abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109807194
Het vervolg op dit onderwerp. De vorige serie gaf aanleiding te vermoeden dat de steden zullen ontvolken (althans wat betreft fokkers) en de dorpen op een autochtone invasie (soort van "witte vloed") mogen rekenen.

Van het weekeind sprak ik iemand die van Alphen a/d Rijn (73.000 inwoners) naar Obdam (5300 inwoners) was verhuisd; reden: hij kent en spreekt nu meer mensen dan in Alphen a/d Rijn en z'n kinderen krijgen hooguit twee onderwijzers/-essen per week.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 2 april 2012 @ 15:55:01 #2
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_109807358
Ik kom uit een dorp met 25.000 inwoners. Opzich wel leuk, maar pas voor als ik 60+ ben :)
Of misschien ivm kinderen. Maar niet een te klein dorp. ben niet zo van het 'ons kent ons ' mentaliteit.
  maandag 2 april 2012 @ 15:59:41 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_109807580
Niet met de huidige benzineprijzen en het huidige OV. Anders wel.
pi_109807789
Ik heb mijn hele jeugd gespendeerd in een pietluttig dorpje, dat amper op de topografische kaart is terug te vinden. En ik ben juist verhuist naar de grote stad, ruim twee jaar geleden.

De intimiteit en knusheid van een dorp kan enerzijds heel tof zijn. De 'ons kent ons' mentaliteit, en die moet je liggen. Ik persoonlijk heb daar niets mee. Ik ben wel gesteld op mijn stukje privacy, leef graag mijn eigen leventje, en ik hoef ook echt niet te weten dat Truusje haar man Klaasje voor Keesje heeft verlaten.

Wellicht dat ik later - samen met mijn man en hopelijk kindjes - wel weer terug keer naar een dorpje. Maar dan een zorgvuldig gekozen dorpje, waar ik het mooiste van twee werelden kan combineren.
Dear People of the World. I don't mean to sound slutty, but please use me whenever you want. Sincerely, Grammar.
pi_109807969
Ik woon in een (bijzonder liberaal en modern) dorp en het bevalt mij hier prima; zou er niet aan moeten denken om in de stad te wonen met die drukte, allochtone hangjeugd en gebrek aan parkeerruimte.
pi_109808332
Ik moet er niet aan denken.

Ik ben 2 jaar geleden naar een grote stad (Rotterdam - Kralingen) verhuisd en ik zou nooit meer terugwillen. Daarvoor woonde ik OOK in een stad, maar in het deprimerende suburbia. Waardoor ik net zo goed in een klein dorp ernaast had kunnen wonen. Ik haatte het er, het was zo verschrikkelijk, godsgruwelijk saai. Er was werkelijk geen reet te beleven.

Nu ken ik mijn buren, "ken" ik de winkeliers uit mijn straatje en groet eigenlijk iedereen in mijn straat. Maar ondertussen is het stadscentrum, met altijd wat te doen, op een kleine 20 minuten lopen, 10 minuten fietsen en 3 haltes met de metro. En ik ben er gek op, het leeft, het bruist er is altijd wel IETS als je behoefte hebt aan IETS. Alles binnen handbereik en alles in overvloed. En als je er geen zin in hebt trek je je deur dicht. Dat scheelt dat ik net buiten het echte centrum zit. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat wanneer je echt in het centrum-centrum woont er geen ontsnappen aan is en dat dat snel gaat vervelen. Maar deze afstand tov de echte binnenstad van een grote stad is wat mij betreft ideaal. Nooit meer anders.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 2 april 2012 @ 18:27:27 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_109813584
Ik ben kortstondig van Rotterdam naar Cothen (2600 inw.) verhuisd en daar was geen zak aan. Miste de drukte om me heen. Nu woon ik in Gouda, dat is al iets beter, maar zodra ik de kans heb om weer in Rotterdam te gaan wonen, ben ik weg.
So we just called him Fred
  Moderator maandag 2 april 2012 @ 21:08:29 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_109822650
Ik heb dit topic even gelinkt aan het vorige deel, en voor de duidelijkheid aan de topic titel #2 toegevoegd.

Je had natuurlijk ook een nieuw deel kunnen openen, door in het oude topic op "Open nieuw deel" te klikken :)
pi_109828954
Die button zag ik even niet :@
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109894512
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 16:09 schreef TimMer1981 het volgende:
Ik woon in een (bijzonder liberaal en modern) dorp en het bevalt mij hier prima; zou er niet aan moeten denken om in de stad te wonen met die drukte, allochtone hangjeugd en gebrek aan parkeerruimte.
Dit is het soort dorp waar i.i.g. ik naar op zoek ben!
Kun je je dorp met ons delen?

Voor de rest: echt in het centrum van een stad is ook OK. Daarmee bedoel ik: daar waar het autoluw is, je lopend winkels, kroegen, restaurants etc kunt bereiken en voor de rest ook alles lopend/fietsend/met het OV kunt doen. Alles tussen het echte centrum van een mooie stad en een dorp is het gewoon niet (vind ik).
1, 2, 3, 4...
  donderdag 12 april 2012 @ 12:30:09 #11
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_110224740
Ik zou zonder twijfel teruggaan naar een dorp zodra ik het me qua werk e.d. kan veroorloven. Ik woon nu midden in de stad, maar ik mis de rust en de ruimte. Sociale controle - ons-kent-ons - is voor veel mensen beangstigend, maar het is meer dan/ lang niet altijd het overal en altijd in de gaten houden van de buren.
pi_110225315
Ik ben opgegroeid in een stad met 73.000 inwoners en nu woon ik in een stad met ruim een miljoen inwoners. Een dorp lijkt me wel fijn, de natuur en de rust enzo. Maar ik ben wel gewend aan het wonen in een stad, dat alles bereikbaar is, overal kunnen komen met de metro en de tram, altijd wat te doen..
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  donderdag 12 april 2012 @ 13:19:59 #13
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110226788
Ik ben opgegroeid in Borger, een dorp met 5000 inwoners met 4/6x per uur een bus naar Emmen, 4x per uur een bus naar Groningen en dan elk uur nog een bus naar Assen, Stadskanaal en Steenwijk (die langs Beilen rijdt waar je relaxt op de trein kan stappen) ik zou alleen in een dorp gaan wonen met een dergelijke bereikbaarheid. :)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  donderdag 12 april 2012 @ 13:45:53 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_110227970
Ik ben van een 13.000 inwoners tellend dorp verhuisd naar een 8.700 inwoners tellend duits dorp en 3 jaar geleden naar duits gehucht met ik geloof 2.180 inwoners verdeeld over 3 Ortsteile.
Volgende stap is een boerderijtje buiten het dorp.
Heerlijk de rust en vrijheid... :Y
  maandag 16 april 2012 @ 10:49:41 #15
195648 Inkomen
Typhoid leader.
pi_110387612
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:19 schreef YskaFredriksson het volgende:
Ik ben opgegroeid in Borger, een dorp met 5000 inwoners met 4/6x per uur een bus naar Emmen, 4x per uur een bus naar Groningen en dan elk uur nog een bus naar Assen, Stadskanaal en Steenwijk (die langs Beilen rijdt waar je relaxt op de trein kan stappen) ik zou alleen in een dorp gaan wonen met een dergelijke bereikbaarheid. :)
Ik groeide daarnaast op, en dat is wel een mooie plek/ omgeving waar ik met plezier terug zou komen ^O^.
  maandag 16 april 2012 @ 14:48:20 #16
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_110396309
Ik was 'gewend' om altijd in steden te wonen (wel de kleinere, tot ca. 30.000 inwoners) totdat ik ging studeren en daarna ging werken. Toen woonde ik bijvoorbeeld in Almere ( :') ) en Dordrecht.
In de tussentijd ben ik naar 'het platteland' verhuisd, dorp van ca. 4000 inwoners.

En als ik nu in de stad kom, staat de drukte mij tegen.
Voor mij dus geen stad meer.

