abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109733987
Deel 2 alweer. OP:

quote:
Stel je bent niet gelovig maar je bent geen slecht mens, je helpt anderen wanneer je kan. Je zou niemand ooit met opzet en bedachte rade kwaad doen. Je neukt je geen slag in de rondte (voor het huwelijk dan weer wel). Ofwel, je hebt een gezond verstand en houd je aan moralen die eigenlijk niet meer dan normaal zijn.. Kan iemand mij vertellen hoe gelovigen er dan alsnog van overtuigd zijn dat je in de hel belandt omdat je niet in God gelooft? Staat dat echt zo in de bijbel? En zou God het niet belangrijker vinden dat iemand zich naar normale normen en waarden gedraagt dan dat hij of zij in Hem gelooft?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_109734058
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, het is niet relevant. Een tikje ironisch wellicht, maar niet relevant. ;)
[CENTRAAL] Oneigenlijke argumenten
pi_109734076
quote:
Het was dan ook niet als een argument voor wat dan ook bedoeld. ;)
pi_109734103
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het was dan ook niet als een argument voor wat dan ook bedoeld. ;)
Molutrol dan.
pi_109734203
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

O+

[..]

Geloof me, daar hou ik heel goed rekening mee :P
De Koran hoeft er niet eens naast te zitten om voor mij naar de hel te gaan, ik leef nou niet echt als een voorbeeld moslim, of zoals het bedoeld is.
Hoe de Koran bedoeld is lijkt me net zo lastig vast te stellen als hoe de Bijbel bedoeld is.

quote:
De Koran is naar mijn weten wel een unieke boek met betrekking tot het absorberen van andere godsdiensten en de mogelijkheid dat zij ook naar het paradijs kunnen gaan, mits, 'goed' geleefd.
Hoezo? Is dit niet precies wat christenen van de Bijbel beweren?

quote:
En als wij samen naar de hel gaan, gehoorzaam jij mij daar :{w
Triggertrol. :6
pi_109734264
Zoals de meeste mensen hier wel weten ben ik zelf niet religieus. (Om een beladen en vaak verkeerd begrepen woord als 'atheist' maar even niet te gebruiken.) Maar als er een god is dan hoop ik dat het er 1 is die niet van mensen verwacht dat ze hem blind volgen uit angst voor een eventuele hel, maar dat het er 1 is die het op prijs stelt wanneer mensen kritisch zijn en zelf onderzoek doen. (Let wel: 'Zelf onderzoek doen' is iets heel anders dan het aan de Imam vragen. ;) )

Of zoals Christopher Hitchens dat zei: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.
pi_109734327
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe de Koran bedoeld is lijkt me net zo lastig vast te stellen als hoe de Bijbel bedoeld is.

De Koran is veel simpeler om te begrijpen, was laatst een studie in Nederland, waarbij zelfs Nederlanders(!) de Koran makkelijker vonden om te lezen en begrijpen. Daarnaast in de Bijbel is er weinig onderscheid tussen de openbaringen van God, de woorden van Jezus, de brieven en getuigenissen van de Apostelen etc.

In de Koran draait het alleen om wat Allah te zeggen heeft en zijn daar expliciete toelichtingen voor zoals Hadith ( commentaar van Mohammed ), Tafsir (exegese van Mohammeds eerste-tweede-derde-generatie volgers) en Asbab-al-nuzul ( Reden van openbaring).

quote:
Hoezo? Is dit niet precies wat christenen van de Bijbel beweren?
Nope, door Jezus te redden als je Messias en redder bereik je enkel de zaligheid en kom je tot God, volgens Jezus in de Bijbel. In De Koran ligt dat nou net iets effe anders, je hebt geen tussenpersoon nodig, of hoeft niet perse moslim geweest te zijn.

quote:
Triggertrol. :6
Ik heb ineens zin in Stimurol ;(
pi_109734340
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:23 schreef Molurus het volgende:
Zoals de meeste mensen hier wel weten ben ik zelf niet religieus. (Om een beladen en vaak verkeerd begrepen woord als 'atheist' maar even niet te gebruiken.) Maar als er een god is dan hoop ik dat het er 1 is die niet van mensen verwacht dat ze hem blind volgen uit angst voor een eventuele hel, maar dat het er 1 is die het op prijs stelt wanneer mensen kritisch zijn en zelf onderzoek doen. (Let wel: 'Zelf onderzoek doen' is iets heel anders dan het aan de Imam vragen. ;) )

Of zoals Christopher Hitchens dat zei: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.
Hey, dan kom je uit bij Allah. O+
pi_109734369
quote:
17s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hey, dan kom je uit bij Allah. O+
Heel gek, maar ik kom helemaal niet uit bij Allah. ;)

PS: wat ik hoop is uiteraard van geen enkele invloed op wat waar is en wat niet.
pi_109734371
Waarom komt hij dan specifiek uit bij Allah?
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_109734414
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heel gek, maar ik kom helemaal niet uit bij Allah. ;)
Verdomde smerige ongelovige :r

Maar nee volgens de Koran moet je juist kritisch denken, zelf onderzoek doen, als je dit oprecht doet en niet uitkomt bij Allah vanwege XYZ dan kan je dat hem mededelen in het hiernamaals.
pi_109734431
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:27 schreef Molurus het volgende:

PS: wat ik hoop is uiteraard van geen enkele invloed op wat waar is en wat niet.
Geld voor één ieder natuurlijk.
pi_109734460
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:28 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hm, is liefde voor je medemens geen gebruik in de Islam? Of is dat alleen in het Christendom? Ik haal die geloven altijd door elkaar.

quote:
Maar nee volgens de Koran moet je juist kritisch denken, zelf onderzoek doen, als je dit oprecht doet en niet uitkomt bij Allah vanwege XYZ dan kan je dat hem mededelen in het hiernamaals.
Of niet. :6
pi_109734517
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hm, is liefde voor je medemens geen gebruik in de Islam?

[..]

Vraag dat eens aan Joden, vrouwen, ongelovigen en homos.
pi_109734521
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Geld voor één ieder natuurlijk.
Vanzelfsprekend. Vandaar ook het eerste deel van Hitchens' uitspraak: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.

Hij noemt het niet alleen een vreselijke hypothese (want dat is de variant van de godshypothese die stelt dat mensen die niet in god geloven in een hel terecht komen), maar voegt daar aan toe dat er gelukkig geen bewijs voor is. Als dat bewijs er wel was zou dat namelijk geen reden zijn om op basis van de onwenselijkheid daarvan de hypothese te verwerpen.
pi_109734528
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hm, is liefde voor je medemens geen gebruik in de Islam? Of is dat alleen in het Christendom? Ik haal die geloven altijd door elkaar.

quote:
7. Het is mogelijk dat Allah liefde zal kweken tussen u en diegene van hen met wie gij in vijandschap verkeert; want Allah is Almachtig en Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.

9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.
quote:
Of niet. :6
Hoezo niet jonge!
pi_109734536
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:32 schreef muzas het volgende:

[..]

Vraag dat eens aan Joden, vrouwen, ongelovigen en homos.
:')
pi_109734565
Volgens mij begint vanuit theologisch oogpunt het branden in de hel verhaal van het christendom sowieso te wankelen. Als ik het onderzoek me goed herinner is het iets dat in de vroege geschriften niet voorkwam maar er later min of meer (al dan niet bewust) is ingeslopen en heeft men bij nieuwe vertalingen altijd vast gehouden aan die uitleg terwijl volgens de meest recente studies iets als eeuwig sterven beter op zn plek geweest zou zijn.

Ik heb geen zin/tijd alleen om het onderzoek op te gaan spitten :) En uiteraard zal de gemiddelde christen dit altijd tegenspreken.
pi_109734615
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend. Vandaar ook het eerste deel van Hitchens' uitspraak: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.

Hij noemt het niet alleen een vreselijke hypothese (want dat is de variant van de godshypothese die stelt dat mensen die niet in god geloven in een hel terecht komen), maar voegt daar aan toe dat er gelukkig geen bewijs voor is. Als dat bewijs er wel was zou dat namelijk geen reden zijn om op basis van de onwenselijkheid daarvan de hypothese te verwerpen.
Mja, helaas heb je van die mensen die vurig bepleiten dat je in de Hel komt als je niet leeft zoals zij leven ( laat staan DE waarheid geuit als godsdienst, je moet leven zoals zij, anders zit je perse fout). Er is een profetisch verhaal in de Hadith-literatuur waarbij iemand 99 moorden op zijn naam had staan en spijt betuigde voor al zijn misdaden, een imam die bepleitte dat hij niet zou vergeven worden, vermoordde hij ook, in de zin dat hij toch niets te verliezen had, uiteindelijk in zijn zoektocht werd hij vergeven, nog voor hij stierf als gelovige.
pi_109735165
Er zijn miljarden planeten, en God maakt zich druk om één levensvorm op één planeet? Denk het ook...
  zaterdag 31 maart 2012 @ 17:59:30 #21
370688 TheRockyBalboa100
لا &#1
pi_109735181
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:58 schreef SomePerson het volgende:
Er zijn miljarden planeten, en God maakt zich druk om één levensvorm op één planeet? Denk het ook...
Mooiste tot nu toe. ''God die zich druk maakt''
pi_109735205
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:58 schreef SomePerson het volgende:
1. Hoe kom je er bij dat God zich alleen bezig houdt met leven op onze planeet?
2. Het idee van godsdienst draait juist om een persoonlijke relatie met god.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2012 18:01:16 ]
pi_109735247
quote:

[..]

Je hebt dit topic nu enige tijd gevolgd. En er is nu wel 1 vraag die mij bezig houdt: heb je de indruk dat TheRockyBalboa100 dit doet? Kritisch denken, zelf onderzoek doen, een oprechte zoektocht naar de aard van de realiteit die vrij is van wenselijkheden en vooroordelen?

Of algemener: denk je dat de Islam dit vrije denken dat je hier bepleit in de hand werkt? Laat ik voorzichtig stellen dat met name de fanatiekere varianten van zowel het Christendom als de Islam helemaal niet zo tolerant zijn ten aanzien van vrij en kritisch denken.
pi_109735370
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt dit topic nu enige tijd gevolgd. En er is nu wel 1 vraag die mij bezig houdt: heb je de indruk dat TheRockyBalboa100 dit doet? Kritisch denken, zelf onderzoek doen, een oprechte zoektocht naar de aard van de realiteit die vrij is van wenselijkheden en vooroordelen?
Nope, denk dat jezelf ook wel hebt gezien dat ik mij op verschillende punten tegen hem heb gekeerd, TRB100 mag misschien model staan voor 'de' moslim anno 2012, maar of het ook model staat voor de Islam, dat durf ik niet te zeggen.

quote:
Of algemener: denk je dat de Islam dit vrije denken dat je hier bepleit in de hand werkt? Laat ik voorzichtig stellen dat met name de fanatiekere varianten van zowel het Christendom en de Islam helemaal niet zo tolerant zijn ten aanzien van vrij denken.
Het verschil tussen het Christendom en de Islam is dat er voor het Christendom - hoe idioot zij ook moge zijn - een erkend gezag is die namens hen en het geloof spreekt, in de Islamitische wereld heb je dit al niet meer sinds begin vorig eeuw. Dan rijst de vraag, wat versta je onder 'de' Islam, reformisten, conservatieven, of geen van beiden en kijk je puur naar wat de geschriften zeggen?

Er zijn in de commentaren van Mohammed en de verzen van de Koran meer onderliggende motivatie om te denken en zelf te onderzoeken, dan aannemen, want het staat zo ( betekent niet dat de islam vrij is van enkele dogma's natuurlijk).
pi_109735475
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

1. Hoe kom je er bij dat God zich alleen bezig houdt met leven op onze planeet?
2. Het idee van godsdienst draait juist om een persoonlijke relatie met god.
1. Ik weet zelf weinig af van religie, maar het scheppingsverhaal in het Oude Testament is nogal rond de aarde en de mens gecentreerd, als ik het zo bekijk. Wat maakt ons zo bijzonder?
2. Als in de Bijbel staat dat je naar de hel gaat als je niet in God gelooft (correct me if I'm wrong), hoe kan God je dan naar de hel sturen als je geen persoonlijke relatie met hem hebt? Zou hij dan alle levensvormen op aarde naar de hel sturen, behalve de Christelijke mens?
pi_109735499
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 17:59 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:

[..]

Mooiste tot nu toe. ''God die zich druk maakt''
Blijkbaar maakt ie zich erg druk als je ziet hoeveel aandacht hij opeist, hoe jaloers hij is op andere "goden" en hoeveel geboden er voor zijn volgers zijn.
pi_109735525
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nope, denk dat jezelf ook wel hebt gezien dat ik mij op verschillende punten tegen hem heb gekeerd, TRB100 mag misschien model staan voor 'de' moslim anno 2012, maar of het ook model
staat voor de Islam, dat durf ik niet te zeggen.
Ik zou het niet omschrijven als 'model staan', maar TRB100 lijkt me alles behalve een uitzonderlijke moslim. Zo zijn er vele miljoenen.

En ik vraag me dan af: zijn moslims nu beter af in het vrije denken dan andere mensen? Zijn ze gemiddeld kritischer dan andere mensen? Ik betwijfel dat ten zeerste.

quote:
Het verschil tussen het Christendom en de Islam is dat er voor het Christendom - hoe idioot zij ook moge zijn - een erkend gezag is die namens hen en het geloof spreekt, in de Islamitische wereld heb je dit al niet meer sinds begin vorig eeuw.
Volgens mij geldt dat alleen voor katholieken? Sinds Luther zijn er ook heel veel stromingen in het Christendom die de Paus als autoriteit verwerpen.

Hoe dit pleit voor het een of het ander is me overigens geheel onduidelijk.

quote:
Dan rijst de vraag, wat versta je onder 'de' Islam, reformisten, conservatieven, of geen van beiden en kijk je puur naar wat de geschriften zeggen?
Net zoals 'de echte Christen' niet bestaat bestaat ook 'de echte Moslim' niet. Wat je daar onder verstaat is geheel subjectief.

quote:
Er zijn in de commentaren van Mohammed en de verzen van de Koran meer onderliggende motivatie om te denken en zelf te onderzoeken, dan aannemen, want het staat zo ( betekent niet dat de islam vrij is van enkele dogma's natuurlijk).
Sja, de kieskeurigheid en vrijheid van interpretatie van delen van de Bijbel die je bij christenen ziet zie je ook bij moslims en de manier waarop ze de Koran lezen. Het is 1 boek, toch zijn er heel veel stromingen.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 18:15:41 #28
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_109735556
Zowel in de koran als in de bijbel staat dat ongelovigen moeten branden in de hel.
pi_109735565
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:12 schreef SomePerson het volgende:

[..]

1. Ik weet zelf weinig af van religie, maar het scheppingsverhaal in het Oude Testament is nogal rond de aarde en de mens gecentreerd, als ik het zo bekijk. Wat maakt ons zo bijzonder?
Lijkt me logisch dat als de Bijbel uit is op het bouwen van een persoonlijke band tussen jou en God, dat het juist jouw persoon adresseert en niet 'something in a galaxy, far, far away' ? Zelfs in huidige vorm zegt het volgens mij weinig over het leven op andere planeten en sluit het niet uit?
quote:
2. Als in de Bijbel staat dat je naar de hel gaat als je niet in God gelooft (correct me if I'm wrong), hoe kan God je dan naar de hel sturen als je geen persoonlijke relatie met hem hebt? Zou hij dan alle levensvormen op aarde naar de hel sturen, behalve de Christelijke mens?

Volgens Jezus? Ja, je moet hem aannemen als je redder, anders ga je 'verloren' sommige theologen hebben dat vertaald als na je dood hou je op met het bestaan, volgens andere theologen wordt dat in het licht gezien van het oude testament en ga je eeuwig lijden in de hel, maar je redding / verdoemenis is juist afhankelijk van het (niet) hebben van een persoonlijke relatie met god, volg je god niet, volg je satan.
pi_109735614
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:15 schreef RickoKun het volgende:
Zowel in de koran als in de bijbel staat dat gelovigen moeten branden in de hel.
Je bedoelt zeker 'ongelovigen'?

In de aanname dat je dat bedoelde zeg ik: ik ben blij dat er geen enkel bewijs is voor dat type god. Als er 1 bestaat dan hoop ik dat het er 1 is die kritisch denken op prijs stelt.

Want wat wil je liever? Een god die van mensen wil dat ze hem blind volgen, op straffe van de hel.. of een god die van mensen wil dat ze zelf nadenken en onderzoek doen?
pi_109735735
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou het niet omschrijven als 'model staan', maar TRB100 lijkt me alles behalve een uitzonderlijke moslim. Zo zijn er vele miljoenen.
Klopt, dat bedoelde ik met model staan, daar heel veel moslims vandaag de dag, misschien wel de meeste zo zijn.
quote:
En ik vraag me dan af: zijn moslims nu beter af in het vrije denken dan andere mensen? Zijn ze gemiddeld kritischer dan andere mensen? Ik betwijfel dat ten zeerste.
Hmm, heb ik zoiets beweerd (indirect)?

quote:
Volgens mij geldt dat alleen voor katholieken? Sinds Luther zijn er ook heel veel stromingen in het Christendom die de Paus als autoriteit verwerpen.

Hoe dit pleit voor het een of het ander is me overigens geheel onduidelijk.
Klopt, alleen hebben de meeste Protestantse gemeenschappen ook een erkend (lokaal) gezag waaraan zij zich houden, in de Islam heb je dat niet, dus iedereen kan van alles roepen en hetgeen wat meest aandacht krijgt, wordt eigenlijk weggezet als 'Islamitisch'.

[..]
quote:
Net zoals 'de echte Christen' niet bestaat bestaat ook 'de echte Moslim' niet. Wat je daar onder verstaat is geheel subjectief.
Ik bedoelde meer op rationeel niveau, wat meer terecht zou zijn om te verstaan onder 'de' Islam.

quote:
Sja, de kieskeurigheid en vrijheid van interpretatie van delen van de Bijbel die je bij christenen ziet zie je ook bij moslims en de manier waarop ze de Koran lezen. Het is 1 boek, toch zijn er heel veel stromingen.
Er is een hadith waarin Mohammed zegt: 'Het verschillen van mening, is een gunst van Allah', dus op verschillende wijzen interpreteren is inbegrepen in het geloof, wel waarschuwt Allah dat extremisme in het geloof zal leiden tot je eigen vernietiging, tenzij je de gematigde wijze opvolgt.
pi_109735813
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hmm, heb ik zoiets beweerd (indirect)?
Niet direct. Je stelde slechts dat de Islam dit van mensen verlangt. Maar als het antwoord 'nee' is heeft de Islam dus geen noemenswaardige positieve invloed op mensen, in elk geval niet op dat punt.

quote:
Klopt, alleen hebben de meeste Protestantse gemeenschappen ook een erkend (lokaal) gezag waaraan zij zich houden, in de Islam heb je dat niet, dus iedereen kan van alles roepen en hetgeen wat meest aandacht krijgt, wordt eigenlijk weggezet als 'Islamitisch'.
Nou zag ik TRB100 hier toch meermalen mensen verwijzen naar de Imam. Zelf verwijs je dan weer graag naar de Koran. Hoezo geen autoriteit?

quote:
Er is een hadith waarin Mohammed zegt: 'Het verschillen van mening, is een gunst van Allah', dus op verschillende wijzen interpreteren is inbegrepen in het geloof, wel waarschuwt Allah dat extremisme in het geloof zal leiden tot je eigen vernietiging, tenzij je de gematigde wijze opvolgt.
Sja, de conclusie zal wel zijn dat de meeste moslims geen 'echte' moslims zijn. Not a true Scotsman.
pi_109735932
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:15 schreef RickoKun het volgende:
Zowel in de koran als in de bijbel staat dat ongelovigen moeten branden in de hel.
In de Koran wel ? In de Bijbel niet.
pi_109735967
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet direct. Je stelde slechts dat de Islam dit van mensen verlangt. Maar als het antwoord 'nee' is heeft de Islam dus geen noemenswaardige positieve invloed op mensen, in elk geval niet op dat punt.

De Islam is dan ook in principe weinig innovatief geweest op het wereldtoneel inzake moraal, het is eerder een samenraapsel van eerdere openbaringen, 'goede' daden etc. Wat ik bedoelde met dat de Islam dit van je verlangt is dat je dat als moslim moet doen, niet dat je het enkel kunt doen wanneer je moslim wordt.

quote:
Nou zag ik TRB100 hier toch meermalen mensen verwijzen naar de Imam. Hoezo geen autoriteit?
Een imam is niet te vergelijken met een Paus, dat is enkel een Kalief, die er vandaag de dag niet meer is, een imam is een gids, niets meer dan dat, en zelfs daarin ben je vrij om te kiezen welke imams opvattingen je verkiest, de Soenitische wereld heeft bijvoorbeeld 4 grote Imams, maar diens stromingen hebben daarna weer tig andere imams, een imam vandaag de dag is niet onfeilbaar zoals dat met de Paus is, noch is een kalief ooit onfeilbaar geweest.

quote:
Sja, de conclusie zal wel zijn dat de meeste moslims geen 'echte' moslims zijn. Not a true Scotsman.
Jup, zie je steeds vaker terug tegenwoordig met het concept van takfir, moslims die anderen voor kafir uitmaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2012 18:31:18 ]
pi_109736004
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:28 schreef ATON het volgende:

[..]

In de Koran wel ? In de Bijbel niet.
Van de Koran zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten. Hoe dan ook vind ik het idee van een hel voor ongelovigen in elk geval maar moeilijk te verenigen met het idee dat de Islam van mensen verlangt dat ze zelf kritisch denken en onderzoek doen. Want hoe is dat nu mogelijk als elke verkeerde uitkomst van dergelijk denken en/of onderzoek bestraft wordt?

Als positieve note: er zijn minder conflicten tussen de Koran en evolutie dan tussen de Bijbel en evolutie.
pi_109736066
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:16 schreef Triggershot het volgende:
Volgens Jezus? Ja, je moet hem aannemen als je redder, anders ga je 'verloren' sommige theologen hebben dat vertaald als na je dood hou je op met het bestaan, volgens andere theologen wordt dat in het licht gezien van het oude testament en ga je eeuwig lijden in de hel, maar je redding / verdoemenis is juist afhankelijk van het (niet) hebben van een persoonlijke relatie met god, volg je god niet, volg je satan.
Leuke god. :')

Maar volgens het Oude Testament zouden dus bijvoorbeeld ook de katten van oma moeten vrezen voor de hel?
pi_109736090
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Islam is dan ook in principe weinig innovatief geweest op het wereldtoneel inzake moraal, het is eerder een samenraapsel van eerdere openbaringen, 'goede' daden etc. Wat ik bedoelde met dat de Islam dit van je verlangt is dat je dat als moslim moet doen, niet dat je het enkel kunt doen wanneer je moslim wordt.
Dat zei ik ook niet. Ik ben er een groot voorstander van dat mensen vrij en kritisch denken, of ze nu moslim zijn of niet.

Ik constateerde slechts dat de Islam als ideologie in de praktijk het vrije denken bepaald niet in de hand werkt. Integendeel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:29 schreef Triggershot het volgende:
Een imam is niet te vergelijken met een Paus, dat is enkel een Kalief, die er vandaag de dag niet meer is, een imam is een gids, niets meer dan dat, en zelfs daarin ben je vrij om te kiezen welke imams opvattingen je verkiest, de Soenitische wereld heeft bijvoorbeeld 4 grote Imams, maar diens stromingen hebben daarna weer tig andere imams, een imam vandaag de dag is niet onfeilbaar zoals dat met de Paus is, noch is een kalief ooit onfeilbaar geweest.
Och, christenen permitteren zich ook een grote mate van vrijheid hoor. Zowel in het verwerpen van de opvattingen van de Paus als in de interpretatie van de Bijbel.
pi_109736118
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:33 schreef SomePerson het volgende:

[..]

Leuke god. :')

Maar volgens het Oude Testament zouden dus bijvoorbeeld ook de katten van oma moeten vrezen voor de hel?
Alles ligt in jouw handen, god verdoemt je niet zomaar naar de hel, ook niet volgens de bijbel, mee eens of niet, is een ander verhaal, maar vergeving speelt een belangrijke rol in het christendom.

Nee, waarom?
pi_109736185
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zei ik ook niet. Ik ben er een groot voorstander van dat mensen vrij en kritisch denken, of ze nu moslim zijn of niet.
We leggen dan ook geen woorden in elkaars mond.

quote:
Ik constateerde slechts dat de Islam als ideologie in de praktijk het vrije denken bepaald niet in de hand werkt. Integendeel.
Wat is de islam als ideologie dan?

Islamisme, Jihadisme, monotheisme, moralisme, Soenisme, Sufisme, Shiisme, Arabisch totalitair socialisme?

quote:
Och, christenen permitteren zich ook een grote mate van vrijheid hoor. Zowel in het verwerpen van de opvattingen van de Paus als in de interpretatie van de Bijbel.
Klopt, alleen wat ik zeg is dat de Islam geen onfeilbaar orgaan heeft, nooit gehad na Mohammed.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2012 18:36:58 ]
pi_109736252
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Alles ligt in jouw handen, god verdoemt je niet zomaar naar de hel, ook niet volgens de bijbel, mee eens of niet, is een ander verhaal, maar vergeving speelt een belangrijke rol in het christendom.

Nee, waarom?
Omdat zij waarschijnlijk God niet volgen.

En als het niet volgen van God inhoudt dat je Satan volgt, dan klinkt dat toch wel als een enkeltje hel. Maar als God mij kan vergeven voor de poorten van de hel, zou dat tof van hem zijn.
pi_109736302
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:39 schreef SomePerson het volgende:

[..]

Omdat zij waarschijnlijk God niet volgen.
Zij handelen instinctief, niet met een goddelijk moraal, volgens de bijbel.

quote:
En als het niet volgen van God inhoudt dat je Satan volgt, dan klinkt dat toch wel als een enkeltje hel. Maar als God mij kan vergeven voor de poorten van de hel, zou dat tof van hem zijn.
Bewust volgen van Satan, door God te verwerpen, niet zomaar.
pi_109736319
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:36 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat is de islam als ideologie dan?

Islamisme, Jihadisme, monotheisme, moralisme, Soenisme, Sufisme, Shiisme, Arabisch totalitair socialisme?
Het totaal van alle islamitische stromingen in vergelijking met het totaal van de rest. Me dunkt dat de gemiddelde moslim minder vrijheid van denken heeft dan de gemiddelde niet-moslim. Wellicht dat dit strijdig is met de inhoud van de Koran, maar het is maar net welk belang je hecht aan welke passages en hoe je die interpreteert.

"De echte Moslim" is net zoveel een illusie als "de echte Christen".

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:36 schreef Triggershot het volgende:
Klopt, alleen wat ik zeg is dat de Islam geen onfeilbaar orgaan heeft, nooit gehad na Mohammed.
De meeste christenen ook niet. Aan de andere kant zien types zoals TRB100 hun Imam wel degelijk als een onfeilbaar orgaan.
pi_109736514
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het totaal van alle islamitische stromingen in vergelijking met het totaal van de rest.
Wat? Er is onenigheid onder deze stromingen over wat de Islam is, dus hoe verenig jij ze?

quote:
Me dunkt dat de gemiddelde moslim minder vrijheid van denken heeft dan de gemiddelde niet-moslim. Wellicht dat dit strijdig is met de inhoud van de Koran, maar het is maar net welk belang je hecht aan welke passages en hoe je die interpreteert.
Dat lijkt mij meer het product van het land waar je in leeft en type regime die functioneert, de interpretaties in Turkije zijn enorm verschillend dan die van Saudi Arabie, terwijl het hetzelfde boek is, zelfde passages zijn, het enige wat je die vrijheden bied / verbied zijn de regimes, niet het geloof zelf, beetje standplaatsgebondenheid dus.

quote:
De meeste christenen ook niet. Aan de andere kant zien types zoals TRB100 hun Imam wel degelijk als een onfeilbaar orgaan.
Niet, zal hij ook nooit doen, hij zal zijn Imam nooit onfeilbaar noemen.

De meeste christenen vind ik nogal een statement, in Europa wellicht, in Oosterse, Latijn Amerikaanse en Afrikaanse landen zijn de woorden van de Paus door god geinspireerd en bindend.
pi_109736701
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:48 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat? Er is onenigheid onder deze stromingen over wat de Islam is, dus hoe verenig jij ze?
Ze noemen zichzelf allemaal moslims, wijzen allemaal de Koran aan als 'de waarheid', en noemen allemaal hun eigen interpretatie 'de ware Islam'. (In tegenstelling tot de andere stromingen uiteraard.)

quote:
Dat lijkt mij meer het product van het land waar je in leeft en type regime die functioneert, de interpretaties in Turkije zijn enorm verschillend dan die van Saudi Arabie, terwijl het hetzelfde boek is, zelfde passages zijn, het enige wat je die vrijheden bied / verbied zijn de regimes, niet het geloof zelf, beetje standplaatsgebondenheid dus.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er binnen de Islam net zoveel variatie bestaat als binnen het Christendom. (Overigens is dit precies iets dat veel moslims betwisten: er zou maar 1 Islam zijn terwijl christenen alsmaar van gedachten zouden veranderen.)

quote:
Niet, zal hij ook nooit doen, hij zal zijn Imam nooit onfeilbaar noemen.
@ TheRockyBalboa100: nou, zeg het maar. Is het mogelijk dat je Imam ernaast zit? En zo ja, waarom zou je dan uberhaupt naar hem verwijzen? :)

quote:
De meeste christenen vind ik nogal een statement, in Europa wellicht, in Oosterse, Latijn Amerikaanse en Afrikaanse landen zijn de woorden van de Paus door god geinspireerd en bindend.
Ongeveer de helft noemt zich katholiek. En aangezien het katholicisme bekend staat als de meest vrijzinnige variant van het christendom ga ik er vanuit dat een substantieel deel daarvan de uitspraken van de Paus helemaal niet als bindend beschouwt.
pi_109736860
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 18:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ze noemen zichzelf allemaal moslims, wijzen allemaal de Koran aan als 'de waarheid', en noemen allemaal hun eigen interpretatie 'de ware Islam'. (In tegenstelling tot de andere stromingen uiteraard.)

Eeuhm nee, Hanafi, Maliki, Hanbeli, Shafi en Sufis houden zich daar niet mee bezig, integendeel, zij staan juist voor diversiteit in de Islam, zonder superioriteitsclaims, tevens ook de grooste Islamitische stromingen. Ik zie dus eerlijk gezegd niet in hoe een superioriteitsclaim een Islamitisch ideologie is.

quote:
@ TheRockyBalboa100: nou, zeg het maar. Is het mogelijk dat je Imam ernaast zit? En zo ja, waarom zou je dan uberhaupt naar hem verwijzen? :)
Ik vraag hem liever of hij op de profeet na gelooft in een onfeilbare man / instituut wiens oordeel bindend is? Dat zijn imam geen fouten kan maken zal hij sowieso verwerpen.
[..]

quote:
Ongeveer de helft noemt zich katholiek. En aangezien het katholicisme bekend staat als de meest vrijzinnige variant van het christendom ga ik er vanuit dat een substantieel deel daarvan de uitspraken van de Paus helemaal niet als bindend beschouwt.
Katholicisme vrijzinnig? Katholicisme is juist één van de meest conservatievere stromingen in het christendom, wiens woorden juist bindend zijn.
pi_109737521
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 19:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eeuhm nee, Hanafi, Maliki, Hanbeli, Shafi en Sufis houden zich daar niet mee bezig, integendeel, zij staan juist voor diversiteit in de Islam, zonder superioriteitsclaims, tevens ook de grooste Islamitische stromingen. Ik zie dus eerlijk gezegd niet in hoe een superioriteitsclaim een Islamitisch ideologie is.
Je kunt toch moeilijk ontkennen dat binnen de islamitische cultuur (of de vele varianten daarop) er maar weinig ruimte is voor andersdenkenden. Los van de bekende islamitische totalitaire regimes is het ook bepaald geen geheim dat voor veel nederlandse moslims afstand nemen van het geloof binnen de familie eenvoudig niet wordt geaccepteerd.

Nou mag je dat noemen zoals je wilt, maar ik leg het uit als een superioriteitsclaim: de eigen overtuigingen zijn superieur en onbetwistbaar. De ruimte voor kritiek waar ook jij voor pleit is er voor veel moslims eenvoudig niet.

quote:
Ik vraag hem liever of hij op de profeet na gelooft in een onfeilbare man / instituut wiens oordeel bindend is? Dat zijn imam geen fouten kan maken zal hij sowieso verwerpen.
Dat laatste zou kunnen, maar het tegenovergestelde zou me zeker niet verbazen. Laten we het beantwoorden daarvan maar gewoon aan hemzelf overlaten. ;) Afhankelijk van het antwoord heb ik nog wel wat vervolgvragen.

quote:
Katholicisme vrijzinnig? Katholicisme is juist één van de meest conservatievere stromingen in het christendom, wiens woorden juist bindend zijn.
Dat geldt wellicht voor het katholicisme van de middeleeuwen, maar niet voor het hedendaagse katholocisme.

Hoe dan ook maakt het mij eigenlijk weinig uit of de gelovigen nu een persoon of een boek aanwijzen als autoriteit. De relevantie daarvan ontgaat me.

PS en off topic: ik waardeer je inhoudelijke stijl van debatteren. ;) Dat maar veel mensen, gelovig of niet, hier een voorbeeld aan mogen nemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 31-03-2012 19:48:49 ]
pi_109739676
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 19:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt toch moeilijk ontkennen dat binnen de islamitische cultuur (of de vele varianten daarop) er maar weinig ruimte is voor andersdenkenden. Los van de bekende islamitische totalitaire regimes is het ook bepaald geen geheim dat voor veel nederlandse moslims afstand nemen van het geloof binnen de familie eenvoudig niet wordt geaccepteerd.
Dat is absoluut waar wat je hier zegt, maar tegelijkertijd is het ook heel erg paradoxaal op 2 niveau's. Er wordt heel intolerant gekeken naar andersdenkenden, dat is waar, maar het eerste paradoxale is: Er zijn heel veel Islamitische culturen die intolerant kijken naar de andersdenkenden, en vanuit praktische benadering is ander ieder een 'andersdenkende' vanuit diens perspectief en vice versa. Iaw: Er zijn honderden andersdenkende Islamitische culturen binnen de Islam die het niet moeten hebben op 'andersdenkenden' :P

Het tweede paradoxale volgens mijn mening is het idee van 'Islamitische totalitaire regimes', als je het mij vraagt bestaan zij niet, er is namelijk geen enkel voorbeeld te noemen van zo een land die niet tegelijkertijd claimt absolutistisch islamitisch te zijn, maar tegelijkertijd medefunctioneert op een wijze wat indruist tegen haar eigen Islamitische principes, waarbij het niet meer een religieus beleid wordt, maar waar heb ik er het meest profijt bij? Saudi Arabië, Iran en Afghanistan (Taliban) zijn de beste voorbeelden hiervan.

quote:
Nou mag je dat noemen zoals je wilt, maar ik leg het uit als een superioriteitsclaim: de eigen overtuigingen zijn superieur en onbetwistbaar. De ruimte voor kritiek waar ook jij voor pleit is er voor veel moslims eenvoudig niet.
Maar dat is nou precies wat ik zeg, in de door mij eerder genoemde stromingen is er juist niet zo een claim, met name tussen de 4 grote soenitische imams en bij de sufi's zie je het al helemaal niet meer terug. :P

quote:
Dat laatste zou kunnen, maar het tegenovergestelde zou me zeker niet verbazen. Laten we het beantwoorden daarvan maar gewoon aan hemzelf overlaten. ;) Afhankelijk van het antwoord heb ik nog wel wat vervolgvragen.
Laten we dat doen idd.

quote:
Dat geldt wellicht voor het katholicisme van de middeleeuwen, maar niet voor het hedendaagse katholocisme.
Nou... In het Westen veel minder dan voorheen idd, maar Latijnse, Afrikaanse landen etc is dat nog heel sterk aanwezig hoor. :)

quote:
Hoe dan ook maakt het mij eigenlijk weinig uit of de gelovigen nu een persoon of een boek aanwijzen als autoriteit. De relevantie daarvan ontgaat me.
Mij wel, eerlijk gezegd een boek is door iedereen verschillend te interpreteren, met een aangewezen 'onfeilbaar' iemand wordt dat nogal een uitdaging om je leven naar eigen behagen in te vullen, zoals je dat zou doen met het leven van een boek.

quote:
PS en off topic: ik waardeer je inhoudelijke stijl van debatteren. ;) Dat maar veel mensen, gelovig of niet, hier een voorbeeld aan mogen nemen.
Dank u, het gevoel is wederzijds :*
  zaterdag 31 maart 2012 @ 21:00:13 #48
316137 Shello
Pin: 21D6472C
pi_109741470
Ik ken geen enkel persoon die oneindige marteling, doodsangst, pijn, kwelling in een vurige plek verdient. Niet geloven in een God en je zal zo bestraft worden? Waarom zou je iets of iemand aanbidden dat zo'n straf verzint voor zo'n eindige daad?
pi_109743886
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 20:23 schreef Triggershot het volgende:
*interessant verhaal*
Ik moet je helaas teleurstellen, maar ik zie geen paradoxen in je verhaal. Sterker nog, het verbaast me eigenlijk helemaal niets. Je ziet dus nu heel goed dat Wilders (sorry voor de "Godwin") en (buitenlandse) consorten juist die intolerantie tegen "andersdenkenden" gebruiken om een machtspositie binnen onze regering op te bouwen. Kijk, ik vind het leuk en aardig wat hij allemaal doet en zegt, maar ik wil liever niet dat hij de MP wordt van ons land in de (nabije) toekomst. Ik vind hem geen geschikt persoon daarvoor. Hij is wel erg duidelijk met zijn standpunten, maar hij is gewoon te ongenuanceerd met zijn uitspraken en zijn partij heeft ook de nodige problematieke elementen.
Nu kun je uiteraard zeggen "dan moet jij er maar voor zorgen dat hij geen MP wordt", maar dat is bij niet van toepassing omdat ik al jaren op de linkse partijen stem. Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de moslims/allochtonen ligt eerlijk gezegd. Ze kunnen al heel wat "problemen" oplossen door gewoon even wat "soepeler" te worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Als dat een onmogelijkheid is, dan wens ik ze veel succes. Ik zal waarschijnlijk minder last hebben/krijgen van Wilders.

Let op: ik ga er vanuit dat Wilders veel macht heeft gekregen door de "problemen" met groepen allochtonen in dit land. Als dit niet zo is dan hoor ik dat graag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Comp_Lex op 31-03-2012 22:16:10 ]
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_109744453
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 22:00 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Ik moet je helaas teleurstellen, maar ik zie geen paradoxen in je verhaal. Sterker nog, het verbaast me eigenlijk helemaal niets. Je ziet dus nu heel goed dat Wilders (sorry voor de "Godwin") en consorten juist die intolerantie tegen "andersdenkenden" gebruiken om een machtspositie binnen onze regering op te bouwen. Kijk, ik vind het leuk en aardig wat hij allemaal doet en zegt, maar ik wil liever niet dat hij de MP wordt van ons land in de (nabije) toekomst. Ik vind hem geen geschikt persoon daarvoor. Hij is wel erg duidelijk met zijn standpunten, maar hij is gewoon te ongenuanceerd met zijn uitspraken en zijn partij heeft ook de nodige problematieke elementen.
Nu kun je uiteraard zeggen "dan moet jij er maar voor zorgen dat hij geen MP wordt", maar dat is bij niet van toepassing omdat ik al jaren op de linkse partijen stem. Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de moslims/allochtonen ligt eerlijk gezegd. Ze kunnen al heel wat "problemen" oplossen door gewoon even wat "soepeler" te worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Als dat een onmogelijkheid is, dan wens ik ze veel succes. Ik zal waarschijnlijk minder last hebben/krijgen van Wilders.

Let op: ik ga er vanuit dat Wilders veel macht heeft gekregen door de "problemen" met groepen allochtonen in dit land. Als dit niet zo is dan hoor ik dat graag.
Prima parallelen, maar ik zie eerlijk gezegd op geen enkel manier mijn voorbeelden weerlegd worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')