quote:Stel je bent niet gelovig maar je bent geen slecht mens, je helpt anderen wanneer je kan. Je zou niemand ooit met opzet en bedachte rade kwaad doen. Je neukt je geen slag in de rondte (voor het huwelijk dan weer wel). Ofwel, je hebt een gezond verstand en houd je aan moralen die eigenlijk niet meer dan normaal zijn.. Kan iemand mij vertellen hoe gelovigen er dan alsnog van overtuigd zijn dat je in de hel belandt omdat je niet in God gelooft? Staat dat echt zo in de bijbel? En zou God het niet belangrijker vinden dat iemand zich naar normale normen en waarden gedraagt dan dat hij of zij in Hem gelooft?
[CENTRAAL] Oneigenlijke argumentenquote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is niet relevant. Een tikje ironisch wellicht, maar niet relevant.
Het was dan ook niet als een argument voor wat dan ook bedoeld.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[CENTRAAL] Oneigenlijke argumenten
Molutrol dan.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het was dan ook niet als een argument voor wat dan ook bedoeld.
Hoe de Koran bedoeld is lijkt me net zo lastig vast te stellen als hoe de Bijbel bedoeld is.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Geloof me, daar hou ik heel goed rekening mee
De Koran hoeft er niet eens naast te zitten om voor mij naar de hel te gaan, ik leef nou niet echt als een voorbeeld moslim, of zoals het bedoeld is.
Hoezo? Is dit niet precies wat christenen van de Bijbel beweren?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:10 schreef Triggershot het volgende:
De Koran is naar mijn weten wel een unieke boek met betrekking tot het absorberen van andere godsdiensten en de mogelijkheid dat zij ook naar het paradijs kunnen gaan, mits, 'goed' geleefd.
Triggertrol.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:10 schreef Triggershot het volgende:
En als wij samen naar de hel gaan, gehoorzaam jij mij daar
De Koran is veel simpeler om te begrijpen, was laatst een studie in Nederland, waarbij zelfs Nederlanders(!) de Koran makkelijker vonden om te lezen en begrijpen. Daarnaast in de Bijbel is er weinig onderscheid tussen de openbaringen van God, de woorden van Jezus, de brieven en getuigenissen van de Apostelen etc.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe de Koran bedoeld is lijkt me net zo lastig vast te stellen als hoe de Bijbel bedoeld is.
Nope, door Jezus te redden als je Messias en redder bereik je enkel de zaligheid en kom je tot God, volgens Jezus in de Bijbel. In De Koran ligt dat nou net iets effe anders, je hebt geen tussenpersoon nodig, of hoeft niet perse moslim geweest te zijn.quote:Hoezo? Is dit niet precies wat christenen van de Bijbel beweren?
Ik heb ineens zin in Stimurolquote:Triggertrol.
Hey, dan kom je uit bij Allah.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:23 schreef Molurus het volgende:
Zoals de meeste mensen hier wel weten ben ik zelf niet religieus. (Om een beladen en vaak verkeerd begrepen woord als 'atheist' maar even niet te gebruiken.) Maar als er een god is dan hoop ik dat het er 1 is die niet van mensen verwacht dat ze hem blind volgen uit angst voor een eventuele hel, maar dat het er 1 is die het op prijs stelt wanneer mensen kritisch zijn en zelf onderzoek doen. (Let wel: 'Zelf onderzoek doen' is iets heel anders dan het aan de Imam vragen.)
Of zoals Christopher Hitchens dat zei: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.
Heel gek, maar ik kom helemaal niet uit bij Allah.quote:
Verdomde smerige ongelovigequote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heel gek, maar ik kom helemaal niet uit bij Allah.
Geld voor één ieder natuurlijk.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:27 schreef Molurus het volgende:
PS: wat ik hoop is uiteraard van geen enkele invloed op wat waar is en wat niet.
Hm, is liefde voor je medemens geen gebruik in de Islam? Of is dat alleen in het Christendom? Ik haal die geloven altijd door elkaar.quote:
Of niet.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:28 schreef Triggershot het volgende:
Maar nee volgens de Koran moet je juist kritisch denken, zelf onderzoek doen, als je dit oprecht doet en niet uitkomt bij Allah vanwege XYZ dan kan je dat hem mededelen in het hiernamaals.
Vraag dat eens aan Joden, vrouwen, ongelovigen en homos.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, is liefde voor je medemens geen gebruik in de Islam?
[..]
Vanzelfsprekend. Vandaar ook het eerste deel van Hitchens' uitspraak: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geld voor één ieder natuurlijk.