Maar, daar moet wel bij vermeld worden dat 'ons' dorp goed voorzien is van winkels en dergelijke. Als ik een gat zou wonen waar je voor een fles cola nog niet terecht kan, had ik het weer het verkeerde uiterste de andere kant op gevonden.
Wat lekker is aan het dorp, is toch de ruimte in de kern (geen flats of te dicht op elkaar gebouwde rijtjeshuizen) en wat sociale cohesie.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_110400163
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in de Betuwe ca 5000 inwoners en heb daarna bijna 10 jaar in een flink dorp (15000) in Brabant gewoond.
Ik woon nu 6 jaar in Dordrecht en ik ben blij dat ik mijn appartement heb verkocht en als de sodemieter terug kan naar Brabant. Ik ga wederom in een flink dorp wonen (18000 inwoners), met alle gemakken van de stad, lees voldoende winkels, maar alle voordelen van een dorp (makkelijk contact, minder pauperwijken, geruster over straat gaan 's nachts).
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_110401319
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 16:25 schreef FrankP het volgende:
Ik ben opgegroeid in een klein dorpje in de Betuwe ca 5000 inwoners en heb daarna bijna 10 jaar in een flink dorp (15000) in Brabant gewoond.
Ik woon nu 6 jaar in Dordrecht en ik ben blij dat ik mijn appartement heb verkocht en als de sodemieter terug kan naar Brabant. Ik ga wederom in een flink dorp wonen (18000 inwoners), met alle gemakken van de stad, lees voldoende winkels, maar alle voordelen van een dorp (makkelijk contact, minder pauperwijken, geruster over straat gaan 's nachts).
Dat is toch jammer, dat een prachtige Oud-Hollandse stad als Dordrecht zo verloedert dat je blij bent er te (kunnen) vertrekken. De paar keren dat ik Dordrecht heb bezocht, heb ik genoten van de oude architectuur, het stadthuis, de Renaissancekerken,de gracht en de pleinen. Jammer dat door "nieuwe" bewoners, de stad zo onaantrekkelijk is geworden.

Enfin, m'n vrouw had me al gewaarschuwd.
  maandag 16 april 2012 @ 16:56:39 #19
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110401492
quote:
14s.gif Op maandag 16 april 2012 10:49 schreef Inkomen het volgende:

[..]

Ik groeide daarnaast op, en dat is wel een mooie plek/ omgeving waar ik met plezier terug zou komen ^O^.
Nouja het dorp op zich heb ik danweer niet zoveel mee ;) maar de omgeving is inderdaad mooi...
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  maandag 16 april 2012 @ 16:56:46 #20
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_110401498
Nou, op zich is Dordt nog steeds een leuke stad.
We gaan er nog wel eens heen voor de grotere winkelketens (ander alternatief dichtbij is Gorinchem).

Er zijn wel een paar wijken die verloederd zijn (Krispijn...) maar eerlijk is eerlijk, het centrum is leuk en cultureel is er ook best wat te doen.

Om te wonen echter, is het niet mijn keuze meer, al heb er wel met plezier gewoond (al was dat dan ook maar een krappe anderhalf jaar).
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_110401761
"Dordt in stoom" is mijn 2-jaarlijkse doel (vakidioot he).
pi_110411201
Idd, de "stad" is wel erg leuk en mooi. Mooie historische gebouwen en de haven is erg leuk. Er zitten ook een aantal goede restaurants waar we zeker wel terug gaan komen.
Helaas om te wonen is Dordt niet meer ons ding.
To Wii or not to Wii....that's the question.
pi_110432554
Ik heb de stad altijd al vreselijk gevonden. Voornamelijk die drukte, de mensen massa's. Het liefst zou ik in een hutje op de hei willen wonen (zolang ik maar breedband internet heb :P) Maar ja, die heb je niet zoveel, dus ik ben in een dorp met 100 inwoners gaan wonen :P
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:03:55 #24
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110440984
1200 inwoners, fuck yeah.
Wel leuk dorpje hoor, we hebben zelfs een rotonde
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_116110438
Hmm.. Zit zelf al een tijdje te twijfelen of ik in de toekomst in een klein dorp ga wonen met zeg maar zo'n 800 inwoners.

Ben wel sociaal maar ook gesteld op privacy. Het ons kent ons zal er uiteraard meer zijn in een dorp maar ik heb nu ook dat buren (apartementencomplex) en dergelijke me vaak zien. Je kunt gewoon je eigen ding doen en kiezen wanneer je een praatje maakt. In een dorp dat geografisch zo in elkaar zit dat je alleen buren aan zijkanten hebt ben je voor m'n gevoel toch wel redelijk vrij.

Dorpje waar ik aan denk ligt tien kilometer van grote stad dus met auto ben je er zo. Voordeel lijkt me de rust, natuur en het feit dat thuis nog meer thuis wordt doordat er niet zoveel te doen valt. Wanneer je weer zin in actie hebt rij je naar de stad om iets te gaan doen.

Ik heb geen ervaring met wonen in zo'n dorp maar ik denk dat het er toch van gaat komen, het lijkt me heel relaxt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')