Jeffrey Herlings niet bang voor Tommy Searle en Britse fansELSENDORP - Al sinds de eerste Grand Prix dit seizoen ligt motorcrosser Jeffrey Herlings overhoop met zijn Britse concurrent Tommy Searle. Of liever, de Brit ligt overhoop met de Elsendorper die op koers ligt om de wereldtitel in de MX2-klasse voor zijn neus weg te kapen. En daarom staat Herlings een heet weekendje te wachten op het circuit van Matterley Basin in Winchester.
Herlings zal door de 20.000 fans, van wie 19.000 Britten, niet met open armen ontvangen worden komend weekend. Volgens berichten op Facebook en Twitter kan ie 'tomaten, eieren en ik weet niet wat nog meer' verwachten. "Ik heb het wel gelezen, maar ik denk niet dat dat gebeurt hoor. De realiteit is altijd anders."
Jaloers
Hoe het zo gekomen is, de rivaliteit tussen hem en Searle, weet Herlings niet. "Vorig jaar heb ik met Ken Roczen ook om de wereldtitel gestreden. Tussen ons was er altijd een goede sfeer, maar dit jaar is het een heel rare strijd."
Herlings denkt dat Searle vooral jaloers is op zijn prestaties. "Ik denk dat hij het moeilijk kan hebben dat iemand van zeventien jaar (Searle is 23, red.) hem al heel vaak geklopt heeft dit jaar. Hij heeft ook vaak heel gemeen gereden en ik op een gegeven moment ook. Tijdens de laatste Grand Prix in Tsjechië heeft hij me letterlijk en figuurlijk van m'n motor gereden."
'Misschien heb ik 'm ooit iets misdaan'
"Het is jammer dat het zo moet. We praten zelden of nooit en hij geeft me nooit een hand op het podium. Maar ik ben redelijk fair geweest en ik heb niets tegen Tommy. Het is echt iets van dit seizoen. Vorig jaar waren we ook geen vrienden, maar zeiden we elkaar wel gedag. Misschien heb ik 'm ooit iets misdaan, ik weet het niet."
"Ik snap wel dat het voor hem moeilijk is. We gaan allebei voor de wereldtitel en dit jaar is voor hem de laatste kans in de MX2-klasse. Vanwege de leeftijdslimiet van 23 jaar moet 'ie volgend seizoen naar de MX1."
'Ga om te winnen'
Van de mogelijke acties van Britse fans trekt Herlings zich tijdens de race zondag niets aan. "Ik ga gewoon het beste geven en hopelijk winnen. Vorig jaar heeft 'ie mij nog verslagen, maar nu denk ik zeker dat ik met Searle kan vechten voor de overwinning. En dat ga ik ook doen, maar als 'ie mij voorbij rijdt, lig ik daar niet wakker van. