Ik krijg ineens ook last van die criminele bende. Begin van het jaar een factuur van ze ontvangen, terwijl ik ook nog nooit van ze had gehoord. Ook protest aangetekend, maar natuurlijk never nooit een reactie ontvangen, behalve dan een lading betalingsherinneringen, en ineens vorige week een agressieve dreigbrief van Flanderijn gerechtsdeurwaarders.
Ook hierop geantwoord, waarop een antwoord kwam dat bij niet betaling binnen 5 dagen een dwangbevel zal worden uitgevaardigd, maar niet reageren op het feit dat het HBD niet op mijn bezwaren reageert.
Ik ben vooralsnog niet van plan te betalen. Heb ook mijn KVK gegevens aangepast, simpelweg omdat ik geeneens detailhandel ben (ben actief in MLM, en 99,9% is commissie uit MLM activiteiten, 0,1% is verkoop van wat producten aan familie en vrienden.
Los daarvan staat in de wettekst dat dit soort belangenorganisaties bedrijven een heffing kunnen opleggen, dus niet moeten. Aanvullend zegt het HBD zelf dat ze deze heffing aan ondernemers kan opleggen.
Dan komt dus de definitie ondernemer naar boven. Wat is een ondernemer?
Die definitie is bij het HBD nog niet echt duidelijk, want even op een rijtje:
Ondernemer volgens de KvK
o De ondernemer verricht een ‘regelmatige maatschappelijke werkzaamheid’.
o De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
o De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
o De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers.
o De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband.
Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen.
o Er wordt winst of kostenbesparing beoogd: of er ook echt winst ge-maakt wordt is niet van belang, het gaat erom dat dit je doel is.
Ondernemer volgens de Belastingdienst
o Je moet voldoende uren in het bedrijf sturen. Je moet (aantoonbaar!) minstens 1.225 uur en meer dan 50% van de beschikbare werktijd in je bedrijf steken.
o Je moet zelf het bedrijf aansturen. Als anderen bepalen (bijv. investeerders) hoe je je zaken moet doen ben je niet zelfstandig.
o Je moet voldoende opdrachtgevers hebben (behalve familie, vrienden). Als je maar één of enkele opdrachtgevers hebt dan ben je te afhankelijk van anderen om als zelfstandige te worden aangemerkt.
o Je moet winst maken. Als er nauwelijks winst of structureel verlies geleden wordt dan ben je geen ondernemer voor de IB.
o Je moet ondernemersrisico lopen: zoals het risico je goede naam te verspelen, de kans dat opdrachtgevers niet betalen, de kans dat er geen opdrachten komen en de inkomsten teruglopen.
o Je moet als bedrijf naar buiten treden: met een eigen website, reclame maken, uithangbord, briefpapier, etc..
o Je moet aansprakelijk zijn voor de schulden van het bedrijf;
o Er moet kapitaal aanwezig zijn om de onderneming draaiende te houden. (zal voor de meesten hier niet zo’n belangrijk criterium zijn)
Nog iets leuks. De HBD hanteert een inkomensgrens van ¤ 17.000,--. Wanneer je hieronder blijft hoef je geen heffing te betalen. Echter, in deze grens neemt het HBD ook je privé inkomen mee. Wanneer je dus verlies lijd met je eenmanszaakje die je vaak voor de lol doet, en daarnaast een salaris hebt uit een fulltime baan ergens anders, blijft het HBD je toch dwingen de heffing te betalen omdat je een inkomen hebt boven de ¤ 17.000,--. Met andere woorden, ze leggen je een heffing op over je privé inkomen.