Waarom vraag je dat? Je weet het toch zo goed?quote:Op donderdag 12 april 2012 15:08 schreef blomke het volgende:
Vorig jaar een hypotheek afgesloten? Ook gelijktijdig een huis gekocht?
quote:Op donderdag 12 april 2012 15:13 schreef Hypotheker1950 het volgende:
[..]
2de bod: 124.000
2de tegenbod: 125.000
Akkoord gegeven, en dat voor een 2 onder 1 kap van 2009.
Nee, ik weet het niet. Het kan ook het oversluiten van je oude hypotheek zijn geweest.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Waarom vraag je dat? Je weet het toch zo goed?
Wat een slechte verliezer ben je toch ook.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Slecht gedaan. De prijsdaling gaat steeds sneller. Je had je poot stijf moeten houden op 117.000,- De verkopers waren in paniek en dolblij dat iemand met een bod kwam.
Wat een BS zeg, je weet niets van dat huis, ook niet of het allang te koop stond en hoe reeël de prijs is, maar wel volhouden dat ze wel gezakt zouden zijn omdat de markt zakt.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Slecht gedaan. De prijsdaling gaat steeds sneller. Je had je poot stijf moeten houden op 117.000,- De verkopers waren in paniek en dolblij dat iemand met een bod kwam.
Want jij weet natuurlijk waar het huis staat en wie de verkopers zijn.quote:Op donderdag 12 april 2012 15:16 schreef blomke het volgende:
[..]
en vergeet de mensen niet die huizen boven hun stand zijn blijven kopen (iedere 5 jaar een nieuw huis) met de overwaarde uit het oude huis, omdat het huis "toch alleen maar weer waard wordt".. die zitten nu ook met de gebakken peren..quote:Op vrijdag 13 april 2012 02:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik snap echt helemaal niks van de wederzijdse negativiteit in dit thread.
Ja, overduidelijk, de huizenmarkt ligt op z'n reet. Dat behoeft geen nadere uitleg lijkt me zo.
Dat wil niet zeggen dat eenieder die nu een huis koopt 'dus' een 'sukkel' is. Er zijn ook nog mensen die nu een huis kopen omdat ze gewoon denken dat ze in dat pandje de komende decennia lekker zullen blijven wonen, EN ze het goed kunnen betalen - lees: spaargeld in het pand gestoken, geen torenhoge hypotheek en dergelijke.
Een eigen huis is voor mij voornamelijk juist DAT - een fijne plek om te wonen -, en niet per se een 'beleggingsobject', of zo. Wat kan mij het schelen als de huizenprijzen de komende jaren blijven zakken? Over 10 jaar of zo komt het vast wel weer goed. Mensen moeten nou eenmaal ergens wonen, dat is nu zo en dat blijft zo.
Natuurlijk, de huizenmarkt is volledig over-the-top gegaan de afgelopen 10,15 jaar.
Maar de mensen die zich destijds niet gek hebben laten maken door de hypotheekboeren, banken, makelaars etc., en die gewoon een bescheiden hutje kochten met inbreng van een goede berg spaargeld EN netjes hebben afgelost op de hypotheek, hebben nu ook geen enkel probleem.
Ja, dat huis dat je moet verkopen is misschien 20-40K minder waard geworden dan 5 jaar geleden (ik heb het over de prijscategorie 150-200K). Maar so what - het huis wat je ervoor terug koopt is ook in prijs gedaald.![]()
De enigen die nu echt op de blaren moeten zitten zijn degenen die zich 5-10 jaar geleden door het makelaars/bankengilde hebben laten aanpraten dat ze een aflossingsvrije tophypotheek 'moesten' nemen, en die nu door omstandigheden (werkloosheid, echtscheiding, whatever) gedwongen zijn om de overgefinancierde hut te verkopen.
Voor alle anderen geldt: lekker blijven zitten waar je zit. No prob. En aflossen natuurlijk, zoveel mogelijk, het HRA-feest in dit land zal niet eeuwig meer blijven duren.
Het bijzondere in diit topic is nu juist, dat ik die andere mening over de huizenmarkt dus nergens lees. Ik krijg gezeik over me heen als ik m'n mening (visie, toekomst, what's in a name) over die huizenmarkt geef. Maar van een andere mening (daarover), lees ik dus hélémaal niets!quote:Op donderdag 12 april 2012 16:00 schreef freak1 het volgende:
het erge is dat je mening en je onderbouwing niet eens zo slecht is. je komt gewoon soms mensen tegen die het niet met je eens zijn, that's life. accepteer dat nu gewoon eens en move on.
- edit - heb het al gevonden:quote:Op vrijdag 13 april 2012 02:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Ik snap echt helemaal niks van de wederzijdse negativiteit in dit thread.
Ik al eerder:quote:Op 30 november 2011 15:33[/url] schreef Worteltjestaart het volgende:
Je eigen huurhuis kopen doe je i.h.a. niet om er lekker financieel voordelig uit te springen.
Wij hebben 1 jaar terug ons eigen huurhuis gekocht, ondanks dat we in maandlasten een grove 125 euro per maand méér kwijt zijn aan rente dan we aan huur kwijt waren, en ook 150 euro/maand aan aflossing moeten betalen. Exclusief onderhoud zijn we dus bijna 300 euro/maand duurder uit.
..........
Dat het huis de komende tijd minder waard wordt... soit. Daarom voldoende aflossen.
Reactie:quote:Op woensdag 11 april 2012 14:07 schreef blomke het volgende:
Ik lees nu al 2x dat jullie aflossen op je hypotheek. Waarom? Bang dat de waardedaling van het woonhuis zo snel gaat dat het huis "onder water komt"; i.e. minder waard dan de hypotheek!
quote:Op woensdag 11 april 2012 14:11 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Assumption is the mother of all fuck-ups. Aflossen doe ik om over 30 29 jaar mijn woonlasten tot nul te reduceren en on the go vermogen heb opgebouwd voor als ik mijn laatste jaar in een goed hospice wil verblijven in plaats van in een wit zaaltje met 10 andere bejaarden.
Maar jij wist toch zo zeker dat ik een te duur huis met een te hoge hypotheek heb waar ik een restschuld aan overhoud?
Blomke, doe FOK een plezier en val dood of houd op met trollen. Seriously.
er zijn hier een hoop meningen over hoe het met de huizenmarkt wel en niet gaat en als je die niet ziet moet je nog maar eens opnieuw lezen. daarbij weet je net zo goed dat je je negatieve mening overal geeft.quote:Op zaterdag 14 april 2012 10:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Het bijzondere in diit topic is nu juist, dat ik die andere mening over de huizenmarkt dus nergens lees. Ik krijg gezeik over me heen als ik m'n mening (visie, toekomst, what's in a name) over die huizenmarkt geef. Maar van een andere mening (daarover), lees ik dus hélémaal niets!
Gisteren in de Volkskrant: huizenprijsdaling kan in 2012 tot 9% oplopen. In 2 3/4 jaar is dat 27%!
Nog een leuke in de VK: Belastingdienst controleert aangiftes particulieren nauwelijks op fouten.....ben ik even blij, blij met m'n Boxie 3![]()
Goed gevonden van je.quote:Op zaterdag 14 april 2012 10:36 schreef blomke het volgende:
- edit - heb het al gevonden:
[..]
Ik al eerder:
[..]
Reactie:
[..]
1. Nog meer inbinden,quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik vind sparen ook een vorm van aflossen, al is het uitgesteld; zeker omdat dat gebeurt in een SEW die verpand is aan de hypotheek, waardoor dus het gespaarde bedrag alleen ten goede komt aan de aflossing bij einde looptijd.
Maar OK, als je de strikte definitie aanhoudt lossen we inderdaad niet af (in het geheel niet) vóór het einde van de looptijd, maar sparen we alleen (waarbij we extra sparen op de bankspaarrekening tgv het aflossingsvrije deel). I grant you that, ik was niet geheel juist met het verschil in definitie van de twee.
Dat is onzin; als je aflost verminder je je schuld en je rente. Als je spaart, blijft je schuld even hoog en idem de rente.Verkoop je je huis met verlies, heb je in het eerste geval een lagere (of geen) restschuld. In het tweede geval dus wel; moet je je SEW aanspreken, komt de fiscus om de hoek kijken, dag winst.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
Zoals gezegd, ik geef toe dat ik de termen niet juist gebruik, echter, dat sparen in een SEW niets anders is dan uitgestelde aflossing. In de praktijk is het effect i.g.v. verkopen bij een waardedaling gelijk
Niet doen. Ze willen dus kosteloos 2 maanden in jouw huis wonen met alle risico's van dien.quote:22 juni en feitelijke overdracht op 22 augustus
Dat dus. No way.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:09 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Niet doen. Ze willen dus kosteloos 2 maanden in jouw huis wonen met alle risico's van dien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |