abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 10:20:48 #1
91830 MaximusTG
pi_109840005

Heb je ook nachtmerries en word je badend in het zweet wakker als je terugdenkt aan het eten uit je jeugd?

Bijvoorbeeld:
- Macaroni met Smac?
- Macaroni met een blikje tomatenpuree?
- Pap met vellen?
- Appelsap?
- Groenten met een "papje"?

Wat is jouw culinaire jeugdtrauma?

deel 1
Jeugdtrauma
deel 2
Nog veel meer Jeugdtrauma

[ Bericht 6% gewijzigd door MaximusTG op 03-04-2012 12:57:53 ]
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 10:21:54 #2
91830 MaximusTG
pi_109840033
Laatste posts oude topic:
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:12 schreef simmu het volgende:

[..]

da's echt de veranderde tijdsgeest hoor. zo deden mijn opa en oma het ook. die hadden ook een voorkamer. daar mocht je echt alleen bij echte gelegenheden in. bomvol met allerlei mooie spulletjes die echt noooooooooooit gebruikt werden. een aantal van die meubeltjes staan nu bij mij thuis mishandeld te worden door mijn kinderspul met de zegen van oma O+
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:17 schreef MaximusTG het volgende:
Volgens mij zijn dat uitingen van die ouderwetse Nederlandse calvinistische inslag.. Blij dat dat niet meer van deze tijd is :P.
pi_109840047
Bij mijn grootouders was dat ook een speciale kamer met dure dingetjes :Y En daar zaten we alleen op zondag na de kerk. Voor de rest zat iedereen altijd in de (ruime) keuken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 10:31:48 #4
91830 MaximusTG
pi_109840274
Hmm, nee dat ken ik echt niet. Sowieso heb ik maar 1 oma gekend, maar die had dat echt niet. Ze is ook Rooms-Katholiek.
Wat was de reden dan van het niet altijd gebruiken van de mooie kamer? Ik snap dat dus niet, zoiets moet je toch gebruiken als je het hebt?
pi_109840292
Ik was vroeger altijd dik, mijn ouders waren gescheiden en bij mijn vader kwam ik 15 kilo aan in een jaar tijd. Toen was ik 7 jaar geloof ik. Mijn moeder vond dat vreselijk en wilde dat ik ging afvallen. Dat afvallen heeft jaren geduurd en nooit geholpen. Iedere avond verplicht oefeninen doen die mijn moeder bedacht had, sloeg allemaal nergens op.

Maar nu het ergste, water!!!
Voor iedere maaltijd moest ik 2 grote glazen water drinken. (hoegaarde glazen) dat was bijna een liter volgens mij. Iedere dag weer kokhalzen van dat water, en me moedere maar roepen dat ik me aanstel.

[Img]http://images.aanbod.be/f(...)1289976c40d.jpg[IMG]

En een oaar jaar terug wou mijn moeder afvallen en ging ook water drinken. Heeft ze 2x gedaan!!!
pi_109841211
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:22 schreef Isabeau het volgende:
Bij mijn grootouders was dat ook een speciale kamer met dure dingetjes :Y En daar zaten we alleen op zondag na de kerk. Voor de rest zat iedereen altijd in de (ruime) keuken.
Doet me denken aan een item in de Vlaamse Man bijt Hond waar ik me om bescheurd heb. De cameraploeg komt binnen bij wat 'keurige' 50-plussers. Staat er prominent in de kamer een enorm CD-rek met 1 CD erin. "Heeft u maar één CD mevrouw?"
"Nee, de rest van de CD's heb ik hier in de kast liggen (laat de kast zien) anders worden ze zo stoffig."
"En die ene CD dan, wordt die niet stoffig zo?"
"Jawel, maar anders denken mensen 'wat is dat voor ding daar midden in de kamer?' zo zien ze dat het voor CD's is."
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_109841260
Broodjes met pindakaas en dikke klonten margarine op school :r

Ik eet nog steeds nóóit margarine..
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 11:00:12 #8
91830 MaximusTG
pi_109841294
@lipper

Nou ja, oefeningen om af te vallen is niet zo gek toch? Dat water slaat natuurlijk nergens op nee. Tenminste, tenzij haar doel was om je vol te krijgen voordat je ging eten.
Denk dat je meer hebt aan jouw moeder die dr best deed om je op gewicht te houden, dan een andere ouder die je maar ongezond eten blijft voorschotelen.

Wat ik wel grappig vond; was vorige week weg met groep vrienden, en een stel heeft een zoontje van bijna 3. Gingen we BBQen, ik speklappen gemarineerd met zakje BBQkruiden van de Toko. Best pittig. Hij lustte het wel, maar een andere vrouw/meisje (23) was de hele week aan het klagen dat het eten zo gekruid was. Die eten alleen ongekruide AVG thuis.
pi_109843166
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 10:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Doet me denken aan een item in de Vlaamse Man bijt Hond waar ik me om bescheurd heb. De cameraploeg komt binnen bij wat 'keurige' 50-plussers. Staat er prominent in de kamer een enorm CD-rek met 1 CD erin. "Heeft u maar één CD mevrouw?"
"Nee, de rest van de CD's heb ik hier in de kast liggen (laat de kast zien) anders worden ze zo stoffig."
"En die ene CD dan, wordt die niet stoffig zo?"
"Jawel, maar anders denken mensen 'wat is dat voor ding daar midden in de kamer?' zo zien ze dat het voor CD's is."
_O- _O- omg, wat grappig! :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_109844149
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef MaximusTG het volgende:
@lipper

Nou ja, oefeningen om af te vallen is niet zo gek toch? Dat water slaat natuurlijk nergens op nee. Tenminste, tenzij haar doel was om je vol te krijgen voordat je ging eten.
Denk dat je meer hebt aan jouw moeder die dr best deed om je op gewicht te houden, dan een andere ouder die je maar ongezond eten blijft voorschotelen.
.
Nee mijn moeder was gewoon gemeen.
  dinsdag 3 april 2012 @ 12:28:47 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_109845028
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:14 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Wij hadden een welp die alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwten :') wel een doorzetter, want pas op dag 3 heeft hij met de rest mee gegeten :P
Juist. Dat bedoel ik. Daar hoef je geen drama van te maken, strijd om te voeren of dat kind te dwingen iets op te eten. Ze krijgen vanzelf honger en dan eten ze wel. Denk dat zijn mammie nooit had gedacht dat ie ooit met de rest mee zou eten. Sterker nog, ik denk dat ie thuis waarschijnlijk gewoon weer terug ging naar "alleen alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwten"!

[ Bericht 1% gewijzigd door RobinOok op 03-04-2012 12:54:24 ]
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 13:18:21 #12
91830 MaximusTG
pi_109846744
Denk dat veel ouders het te zielig vinden voor het kind om zo lang niet te eten...Maar je moet gewoon vasthouden aan je gestelde regels. Heb ondertussen genoeg van die opvoedprogramma's gezien om te weten dat ze dan uiteindelijk toch luisteren. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
  Moderator dinsdag 3 april 2012 @ 13:20:31 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109846836
Wat zijn jullie hier een stelletje tere zieltjes bij elkaar als je al trauma's hebt van een keer (of vaker) wat vies te eten.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:23:10 #14
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_109846936
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat zijn jullie hier een stelletje tere zieltjes bij elkaar als je al trauma's hebt van een keer (of vaker) wat vies te eten.
Trauma is bij wijze van spreken natuurlijk. (Hoop ik.)

Wat is het goorste dat jij als kind moest eten? En dan zo dat je ook niet van tafel mocht voordat je bord leeg was? Slijmerig gekookte koud geworden andijvie bij.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  Moderator dinsdag 3 april 2012 @ 13:25:26 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109847037
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:23 schreef Staal het volgende:

[..]

Wat is het goorste dat jij als kind moest eten? En dan zo dat je ook niet van tafel mocht voordat je bord leeg was? Slijmerig gekookte koud geworden andijvie bij.
Mijn moeder heeft me een keer een kopje thee waarin ze 2 volle scheppen zout had gedaan ipv suiker (verkeerde potje gepakt) laten opdrinken, met de opmerking dat ik niet moest zeuren dat ik vies vond smaken (ze was in de veronderstelling dus dat er suiker inzat). Maar daar heeft ze achteraf wel haar excuses voor aangeboden :P (toen ik het eenmaal ophad liep ze naar de keuken en zag ze alleen de zoutpot op tafel staan en dus niet de suikerpot)

Verder vind ik niets vies.

(velletjes van de melk in koffie ben ik ook niet dol op maar die kun je er ook uitvissen)
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 13:25:46 #16
91830 MaximusTG
pi_109847055
Trauma is inderdaad een hyperbool; Maar het voorbeeld van Staal is waar het hier om gaat. Ouders die kinderen dwingen bepaald eten te eten omdat dat gezond is, of om ze met meer smaken kennis te laten maken, en denken hier goed aan te doen. Terwijl dat eten juist ongelofelijk smerig is klaargemaakt, zodat veel volwassenen het al niet zouden willen eten.
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:28:25 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_109847181
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:18 schreef MaximusTG het volgende:
Denk dat veel ouders het te zielig vinden voor het kind om zo lang niet te eten...Maar je moet gewoon vasthouden aan je gestelde regels. Heb ondertussen genoeg van die opvoedprogramma's gezien om te weten dat ze dan uiteindelijk toch luisteren. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ja en alle ouders denken dat juist hun kind die uitzondering is. ;)
  Moderator dinsdag 3 april 2012 @ 13:29:18 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109847211
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:25 schreef MaximusTG het volgende:
Trauma is inderdaad een hyperbool; Maar het voorbeeld van Staal is waar het hier om gaat. Ouders die kinderen dwingen bepaald eten te eten omdat dat gezond is, of om ze met meer smaken kennis te laten maken, en denken hier goed aan te doen. Terwijl dat eten juist ongelofelijk smerig is klaargemaakt, zodat veel volwassenen het al niet zouden willen eten.
Tja maar ik heb ook wel het idee dat er heel veel mensen zijn die gewoon te moeilijk over eten doen... één verkeerd peesje in je kippepoot en het is al niet meer te eten, een velletje ergens etc etc. :{w die hadden het niet gered in de hongerwinter :P luxepaardjes.
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:37:58 #19
42366 Staal
pi_109847571
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Tja maar ik heb ook wel het idee dat er heel veel mensen zijn die gewoon te moeilijk over eten doen... één verkeerd peesje in je kippepoot en het is al niet meer te eten, een velletje ergens etc etc. :{w die hadden het niet gered in de hongerwinter :P luxepaardjes.
Denk eigenlijk dat jij een luxepaardje bent die geen gruwelen kent.
Un certain jeune homme
pi_109847572
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:23 schreef Staal het volgende:

[..]

Bij ons mocht alles zo vaak in de magnetron als je wilde, ik hoefde geen koud eten te eten. Ik weet nog dat ik altijd hoopte dat het dan 'inkookte' (en dus minder werd), of dat mijn moeder het bord zou laten vallen ofzo :P
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:41:56 #21
42366 Staal
pi_109847718
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:37 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Bij ons mocht alles zo vaak in de magnetron als je wilde, ik hoefde geen koud eten te eten. Ik weet nog dat ik altijd hoopte dat het dan 'inkookte' (en dus minder werd), of dat mijn moeder het bord zou laten vallen ofzo :P
Wij hadden geen magnetron.

Koude broccoli is het enige wat ik vandaag de dag trouwens vreselijk vind. Dan moet je echt de borden voorverwarmen want daar valt anders niet tegenop te eten.
Un certain jeune homme
pi_109848468
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 12:28 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Juist. Dat bedoel ik. Daar hoef je geen drama van te maken, strijd om te voeren of dat kind te dwingen iets op te eten. Ze krijgen vanzelf honger en dan eten ze wel. Denk dat zijn mammie nooit had gedacht dat ie ooit met de rest mee zou eten. Sterker nog, ik denk dat ie thuis waarschijnlijk gewoon weer terug ging naar "alleen alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwten"!
Maar dan zijn we het helemaal niet zo oneens, Robin. Dat vind ik nl ook en zo was het meestal ook bij ons: eten niet op is geen toetje en geen snoep. Dat blijven zitten tot het op was gebeurde ook, maar dat was alleen als we echt moeilijk deden en na drie happen al niet meer hoefden.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_109848619
Mijn schoonmoeder werkte altijd in de avonduren en maakte 's morgens al al het eten klaar. Dat stond dan de hele dag in pannen op het fornuis en als de rest van het gezin thuis kwam kon iedereen zijn bord opscheppen en in de magnetron plempen. :r En het maar raar vinden dat ik zelden tot nooit mee at. :N
  † In Memoriam † dinsdag 3 april 2012 @ 14:04:49 #24
91830 MaximusTG
pi_109848648
Een goede ouder interpreteert zn eigen regels zoals een goede rechter de wet ook niet letterlijk neemt. Bord leegeten voor je van tafel mag is op zich een goede regel, maar als het kind echt vol zit, of, als het zelf opgeschept heeft en het teveel was, dan kan je daar van afwijken. Ik zou dan in het laatste geval het kind er goed mee confronteren dat het wel erg zonde is van het teveel opgeschepte eten en dat ie dat niet meer moet doen.

wat vinden jullie van de topicbanner :+/
  Moderator dinsdag 3 april 2012 @ 14:05:13 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_109848667
quote:
6s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:37 schreef Staal het volgende:

[..]

Denk eigenlijk dat jij een luxepaardje bent die geen gruwelen kent.
Omdat ik gewoon opeet wat me voorgeschoteld wordt :P ?

Ik heb gewoon geen smaak, dat is misschien wel mijn grootste jeugdtrauma, mijn mening deed er toch niet toe dus heb ik nooit geleerd op te komen voor mijn eigen smaak. Iets niet lekker vinden vind ik dan ook gewoon aanstellerij :D Ik heb daar nogsteeds moeite mee sommige mensen zweren bij een bepaald merk koffie of bij een bepaalde whisky, ik vind bijna altijd alles wel lekker. (alleen glen talloch is niet te zuipen daar heb je er toch één maar dat is geen jeugdtrauma, ook kriek vind ik zonde van het bier)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')