Waar zei ik dat het verboden is in het christendom? Jij vroeg of iemand wist wat dat stukkie bijbeltekst zou kunnen betekenen en ik geef je een verklaring. Enne, ik weet nogal wat van geloof. Afgezien van inhoudelijke kennis van de "heilige" boekjes weet ik ook dat spot vrij vaak op zijn plaats is en helemaal als iemand gaat vragen om betekenissen van bijbelteksten.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:48 schreef DrunkenBuddha het volgende:
Als jij denkt dat het volgens het Christendom verboden is om over goed of slecht na te denken, dan weet je er gewoon niets van. En laat die flamewar van je achterwege als het kan.
Ik heb ook liever antwoord van iemand die wel gelooft of zich in ieder geval verdiept heeft in het geloof.
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:48 schreef DrunkenBuddha het volgende:
Als jij denkt dat het volgens het Christendom verboden is om over goed of slecht na te denken, dan weet je er gewoon niets van. En laat die flamewar van je achterwege als het kan.
Ik heb ook liever antwoord van iemand die wel gelooft of zich in ieder geval verdiept heeft in het geloof.
Ik maak mezelf belachelijk wanneer ik dat wil! Vind niet dat ik dat hier doe maar toch.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:46 schreef periwink het volgende:
@Ultra & RichardDawkins
Respectloos en kinderachtig, reacties van dit niveau zijn nergens goed voor. Als je dan al zo'n nauw inzicht hebt sla berichten zoals deze simpelweg over, je maakt alleen jezelf belachelijk op deze manier.
Waar slaat dit nou toch op?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:46 schreef periwink het volgende:
@Ultra & RichardDawkins
Respectloos en kinderachtig, reacties van dit niveau zijn nergens goed voor. Als je dan al zo'n nauw inzicht hebt sla berichten zoals deze simpelweg over, je maakt alleen jezelf belachelijk op deze manier.
Boks ouwe!quote:Op zaterdag 31 maart 2012 15:52 schreef UltraR het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou toch op?
TS vraagt om visies op die bijbeltekst. RichardDawkins geeft die. En dan is dat opeens niet goed? Sterker nog, dan geeft TS opeens aan dat hij eigenlijk alleen reacties van gelovigen wil... the fuck doet hij dan op Fok!?
Ik ben het volledig met de uitleg van die bijbeltekst door RichardDawkins eens. En ja, ik heb me uitgebreid verdiept in religies.
Voor het eten van de vrucht waren Adam en Eva onwetend. Kon God ze alles wijsmaken. Bijvoorbeeld 'alles was ik zeg en doe is waar en goed.' En Adam en Eva zouden dat klakkeloos accepteren. Na het eten van de vrucht verkregen zij de mogelijkheid tot kritisch denken. Zo ook over de acties van God. Die kon dus niet meer doen en laten wat hij wilde zonder dat dat wellicht tot gefronste wenkbrauwen bij Adam en Eva zou leiden en dus strafte hij ze maar keihard. Onder meer door ze uit het paradijs te kicken, vrouwen pijnlijke bevallingen te laten hebben en ze dood te laten gaan. En dat tot in de eeuwigheid der generaties. Gekwetste dictator lijkt me idd een juiste omschrijving.
Mooie fictie, die bijbel. Dat moet je de schrijvers nageven.
Houdt toch op. Kritiek op een god is niet automatisch denigrerend. Hij vroeg om een visie, die kreeg hij. Vervolgens reageert hij zelf zo:quote:Op zaterdag 31 maart 2012 16:14 schreef periwink het volgende:
@RichardDawkins en UltraR
Jullie reacties waren beide uitermate denigrerend. Jullie richtten je ook sterk op de geloofsovertuiging van DrunkenBuddha, dit was niet nodig en voegde in die zin niets zinnigs toe aan de discussie waarvoor dit topic was gestart.
En dat is niet denigrerend?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 14:48 schreef DrunkenBuddha het volgende:
Gekwetstheid is in the ear of the beholder.quote:
quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:03 schreef UltraR het volgende:
[..]
Gekwetstheid is in the ear of the beholder.
Maar weinigen zullen het erg vinden als je het over Spaghettimonstertje hebt. Of over Frodo'tje of over Harry Pottertje. Toch zit er voor mij weinig verschil tussen, allemaal fictieve karakters.
Nou, ben ik toch een hoop gewend hier op Fok! maar ik vind dit topic buitengewoon vreemd verlopen.quote:
Misschien is dat het ja.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:21 schreef Comp_Lex het volgende:
Als je het goed wilt doen, dan moet je gewoon heel hard zijn: "God bestaat niet" of "De Bijbel is een verzameling van mythologische verhalen". Dan is het namelijk okee
Zoals gezegd:quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:33 schreef periwink het volgende:
...en waar kan ik dan die inhoudelijke argumenten vinden?
Dat zijn jouw woorden.quote:Je meldt: "Ik ben wel gewend dat ik die argumenten net zo goed door het toilet kan spoelen, dan hebben ze evenveel effect op de religieus geïndoctrineerd."
Ik kan hier dus uit opmaken dat de reacties enkel ter provocatie werden geplaatst?
Ik heb dan ook nergens enige overtuiging gewekt dat ik überhaupt argumenten heb.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 17:43 schreef UltraR het volgende:
(...) Van jou heb ik iig nog in het geheel geen visie hierop gezien. Dus om mij nou op mijn argumenten aan te vallen terwijl jij die überhaupt niet hebt...
Ik zag het al aankomen eerlijk gezegd. Maar tot mijn grote spijt en tot jouw waarschijnlijk grote verbazing ben ik overtuigd atheïst. Niet iedere atheïst balkt er per definitie respectloos op los als het gaat om de geloofsovertuiging van een ander. Omdat ik een andere geloofsovertuiging heb betekend nog niet dat ik diegene daarvoor belachelijk hoef te maken.quote:(...)Of wacht, ja natuurlijk wel, je bent waarschijnlijk religieus, (...)
De opmerking was misplaatst (de manier waarop niettemin), er werd gevraagd om een opheldering van een stuk uit de Bijbel, jouw inbreng had hier niets mee te maken. Dus al had je je woordkeuze op een volwassen manier afgesteld, dan nog had ik het niet goedgekeurd.quote:[..]
Dat zijn jouw woorden.
Ik laat me vaak toch weer verleiden tot het debat in de naïeve hoop iemand te kunnen overtuigen. De onvoorstelbare onnozelheid van religieuzen triggert iets bij me. En of dat verstandig is, tja, waarschijnlijk niet inderdaad, aangezien ik net zo goed tegen een muur kan gaan praten.
Nogmaals, ik was niet degene die die woordkeuze gebruikte. En de opmerking van user RichardDawkins had er alles mee te maken. Ik snap niet hoe je dat niet ziet.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:18 schreef periwink het volgende:
[..]
Ik heb dan ook nergens enige overtuiging gewekt dat ik überhaupt argumenten heb.
[..]
Ik zag het al aankomen eerlijk gezegd. Maar tot mijn grote spijt en tot jouw waarschijnlijk grote verbazing ben ik overtuigd atheïst. Niet iedere atheïst balkt er per definitie respectloos op los als het gaat om de geloofsovertuiging van een ander. Omdat ik een andere geloofsovertuiging heb betekend nog niet dat ik diegene daarvoor belachelijk hoef te maken.
Ik heb filosofie gestudeerd en hou me voor de rest veel bezig met de moderne natuurkunde (relativiteit, QM, snaartheorie, e.d.), verder ben ik een groot muziekliefhebber en muzikant. Je hebt mij nog niet overtuigd met je "argumenten", en ik ben nog wel zelf een atheïst! Denk voor de volgende keer wat beter na voordat je dwaze conclusies trekt.
[..]
De opmerking was misplaatst (de manier waarop niettemin), er werd gevraagd om een opheldering van een stuk uit de Bijbel, jouw inbreng had hier niets mee te maken. Dus al had je je woordkeuze op een volwassen manier afgesteld, dan nog had ik het niet goedgekeurd.
Je opmerken waren, nogmaals, misplaatst en denigrerend. Ik heb meerdere malen uitgelegd waarom ik dat vind.quote:Op zaterdag 31 maart 2012 19:26 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nogmaals, ik was niet degene die die woordkeuze gebruikte. En de opmerking van user RichardDawkins had er alles mee te maken. Ik snap niet hoe je dat niet ziet.
Je boodschap: Iedereen die niet het zelfde geloof met mij deelt is een idioot. Ik wil graag een keer een inhoudelijke discussie met je aangaan, maar dan zul je eerst iets aan die houding van je moeten werken.quote:En for your information, ik ben geen Atheist. Ik ben agnostisch met boeddhistische trekjes. Agnost omdat het enige wat er feitelijk over religies te zeggen is, is dat er in ieder geval niets te bewijzen valt. Het Vliegende Spaghettimonster is hier een prima argument voor, en als dat jou niet overtuigd zou ik er nog maar even verder over gaan filosoferen want dan mis je toch echt ergens iets.
Maar dit was niet het geval. Er is hier niet met de hel gedreigd noch gesproken over de waarheid, er werd gevraagd om een verklaring van een stuk uit de Bijbel. Je zit er faliekant naast en ik snap niet dat je dat niet gewoon kunt toegeven.quote:Boeddhistische trekjes omdat ik me prettig voel bij bepaalde onderdelen ervan. Verder dan dat zul je mij ook nooit horen gaan.
Mensen mogen van mij ook in de grootst mogelijke onzin geloven, als zij zich daar prettig bij voelen, prima, maar zodra ze gaan verkondigen dat dat de waarheid is en met de hel gaan dreigen raak ik hoogst geïrriteerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |