abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109796154
Dag.

Ik kom even zeuren over de toenemende rol van individualisme en egoïsme in onze samenleving.
Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog is de Nederlandse staat druk bezig geweest om zich te profileren als verzorgingsstaat. Sociale zekerheid voor iedereen, hulp voor ouderen, zieken, gehandicapten en een hoog solidariteitsniveau. Vanaf de jaren 90 (of misschien zelfs eind jaren 80) werd de soevereiniteit van de Nederlandse staat verlaagd onder invloed van processen als globalisering, verregaande samenwerkingsverbanden (EU) en de verbeterde communicatiemogelijkheden.

In mijn ogen heeft deze afname van soevereiniteit in combinatie met de gemakkelijker communicatiemogelijkheden voor burgers (voornamelijk door beschikbaarheid van het internet) er toe geleid dat mensen tegenwoordig denken dat ze alles zelf wel even kunnen regelen. De zorgvuldig opgebouwde verzorgingsstaat verandert dan ook langzaamaan in een individualistische staat naar (semi-)amerikaans model waarbij mensen zich geen flikker meer van elkaar aantrekken. Onder invloed van het huidige populisme in de politiek (o.a. Wilders) en de collectieve domheid van mensen (onder invloed van de domhoudende media die alleen maar tranen en actie weer wil geven omdat zaken anders niet onderhoudend genoeg zijn) zijn we bezig onszelf met rasse schreden te begeven in een situatie waarbij alle levensonderhoud onbetaalbaar is en de 'elite' zich opsluit achter hun gouden poorten.

Hoe moeilijk is het nou om enig sociaal besef te bewaren en de focus te verleggen van het vergaren op zoveel mogelijk bezit (spullen, rommel) naar het leiden van een leven wat voldoening geeft? Ik ben in principe liberaal (stem VVD of D66), dus ik ben het er mee eens dat mensen vanuit zichzelf actie dienen te nemen om zaken voor elkaar te krijgen. Echter, als iedereen alleen maar met zichzelf bezig is, hoe krijg je dan normale verhoudingen in een samenleving? Laten we allereerst ophouden met het zwartepieten van sociale minderheden en verder kijken dan ons eigen materiële geluk.

Klacht: kortzichtigheid, domheid en egoïsme in de Nederlandse maatschappij.
Inbefore: Ik knuffel geen bomen, zit niet op de Sea Shepard en ga me niet terugtrekken in een klooster.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_109796183
En flikker op met de TL;DR's.
  maandag 2 april 2012 @ 10:52:44 #3
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109796185
Terug naar de verzuiling dan maar weer ts?
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_109796195
Het individualisme viert hoogtij.

Dat gaat vroeg of laat onze ondergang worden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 2 april 2012 @ 10:55:56 #5
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_109796278
Ik word wel een beetje moe van dat knuffelige in Nederland.

Als ik 10 ruggen bonus krijg en mijn werkschuwe buurman kan met z'n centen (lees; uitkering) de maand niet eens rond krijgen, dan lach ik 'm in z'n gezicht uit. 5 keer per dag. Fuck it, ik bel aan.

Of ben ik nu dom, egoïstisch en kortzichtig?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_109796384
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 10:55 schreef Biogarde het volgende:

Als ik 10 ruggen bonus krijg en mijn werkschuwe buurman kan met z'n centen (lees; uitkering) de maand niet eens rond krijgen, dan lach ik 'm in z'n gezicht uit. 5 keer per dag. Fuck it, ik bel aan.

Precies, binnenkort loont het niet meer om hard te werken....
pi_109796407
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:52 schreef Frank_Drebin het volgende:
Terug naar de verzuiling dan maar weer ts?
Nederland is -op internationaal niveau- erg geroemd om hoe de verzuiling hier werkte.
Er waren veel verschillende stromingen (zowel politiek als godsdienst) die behoorlijk versplinterd waren, met allemaal eigen omroepen, kranten, vakbonden, kerken etc. Normaal gesproken zou dit (bestuurstechnisch) moeten leiden een onstabiele democratische situatie, maar in Nederland bleef de situatie stabiel. Dit kwam voornamelijk door de samenwerking tussen de elites van de verschillende zuilen (voor meer info verwijs ik je graag naar de publicatie van Arend Lijphart: verzuiling, pacificatie en kentering in de Nederlandse politiek).

Tegenwoordig is er geen sprake meer van samenwerking tussen deze elites. De verzuiling is afgezwakt, maar de elites creëren (dankbaar gesteund door de sensatiebeluste media) een sfeer van wantrouwen en propageren het verlies van solidariteit. Ik vond het ook tekenend bij de interne verkiezingen van de PvdA: tijdens de items op het journaal werd slechts ingegaan op wat Samsom voor man was en hoe hij debatteert in plaats van wat de inhoudelijke politieke punten zijn. In mijn ogen moet het volk kiezen voor een politieke ideologie, niet voor persoonlijk charisme, debatkwaliteit of een leuke kop.
  maandag 2 april 2012 @ 11:01:00 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_109796441
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:59 schreef AciD_Nightmare het volgende:

[..]

Precies, binnenkort loont het niet meer om hard te werken....
Harde werkers worden nu keihard financieel aangepakt en uitgekleedf. Dat is ook zo typisch Nederland.

Maar Riet en Sjon die bier zitten te drinken in de voortuin en iedere maand hun hand ophouden worden geholpen en zijn zielig.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_109796450
quote:

Precies deze instelling verkracht de verhoudingen in de maatschappij, ja. Altijd dat directe gewijs naar mensen met een uitkering. :') Mensen in de WWB vormen echt maar een fractie van de beroepsbevolking hoor. Maar aan je argumenten te zien redeneer je in stereotypen, een vervelend PVV-kwaaltje. Minder naar de commerciële zenders kijken.
  maandag 2 april 2012 @ 11:01:50 #10
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109796470
Mensen hebben doorgekregen dat ze het grote geld kunnen verdienen als ze puur voor zichzelf gaan. Dat is het nieuwe ideaal geworden. Consumeren. Maar wat is daar dan weer de oorzaak van?

Ik denk dat bijv. Wilders eerder een gevolg is van het toegenomen individualisme in plaats de oorzaak. Die oorzaak zou ik eerder zoeken bij de media en de mensen die het slechte voorbeeld hebben gegeven (topmannen met miljoenenbonussen).
  Forum Admin maandag 2 april 2012 @ 11:03:05 #11
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_109796524
quote:

Nadeel is dat meer dan 50% van die bonus huppatee naar de staat gaat
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  maandag 2 april 2012 @ 11:04:44 #12
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_109796567
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:01 schreef Skv het volgende:

[..]

Precies deze instelling verkracht de verhoudingen in de maatschappij, ja. Altijd dat directe gewijs naar mensen met een uitkering. :') Mensen in de WWB vormen echt maar een fractie van de beroepsbevolking hoor. Maar aan je argumenten te zien redeneer je in stereotypen, een vervelend PVV-kwaaltje. Minder naar de commerciële zenders kijken.
Ik blijf wijzen en lachen. Vooral naar werkschuwe uitvreters. Er is werk zat, ga je best doen. Dat zijn ook die mensen die iedere dag bij de huisarts zitten omdat ze die nacht 2 keer moesten hoesten. En ik maar betalen en nooit een huisarts zien. En zij maar klagen dat ze zoveel kwijt zijn aan kosten.

En bla bla, zij lachen ook, want gratis geld. Ja, succes met je 900 uitkering :W

Mensen die in de WW zitten en daar niets aan kunnen doen is een ander verhaal. Die mogen van mij volop steun krijgen.
  maandag 2 april 2012 @ 11:05:04 #13
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_109796584
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:03 schreef Pharkus het volgende:

[..]

Nadeel is dat meer dan 50% van die bonus huppatee naar de staat gaat
Ja, dat is weer voor die werkschuwe flikkers.
  maandag 2 april 2012 @ 11:05:31 #14
67670 Skv
Cynist.
pi_109796593
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:01 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:
Mensen hebben doorgekregen dat ze het grote geld kunnen verdienen als ze puur voor zichzelf gaan. Dat is het nieuwe ideaal geworden. Consumeren. Maar wat is daar dan weer de oorzaak van?

Ik denk dat bijv. Wilders eerder een gevolg is van het toegenomen individualisme in plaats de oorzaak. Die oorzaak zou ik eerder zoeken bij de media en de mensen die het slechte voorbeeld hebben gegeven (topmannen met miljoenenbonussen).
Ik denk dat het veroorzaakt is doordat mensen makkelijker en laagdrempeliger kunnen communiceren. Iedereen heeft recht op z'n mening en met de komst van het internet (en mobiele telefonie bijvoorbeeld) daagt iedereen elkaar uit om hun bek maar open te trekken. Hierdoor gaat iedereen zichzelf proberen te bewijzen (en is er meer vergelijkingsmateriaal) en wordt de focus op het individu ingegeven.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat alle achterlijke onzin die tegenwoordig op tv is (voornamelijk series uit de VS) het consumeren van zoveel mogelijk zooi vergoeilijken. Ik ontken niet dat ik mezelf er schuldig aan maak, maar het valt me wel op dat mensen tegenwoordig vooral bezig zijn met het verzamelen van zoveel mogelijk spullen om zich maar gelukkig te voelen. In mijn ogen gaat geluk verder dan in je eentje met zoveel mogelijk troep in je villa te zitten.
  maandag 2 april 2012 @ 11:07:00 #15
67670 Skv
Cynist.
pi_109796638
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 11:05 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ja, dat is weer voor die werkschuwe flikkers.
Kan je dit topic even verplaatsen naar POL ofzo? Ik zit niet op dit soort onzinargumentatie te wachten. Waarom zet ik dit ook in KLB? :')
  maandag 2 april 2012 @ 11:07:29 #16
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_109796657
Je moet toch niet aan denken dat we met z'n allen gaan knuffelen en als gelijk worden gezien :{

Hou eens op.
  maandag 2 april 2012 @ 11:07:43 #17
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109796664
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:59 schreef Skv het volgende:

[..]

Nederland is -op internationaal niveau- erg geroemd om hoe de verzuiling hier werkte.
Er waren veel verschillende stromingen (zowel politiek als godsdienst) die behoorlijk versplinterd waren, met allemaal eigen omroepen, kranten, vakbonden, kerken etc. Normaal gesproken zou dit (bestuurstechnisch) moeten leiden een onstabiele democratische situatie, maar in Nederland bleef de situatie stabiel. Dit kwam voornamelijk door de samenwerking tussen de elites van de verschillende zuilen (voor meer info verwijs ik je graag naar de publicatie van Arend Lijphart: verzuiling, pacificatie en kentering in de Nederlandse politiek).

Tegenwoordig is er geen sprake meer van samenwerking tussen deze elites. De verzuiling is afgezwakt, maar de elites creëren (dankbaar gesteund door de sensatiebeluste media) een sfeer van wantrouwen en propageren het verlies van solidariteit. Ik vond het ook tekenend bij de interne verkiezingen van de PvdA: tijdens de items op het journaal werd slechts ingegaan op wat Samsom voor man was en hoe hij debatteert in plaats van wat de inhoudelijke politieke punten zijn. In mijn ogen moet het volk kiezen voor een politieke ideologie, niet voor persoonlijk charisme, debatkwaliteit of een leuke kop.
Dat is typerend voor het klimaat in Nederland heden ten dage. Een goed voorbeeld is Rutte, men maakt zich meer druk om het feit dat hij geen vrouw heeft dan om zijn bestuurlijke kwaliteiten.
Verzuiling lijkt mij overigens geen goede optie daar er te veel aan achterkamertjespolitiek werd gedaan en het dus defacto geen 'echte' democratie was maar meer een oligarchie.
  maandag 2 april 2012 @ 11:08:29 #18
67670 Skv
Cynist.
pi_109796685
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:01 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

Verderstrekkend denk ik dat we bijna kunnen stellen dat de macht van de media bijna nog hoger is dan de macht van de politiek. De media bepaalt namelijk wat wij zien (en niet zien) van o.a. de politiek, maar de media bepaalt ook wel onderwerpen worden belicht en waar wij het als samenleving over hebben. Eigenlijk zouden we de media ook moeten verkiezen.
  maandag 2 april 2012 @ 11:09:10 #19
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109796704
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:08 schreef Skv het volgende:

[..]

Verderstrekkend denk ik dat we bijna kunnen stellen dat de macht van de media bijna nog hoger is dan de macht van de politiek. De media bepaalt namelijk wat wij zien (en niet zien) van o.a. de politiek. Eigenlijk zouden we de media ook moeten verkiezen.
De media heeft heel, heel erg veel macht, maar moet natuurlijk wel vrij en open blijven. Je kunt mensen niet van bovenaf een andere wil of een ander gedachtengoed opleggen.
pi_109796771
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:07 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Dat is typerend voor het klimaat in Nederland heden ten dage. Een goed voorbeeld is Rutte, men maakt zich meer druk om het feit dat hij geen vrouw heeft dan om zijn bestuurlijke kwaliteiten.
Verzuiling lijkt mij overigens geen goede optie daar er te veel aan achterkamertjespolitiek werd gedaan en het dus defacto geen 'echte' democratie was maar meer een oligarchie.
En wat kunnen we hier aan doen dan Frank? De verSBS6ing van de samenleving.
  maandag 2 april 2012 @ 11:11:44 #21
67670 Skv
Cynist.
pi_109796799
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:09 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

[..]

De media heeft heel, heel erg veel macht, maar moet natuurlijk wel vrij en open blijven. Je kunt mensen niet van bovenaf een andere wil of een ander gedachtengoed opleggen.
Vrijheid en openheid mag je dan wel afwegen tegen de invloed van concurrentie. Vanwege sponsorcontracten en reclame-inkomsten moeten de diverse media hun best doen om zoveel mogelijk kijkers te trekken.

Kijkers zijn tegenwoordig verwend geraakt door het vele spectakel dat wordt aangeboden, dus die willen iets onderhoudends zien. Dat resulteert in 'objectieve' media die subjectief spectaculair nieuws gaan brengen om de kijkers maar te trekken. Hierbij wordt dan -omwille van inkomsten- voorbij gegaan aan het feit dat de volledige publieke opinie door dit nieuws wordt beïnvloed.
  maandag 2 april 2012 @ 11:12:18 #22
364924 CommissarisMissionaris
Keizerlijk uitzonderlijk.
pi_109796820
quote:

Zo hoort het.
  maandag 2 april 2012 @ 11:12:58 #23
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109796841
quote:
15s.gif Op maandag 2 april 2012 11:05 schreef Skv het volgende:

[..]

Ik denk dat het veroorzaakt is doordat mensen makkelijker en laagdrempeliger kunnen communiceren. Iedereen heeft recht op z'n mening en met de komst van het internet (en mobiele telefonie bijvoorbeeld) daagt iedereen elkaar uit om hun bek maar open te trekken. Hierdoor gaat iedereen zichzelf proberen te bewijzen (en is er meer vergelijkingsmateriaal) en wordt de focus op het individu ingegeven.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat alle achterlijke onzin die tegenwoordig op tv is (voornamelijk series uit de VS) het consumeren van zoveel mogelijk zooi vergoeilijken. Ik ontken niet dat ik mezelf er schuldig aan maak, maar het valt me wel op dat mensen tegenwoordig vooral bezig zijn met het verzamelen van zoveel mogelijk spullen om zich maar gelukkig te voelen. In mijn ogen gaat geluk verder dan in je eentje met zoveel mogelijk troep in je villa te zitten.
Dat klopt wel enigszins ja. Men dicht elkaar ook ongegronde autoriteit toe; bijv. Arnon Grunberg die zijn bagger in zijn columns in de Volkskrant zet. Velen hebben een mening zonder enige kennis van zaken en roepen maar wat. Gewoon zeggen: "Dat weet ik niet." of "Daar heb ik geen mening over." lijkt niet meer te kunnen.

Ik denk dat dit een combinatie is van meer interesse van mensen in de politiek (altijd prima!), maar gecombineerd met een gebrek aan wil en tijd om ook serieus een mening te vormen op basis van feiten en afwegingen.
  maandag 2 april 2012 @ 11:16:05 #24
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109796981
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:11 schreef Chai het volgende:

[..]

En wat kunnen we hier aan doen dan Frank? De verSBS6ing van de samenleving.
Daar kunnen wij niets aan doen. Elke succesvolle samenleving is wel ten onder gegaan aan corruptie, decadentie en een gecorrumpeerde bevolking. Het beste zou een flinke oorlog zijn en de vernietiging van de maatschappij zoals wij die nu kennen. Na geruime tijd zal de maatschappij zich dan weer - in wellicht een nieuwe vorm - opbouwen om na een aantal eeuwen weer in verval te geraken.
  maandag 2 april 2012 @ 11:17:12 #25
67670 Skv
Cynist.
pi_109797026
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:12 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

[..]

Dat klopt wel enigszins ja. Men dicht elkaar ook ongegronde autoriteit toe; bijv. Arnon Grunberg die zijn bagger in zijn columns in de Volkskrant zet. Velen hebben een mening zonder enige kennis van zaken en roepen maar wat. Gewoon zeggen: "Dat weet ik niet." of "Daar heb ik geen mening over." lijkt niet meer te kunnen.
Autoriteit wordt tegenwoordig verkregen door de formule: 'leuke kop * aantal keer positief in de media * leuk mee kunnen lachen in een talkshow'. Dit noemen we dan BN-er, waarna deze persoon ineens overal wat vanaf weet en te pas en te onpas wordt gevraagd om zijn/haar mening. Het gaat hier voornamelijk om personen die een zo inhoudsloos mogelijke opleiding hebben genoten (ze kunnen acteren, zingen of voetballen). Ik durf de stelling wel aan dat een de meerderheid van de Nederlandse bevolking beter bekend is met wat Jan Smit vindt van paarden dan weet dat Fred Teeven minister is. Laat staat wat het beleid op gebied van Veiligheid is..

Ze zouden bij die talkshows eens topmensen uit het bedrijfsleven oid uit moeten nodigen, zodat er inhoudelijk nog wat geleerd kan worden. Maar nee, omwille van de kijkcijfers moeten we zien hoe Linda de Mol met een zooitje bijeengeraapte acteurs en soapsterretjes een quizje doet en liedjes zingt, terwijl er een publiek van 100 mongooltjes met bijbehorende rugzakjes op de achtergrond mee staat te kwijlen. Want dat trekt anderhalf miljoen kijkers op de één of andere manier. :r

Overigens kijk ik al bijna 3 jaar geen tv meer omwille van deze domheid.
  maandag 2 april 2012 @ 11:19:40 #26
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109797139
quote:
7s.gif Op maandag 2 april 2012 11:17 schreef Skv het volgende:

[..]

Autoriteit wordt tegenwoordig verkregen door de formule: 'leuke kop * aantal keer positief in de media * leuk mee kunnen lachen in een talkshow'. Dit noemen we dan BN-er, waarna deze persoon ineens overal wat vanaf weet en te pas en te onpas wordt gevraagd om zijn/haar mening. Het gaat hier voornamelijk om personen die een zo inhoudsloos mogelijke opleiding hebben genoten (ze kunnen acteren, zingen of voetballen). Ik durf de stelling wel aan dat een de meerderheid van de Nederlandse bevolking beter bekend is met wat Jan Smit vindt van paarden dan weet dat Fred Teeven minister is. Laat staat wat het beleid op gebied van Veiligheid is..

Ze zouden bij die talkshows eens topmensen uit het bedrijfsleven oid uit moeten nodigen, zodat er inhoudelijk nog wat geleerd kan worden. Maar nee, omwille van de kijkcijfers moeten we zien hoe Linda de Mol met een zooitje bijeengeraapte acteurs en soapsterretjes een quizje doet en liedjes zingt, terwijl er een publiek van 100 mongooltjes met bijbehorende rugzakjes op de achtergrond mee staat te kwijlen. Want dat trekt anderhalf miljoen kijkers.

Fred Teeven is staatssecretaris.

Tv is meestal wel troep ja, er moet wat mij betreft een bepaalde verhouding zijn tussen amusement en interessante inhoud. Maar die balans is volledig doorgeslagen. Dat heeft geleid tot programma's als Big Brother, Oh Oh Cherso, New Kids en noem het allemaal maar op. Dom zijn is cool geworden.
  maandag 2 april 2012 @ 11:20:47 #27
67670 Skv
Cynist.
pi_109797200
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:19 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

[..]

Fred Teeven is staatssecretaris.
Ik zet mezelf even dom weg. :') 8)7
  maandag 2 april 2012 @ 11:21:13 #28
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109797213
quote:

[..]

Ze zouden bij die talkshows eens topmensen uit het bedrijfsleven oid uit moeten nodigen, zodat er inhoudelijk nog wat geleerd kan worden. Maar nee, omwille van de kijkcijfers moeten we zien hoe Linda de Mol met een zooitje bijeengeraapte acteurs en soapsterretjes een quizje doet en liedjes zingt, terwijl er een publiek van 100 mongooltjes met bijbehorende rugzakjes op de achtergrond mee staat te kwijlen. Want dat trekt anderhalf miljoen kijkers op de één of andere manier. :r

Wow, het lijkt wel of jij mijn gedachtes kan lezen. ^O^ ^O^
pi_109797232
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:19 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

[..]
Dom zijn is cool geworden.
Dat zeg je goed. Om te kotsen. :r Werkelijk, mensen die nog genieten van televisie kijken kan ik niet meer serieus nemen.
  maandag 2 april 2012 @ 11:22:54 #30
246140 Klipnap
Petrowh <3
pi_109797288
He, ik moest net precies hetzelfde leren voor de toets van maatschappijwetenschappen.
Da's toevallig.
  maandag 2 april 2012 @ 11:23:01 #31
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109797293
quote:
4s.gif Op maandag 2 april 2012 11:21 schreef HyperViper het volgende:

[..]

Dat zeg je goed. Om te kotsen. :r Werkelijk, mensen die nog genieten van televisie kijken kan ik niet meer serieus nemen.
+ alle reclames. Alles wat nog wel leuk is om te kijken kun je beter downloaden dan op tv kijken. Een voorbeeld daarvan is QI, erg leuk programma van de BBC.
pi_109797318
quote:

[..]
En toch weet jij verrassend veel van die talkshows.
  maandag 2 april 2012 @ 11:24:17 #33
67670 Skv
Cynist.
pi_109797339
quote:
4s.gif Op maandag 2 april 2012 11:21 schreef HyperViper het volgende:

[..]

quote:
11s.gif Op maandag 2 april 2012 11:23 schreef Chai het volgende:

[..]

En toch weet jij verrassend veel van die talkshows.
Ik was laatst op bezoek bij een vriend van me (bij zijn ouders) op zaterdagavond. We zouden gaan stappen, maar eerst gegeten etc. Daarna gingen ze serieus met het hele gezin kijken naar 'Houden van Holland' of iets in die richting. Ik dacht eerst dat ze een grap maakten (moeder is politicus, vader consultant), maar ze vonden het het écht leuk en onderhoudend. Ik heb me bijna een uur de tyfus geërgerd aan die ellende.

Waarom houden mensen zich met dat soort ellende bezig in plaats van hoe je een 'goed' leven kan leiden? Denken ze allemaal 'ignorance is bliss', als ik het niet weet dan bestaan die problemen ook niet? Allemaal de kop in het zand en alles komt wel goed? Ik kan daar met mijn kop niet bij.
  maandag 2 april 2012 @ 11:25:19 #34
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109797389
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:24 schreef Skv het volgende:

[..]

[..]

Ik was laatst op bezoek bij een vriend van me (bij zijn ouders) op zaterdagavond. We zouden gaan stappen, maar eerst gegeten etc. Daarna gingen ze serieus met het hele gezin kijken naar 'Houden van Holland' of iets in die richting. Ik dacht eerst dat ze een grap maakten (moeder is politicus, vader consultant), maar ze vonden het het écht leuk en onderhoudend. Ik heb me bijna een uur de tyfus geërgerd aan die ellende.

Waarom houden mensen zich met dat soort ellende bezig in plaats van hoe je een 'goed' leven kan leiden? Denken ze allemaal 'ignorance is bliss', als ik het niet weet dan bestaan die problemen ook niet? Allemaal de kop in het zand en alles komt wel goed? Ik kan daar met mijn kop niet bij.
Zo lang men het nog goed heeft en met een biertje en hapje naar de televisie kan kijken zal menig persoon zich nergens druk om maken. Men gaat pas nadenken en in actie komen als het echt slecht gaat.
  maandag 2 april 2012 @ 11:26:49 #35
67670 Skv
Cynist.
pi_109797442
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:25 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Zo lang men het nog goed heeft en met een biertje en hapje naar de televisie kan kijken zal menig persoon zich nergens druk om maken. Men gaat pas nadenken en in actie komen als het echt slecht gaat.
We zitten midden in een fucking crisis, Geert Wilders houdt het kabinet in gijzeling, het begrotingstekort is veel te hoog, overal wordt bezuinigd, onze internationale goede naam zakt met de minuut en de hele babyboomgeneratie gaat binnen tien jaar met pensioen. Daarnaast raken we de voorsprong als 'rijke Westen' kwijt, worden we als kenniseconomie links en rechts ingehaald door opkomende economieën en gaat het ene na het andere economisch aan ons verbonden land bijna failliet. Wanneer gaat het 'echt' slecht?
pi_109797472
Het is allemaal de schuld van de babyboomers.
  maandag 2 april 2012 @ 11:31:07 #37
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109797577
quote:
5s.gif Op maandag 2 april 2012 11:26 schreef Skv het volgende:

[..]

We zitten midden in een fucking crisis, Geert Wilders houdt het kabinet in gijzeling, het begrotingstekort is veel te hoog, overal wordt bezuinigd, onze internationale goede naam zakt met de minuut en de hele babyboomgeneratie gaat binnen tien jaar met pensioen. Wanneer gaat het 'echt' slecht?
Als men niet meer fatsoenlijk boodschappen kan doen, de rekeningen niet meer kunnen betalen en noem het maar op. De situatie zoals die bijv. in Duitsland was in de jaren 30.
Zo lang men nog gewoon een biertje kan drinken voor de tv en gewoon te eten heeft maakt men zich nergens druk om. Zelf denken ze niet na maar laten dat aan - incapabele - bn'ers over, want men laat liever een ander voor hen denken.
Goed voorbeeld van hoe dom en slaafs de bevolking is, is dat programma Ik Hou Van Holland. Die mensen zijn leuk een spelletje met elkaar aan het spelen en mensen thuis kijken naar wat een lol die lui hebben. Dat publiek er achter doet niet eens mee maar daar staan ze niet eens bij stil, ze klappen en lachen vrolijk mee. Nee, de maatschappij is volledig gecorrumpeerd en van mij mag er nu weleens iets vreselijk gaan gebeuren wat deze achterlijk maatschappij vernietigt.
  maandag 2 april 2012 @ 11:31:30 #38
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109797591
quote:
5s.gif Op maandag 2 april 2012 11:26 schreef Skv het volgende:

[..]

We zitten midden in een fucking crisis, Geert Wilders houdt het kabinet in gijzeling, het begrotingstekort is veel te hoog, overal wordt bezuinigd, onze internationale goede naam zakt met de minuut en de hele babyboomgeneratie gaat binnen tien jaar met pensioen. Daarnaast raken we de voorsprong als 'rijke Westen' kwijt, worden we als kenniseconomie links en rechts ingehaald door opkomende economieën en gaat het ene na het andere economisch aan ons verbonden land bijna failliet. Wanneer gaat het 'echt' slecht?
Ja, er is crisis en ja, Nederland staat er niet uitmuntend voor. Maar Nederland heeft wel degelijk een sterke economie die ook in de toekomst veel potentie heeft. Bezuinigen hoeft helemaal niet erg te zijn mits het op de goede manier wordt gedaan.

Je bent nogal aan het doemdenken. Laten we niet doen alsof er niets aan de hand is, maar een crisis biedt ook kansen.
pi_109797608
Hulde voor het eloquente verhaal van SKV. Daarnaast ben ik het met hem eens. Wat gaat SKV op persoonlijk niveau doen om het goede voorbeeld te geven?
  maandag 2 april 2012 @ 11:34:39 #40
67670 Skv
Cynist.
pi_109797704
quote:
17s.gif Op maandag 2 april 2012 11:31 schreef debeterebob het volgende:
Hulde voor het eloquente verhaal van SKV. Daarnaast ben ik het met hem eens. Wat gaat SKV op persoonlijk niveau doen om het goede voorbeeld te geven?
Om te beginnen mijn ideeën aangaande het door mij geobserveerde probleem kenbaar maken (bijvoorbeeld op Fok). Ik ben te eigenwijs (en wispelturig) om mij op de lange termijn te verbinden aan een politieke partij. Ben een tijdje lid geweest van de JOVD, maar ik wil me niet verbinden aan partijstandpunten 'omdat de partij er zo over denkt'.

Altijd kritisch blijven heb ik meer als motto. Misschien moet ik maar een weblogje gaan schrijven oid. En ik deel mijn ideeën wel met vrienden/familie etc. Het blijft roeien tegen de stroom in, mensen voelen zich op één of andere manier snel persoonlijk aangevallen als ik ze confronteer met hun domme informatieconsumptie ('ja, ik werk de hele week al hard, dan ben ik op zaterdagavond wel even toe aan wat dom vermaak').

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:31 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

[..]

Ja, er is crisis en ja, Nederland staat er niet uitmuntend voor. Maar Nederland heeft wel degelijk een sterke economie die ook in de toekomst veel potentie heeft. Bezuinigen hoeft helemaal niet erg te zijn mits het op de goede manier wordt gedaan.

Je bent nogal aan het doemdenken. Laten we niet doen alsof er niets aan de hand is, maar een crisis biedt ook kansen.
Noem me een doemdenker, noem me een wereldverbeteraar, noem me verbitterd. Natuurlijk zijn er kansen, ik hoop alleen dat er wat sociaal besef wakker wordt geschud om zo een gedegen aanpak te formuleren. Besef je alleen wel dat de crisis meer een probleem van het westen als geheel is dan een nationaal probleem. Oplossen kan alleen door samenwerken en loslaten van rigiditeit.
  maandag 2 april 2012 @ 11:36:29 #41
351780 Piye
King of Kush
pi_109797767
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, ondanks dat ik vind dat de herverdeling van inkomsten wel wat minder zou mogen in Nederland.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  maandag 2 april 2012 @ 11:36:30 #42
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109797768
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:34 schreef Skv het volgende:

[..]

Om te beginnen mijn ideeën aangaande het door mij geobserveerde probleem kenbaar maken (bijvoorbeeld op Fok). Ik ben te eigenwijs (en wispelturig) om mij op de lange termijn te verbinden aan een politieke partij. Ben een tijdje lid geweest van de JOVD, maar ik wil me niet verbinden aan partijstandpunten 'omdat de partij er zo over denkt'.

