abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109807503

Welkom bij het skeeler- en skatetopic van FoK!, het leukste topic over de mooiste sport, inline skaten!

Historie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Skeeleren, skaten, hoe moet ik het nu noemen?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke skates moet ik nemen?
SPOILER
Skate termen (Materiaal)
SPOILER
Skate termen (Techniek)
SPOILER
Techniek
SPOILER
Filmpjes
SPOILER
Handige tips

• Last van je bovenvoet?
Je skates hoeven alleen maar heel strak bij je enkels en je tenen. Bovenop hoeven ze niet persé tot het maximale te worden dichtgetrokken.

• Last van tintelende voeten, of een brandend gevoel?
Kijk of dit na een aantal keer nog steeds het geval is. Het kan zijn dat je voeten nog moeten wennen aan de skate.Mocht het echter aanhouden, kijk dan of een inleg/steunzooltje een uitbrengst kan zijn.

• Oefen een keer in het gras lopen! Dit kan een uitstekende noodstop zijn wanneer je dit eerder hebt gedaan heb je een goed reflex.

• Wees niet bang om te vallen, ooit val je toch wel! ;)

Handige links

Skate Lifestyle sites
www.powerblading.org
www.rollernews.com
www.be-mag.com
www.oneblademag.com

Shops
www.skatepro.nl
www.skate-dump.nl
www.thisissoul.com
www.futurumshop.nl

Weer
www.hetweeractueel.nl
www.buienradar.nl

Locaties
www.geoskating.com
www.vmgv.nl/asfalt/kaart.html

De OP kan je hier vinden http://goo.gl/sA6KF

laatste post was een oproepje van M2theC
quote:
Zijn er hier ook actieve skaters die mee willen doen met de eerste Friday Night Skate van Almere?

Het wordt geheel door vrijwilligers verzorgd en het betreft een funskate. De eerste is ongeveer 21 km met 2 "bail out" opties. Zal er nog wel een apart topic voor openen. We starten 27 april rond 19.00 uur bij BBQ burger. De route info staat op facebook.com/FNS.Almere

Iedereen is welkom en meeskaten is op eigen risico

[ Bericht 19% gewijzigd door Maisnon op 12-04-2012 14:53:55 ]
pi_109808294
Ik heb nu solomon skate's, 4 wielen van ik denk 83mm. Waren rond de 120euro.
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een paar die lekker snel gaan voor de wat langere afstand, het zou ook fijn zijn als je minder trilling voelt.
Waar moet ik op letten bij het kopen van zulke skeelers? maat van wielen? 4 of 5 wielen?
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_109808429
Zo, nu is de ziel gerust... *)

40km/u [X] check
halve marathon 1:05:34 [X] check
hele marathon 2:12:46 [X] check

pi_109808457
-fout-

[ Bericht 99% gewijzigd door hugsy33 op 02-04-2012 16:25:55 ]
pi_109808673
@mergbot,

Hoe groter de wielen hoe meer snelheid. De hardheid is uitgedrukt in het getal voor de A, 78A is het zachtst en rijd comfortabel maar is minder snel dan de hardere wielen.

4 of 5 wielen is een persoonlijke keuze, een korter frame is wendbaarder maar 5 wielen is weer wat sneller.

Dan kun je ook nog kiezen uit een hoge schoen of een lage à la noren. Hoge schoenen, gedeeltelijk soft boot gedeeltelijk hard boot geven veel meer steun dan een lage schoen.

Lagers met een hoger ABEC nummer zijn preciezer en dus beter dan lagers met een laag nummer.
pi_109809595
Top! bedankt voor je reactie. Zijn lage schoenen altijd van leer/zacht materiaal? op noren kom ik niet vooruit dus ik zoek een wat stevige schoen, maar zie wel mooie aanbiedingen zoals dit
http://www.skate-dump.nl/index.php?pg=artinfo&id=989
maar die schoen is denk ik niet erg stevig om de enkel?

[ Bericht 86% gewijzigd door ._HAAK_. op 02-04-2012 16:51:34 ]
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
[/quote]
pi_109810039
Of ze ook met harder materiaal bestaan durf ik niet te zeggen. Maar met zo'n lage schoen heb je idd geen steun bij je enkel, het skeelerd aan ook met zo als noren, ff wennen dus ;)

die aanbieding zou ik persoonlijk niet voor kiezen, het doel van een echte skeeler is hard en ver kunnen, die van je link hebben echter 78mm wielen wat zonde is. Het is veel nuttiger om 90/100 of zelfs 110mm wielen te hebben.
pi_109810171
Zoiets:
http://www.nietzoduur.nl/(...)t-45--N_art_1388.php

is misschien beter voor jou, heeft een hoge schoen met 100mm wielen, en voor n mooie prijs ;)

ik heb er zelf m'n oog ook op, ik zou je trouwens wel aanraden om ze in de winkel te passen, als ze niet perfect zitten kom je op geen enkele skeeler ver ;
  maandag 2 april 2012 @ 17:08:19 #9
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_109810555
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:44 schreef mergbot het volgende:
Top! bedankt voor je reactie. Zijn lage schoenen altijd van leer/zacht materiaal? op noren kom ik niet vooruit dus ik zoek een wat stevige schoen, maar zie wel mooie aanbiedingen zoals dit
Het leer zoals bij schaatsen zal je bij skeelers niet vaak zien, omdat er veel grotere krachten op skeelers werken dan op schaatsen. Leer is daar vaak niet stevig genoeg voor.
Als je er wat geld voor over hebt, dan kun je bijvoorbeeld net als bij schaatsen voor thermoplastische schoenen kiezen, welke naar je voet gevormd kunnen worden en behoorlijk stevig zijn. Je zal echter, net als bij lage schaatsen, ook bij deze lage skeelers bij je enkel weinig tot geen steun hebben.
Je betaalt er echter wel behoorlijk voor. ;)
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
  maandag 2 april 2012 @ 17:38:36 #10
330992 Ganzz
Expect the unexpected
pi_109811734
Pfff. erg druk geweest afgelopen week, misschien vanavond week een (kort) rondje.

Ik heb ook salomon oid, met 5 wielen, maar tegenwoordig zie je 5 wielen nergens meer. Alles is 4 wielen en dan 100mm :)
  maandag 2 april 2012 @ 17:45:51 #11
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_109811965
TVP
Dit, dus.
pi_109813004
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 16:58 schreef hugsy33 het volgende:
Zoiets:
http://www.nietzoduur.nl/(...)t-45--N_art_1388.php

is misschien beter voor jou, heeft een hoge schoen met 100mm wielen, en voor n mooie prijs ;)

ik heb er zelf m'n oog ook op, ik zou je trouwens wel aanraden om ze in de winkel te passen, als ze niet perfect zitten kom je op geen enkele skeeler ver ;
Oke dat valt inderdaad nog wel mee. Niet mijn maat overigens ;) heb rond de 42.

quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 17:08 schreef Lookbehind het volgende:

[..]

Het leer zoals bij schaatsen zal je bij skeelers niet vaak zien, omdat er veel grotere krachten op skeelers werken dan op schaatsen. Leer is daar vaak niet stevig genoeg voor.
Als je er wat geld voor over hebt, dan kun je bijvoorbeeld net als bij schaatsen voor thermoplastische schoenen kiezen, welke naar je voet gevormd kunnen worden en behoorlijk stevig zijn. Je zal echter, net als bij lage schaatsen, ook bij deze lage skeelers bij je enkel weinig tot geen steun hebben.
Je betaalt er echter wel behoorlijk voor. ;)
Het is slechts hobby, ik kijk maar tot c.a. 150.
[/quote]
pi_109813940
Ze zijn er in verschillende maten, moet je ff één stapje terug ^O^
  maandag 2 april 2012 @ 19:03:55 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_109814987
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:44 schreef mergbot het volgende:
een lage skeeler schoen is niet het zelfde als een schaatsschoen , een skeeler schoen is harder en steviger.

die raps schoen zou ik je sterk afraden , het is vlees nog vis. hij houd op een verkeerde manier het midden tussen een recreatie skate en een snelle skeeler schoen.
maar als je hem kan uitproberen gewoon doen , waarschijnlijk snap je dan wat ik bedoel , maar wie weet is het toch juist wat je zoekt.

wat lager klasse betreft verkijk je daar niet teveel op , alles boven klasse 5 is eigenlijk voor olie smering in een afgesloten omgeving , een keer wat zand of vuil in je lagers en ze zijn gelijk aal klasse 3 of lager.

als je een hoge schoen neemt twijfel ik ook of 100mm wel de juiste keuze is , dat betaalt zich pas uit bij hoge snelheden en lange afstanden. niet echt geweldig voor recreatief rijden.
ook afhankelijk van je schoenmaat/ lengte, grotere mensen kunnen makkelijker met 4x100 overweg als kleine

[ Bericht 10% gewijzigd door dop op 02-04-2012 19:23:25 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  maandag 2 april 2012 @ 19:08:29 #15
545 dop
pi_109815176
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:19 schreef hugsy33 het volgende:

40km/u [X] check

[ afbeelding ]
begint een mooi rondje te worden , nu nog even de heinenoord tunnel kun je de 50km/h ook nog halen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_109838380
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:03 schreef dop het volgende:

[..]

een lage skeeler schoen is niet het zelfde als een schaatsschoen , een skeeler schoen is harder en steviger.

die raps schoen zou ik je sterk afraden , het is vlees nog vis. hij houd op een verkeerde manier het midden tussen een recreatie skate en een snelle skeeler schoen.
maar als je hem kan uitproberen gewoon doen , waarschijnlijk snap je dan wat ik bedoel , maar wie weet is het toch juist wat je zoekt.

wat lager klasse betreft verkijk je daar niet teveel op , alles boven klasse 5 is eigenlijk voor olie smering in een afgesloten omgeving , een keer wat zand of vuil in je lagers en ze zijn gelijk aal klasse 3 of lager.

als je een hoge schoen neemt twijfel ik ook of 100mm wel de juiste keuze is , dat betaalt zich pas uit bij hoge snelheden en lange afstanden. niet echt geweldig voor recreatief rijden.
ook afhankelijk van je schoenmaat/ lengte, grotere mensen kunnen makkelijker met 4x100 overweg als kleine

Bedankt. Ik ben 1.85m schoen 42.
Voordat ik op de snelle weg ben moet ik toch wel een stukje over minder gladde weg dus misschien is een grotere diameter en mindere hardheid dan wel prettiger. Ik ga maar eens in de winkel wat uitproberen, het lijkt mij iig wel prettiger (en sneller) dan de skate waar ik nu op rol.
[/quote]
  dinsdag 3 april 2012 @ 10:12:50 #17
545 dop
pi_109839797
met 1,85 meter heb je denk ik wel voldoende been lengte om 100 mm te rijden.
maar staar je er niet blind op er zijn ook zat lekker karretjes met kleinere wielen.
wat schoen betreft is het de vraag hoe diep je kunt / wil zitten uiteindelijk kan iedereen gewoon op lage schoenen rijden slappe enkels bestaan niet , verkeerde schoenen wel.
ik zou je aan raden om zeker ook eens een goede lage schoen te passen.
om echt rendement uit je slag te halen is een goede lage schoen de enige weg.
pi_109842055
Hm oke
Ik zag nu deze (Nijdam 52RC) http://www.telstarstore.n(...)/58490/52rc-pro-line en denk dat ik binnenkort maar eens bij de telstar ga kijken. Ja ja, wel een 100mm. en hardheid van 85A stond erbij.
oh nvm is dezelfde als hugsy hierboven postte.

[ Bericht 3% gewijzigd door ._HAAK_. op 03-04-2012 12:25:57 ]
[/quote]
  Redactie Sport dinsdag 3 april 2012 @ 11:23:25 #19
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_109842235
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:19 schreef hugsy33 het volgende:

40km/u [X] check

[ afbeelding ]
Waarmee sla je dit op? Ziet er gaaf uit... :o
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  dinsdag 3 april 2012 @ 12:24:01 #20
30511 Mappy
Piramide van Austerlitz
pi_109844844
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:08 schreef dop het volgende:
begint een mooi rondje te worden , nu nog even de heinenoord tunnel kun je de 50km/h ook nog halen
Dan kun je gelijk dit rondje doen, de Kiltunnel is ook een leuke voor de snelheid (al kun je beter een hoge brug hebben, dan blijft gps het tenminste doen :))

Minimumafstand zo'n 37km, alleen een paar keer opletten bij een wildrooster :P
pi_109846817
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:23 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Waarmee sla je dit op? Ziet er gaaf uit... :o
met sportstracker, een gratis app *)
pi_109846921
@mappy, ik ga altijd richting zwijndrecht. De andere kant op heb ik eerst een heel lang stuk @#%!$ asfalt ;)

maar zal ook niet regelmatig zo'n afstand rijden, is eigenlijk niet te doen met lyme maar ik wilde per se 1x een marathon hebben gereden :7
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:41:42 #23
330992 Ganzz
Expect the unexpected
pi_109847710
Ik doe het je niet na, eerst even wat meer oefenen. Morgen misschien even na het werk langs de winkel voor andere skates
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:45:20 #24
30511 Mappy
Piramide van Austerlitz
pi_109847837
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:22 schreef hugsy33 het volgende:
@mappy, ik ga altijd richting zwijndrecht. De andere kant op heb ik eerst een heel lang stuk @#%!$ asfalt ;)

maar zal ook niet regelmatig zo'n afstand rijden, is eigenlijk niet te doen met lyme maar ik wilde per se 1x een marathon hebben gereden :7
Goed asfalt is altijd leuker ja :P Maar ik houd niet zo van altijd hetzelfde rondje, dus af en toe een schelpenpaadje moet kunnen ;)
Vraag me af of ik momenteel een marathon in 2 uur en een beetje zou halen overigens :D Nette tijd!
pi_109848871
thx *)

@ganzz, ik had ook niet echt getraind, 1x een halve marathon gedaan en voor de rest alleen maar rondjes van 10 à 12km.

Het was ook niet makkelijk, kreeg al na 8km weer last van m'n rug 8)7. Maar 90% is doorzettingsvermogen, en uiteraard genoeg eten & drinken mee en goede skeelers.
  dinsdag 3 april 2012 @ 19:55:32 #26
30511 Mappy
Piramide van Austerlitz
pi_109863455
"Even een rondje skaten" werd achteraf gezien precies een marathonafstand vanmiddag. Alleen jammer dat de zon verdween op het moment dat ik de deur uitrolde...

dinsdag 3 april 2012 @ 20:17:53 #27
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_109864664
Net lekker 19km in een uur geskate.
Heb nu wel een blaar aan de binnenkant van mijn voet.. :(
All she wants and needs is just a little taste..
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:24:43 #28
330992 Ganzz
Expect the unexpected
pi_109864971
damn, bij mij ontbreekt toch echt de tijd naast mijn baan om vaak te skaten:(

Wanneer is de eerste FOK! skatetocht ;)?
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:26:31 #29
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_109865040
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 20:24 schreef Ganzz het volgende:
damn, bij mij ontbreekt toch echt de tijd naast mijn baan om vaak te skaten:(

Wanneer is de eerste FOK! skatetocht ;)?
Balen! Ook 's avonds geen tijd?

Een Fok! skatetocht is idd wel tof! :D
All she wants and needs is just a little taste..
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:39:30 #30
330992 Ganzz
Expect the unexpected
pi_109865665
Ik laad even mijn mobiel op en dan ga ik nog even snel een rondje doen, even kijken naar het weer :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')