Allemaal heel leuk dat ze nu willen stoppen, je kan je mensen niet met verouderd en kapot materiaal een oorlogsgebied in sturen.quote:DEN HAAG - Volgens de Algemene Rekenkamer heeft de Tweede Kamer geen goed inzicht in de samenhang tussen de kosten en inzetbaarheid van de F-16 en zijn mogelijke opvolger, de Joint Strike Fighter (F-35).
In haar dinsdag gepubliceerde jaarlijkse rapportage over de opvolging van de F-16 stelt de Rekenkamer verder dat het noodzakelijk is om een integraal overzicht te krijgen omdat de regering zowel in de bestaande F-16 als in de toekomstige JSF investeert. Die verwevenheid van investeringen moet helder worden gemaakt aan de Tweede Kamer.
De JSF geniet de voorkeur van Defensie. De aanschaf is door het kabinet echter doorgeschoven naar een volgende regering. Er zijn wel twee testtoestellen gekocht. Ook is nog eens 800 miljoen dollar in de ontwikkeling van de JSF gestoken. In ruil daarvoor ontvangt het Nederlandse bedrijfsleven opdrachten.
Omdat er in deze kabinetsperiode geen besluit valt over de opvolger van de F-16, moet dit toestel langer doorvliegen. Minister Hans Hillen van Defensie trekt hier 300 miljoen euro voor uit. Volgens de Rekenkamer zijn daarin niet alle extra uitgaven meegenomen. Ook is onzeker of het bij die 300 miljoen blijft zolang niet duidelijk is wanneer de vervanger van de F-16 er komt. Bovendien heeft de minister volgens de Rekenkamer geen volledig beeld hoeveel de exploitatie van de F-16 jaarlijks gaat kosten.
De rekenmeesters constateren ook dat de Nederlandse ambities niet meer stroken met het aantal piloten en jachtvliegtuigen. Van de 87 F-16's worden er 19 afgestoten. Het aantal piloten voor het toestel is al teruggebracht naar 68. Om aan internationale missies deel te nemen, zijn volgens een berekening van de Rekenkamer 89 tot 98 Nederlandse F-16's nodig, afhankelijk van de aard en de duur.
De minister belooft „meer samenhang in de presentatie van de informatie“ aan de Kamer te brengen. Ook gaan „de Rekenkamer en Defensie nu samen kijken naar een manier om de Nederlandse informatie rond het JSF-project eenduidig te presenteren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met een gemeenschappelijk webdossier”, aldus Hillen.
Oppositiepartijen GroenLinks en SP zien in het rapport bewijs dat gestopt moet worden met de JSF. Gedoogpartner PVV wil meer helderheid in de kosten. „Er zijn veel losse puzzelstukjes, maar het verband ontbreekt. Ik wil de hele puzz
Want de F16's zijn een miskoop?quote:Op woensdag 4 april 2012 08:34 schreef trigt013 het volgende:
Tja het is net zoals toentertijd met de F16. de belofte van veel investeringen in de Nederlandse economie. De prijs is extreem hoger is dan wat er voorgespiegeld was. En de kennis en afhankelijkheid die we in Amerika houden.
Geschiedenis leert men dat men van geschiedenis niets leert.
De vraag is echter misschien of je wel mensen een oorlogsgebied in moet sturen.quote:Op woensdag 4 april 2012 08:04 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Allemaal heel leuk dat ze nu willen stoppen, je kan je mensen niet met verouderd en kapot materiaal een oorlogsgebied in sturen.
Nederland had als alternatief ook kunnen investeren in de Saab gripen.
Remlof? Je bent voorstander van oorlogmaterieel aanschaffen?quote:Op woensdag 4 april 2012 09:13 schreef remlof het volgende:
Ik pleit voor de aanschaf van Europese toestellen van de plank.
Alsof je voor het onderscheppen van niet communicerende verkeersvliegtuigen en het bombarderen van plaggenhutten het nieuwste van het nieuwste nodig hebt.
Ja, ik zie de noodzaak van een strijdmacht in, ik ben geen pacifist.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Remlof? Je bent voorstander van oorlogmaterieel aanschaffen?
De Russen willen zo'n ding nog wel eens langs sturen:quote:Op woensdag 4 april 2012 09:13 schreef remlof het volgende:
Ik pleit voor de aanschaf van Europese toestellen van de plank.
Alsof je voor het onderscheppen van niet communicerende verkeersvliegtuigen en het bombarderen van plaggenhutten het nieuwste van het nieuwste nodig hebt.
Ik wel. Maar dan weet ik dat. Ik ben voor een vreedzame oplossing.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, ik zie de noodzaak van een strijdmacht in, ik ben geen pacifist.
Een turboprop Bearquote:Op woensdag 4 april 2012 09:21 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De Russen willen zo'n ding nog wel eens langs sturen:
[ afbeelding ]
Sowieso geldt dat een minder geavanceerd vliegtuig meer risico voor eigen manschappen betekent.
Dit blijf ik apart vinden.quote:Ook is nog eens 800 miljoen dollar in de ontwikkeling van de JSF gestoken. In ruil daarvoor ontvangt het Nederlandse bedrijfsleven opdrachten.
Die was ook niet bedoeld om mijn tweede punt kracht bij te zetten, maar meer om aan te geven dat jouw post wat overdreven was.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Een turboprop Bear
Die schiet je met een Hawker Hunter nog neer. En dat is een straaljager van drie generaties geleden.
quote:Op woensdag 4 april 2012 09:17 schreef trigt013 het volgende:
Ik zou gaan voor geen straaljagers maar gevechtshelikopters, heel veel.
Met dank aan het vorige rampenkabinet zitten we nu in een hachelijke positie.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:28 schreef MisterSqueaky het volgende:
Tsja. De "we doen maar wat en doen geen onderzoek en stellen onszelf geen enkele kritische vraag" houding is de afgelopen jaren erg dominant geworden in onze regeringJSF is verre van het enige voorbeeld
Graag wil ik aanvullen dat de F-16's die nu worden aangeboden ook over hele moderne electronica en veel meer operationele mogelijkheden beschikken dan de F-16's die Nederland nu heeft. Dus een aanschaf van nieuwe F-16's zou ook wat dat betreft een vooruitgang zijn t.o.v de huidige situatie.quote:Op woensdag 4 april 2012 08:46 schreef du_ke het volgende:
In dit verband wel een aardige stelling:
Nederland moet gaan voor de JSF als opvolger van de F16 maar 'gewoon' nieuwe F16's bestellen.
Ze worden nog steeds geproduceerd, we kennen het toestel, alle infrastructuur (kennis en fysiek) is aanwezig.
Dan moeten we maar voor lief nemen dat het niet het nieuwste van het nieuwste is.
Dat is geen optie, de F-16's die de luchtmacht heeft zijn helemaal op. Vergelijk het met een oude auto, op een gegeven moment is die zo gaar dat je enorme kosten moet maken om hem op de weg te houden. Dan kan je niet meer om vervanging heen.quote:Op woensdag 4 april 2012 09:03 schreef Compoantje het volgende:
namelijk helemaal geen straaljagers meer bestellen en gewoon de oude F16's houden.
Neuh.quote:Op woensdag 4 april 2012 11:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat is geen optie, de F-16's die de luchtmacht heeft zijn helemaal op. Vergelijk het met een oude auto, op een gegeven moment is die zo gaar dat je enorme kosten moet maken om hem op de weg te houden. Dan kan je niet meer om vervanging heen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |