quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:12 schreef simmu het volgende:
[..]
da's echt de veranderde tijdsgeest hoor. zo deden mijn opa en oma het ook. die hadden ook een voorkamer. daar mocht je echt alleen bij echte gelegenheden in. bomvol met allerlei mooie spulletjes die echt noooooooooooit gebruikt werden. een aantal van die meubeltjes staan nu bij mij thuis mishandeld te worden door mijn kinderspul met de zegen van oma
quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:17 schreef MaximusTG het volgende:
Volgens mij zijn dat uitingen van die ouderwetse Nederlandse calvinistische inslag.. Blij dat dat niet meer van deze tijd is.
Doet me denken aan een item in de Vlaamse Man bijt Hond waar ik me om bescheurd heb. De cameraploeg komt binnen bij wat 'keurige' 50-plussers. Staat er prominent in de kamer een enorm CD-rek met 1 CD erin. "Heeft u maar één CD mevrouw?"quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:22 schreef Isabeau het volgende:
Bij mijn grootouders was dat ook een speciale kamer met dure dingetjesEn daar zaten we alleen op zondag na de kerk. Voor de rest zat iedereen altijd in de (ruime) keuken.
quote:Op dinsdag 3 april 2012 10:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Doet me denken aan een item in de Vlaamse Man bijt Hond waar ik me om bescheurd heb. De cameraploeg komt binnen bij wat 'keurige' 50-plussers. Staat er prominent in de kamer een enorm CD-rek met 1 CD erin. "Heeft u maar één CD mevrouw?"
"Nee, de rest van de CD's heb ik hier in de kast liggen (laat de kast zien) anders worden ze zo stoffig."
"En die ene CD dan, wordt die niet stoffig zo?"
"Jawel, maar anders denken mensen 'wat is dat voor ding daar midden in de kamer?' zo zien ze dat het voor CD's is."
Nee mijn moeder was gewoon gemeen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:00 schreef MaximusTG het volgende:
@lipper
Nou ja, oefeningen om af te vallen is niet zo gek toch? Dat water slaat natuurlijk nergens op nee. Tenminste, tenzij haar doel was om je vol te krijgen voordat je ging eten.
Denk dat je meer hebt aan jouw moeder die dr best deed om je op gewicht te houden, dan een andere ouder die je maar ongezond eten blijft voorschotelen.
.
Juist. Dat bedoel ik. Daar hoef je geen drama van te maken, strijd om te voeren of dat kind te dwingen iets op te eten. Ze krijgen vanzelf honger en dan eten ze wel. Denk dat zijn mammie nooit had gedacht dat ie ooit met de rest mee zou eten. Sterker nog, ik denk dat ie thuis waarschijnlijk gewoon weer terug ging naar "alleen alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwten"!quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:14 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Wij hadden een welp die alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwtenwel een doorzetter, want pas op dag 3 heeft hij met de rest mee gegeten
Trauma is bij wijze van spreken natuurlijk. (Hoop ik.)quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:20 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat zijn jullie hier een stelletje tere zieltjes bij elkaar als je al trauma's hebt van een keer (of vaker) wat vies te eten.
Mijn moeder heeft me een keer een kopje thee waarin ze 2 volle scheppen zout had gedaan ipv suiker (verkeerde potje gepakt) laten opdrinken, met de opmerking dat ik niet moest zeuren dat ik vies vond smaken (ze was in de veronderstelling dus dat er suiker inzat). Maar daar heeft ze achteraf wel haar excuses voor aangebodenquote:Op dinsdag 3 april 2012 13:23 schreef Staal het volgende:
[..]
Trauma is bij wijze van spreken natuurlijk. (Hoop ik.)
Wat is het goorste dat jij als kind moest eten? En dan zo dat je ook niet van tafel mocht voordat je bord leeg was? Slijmerig gekookte koud geworden andijvie bij.
Ja en alle ouders denken dat juist hun kind die uitzondering is.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:18 schreef MaximusTG het volgende:
Denk dat veel ouders het te zielig vinden voor het kind om zo lang niet te eten...Maar je moet gewoon vasthouden aan je gestelde regels. Heb ondertussen genoeg van die opvoedprogramma's gezien om te weten dat ze dan uiteindelijk toch luisteren. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Tja maar ik heb ook wel het idee dat er heel veel mensen zijn die gewoon te moeilijk over eten doen... één verkeerd peesje in je kippepoot en het is al niet meer te eten, een velletje ergens etc etc.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:25 schreef MaximusTG het volgende:
Trauma is inderdaad een hyperbool; Maar het voorbeeld van Staal is waar het hier om gaat. Ouders die kinderen dwingen bepaald eten te eten omdat dat gezond is, of om ze met meer smaken kennis te laten maken, en denken hier goed aan te doen. Terwijl dat eten juist ongelofelijk smerig is klaargemaakt, zodat veel volwassenen het al niet zouden willen eten.
Denk eigenlijk dat jij een luxepaardje bent die geen gruwelen kent.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:29 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tja maar ik heb ook wel het idee dat er heel veel mensen zijn die gewoon te moeilijk over eten doen... één verkeerd peesje in je kippepoot en het is al niet meer te eten, een velletje ergens etc etc.die hadden het niet gered in de hongerwinter
luxepaardjes.
Bij ons mocht alles zo vaak in de magnetron als je wilde, ik hoefde geen koud eten te eten. Ik weet nog dat ik altijd hoopte dat het dan 'inkookte' (en dus minder werd), of dat mijn moeder het bord zou laten vallen ofzoquote:Op dinsdag 3 april 2012 13:23 schreef Staal het volgende:
[..]
Trauma is bij wijze van spreken natuurlijk. (Hoop ik.)
Wat is het goorste dat jij als kind moest eten? En dan zo dat je ook niet van tafel mocht voordat je bord leeg was? Slijmerig gekookte koud geworden andijvie bij.
Wij hadden geen magnetron.quote:Op dinsdag 3 april 2012 13:37 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Bij ons mocht alles zo vaak in de magnetron als je wilde, ik hoefde geen koud eten te eten. Ik weet nog dat ik altijd hoopte dat het dan 'inkookte' (en dus minder werd), of dat mijn moeder het bord zou laten vallen ofzo
Maar dan zijn we het helemaal niet zo oneens, Robin. Dat vind ik nl ook en zo was het meestal ook bij ons: eten niet op is geen toetje en geen snoep. Dat blijven zitten tot het op was gebeurde ook, maar dat was alleen als we echt moeilijk deden en na drie happen al niet meer hoefden.quote:Op dinsdag 3 april 2012 12:28 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Juist. Dat bedoel ik. Daar hoef je geen drama van te maken, strijd om te voeren of dat kind te dwingen iets op te eten. Ze krijgen vanzelf honger en dan eten ze wel. Denk dat zijn mammie nooit had gedacht dat ie ooit met de rest mee zou eten. Sterker nog, ik denk dat ie thuis waarschijnlijk gewoon weer terug ging naar "alleen alleen witte bolletjes met hagelslag lustte, en gebakken aardappels met kipcorn met doperwten"!
Omdat ik gewoon opeet wat me voorgeschoteld wordtquote:Op dinsdag 3 april 2012 13:37 schreef Staal het volgende:
[..]
Denk eigenlijk dat jij een luxepaardje bent die geen gruwelen kent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |