Klopt helemaal. En het is mensen een beetje eigen om die twee door elkaar te gebruiken. Wanneer men het heeft over moraliteit moeten we altijd in de gaten houden over welke van deze twee het nu gaat.quote:Op zondag 1 april 2012 14:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
En dat is een serieus punt. Want moraliteit heeft twee betekenissen:
1. Iemands feitelijke normen
2. de rechtvaardiging van die normen
De aard en de oorsprong van moraliteit, als een wetenschappelijk onderwerp, gaat alleen over het eerste. Terwijl bij meningsverschillenen over de moraal het altijd gaat over het tweede.
Overigens krijg je vaak al een speciale behandeling als wetenschapper, of als student. Mij is wel eens gezegd: "Jij voelt je zeker veel beter dan wij, omdat je slimmer bent?" Wat ook wel waar is, maar minderwaardig vind ik anderen dan weer niet.quote:Op zondag 1 april 2012 14:23 schreef deelnemer het volgende:
Iemands mens-en-wereldbeeld is de basis waarop hij staat. Een mens ontleent daaraan zijn gevoel van richting; zijn ideeen over goed en fout. Het maakt fundamenteel deel uit van iemands identiteit.
Mensen die denken daarboven te staan, maken zichzelf maar wat wijs. Veel mensen die hun wereldbeeld ontlenen aan de wetenschap hebben die neiging. Dat komt omdat de wetenschap veel respect en gezag heeft in Nederland en daarom ervaren ze dat niet zo. Als wetenschap terzijde geschoven zou worden, en de samenleving breed daarin zou meegaan, zodat wetenschap en scheldwoord is geworden, mensen die voor de wetenschap zijn met hun nek worden aangekeken, zou je daar ook last van hebben.
Je bent net zo koppig als een ware gelovige.quote:Op zondag 1 april 2012 14:53 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Terwijl Deelnemer weet dat ik koppig ben.
Volkomen eens Triggershot. Zeer wijze visie ! Idem dito christenen.quote:Op zondag 1 april 2012 15:55 schreef Triggershot het volgende:
Mensen mogen mijn overtuigingen - proberen - keihard er onderuit halen, hoe zwak ben je en zijn je opvattingen als anderen die het niet delen er geen vraagtekens bij kunnen plaatsen?
Ik hoef geen respect voor mijn wat ik hier neerzet, absoluut niet, zo nu en dan troll ik ook, maar stel je praat over het leven van Mohammed, je probeert iemand te corrigeren met bronnen en die ander reageert met 'Die psychopatische kinderneuker', tja mening en alles, maar ik ga dan niet meer uit van dat de ander een zuiver intentie heeft om te discussiëren
Hetzelfde met zelfbenoemde Koranexperts hiero die de Koran zogenaamd door-en-door hebben gelezen, maar zulke fouten maken, onwetend praten dat je je afvraagt, of ze überhaupt wel één hele vers van de Koran hebben gelezen. .
En dan zwijg ik nog over de gelovigen hiero, die al bij voorbaat van zichzelf weten dat hoe dan ook jij fout zit en het boek, dan wel eigen interpretatie van het boek absoluut de waarheid is en niet eens meer op inhoud gaan, maar met gesloten ogen in herhaling vallen.
Zulke posts demotiveren alleen maar en leiden af van een inhoudelijk gesprek.
Ik zou niet weten waarom je die laatste groep zou moeten weren. Zolang meningen maar inhoudelijk zijn en worden onderbouwd zie ik daarmee geen enkel probleem.quote:Op zondag 1 april 2012 16:10 schreef periwink het volgende:
Deelnemer snapt het volkomen.
Om die rede voegen de onzinnige "one-liners" inhoudelijk niets toe aan iemands inzicht. Het is dom getroll en moet meteen de kop in gedrukt worden. Er zijn mensen die inzicht willen en er zijn dwazen die alleen hun mening kwijt willen, die laatste groep moet je niet willen hebben.
Ik krijg geregeld de indruk, niet in de laatste plaats in een discussie die jij recent had in dit forum, dat dit 'rekening houden met' voorrang krijgt boven de inhoud. In mijn optiek is juist dat de reden geweest dat ik dat topic heb moeten sluiten.quote:Op zondag 1 april 2012 16:10 schreef periwink het volgende:
We weten allemaal waar de emotionele punten van elkaars geloofsovertuiging liggen, en zolang je een inhoudelijke discussie koestert dient hier door iedereen rekening mee gehouden te worden.
Ik zie geen enkele reden waarom ik rekening zou moeten houden met die emotionele punten als mijn mening juist op die punten totaal verschilt met die van religieuzen. Dat zou betekenen dat ik dingen niet zou mogen zeggen, mijn mening niet zou mogen uiten, omdat anderen zich daardoor gekwetst zouden kunnen voelen. Nou, sorry, maar als je geloof zo belangrijk voor je is dat je je gekwetst voelt door andere meningen dan moet je de discussie maar uit de weg gaan. Ga je de discussie met mij aan, en die kans is er op een openbaar forum (en trouwens ook in de samenleving, op straat, als iemand ervoor kiest zijn/haar geloof openbaar te uiten), dan zul je ook moeten kunnen dealen met aanvallen op zogenoemde emotionele punten.quote:Op zondag 1 april 2012 16:10 schreef periwink het volgende:
We weten allemaal waar de emotionele punten van elkaars geloofsovertuiging liggen, en zolang je een inhoudelijke discussie koestert dient hier door iedereen rekening mee gehouden te worden.
Er werd hier al genoemd dat voor velen religie een kernpunt van de eigen identiteit is. Daardoor is het voor deze mensen moeilijk om onderscheid te maken tussen een aanval op Islam/Christendom/etc. en een persoonlijke aanval. Terwijl dat toch echt twee totaal verschillende dingen zijn.quote:Op zondag 1 april 2012 16:01 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik wil mijn persoonlijke ervaring gebruiken als een soort "bewijs" dat mensen zich inderdaad snel aangevallen voelen als de ander zich op een "negatieve" wijze richt op "de kern" van een persoon. Als religie onderdeel uitmaakt van deze "kern", dan is het inderdaad mogelijk dat je een heftige reactie van de ander te zien krijgt.
Als er tegen mij gezegd wordt dat "atheïsme een geloof" is, dan tolereer ik het gewoon en doe ik er verder niets mee. Ik voel me dan niet direct aangevallen. Echter, als iemand gaat lopen trollen over mijn huidige, persoonlijke situatie (waarvan je misschien op de hoogte bent als je in R&P komt), dan kan je mogelijk een heftige reactie van mijn kant zien. Dat is uiteraard niet goed, maar het is voor mij dan een *stuk* moeilijker om mij in te houden; vooral als het even niet goed met mij gaat. Dat ligt gewoon aan het feit dat mijn persoonlijke situatie en mijn verleden mijn "kern van mijn persoonlijkheid" vormen. Ik zal proberen er aan te werken.
Het punt is dat wanneer er een aantal mensen het nodig vinden respectloos om te gaan met het geloof van een ander dat daardoor de aandacht van de inhoud naar iets anders gaat. (Wat over het algemeen een kleine moeite is overigens; het schrijven van "God" vergt minder energie dan het schrijven van "godje".)quote:Op zondag 1 april 2012 16:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom je die laatste groep zou moeten weren. Zolang meningen maar inhoudelijk zijn en worden onderbouwd zie ik daarmee geen enkel probleem.
[..]
Ik krijg geregeld de indruk, niet in de laatste plaats in een discussie die jij recent had in dit forum, dat dit 'rekening houden met' voorrang krijgt boven de inhoud. In mijn optiek is juist dat de reden geweest dat ik dat topic heb moeten sluiten.