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, is liefde voor je medemens geen gebruik in de Islam? Of is dat alleen in het Christendom? Ik haal die geloven altijd door elkaar.
quote:7. Het is mogelijk dat Allah liefde zal kweken tussen u en diegene van hen met wie gij in vijandschap verkeert; want Allah is Almachtig en Allah is Vergevensgezind, Genadevol.
8. Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.
9. Maar Allah verbiedt u vriendschap te betonen aan degenen, die tegen u gevochten hebben om de godsdienst, en die u uit uw huizen hebben verdreven of geholpen hebben u te verdrijven. En wie hun ook vriendschap aanbiedt, dezen zijn de boosdoeners.
Hoezo niet jonge!quote:Of niet.
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:32 schreef muzas het volgende:
[..]
Vraag dat eens aan Joden, vrouwen, ongelovigen en homos.
Mja, helaas heb je van die mensen die vurig bepleiten dat je in de Hel komt als je niet leeft zoals zij leven ( laat staan DE waarheid geuit als godsdienst, je moet leven zoals zij, anders zit je perse fout). Er is een profetisch verhaal in de Hadith-literatuur waarbij iemand 99 moorden op zijn naam had staan en spijt betuigde voor al zijn misdaden, een imam die bepleitte dat hij niet zou vergeven worden, vermoordde hij ook, in de zin dat hij toch niets te verliezen had, uiteindelijk in zijn zoektocht werd hij vergeven, nog voor hij stierf als gelovige.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Vandaar ook het eerste deel van Hitchens' uitspraak: I am very happy there is no evidence for such a horrible proposition.
Hij noemt het niet alleen een vreselijke hypothese (want dat is de variant van de godshypothese die stelt dat mensen die niet in god geloven in een hel terecht komen), maar voegt daar aan toe dat er gelukkig geen bewijs voor is. Als dat bewijs er wel was zou dat namelijk geen reden zijn om op basis van de onwenselijkheid daarvan de hypothese te verwerpen.
Mooiste tot nu toe. ''God die zich druk maakt''quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:58 schreef SomePerson het volgende:
Er zijn miljarden planeten, en God maakt zich druk om één levensvorm op één planeet? Denk het ook...
1. Hoe kom je er bij dat God zich alleen bezig houdt met leven op onze planeet?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:58 schreef SomePerson het volgende:
Er zijn miljarden planeten, en God maakt zich druk om één levensvorm op één planeet? Denk het ook...
Je hebt dit topic nu enige tijd gevolgd. En er is nu wel 1 vraag die mij bezig houdt: heb je de indruk dat TheRockyBalboa100 dit doet? Kritisch denken, zelf onderzoek doen, een oprechte zoektocht naar de aard van de realiteit die vrij is van wenselijkheden en vooroordelen?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Verdomde smerige ongelovige![]()
Maar nee volgens de Koran moet je juist kritisch denken, zelf onderzoek doen, als je dit oprecht doet en niet uitkomt bij Allah vanwege XYZ dan kan je dat hem mededelen in het hiernamaals.
Nope, denk dat jezelf ook wel hebt gezien dat ik mij op verschillende punten tegen hem heb gekeerd, TRB100 mag misschien model staan voor 'de' moslim anno 2012, maar of het ook model staat voor de Islam, dat durf ik niet te zeggen.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hebt dit topic nu enige tijd gevolgd. En er is nu wel 1 vraag die mij bezig houdt: heb je de indruk dat TheRockyBalboa100 dit doet? Kritisch denken, zelf onderzoek doen, een oprechte zoektocht naar de aard van de realiteit die vrij is van wenselijkheden en vooroordelen?
Het verschil tussen het Christendom en de Islam is dat er voor het Christendom - hoe idioot zij ook moge zijn - een erkend gezag is die namens hen en het geloof spreekt, in de Islamitische wereld heb je dit al niet meer sinds begin vorig eeuw. Dan rijst de vraag, wat versta je onder 'de' Islam, reformisten, conservatieven, of geen van beiden en kijk je puur naar wat de geschriften zeggen?quote:Of algemener: denk je dat de Islam dit vrije denken dat je hier bepleit in de hand werkt? Laat ik voorzichtig stellen dat met name de fanatiekere varianten van zowel het Christendom en de Islam helemaal niet zo tolerant zijn ten aanzien van vrij denken.
1. Ik weet zelf weinig af van religie, maar het scheppingsverhaal in het Oude Testament is nogal rond de aarde en de mens gecentreerd, als ik het zo bekijk. Wat maakt ons zo bijzonder?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 18:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
1. Hoe kom je er bij dat God zich alleen bezig houdt met leven op onze planeet?
2. Het idee van godsdienst draait juist om een persoonlijke relatie met god.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |