abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_109704662
F-35 Lightning II Topic!!


De F-35 verdient wel een vervolg thread. :)

____________________________________________
Laatste post vorig topic:

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 19:25 schreef M5 het volgende:

[..]

Juist. De F-35A haalde het beoogde vliegbereik niet, 8km op een totaal van 1100km... Opgelost door door het vliegpatroon dat men daarvoor gebruikt iets aan te passen. Niet dat ik dat een chique oplossing vind om toch een target te halen, maar dan nog... dat daar kamervragen over gesteld moeten worden.... :N
V10
  vrijdag 30 maart 2012 @ 20:05:19 #2
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_109706225
Chique of niet, zoals de generaal zei: is 8 kilometer een miljoenen-investering waard?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_109706291
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 20:05 schreef RonaldV het volgende:
Chique of niet, zoals de generaal zei: is 8 kilometer een miljoenen-investering waard?
Nee, natuurlijk niet. Maar het tegen mijn principes om de meet methode bij te stellen om het gewenste resultaat te behalen. Dan maar 8km minder op het vliegbereik. :)
V10
  vrijdag 30 maart 2012 @ 22:05:42 #4
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_109712433
Overigens kan het helpen om de problemen bij de F-35 te begrijpen door dit artikel over de ontwikkeling van de F-22 te lezen. De JSF is niet 'just another aircraft', het is net als de F-22 iets compleet nieuws. Daarbij hoort het ontdekken van steeds nieuwe dingen en oplossingen.

Het artikel beschrijft ook heel accuraat hoe het komt dat politieke beslissingen steeds leiden tot steeds hogere prijzen voor steeds minder vliegtuigen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 31 maart 2012 @ 00:49:57 #5
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_109719825
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 4 april 2012 @ 22:59:22 #6
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_109919695
First F-35 For The Netherlands Rolls Out Of F-35 Production Facility

FORT WORTH, Texas, April 4, 2012 – The first F-35 Lightning II for The Netherlands rolled out of the F-35 production facility on April 1. This is the latest step in the production process leading to its eventual assignment to Eglin AFB, Fla., later this summer. The Netherlands will use the conventional takeoff and landing (CTOL) jet, known as AN-1, for training and operational tests for pilots and maintainers. AN-1 will undergo functional fuel system checks before being transported to the flight line for ground and flight tests in the coming weeks. The Royal Netherlands Air Force continues to be at the forefront of flight testing and pilot training and remains at the leading edge of advanced 5th Generation fighter technology.



Bron: http://www.lockheedmartin(...)herlandrollsout.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_109984515
Even een vraagje tussendoor: In het kabinet Balkenende IV zag de MinDEF af van de aanschaf van Tomahawk-raketten. Nu weet ik dat er ivm de bezuinigingen dit afbraak-kabinet (Rutte) niet geïnvesteerd in defensie.

Maar wat ik me afvraag is dit: Zou het niet beter zijn om de bestelling van de f35 af te stellen en defensie uit te rusten met deze relatief goedkope kruisvluchtwapens die kunnen dan bij het marineonderdeel gevestigd worden.

Op deze manier zou je het verdedigingssysteem van een vijand goedkoop en effectief kunnen elimineren zonder een uberdure stealth-straaljager daarvoor te hoeven kopen.? Met de Saab Gripen NG heb je dan een relatief betere opvolger voor de F16 (kosten, onderhoud en inzet).

[ Bericht 19% gewijzigd door LWD-Godius op 06-04-2012 15:46:38 ]
pi_109986060
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:10 schreef LWD-Godius het volgende:
Even een vraagje tussendoor: In het kabinet Balkenende IV zag de MinDEF af van de aanschaf van Tomahawk-raketten. Nu weet ik dat er ivm de bezuinigingen dit afbraak-kabinet (Rutte) niet geïnvesteerd in defensie.

Maar wat ik me afvraag is dit: Zou het niet beter zijn om de bestelling van de f35 af te stellen en defensie uit te rusten met deze relatief goedkope kruisvluchtwapens? Met de Saab Gripen NG heb je dan een relatief betere opvolger voor de F16 (kosten, onderhoud en inzet).
Weet jij wat zo'n tomahawk per stuk kost? 800.000 euro's. Dat zijn geen relatief goedkope kruisvluchtwapens meer. Met zo'n ding kan je altijd nog maar een enkel doel bestoken. Terwijl een jachtbommenwerper voor dat geld heel wat meer kan verwezenlijken.

En die Gripen NG bestaat nog steeds alleen maar op papier. Bedenk wel dat een nieuwe jager zo'n 40 jaar me moet. Houd er ff rekening mee dat over 25 jaar elk zichzelf respecterend land met stealth jagers rondvliegt. Dat word gewoon de norm, dus voor Nederland ook.
Blood Sugar Sex Magik
pi_109986867
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:47 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Weet jij wat zo'n tomahawk per stuk kost? 800.000 euro's. Dat zijn geen relatief goedkope kruisvluchtwapens meer. Met zo'n ding kan je altijd nog maar een enkel doel bestoken. Terwijl een jachtbommenwerper voor dat geld heel wat meer kan verwezenlijken.

En die Gripen NG bestaat nog steeds alleen maar op papier. Bedenk wel dat een nieuwe jager zo'n 40 jaar me moet. Houd er ff rekening mee dat over 25 jaar elk zichzelf respecterend land met stealth jagers rondvliegt. Dat word gewoon de norm, dus voor Nederland ook.
Ik begrijp het tweede gedeelte van je verhaal ook wel maar als je er van uitgaat dat de F35 minstens 200 miljoen euro p/s gaat kosten (wat veel meer gaat worden uiteindelijk) dan zou je daarvoor 250 Tomahawk-raketten kunnen kopen. Meer dan 2x het aantal raketten dat in Odyssey Dawn is gebruikt.
pi_109987125
Die raketten zou je dan alsnog naast een x aantal straaljagers moeten kopen. Je kan gewoon niet zonder die dingen.
Blood Sugar Sex Magik
pi_109987314
En zoiso, de drempel om een raket van 800.000 af te vuren word enorm hoog. Je gaat zo'n ding niet op een blokhut in Somalie afschieten. Met een jager kan je er simpel een mk.82 op gooien voor een stuk minder centen. Tegen AAA posities oid zijn die BM idd ongeveneaard.
Blood Sugar Sex Magik
  vrijdag 6 april 2012 @ 16:33:32 #12
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_109987726
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 16:09 schreef LWD-Godius het volgende:

[..]

Ik begrijp het tweede gedeelte van je verhaal ook wel maar als je er van uitgaat dat de F35 minstens 200 miljoen euro p/s gaat kosten (wat veel meer gaat worden uiteindelijk) dan zou je daarvoor 250 Tomahawk-raketten kunnen kopen. Meer dan 2x het aantal raketten dat in Odyssey Dawn is gebruikt.
Hoe kom je in hemelsnaam aan 200miljoen EUR/stuk? De kale stuksprijs (ex reserve onderdelen) ligt op dit moment officieel nog rond de 60miljoen EUR. Dat is minder dan een derde van jouw aanname. Voor dat bedrag krijg je een toestel dat meerdere keren te gebruiken is, en voor meerdere doelen in te zetten, waarvan de piloot zijn plan kan aanpassen aan de omstandigheden en in principe over de hele wereld inzetbaar. De Tomahawks waar jij het over hebt, zijn alleen maar af te vuren vanaf een schip, wat een groot deel van de wereld al niet bereikbaar maakt. Daarbij kost een schip vele malen meer, zowel in aanschaf als in gebruik. Bovendien: als je op de knop hebt gedrukt is hij onderweg naar een tevoren vastgesteld doel, en niet meer bij te sturen of terug te roepen.

Dus nee, geen goed idee.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_109989308
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 16:33 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Hoe kom je in hemelsnaam aan 200miljoen EUR/stuk? De kale stuksprijs (ex reserve onderdelen) ligt op dit moment officieel nog rond de 60miljoen EUR. Dat is minder dan een derde van jouw aanname. Voor dat bedrag krijg je een toestel dat meerdere keren te gebruiken is, en voor meerdere doelen in te zetten, waarvan de piloot zijn plan kan aanpassen aan de omstandigheden en in principe over de hele wereld inzetbaar. De Tomahawks waar jij het over hebt, zijn alleen maar af te vuren vanaf een schip, wat een groot deel van de wereld al niet bereikbaar maakt. Daarbij kost een schip vele malen meer, zowel in aanschaf als in gebruik. Bovendien: als je op de knop hebt gedrukt is hij onderweg naar een tevoren vastgesteld doel, en niet meer bij te sturen of terug te roepen.

Dus nee, geen goed idee.
Informatie van het Pentagon, ze zeiden zelf dat de prijs nog kan oplopen tot een bedrag van 400 miljoen dollar per stuk. ( hangt van de vraag af) Voor de rest vind ik je verhaal niet echt goed beargumenteerd. Daarnaast kan de Gripen NG alles wat nodig is voor een multi-role combat fighter en kan je veel meer vliegtuigen er voor aanscaffen dan bij de F35.

[ Bericht 3% gewijzigd door LWD-Godius op 06-04-2012 17:35:03 ]
pi_109990019
Tomahawks ipv F-35's. Mja... wel eens na gedacht over hoe je met een Tomahawk een vijandelijk toestel onderschept? Hoewel in huidige operaties vrijwel uitsluitend air-to-ground activiteiten plaatsvinden heeft een jachtvliegtuig ook nog en ander doel, het luchtruim bewaken. Dat gaat je met een missile niet lukken. Alleen al feit dat een Tomahawk alleen maar hoog subsoon kan 'vliegen' maakt het een uiterst kwetsbaar systeem. Een tegenstander met serieuze luchtverdedingssytemen schiet een Tomahawk met gemak uit de lucht.

De F-35 is door de luchtmacht als beste uit de vergelijking gekomen met het oog op een bepaald ambitie niveau en bepaalde missies die er mee uitgevoerd moeten worden. Als men besluit het ambitie niveau niet aan te passen blijft de F-35 de beste kandidaat.

Kun je trouwens even een verwijzing geven naar de info van het Pentagon waar in staat dat de prijs nu op 200 miljoen ligt en kan oplopen naar 400 miljoen? Anders is het een beetje loze kreet. Alleen maar 'Informatie van het Pentagon' roepen is niet overtuigend.
V10
pi_109990058
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:19 schreef LWD-Godius het volgende:

[..]

Informatie van het Pentagon, ze zeiden zelf dat de prijs nog kan oplopen tot een bedrag van 400 miljoen dollar per stuk. ( hangt van de vraag af) Voor de rest vind ik je verhaal niet echt goed beargumenteerd. Daarnaast kan de Gripen NG alles wat nodig is voor een multi-role combat fighter en kan je veel meer vliegtuigen er voor aanscaffen dan bij de F35.
Laatste wat ik erover gelezen heb is dat de verwachtte kosten zo'n 380 miljard dollar zijn, voor zowel de ontwikkeling als de aanschaf van iets minder dan 2500 toestellen. Komt neer op zo'n 140 miljoen dollar (iets meer dan 100 miljoen euro) per stuk. Houdt er dan nog eens rekening mee dat bij die 2500 toestellen veel F35B's en C's zitten, die een stuk duurder zijn dan de A variant die Nederland wilt hebben...
pi_109990262
Is trouwens al bekend of de software codes met die toestellen meegeleverd gaan worden? Schijnt dat de US and A voor de F35i wel wat losser is, maar voor de rest?
Blood Sugar Sex Magik
pi_109990515
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:46 schreef hoogvlieger het volgende:
Is trouwens al bekend of de software codes met die toestellen meegeleverd gaan worden? Schijnt dat de US and A voor de F35i wel wat losser is, maar voor de rest?
Ik verwacht het niet. USA bepaald wat je wel en niet te zien krijgt, dit soort zaken blijft over het al gemeen alleen inzichtelijk voor de USAF zelf. Overigens is de software van de kisten nog lang niet uit ontwikkeld.

Ik weet niet of Israel veel meer te zien krijgt, waarschijnlijk wordt het een soort F-16I idee, veel zelf ontwikkelde systemen in plaats van orignieel amerikaans. Om de systemen met elkaar te laten praten zullen ze wel het een en ander aan software te zien krijgen, maar ik denk lang niet alles. Blijft altijd gissen naar dit soort dingen omdat het nooit uitgebreidt voor het publiek beschikbaar is.
V10
pi_109991400
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:40 schreef M5 het volgende:
Tomahawks ipv F-35's. Mja... wel eens na gedacht over hoe je met een Tomahawk een vijandelijk toestel onderschept? Hoewel in huidige operaties vrijwel uitsluitend air-to-ground activiteiten plaatsvinden heeft een jachtvliegtuig ook nog en ander doel, het luchtruim bewaken. Dat gaat je met een missile niet lukken. Alleen al feit dat een Tomahawk alleen maar hoog subsoon kan 'vliegen' maakt het een uiterst kwetsbaar systeem. Een tegenstander met serieuze luchtverdedingssytemen schiet een Tomahawk met gemak uit de lucht.
Volgens mij heb je niet echt naar mijn post gelezen, iets met Saab Gripen NG...

quote:
De F-35 is door de luchtmacht als beste uit de vergelijking gekomen met het oog op een bepaald ambitie niveau en bepaalde missies die er mee uitgevoerd moeten worden. Als men besluit het ambitie niveau niet aan te passen blijft de F-35 de beste kandidaat.
Dus omdat defensie dat zegt moet je dat als waarheid aannemen (?), er is geen eens een officieel onafhankelijk onderzoek ingesteld.

quote:
Kun je trouwens even een verwijzing geven naar de info van het Pentagon waar in staat dat de prijs nu op 200 miljoen ligt en kan oplopen naar 400 miljoen? Anders is het een beetje loze kreet. Alleen maar 'Informatie van het Pentagon' roepen is niet overtuigend.
Previously estimated at nearly $160 million, the unit price of F-35 fighters ordered as part of the fifth Low-Rate Initial Production batch (LRIP Lot 5) has now passed $200 million, once additional contracts awarded by the Pentagon since our previous estimate on Dec. 9, 2011 are included.

-- F-35A: $172 million per aircraft;
-- F-35B: $291.7 million per aircraft;
-- F-35C: $235.8 million per aircraft.

The second piece of bad news is that, despite the number of flights and test points accomplished, test leaders in the major customers’ armed services do not believe that the program is on track to start operational testing on schedule. At least one major partner no longer expects to reach initial operational capability (IOC) before 2020.

----

Dat van dat de kosten oplopen tot 400 miljoen dollar zal ik later nog wel opzoeken.
pi_109992669
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:20 schreef LWD-Godius het volgende:

[..]

Previously estimated at nearly $160 million, the unit price of F-35 fighters ordered as part of the fifth Low-Rate Initial Production batch (LRIP Lot 5) has now passed $200 million, once additional contracts awarded by the Pentagon since our previous estimate on Dec. 9, 2011 are included.

-- F-35A: $172 million per aircraft;
-- F-35B: $291.7 million per aircraft;
-- F-35C: $235.8 million per aircraft.

The second piece of bad news is that, despite the number of flights and test points accomplished, test leaders in the major customers’ armed services do not believe that the program is on track to start operational testing on schedule. At least one major partner no longer expects to reach initial operational capability (IOC) before 2020.

----

Dat van dat de kosten oplopen tot 400 miljoen dollar zal ik later nog wel opzoeken.
Er staat daar duidelijk dat het de prijzen van de toestellen uit de LRIP productie zijn, logisch dat dat veel duurder is dan de toestellen uit de normale productie.
En daarnaast, 172 miljoen dollar is zo'n 130 miljoen euro, nog steeds een heel ander bedrag dan die 200 miljoen waar je het over hebt.
pi_109992673
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:20 schreef LWD-Godius het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet echt naar mijn post gelezen, iets met Saab Gripen NG...
[..]

Dus omdat defensie dat zegt moet je dat als waarheid aannemen (?), er is geen eens een officieel onafhankelijk onderzoek ingesteld.
Waarom is er een onafhankelijk onderzoek nodig? Als Defensie aangeeft dat de F-35 de beste keuze is voor de doelstellingen die men voor ogen heeft, waarom zou de Gripen NG dan toch beter zijn? SAAB zelf heeft nooit geclaimd dat alles dat mogelijk is met een F-35A ook mogelijk is met een Gripen NG, laat staan dat iemand anders er meer van weet. SAAB heeft alleen aangegeven dat de kale toestelprijs mogelijk lager is. Wat SAAB daar niet bij gerekend heeft is het geld dat voor de ontwikkeling betaald moet worden.

quote:
[..]

Previously estimated at nearly $160 million, the unit price of F-35 fighters ordered as part of the fifth Low-Rate Initial Production batch (LRIP Lot 5) has now passed $200 million, once additional contracts awarded by the Pentagon since our previous estimate on Dec. 9, 2011 are included.

-- F-35A: $172 million per aircraft;
-- F-35B: $291.7 million per aircraft;
-- F-35C: $235.8 million per aircraft.

The second piece of bad news is that, despite the number of flights and test points accomplished, test leaders in the major customers’ armed services do not believe that the program is on track to start operational testing on schedule. At least one major partner no longer expects to reach initial operational capability (IOC) before 2020.

----

Dat van dat de kosten oplopen tot 400 miljoen dollar zal ik later nog wel opzoeken.
Je hebt aan getoond dat een Low Rate Initial Prodcution 5 F-35A geraamd wordt op $172 miljoen. Alleen geldt dat slechts voor de 30 LRIP 5 toestellen en NL koopt die niet. Heeft voor het besluit in NL geen enkele waarde omdat de cijfers voor de Full Rate Production toestellen die NL mogelijk aan zou schaffen daar mee niet te vergelijken zijn.
Daarnaast, lees wel goed wat er staat. Die cijfers zijn gebaseerd op data van US DoD die een of andere website/persoon zelf verder geanalyseerd heeft en jij gelooft dat?
V10
  vrijdag 6 april 2012 @ 23:51:23 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_110008188
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:20 schreef LWD-Godius het volgende:

[..]

Volgens mij heb je niet echt naar mijn post gelezen, iets met Saab Gripen NG...
Er is nog geen GripenNG. Dat ding bestaat alleen op papier, er vliegt één toestel rond met een paar onderdelen die aan de NG geplakt moeten gaan worden. Maar er is er nog niet één, er is ook nog geen klant voor. Daaronder ook niet de belangrijkste klant voor het toestel tot nu toe: de Zweedse luchtmacht zelf. Als de klacht is dat de JSF vol kinderziektes zit, dan moet je eens opletten wat er allemaal gaat gebeuren als de eerste GripenNG gaat vliegen.
quote:
[..]

Dus omdat defensie dat zegt moet je dat als waarheid aannemen (?), er is geen eens een officieel onafhankelijk onderzoek ingesteld.
Nog even los van de vraag wie dat officiele onderzoek dan moet gaan uitvoeren, en aan de hand van welke criteria dat dan moet gebeuren: Wie moet die kist uiteindelijk gaan gebruiken, en wie heeft er in dit land de meeste expertise om te bepalen wat het beste geschikt is om de toegewezen taken er mee uit te voeren? Laat ik het anders formuleren: laat je door je belastingadviseur aanraden wat de beste CV-ketel is?
quote:
[..]

Previously estimated at nearly $160 million, the unit price of F-35 fighters ordered as part of the fifth Low-Rate Initial Production batch (LRIP Lot 5) has now passed $200 million, once additional contracts awarded by the Pentagon since our previous estimate on Dec. 9, 2011 are included.

-- F-35A: $172 million per aircraft;
-- F-35B: $291.7 million per aircraft;
-- F-35C: $235.8 million per aircraft.

The second piece of bad news is that, despite the number of flights and test points accomplished, test leaders in the major customers’ armed services do not believe that the program is on track to start operational testing on schedule. At least one major partner no longer expects to reach initial operational capability (IOC) before 2020.

----

Dat van dat de kosten oplopen tot 400 miljoen dollar zal ik later nog wel opzoeken.
Leuke link, maar begrijp je ook echt wat er staat? Weet je hoe dit soort vliegtuigprogramma's in elkaar steken? Weet je hoe het bijvoorbeeld is verlopen bij de F-104 of de F-16? Weet je wat voor riscios al gemeld werden toen het vliegtuig nog op de tekentafel stond en besloten werd om nauwelijks testvliegtuigen te bouwen, maar direct met de productie te gaan beginnen, om toch maar vooral de door de politiek gewenste vroege in diensttreding te halen? Ik ga het je niet kwalijk nemen als je het niet weet, want dan moet je zeker 15 jaar aan vakpublicaties doorlopen, maar ga niet op basis van een paar linkjes van de afgelopen 6 maanden roepen dat je alle kennis hebt.
En wat die ene internationale klant (Canada) betreft: verdiep je even in de defensie investeringen en het bijbehorende beleid van Canada in de afgelopen 60 jaar. Canada heeft een zekere reputatie op dit gebied. Dat heeft zijn oorzaken, en die zijn allemaal valide, maar de Canadese politiek roept wel vaker iets gebaseerd op onderbuik gevoelens. Daar moet je als leverancier rekening mee houden, maar je moet er niet je beleid op baseren. Zeker niet met de aantallen die Canada gaat afnemen. Er is een reden dat Canada geen level-2 is aangeboden en Nederland wel.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_110010441
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:10 schreef LWD-Godius het volgende:
Even een vraagje tussendoor: In het kabinet Balkenende IV zag de MinDEF af van de aanschaf van Tomahawk-raketten. Nu weet ik dat er ivm de bezuinigingen dit afbraak-kabinet (Rutte) niet geïnvesteerd in defensie.

Maar wat ik me afvraag is dit: Zou het niet beter zijn om de bestelling van de f35 af te stellen en defensie uit te rusten met deze relatief goedkope kruisvluchtwapens die kunnen dan bij het marineonderdeel gevestigd worden.

Op deze manier zou je het verdedigingssysteem van een vijand goedkoop en effectief kunnen elimineren zonder een uberdure stealth-straaljager daarvoor te hoeven kopen.?
Kun je beter drones kopen.

Voor de verdediging van ons eigen luchtruim zijn bemande vliegtuigen wel een must, het hoeven er van mij alleen geen tientallen te zijn zoals nu met de F16.
pi_110347960
quote:
Hillen: zeker minder dan 85 JSF's bij eventuele deal

Het aanvankelijk geplande aantal van 85 aan te schaffen JSF-gevechtstoestellen zal niet worden gehaald. Dat stelde Defensieminister Hans Hillen vanmorgen in het tv-programma Buitenhof. Een volgend kabinet zal het besluit moeten nemen, maar het worden er volgens Hillen zeker geen 85 meer

'Het aantal zal zeker minder worden. Hoeveel precies, gaan we nog zien', zei Hillen. De prijs van één toestel is van 39 miljoen in 2002 opgelopen naar ruim 100 miljoen euro. Maar niet alleen de flink gestegen prijs zorgt volgens de bewindsman voor een kleinere bestelling. 'Het totaal aantal gevechtsvliegtuigen is de afgelopen jaren sowieso al flink teruggelopen', verklaarde Hillen, die ook veel meer wil inzetten op samenwerking met andere Europese landen. 'Zo kunnen we de slagkracht gezamenlijk vergroten.'

Volgens Hillen is het wel 'krap aan' om het volgende kabinet de knoop over de JSF door te laten hakken. 'De tijd staat niet stil, andere landen gaan ook door. Het is een moeilijk moment', zei hij. Volgens Hillen willen vooral de Noren snel samenwerken op het gebied van gevechtsvliegtuigen. 'Ze willen dolgraag met ons JSF's aankopen, maar als we niet opschieten gaan zij ervandoor met de lucratieve opdrachten'. Het huidige kabinet besloot wel twee testtoestellen aan te schaffen, maar laat een volgend kabinet beslissen over de verdere aankoop.

'Onverzekerd'
Hillen zei verder te vrezen dat Nederland door meer bezuinigingen op Defensie 'onderverzekerd dreigt te raken op het gebied van veiligheid'. 'Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar voor heel Europa. De dreiging is voortdurend aanwezig. Iedereen denkt: we leven in een veilige omgeving, wat kan ons gebeuren. Als dat zo blijft, worden we op een dag wakker en is het niet meer veilig'.
Hoe veel kostte de nieuwste F-16 ook alweer?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 april 2012 @ 13:52:17 #24
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_110348174
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_110349973
Ik vraag me af hoe het met de opvolging van de F16 gaat aflopen. Ik kan me eigenlijk echt niet voorstellen dat een volgend kabinet nog F35's gaat bestellen. Alleen VVD/CDA zijn voor en de bevolking gaat het echt niet pikken. Het Gripen NG project is ook erg onzeker door een gebrek aan buitenlandse belangstelling. Tegen de tijd dat een volgend kabinet erover na gaat denken, begint de tijd toch wel te dringen. Zou het uiteindelijk toch een soort kleine order voor nieuwe F16's worden in 2016/2017?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')