Altijd kritisch blijven heb ik meer als motto. Misschien moet ik maar een weblogje gaan schrijven oid. En ik deel mijn ideeën wel met vrienden/familie etc. Het blijft roeien tegen de stroom in, mensen voelen zich op één of andere manier snel persoonlijk aangevallen als ik ze confronteer met hun domme informatieconsumptie ('ja, ik werk de hele week al hard, dan ben ik op zaterdagavond wel even toe aan wat dom vermaak').
Jij 'confronteert mensen met hun domme informatieconsumptie'? :')
pi_109797779
Ik denk dat dom vermaak ook niet zo'n probleem is; dat deden mensen vroeger ook met ganzenbord en andere spelletjes en het lezen van kloteromannetjes.Het gaat natuurlijk veel meer over houding van de mensen. En dat constateer je ook.
  maandag 2 april 2012 @ 11:37:21 #44
67670 Skv
Cynist.
pi_109797794
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:36 schreef Mr.Fahrenheit het volgende:

[..]

Jij 'confronteert mensen met hun domme informatieconsumptie'? :')
Ik vraag waarom ze in Godsnaam hun tijd verspillen aan talkshows en quizjes, ja.
  maandag 2 april 2012 @ 11:38:02 #45
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109797823
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:37 schreef Skv het volgende:

[..]

Ik vraag waarom ze in Godsnaam hun tijd verspillen aan talkshows en quizjes, ja.
quote:
17s.gif Op maandag 2 april 2012 11:36 schreef debeterebob het volgende:
Ik denk dat dom vermaak ook niet zo'n probleem is; dat deden mensen vroeger ook met ganzenbord en andere spelletjes en het lezen van kloteromannetjes.Het gaat natuurlijk veel meer over houding van de mensen. En dat constateer je ook.
Dit.
  maandag 2 april 2012 @ 11:38:12 #46
67670 Skv
Cynist.
pi_109797828
quote:
17s.gif Op maandag 2 april 2012 11:36 schreef debeterebob het volgende:
Dat was nog sociaal in de zin dat mensen bij elkaar komen om zo'n spel te spelen. Er is in ieder geval veel directe interactie tussen mensen. Met het hele gezin als een stel volledige autisten naar de TV staren is dat niet. Of chatten. Of whatsappen. Deze dingen worden tegenwoordig al als 'gezellig' en 'samen' gezien, terwijl het zo individueel is als de pest.
pi_109797883
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:37 schreef Skv het volgende:

[..]

Die vraagstelling suggereert dat al je tijdsbesteding zinvol moet zijn.

Als ze ipv Ik hou van Holland een goede film zouden kijken is het toch nog steeds een soort van tijdverspilling?

Alleen dan hoef je je niet een uur lang te ergeren aan alle domheid. :')
  maandag 2 april 2012 @ 11:41:32 #48
67670 Skv
Cynist.
pi_109797957
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:39 schreef Chai het volgende:

[..]

Als ze ipv Ik hou van Holland een goede film zouden kijken is het toch nog steeds een soort van tijdverspilling?

Dan is het ook tijdsverspilling maar dan zit er nog iets van geestelijke uitdaging in. Met andere woorden: het 'verdomt' mensen minder (ze vlakken er minder door af).
  maandag 2 april 2012 @ 11:41:56 #49
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_109797976
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:39 schreef Chai het volgende:

[..]

Vermaak kalmeert de geest dus het is in zekere zin niet altijd tijdsverspilling. Ik hou van Holland is gewoon vreselijk door het principe. Mensen realiseren zich niet dat ze aan het kijken zijn naar vreemden die met z'n allen lol hebben met elkaar.
  maandag 2 april 2012 @ 11:42:19 #50
352041 Mr.Fahrenheit
burning through the sky
pi_109797995
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 11:38 schreef Skv het volgende:

[..]

Dat was nog sociaal in de zin dat mensen bij elkaar komen om zo'n spel te spelen. Er is in ieder geval veel directe interactie tussen mensen. Met het hele gezin als een stel volledige autisten naar de TV staren is dat niet. Of chatten. Of whatsappen. Deze dingen worden tegenwoordig al als 'gezellig' en 'samen' gezien, terwijl het zo individueel is als de pest.
Als mensen zelf beseffen dat het dom vermaak is, maar er naar kijken omdat ze even geen zin hebben in iets anders, wie ben jij dan om ze daar op aan te spreken? Als iemand nou helemaal fan is van New Kids en de hele tijd ze na loopt te doen ofzo, dan heb je tenminste nog een punt. Diegene beseft het niet en een eye-opener is dan misschien wel heel goed. In een ander geval vind ik het wat misplaatst arrogant.

Alsof je altijd maar Mulisch en Hermans moet lezen in plaats van een keer iets 'simpelers'.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')