBD. Ik heb uit principe nog nooit een cent aan ze betaald vanwege het feit dat ik het verdom geld te investeren in een criminele organisatie.

Dit heb ik vanaf 2009 al verdomd en ook de heffing voor 2012 zal niet betaald gaan worden.

Jarenlang (vanaf 2009 dus) is het eigenlijk hier altijd een beetje bij gebleven. HBD stuurde factuur, ik betaalde niet en dat was het weer voor een jaar...

Nu begreep ik dat vanuit de politiek ook eindelijk draagvlak is dit stelletje uitvreters op te heffen. Goed punt dacht ik...

Nu kreeg ik vorige week ineens een envelop of 3 waarin ze met klem verzochten de niet betaalde facturen van 2010, 2011 en ook maar gelijk die van 2012 te voldoen. En tot mijn grote verbazing (lees: schrik) kreeg ik vandaag van een of ander incassobureau een brief met het verzoek binnen 5 dagen ook de heffing van 2009 te voldoen (uiteraard verhoogd met de incassocosten).

Ik heb zo het idee dat de heren HBD nog even hun afscheidsbonus bij elkaar aan het sprokkelen zijn en nog eenmaal hun criminele praktijken tentoonspreiden teneinde dit nog even voor elkaar te krijgen.

Uiteraard ben ik nog steeds van mening hier niets aan te moeten betalen, maar wanneer verloopt, zakelijk gezien, zo'n factuur? Ik heb er letterlijk jaren niets meer van gehoord en begreep dat dit soort dingen ook kunnen verlopen...

Iemand meer info over het al dan niet opheffen van deze bende bandieten en of dat uiteindelijk ook vrijwaring van al lopende spookfacturen inhoudt?

Thanks.
Forget the past and you're condemned to relive it
  zaterdag 7 april 2012 @ 19:54:22 #2
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_110033305
als je je ingeschreven hebt als organisatie die verkoopt aan particulieren, ben je gewoon de lul.
pi_110034522
Als ik het goed begrijp schrijf je je in en betaal je je rekeningen niet? Wat zeik je dan
  zaterdag 7 april 2012 @ 20:32:24 #4
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_110034809
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2012 20:26 schreef ejfaar het volgende:
Als ik het goed begrijp schrijf je je in en betaal je je rekeningen niet? Wat zeik je dan
Wat is dat nou weer voor kut-opmerking?

Ik heb me nooit bij die uitvreters ingeschreven! Ik betaal KvK, zakelijke verzekeringen, zakelijke bankkosten, BTW, belasting en weet ik wat nog meer voor verplichte ellende. En nee, dan ben ik niet meer van plan te betalen voor een organisatie die niets anders hoeft te doen dan facturen sturen. Zelf op mijn expliciete vraag "Wat doen jullie dan precies voor me, waarom betaal ik jullie?" Kreeg ik geen antwoord anders dan dat ze vanwege weet ik wat voor wet het "recht" hebben dit te mogen incasseren.

Tot nu toe dus nog nooit mee eens geweest.
pi_110035077
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 19:26 schreef Kluiven-79 het volgende:
Ok, ik heb een haat-liefde verhouding met het HBD. Ik heb uit principe nog nooit een cent aan ze betaald vanwege het feit dat ik het verdom geld te investeren in een criminele organisatie.

Dit heb ik vanaf 2009 al verdomd en ook de heffing voor 2012 zal niet betaald gaan worden.

Jarenlang (vanaf 2009 dus) is het eigenlijk hier altijd een beetje bij gebleven. HBD stuurde factuur, ik betaalde niet en dat was het weer voor een jaar...

Nu begreep ik dat vanuit de politiek ook eindelijk draagvlak is dit stelletje uitvreters op te heffen. Goed punt dacht ik...

Nu kreeg ik vorige week ineens een envelop of 3 waarin ze met klem verzochten de niet betaalde facturen van 2010, 2011 en ook maar gelijk die van 2012 te voldoen. En tot mijn grote verbazing (lees: schrik) kreeg ik vandaag van een of ander incassobureau een brief met het verzoek binnen 5 dagen ook de heffing van 2009 te voldoen (uiteraard verhoogd met de incassocosten).

Ik heb zo het idee dat de heren HBD nog even hun afscheidsbonus bij elkaar aan het sprokkelen zijn en nog eenmaal hun criminele praktijken tentoonspreiden teneinde dit nog even voor elkaar te krijgen.

Uiteraard ben ik nog steeds van mening hier niets aan te moeten betalen, maar wanneer verloopt, zakelijk gezien, zo'n factuur? Ik heb er letterlijk jaren niets meer van gehoord en begreep dat dit soort dingen ook kunnen verlopen...

Iemand meer info over het al dan niet opheffen van deze bende bandieten en of dat uiteindelijk ook vrijwaring van al lopende spookfacturen inhoudt?

Thanks.
Als je zo zeker bent van je zaak moet je gewoon tegen het incassobureau zeggen dat ze per direct moeten stoppen met het opsturen van incasso's en je voor de rechter moeten dagen.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
  zaterdag 7 april 2012 @ 21:04:32 #6
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_110036300
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 20:38 schreef mattttPUNTnl het volgende:

[..]

Als je zo zeker bent van je zaak moet je gewoon tegen het incassobureau zeggen dat ze per direct moeten stoppen met het opsturen van incasso's en je voor de rechter moeten dagen.
Heel eerlijk gezegd was ik een stuk zekerder van mijn zaak tot de incassobrief.. vandaar ook dit topic. Vroeg me ook af of die facturen verjaren en of het rechtsgeldig is om tig jaar na dato ineens met een incassobureau te komen zonder verdere aankondiging...
pi_110036418
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2012 21:04 schreef Kluiven-79 het volgende:

[..]

Heel eerlijk gezegd was ik een stuk zekerder van mijn zaak tot de incassobrief.. vandaar ook dit topic. Vroeg me ook af of die facturen verjaren en of het rechtsgeldig is om tig jaar na dato ineens met een incassobureau te komen zonder verdere aankondiging...
http://financieel.infonu.(...)gen-en-schulden.html

Ga er maar van uit dat het niet verjaard is als het 2009 betreft. Je moet een incassobureau trouwens niet altijd het voordeel van de twijfel geven, ze gaan gerust een factuur van 200 jaar geleden proberen te verhalen op je met grote boze woorden in de brief, er is altijd wel iemand die er voor zwicht en de vordering voldoet.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
pi_110036503
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 april 2012 21:04 schreef Kluiven-79 het volgende:

[..]

Als je elk jaar een herinnering krijgt zal het niet verjaren, volgens mij. Anders zou elke consument dan wel bedrijf alles gewoon kunnen negeren.
  zaterdag 7 april 2012 @ 21:14:36 #9
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_110036731
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 21:06 schreef mattttPUNTnl het volgende:

[..]

http://financieel.infonu.(...)gen-en-schulden.html

Ga er maar van uit dat het niet verjaard is als het 2009 betreft. Je moet een incassobureau trouwens niet altijd het voordeel van de twijfel geven, ze gaan gerust een factuur van 200 jaar geleden proberen te verhalen op je met grote boze woorden in de brief, er is altijd wel iemand die er voor zwicht en de vordering voldoet.
Nee, logisch.. Een incassobureau gaat het maar om één ding.. Ik heb er echt altijd een hekel aan om met dit soort partijen te moeten bakkeleien... Die zijn per definitie niet vatbaar voor rede.

Zal me nog eens boos maken bij het HBD zelf. Maar ik begrijp het ergens wel dat ze als een idioot (in hun ogen) achterstallige betalingen gaan binnenharken. Zeker als ze binnenkort out of business gaan moet er nog genoeg geld in het laatje komen om het bestuur met pensioen te kunnen sturen... ;(
  zaterdag 7 april 2012 @ 21:46:43 #10
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_110037937
Tja volgens mij is het verplicht. Kan je hoog en laag springen...

Ben het met je eens hoor, dat het voor sommige bedrijfjes weinig toegevoegde waarde heeft. Net als de KvK-kosten.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_110052056
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 21:46 schreef _Flash_ het volgende:
Tja volgens mij is het verplicht. Kan je hoog en laag springen...

Ben het met je eens hoor, dat het voor sommige bedrijfjes weinig toegevoegde waarde heeft. Net als de KvK-kosten.
KvK hoef je je ook niet bij in te schrijven als ondernemer, scheelt in de kosten als je je alleen bij de belasting inschrijft ;)
  zondag 8 april 2012 @ 18:06:00 #12
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_110064035
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:59 schreef mattttPUNTnl het volgende:
KvK hoef je je ook niet bij in te schrijven als ondernemer, scheelt in de kosten als je je alleen bij de belasting inschrijft ;)
Klok en klepel...

Je moet je (nog) wel inschrijven maar vanaf 2013 verdwijnt de jaarlijkse heffing.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 8 april 2012 @ 18:09:52 #13
6941 APK
Factual, I think.
pi_110064147
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 18:06 schreef MyTiredFeet het volgende:

Klok en klepel...

Je moet je (nog) wel inschrijven maar vanaf 2013 verdwijnt de jaarlijkse heffing.
Ook zo'n kutinstelling.
Ik laat ze altijd aanmaningen sturen, doen ze tenminste iets voor dat geld :{w
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_110066188
Je had natuurlijk ook gewoon ff naar www.hbd.nl kunnen surfen

https://www.hbd.nl/pages/(...)ing/Registratie.html

Nee, ik heb geen banden met HBD :)
pi_110119910
Factuur hoofdbedrijfschap detailhandel

Ik heb toevallig gister de factuur over 2010 betaald.
Eigenlijk tegen mijn principes maar ze begonnen vervelend te doen.

Heb wel mijn activiteiten bij de KvK aangepast, dan hoef je het niet meer te betalen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 10 april 2012 @ 00:01:39 #16
6941 APK
Factual, I think.
pi_110120007
quote:
2s.gif Op maandag 9 april 2012 23:58 schreef junkiexp het volgende:

Heb wel mijn activiteiten bij de KvK aangepast, dan hoef je het niet meer te betalen.
Oeh, vertel eens? :o
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_110120457
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 april 2012 00:01 schreef APK het volgende:

[..]

Oeh, vertel eens? :o
HBD factuur wordt simpelweg gestuurd op basis van je activiteitencode waarmee je staat ingeschreven bij de KvK.
Bij mij stond die op een activiteit die te maken heeft te maken met detailhandel.

Dat heb ik nu laten aanpassen naar ''Groothandel in xxxxxx''
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 17 april 2012 @ 19:57:38 #18
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_110454263
Nou.. Ik heb een tijdje aan de telefoon gezeten met zo'n HBD-pipo...

Blijkt dat ze ergens eind 2009-2010 een soort van overgang van het administratiesysteem hadden. Deze bleek zoveel problemen op te leveren dat het inschakelen van een incassobureau voor mijn heffing 2009 pas nu in 2012 gaat gebeuren (Hoe toevallig vlak voor opheffing).

Mijn reactie daarop: Joh, als je 2 jaar niets van een bedrijf hoort en de laatste correspondentie van jouw kant een gefundeerd bezwaarschrift is, wat zou dan mijn conclusie kunnen zijn denk je?

Nou, dat zag ik dus verkeerd, want ze zijn nog steeds een blabla overheidsorganisatie en blabla weet ik veel wat voor wet zou zoiets geregeld zijn en blabla.. Ze zijn zo vol van hun bestaasrecht goedpraten dat ze gewoon spontaan vergeten uit te leggen wat ze precies aan mijn situatie kunnen bijdragen... En dus het hele nut van de organisatie niet eens meer kunnen benoemen.

Goed, ik nog in het telefoongesprek aangegeven dat ik inderdaad met ze in discussie ben getreden en eventueel de heffing 2009 dan nog wel wil betalen (aan hunzelf, niet aan incassobureau). Maar dat was al te laat in zijn ogen (2 jaar niks van je laten horen betreffende die heffing moest gewoon kunnen).. Opdracht was al verstuurd en ik moest het maar met het incassobureau uitzoeken.

Even buiten het feit of deze oplichters wel of niet iets voor je kunnen betekenen: Als je zo met je "klanten" omgaat verdien je je bestaansrecht toch niet eens, of ben ik nou gek?

Anyway.. Nu maar even leuk mailtje sturen richting incassobureau (op aanraden van HBD). Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de fictieve situatie dat het HBD wellicht per 1-mei niet meer bestaat? Wat betekent dat dan voor eventueel lopende zaken (intern, niet via incassobureau)? Overigens zou de opheffing voortvloeien uit het wijzigen/verwijderen van een bepaalde wet. Wat houdt dat dan in voor de nog niet voldane "heffingen"?
  dinsdag 17 april 2012 @ 21:04:53 #19
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_110458434
Ik heb eigenlijk ook een schijthekel aan bedrijven of stichtingen die zogenaamd opgericht worden om 'toezicht' te houden.
Tegenwoordig wordt je er helemaal kapot meegegooit. Gelukkig ben ik er vanaf !!
HBD :') kut organisatie. Verplicht registratie....en dan

quote:
Waarom worden detailhandelsondernemingen geregistreerd?
Jaarlijks legt het HBD de ondernemingen een of meer heffingen op. Om een onderneming de juiste heffing te kunnen opleggen en te kunnen toesturen, is registratie nodig.
Dus in feite willen ze gewoon je geld hebben
zo goed..?
  dinsdag 17 april 2012 @ 21:10:25 #20
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_110458809
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 21:04 schreef Diepvriez het volgende:
Ik heb eigenlijk ook een schijthekel aan bedrijven of stichtingen die zogenaamd opgericht worden om 'toezicht' te houden.
Tegenwoordig wordt je er helemaal kapot meegegooit. Gelukkig ben ik er vanaf !!
HBD :') kut organisatie. Verplicht registratie....en dan

[..]

Dus in feite willen ze gewoon je geld hebben
Wat nog erger is: Ze vallen en staan bij de (verplichte) registratie die je moet uitvoeren bij die andere uitvretersbende. Ergo: zonder inschrijving kvk geen inkomsten HBD... Zoals hierboven ergens beschreven staat dus erg makkelijk mee weg te komen. Maar ik moest het weer zo nodig allemaal netjes doen...
  woensdag 2 mei 2012 @ 15:26:08 #21
329562 Kluiven-79
1,2-DiMethylChickenwire
pi_111041265
UPDATE:

Nou, ik heb de grote fout gemaakt bij het incassobureau in beroep te gaan op de niet alleen boerse manier zoals het HBD en incassobureau met hun "klanten" omgaan maar meer ook over het feit dat ik meer dan 2 jaar na het insturen van een beroep van mijn kant niets meer gehoord heb van deze organisatie behalve als donderslag bij heldere hemel een brief van een incassobureau.

Na wat heen-en-weer gemail met dit bureau kreeg ik als laatste de legendarische zin om mijn oren: "De termijn om beroep aan te tekenen is voorbij en u zult moeten betalen".

Nee, echt...

Ik ben letterlijk sprakeloos. Dat dit volk nog de weg naar hun werkplek kan vinden verbaast me enorm! Maar ik heb zo'n idee dat die iedere dag in een busje heen en weer worden gereden van instelling naar werkplek en vice versa...

Ik ben me nu nog aan het afvragen of het nog zin heeft hierop te reageren... Inmiddels heb ik ook bij de ombudsman mijn problemen gedumpt. Heb het wel een beetje gehad met deze criminelen...

Anderen inmiddels betere ervaringen?
pi_116130515
Ik krijg ineens ook last van die criminele bende. Begin van het jaar een factuur van ze ontvangen, terwijl ik ook nog nooit van ze had gehoord. Ook protest aangetekend, maar natuurlijk never nooit een reactie ontvangen, behalve dan een lading betalingsherinneringen, en ineens vorige week een agressieve dreigbrief van Flanderijn gerechtsdeurwaarders.

Ook hierop geantwoord, waarop een antwoord kwam dat bij niet betaling binnen 5 dagen een dwangbevel zal worden uitgevaardigd, maar niet reageren op het feit dat het HBD niet op mijn bezwaren reageert.

Ik ben vooralsnog niet van plan te betalen. Heb ook mijn KVK gegevens aangepast, simpelweg omdat ik geeneens detailhandel ben (ben actief in MLM, en 99,9% is commissie uit MLM activiteiten, 0,1% is verkoop van wat producten aan familie en vrienden.

Los daarvan staat in de wettekst dat dit soort belangenorganisaties bedrijven een heffing kunnen opleggen, dus niet moeten. Aanvullend zegt het HBD zelf dat ze deze heffing aan ondernemers kan opleggen.

Dan komt dus de definitie ondernemer naar boven. Wat is een ondernemer?
Die definitie is bij het HBD nog niet echt duidelijk, want even op een rijtje:

Ondernemer volgens de KvK
o De ondernemer verricht een ‘regelmatige maatschappelijke werkzaamheid’.
o De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
o De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
o De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers.
o De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband.
Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen.
o Er wordt winst of kostenbesparing beoogd: of er ook echt winst ge-maakt wordt is niet van belang, het gaat erom dat dit je doel is.

Ondernemer volgens de Belastingdienst
o Je moet voldoende uren in het bedrijf sturen. Je moet (aantoonbaar!) minstens 1.225 uur en meer dan 50% van de beschikbare werktijd in je bedrijf steken.
o Je moet zelf het bedrijf aansturen. Als anderen bepalen (bijv. investeerders) hoe je je zaken moet doen ben je niet zelfstandig.
o Je moet voldoende opdrachtgevers hebben (behalve familie, vrienden). Als je maar één of enkele opdrachtgevers hebt dan ben je te afhankelijk van anderen om als zelfstandige te worden aangemerkt.
o Je moet winst maken. Als er nauwelijks winst of structureel verlies geleden wordt dan ben je geen ondernemer voor de IB.
o Je moet ondernemersrisico lopen: zoals het risico je goede naam te verspelen, de kans dat opdrachtgevers niet betalen, de kans dat er geen opdrachten komen en de inkomsten teruglopen.
o Je moet als bedrijf naar buiten treden: met een eigen website, reclame maken, uithangbord, briefpapier, etc..
o Je moet aansprakelijk zijn voor de schulden van het bedrijf;
o Er moet kapitaal aanwezig zijn om de onderneming draaiende te houden. (zal voor de meesten hier niet zo’n belangrijk criterium zijn)

Nog iets leuks. De HBD hanteert een inkomensgrens van ¤ 17.000,--. Wanneer je hieronder blijft hoef je geen heffing te betalen. Echter, in deze grens neemt het HBD ook je privé inkomen mee. Wanneer je dus verlies lijd met je eenmanszaakje die je vaak voor de lol doet, en daarnaast een salaris hebt uit een fulltime baan ergens anders, blijft het HBD je toch dwingen de heffing te betalen omdat je een inkomen hebt boven de ¤ 17.000,--. Met andere woorden, ze leggen je een heffing op over je privé inkomen.
pi_116136940
Dit wisten jullie allebei toen jullie je bedrijf begonnen en je wist dus dat je moest gaan betalen....

en volgens het HBD doen ze het volgende: http://www.hbd.nl/pages/8(...)ie/Activiteiten.html

Lsst het voorkomen en betaal naast de verplichte kosten ook nog een keer de proceskosten

[ Bericht 5% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 29-08-2012 09:16:50 ]
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_116138044
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 23:23 schreef fistron het volgende:
Nog iets leuks. De HBD hanteert een inkomensgrens van ¤ 17.000,--. Wanneer je hieronder blijft hoef je geen heffing te betalen.
Je moet dan wel een heffing betalen, maar de heffing is dan veel lager.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')