'Rekening houden met' is prima zolang het niet ten koste gaat van de inhoud. Als mensen aanstoot nemen aan de mening van anderen dan is dat wel echt hun probleem.
Maar wie bepaald wat respectvol is? Joden mogen de naam van God helemaal niet uitspreken, dan kan er dus helemaal geen discussie zijn. En dat is misschien ook juist de bedoeling.quote:Op zondag 1 april 2012 19:25 schreef periwink het volgende:
[..]
Het punt is dat wanneer er een aantal mensen het nodig vinden respectloos om te gaan met het geloof van een ander dat daardoor de aandacht van de inhoud naar iets anders gaat. (Wat over het algemeen een kleine moeite is overigens; het schrijven van "God" vergt minder energie dan het schrijven van "godje".)
Geloof is geen keuze, omdat je eigen identiteit geen keuze is. Dat wil niet zeggen dat je er niet over kunt/mag discusseren, want ook je identiteit verandert met de tijd (mede door van gedachte te wisselen). Maar je moet niet verbaasd staan te kijken als iemand heftig reageert. Sneu vind ik het vooral als de ene partij slechts voor de grap zit te stoken en de ander er echt door geraakt wordt. Nog sneuer als degene die de consensus verdedigd (een sterke positie) geen rekening houdt met minderheidsstandpunten. Het sneust vind ik het als mensen zich hooghartig/superieur opstellen.quote:Op zondag 1 april 2012 16:34 schreef UltraR het volgende:
Er werd hier al genoemd dat voor velen religie een kernpunt van de eigen identiteit is. Daardoor is het voor deze mensen moeilijk om onderscheid te maken tussen een aanval op Islam/Christendom/etc. en een persoonlijke aanval. Terwijl dat toch echt twee totaal verschillende dingen zijn.
Als Comp_Lex (bijv.) met persoonlijke problemen in zijn leven te kampen heeft en ik zeg dat hij zich niet moet aanstellen, dan is dat een persoonlijke aanval en ga ik te ver. Een heftige reactie daarop zou ik dan ook logisch en volkomen terecht vinden. Als iemand echter zegt dat hij diepgelovig Christen is en ik vraag waarom hij in de Christelijke God gelooft en niet in het Vliegende Spaghettimonster omdat dat precies evenveel logica bevat. Of ik zeg dat als die God idd bestaat dat het dan een eikel is (egocentrisch, macht om ellende te voorkomen maar doet het niet, mensen naar de hel sturen omdat ze hem niet aanbidden = eikel), dan is dat een aanval op het Christelijk geloof (de Christelijke God), en niet op die persoon. Dat diegene dat zich persoonlijk aantrekt is zijn probleem, maar neemt niet weg dat het objectief gezien geen aanval op de persoon is, want geloof is en blijft een keuze.
Discussie ontstaat omdat er geen overtuiging is voor iemand anders standpunt of mening, dit dien je daarom te verdedigen.quote:Op zondag 1 april 2012 19:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wie bepaald wat respectvol is? Joden mogen de naam van God helemaal niet uitspreken, dan kan er dus helemaal geen discussie zijn. En dat is misschien ook juist de bedoeling.
Discussie ontstaat juist omdat er geen respect is voor iemands standpunt of mening.
Ik voel me beledigt door deze reactie, je torpedeert de discussie!quote:Op zondag 1 april 2012 19:33 schreef periwink het volgende:
[..]
Discussie ontstaat omdat er geen overtuiging is voor iemand anders standpunt of mening, dit dien je daarom te verdedigen.
Een jood zal zich daarom ook niet snel mengen in een discussie over God. Als de discussie niet over God gaat is het daarom ook fatsoenlijk om niet te gaan grappen over God als je weet dat je een jood tegenover je hebt.quote:Op zondag 1 april 2012 19:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wie bepaald wat respectvol is? Joden mogen de naam van God helemaal niet uitspreken, dan kan er dus helemaal geen discussie zijn. En dat is misschien ook juist de bedoeling.
Discussie ontstaat juist omdat er geen respect is voor iemands standpunt of mening.
Trolquote:Op zondag 1 april 2012 19:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik voel me beledigt door deze reactie, je torpedeert de discussie!
Eens.quote:Op zondag 1 april 2012 19:25 schreef periwink het volgende:
[..]
Het punt is dat wanneer er een aantal mensen het nodig vinden respectloos om te gaan met het geloof van een ander dat daardoor de aandacht van de inhoud naar iets anders gaat. (Wat over het algemeen een kleine moeite is overigens; het schrijven van "God" vergt minder energie dan het schrijven van "godje".)
Rekening houden met iemand zal nooit ten koste gaan van het overbrengen van een inhoudelijk standpunt, een beschaafde woordkeuze bevordert over het algemeen voor een rationeel inhoudelijke discussie. Wanneer er respectloos met elkaar wordt omgegaan wordt de discussie afgeleid.
Ik deel de mening niet dat het de intentie van UltraR en RichardDawkins was om TS belachelijk te maken. Dat dit toch zo wordt begrepen kan hen onmogelijk worden kwalijk genomen.quote:Op zondag 1 april 2012 19:25 schreef periwink het volgende:
Het recente probleem wat ik met jou had, Molurus, had te maken met dat er iemand een neutrale serieuze vraag stelde. Twee personen vonden het toen nodig om diegene op een pathetische wijze belachelijk te maken. Dat was de rede dat ik ook jou aanviel Molurus, naar mijn mening had jij dit moeten voorkomen. Vervolgens wordt ik ervan beschuldigd dat ik mij aanstel.
Stel ( zuiver hypothetisch ) dat jij beweerd dat de Bijbel een foutloze weergave is van feiten, en iemand spreekt dit sterk tegen, gaat dit niet respectloos overkomen voor jou geloof ?quote:Op zondag 1 april 2012 19:25 schreef periwink het volgende:
Rekening houden met iemand zal nooit ten koste gaan van het overbrengen van een inhoudelijk standpunt, een beschaafde woordkeuze bevordert over het algemeen voor een rationeel inhoudelijke discussie.
Niet echt.quote:
Ik spring er even in: het Boeddhisme leert niet dat het leven lijden is. Het leven is gevuld met lijden door de aard van bewuste wezens, wiens geest is verduisterd door begeerte, woede en onwetendheid. Sterket nog: je moet elke dag blij zijn, dat je als een menselijk wezen wedergeboren bent. Dat geeft je namelijk de mogelijkheid tot verlichting en het verlaten van de cyclus van levens. je kan je lijden ook alvast in dit leven verlichten door bijvoorbeeld het Boeddhistisch pad te volgen maar ook mededogen en het helpen van andere bewuste wezen kan daar aan toevoegen.quote:Op zondag 1 april 2012 15:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je bent net zo koppig als een ware gelovige.
Is het boeddhisme een geloof? Voor veel mensen in boeddhistische landen wel. Geleerde Boeddhisten beweren meestal van niet, maar dat is mijns inziens onterecht. Volgens het Boeddhisme is het leven lijden. Is zo'n waardeoordeel zonder meer waar? Er zijn levensgenieters genoeg die dat anders zien.
Kijk, daar gaan we weer. Nu nog een quotering voor zijn verstandelijk vermogen en kunnen we terug on topic.quote:Op zondag 1 april 2012 19:32 schreef periwink het volgende:
@UltraR:
Blijkbaar heb jij een zeer rigide geloofsovertuiging en bent incompatibel wat betreft het verplaatsen in visies van andere mensen. Jou inbreng verwacht ik om die rede dan ook niet inhoudelijk profitabel in een discussie omtrent Bestaan en Zijn, dit is onlangs ook bevestigd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |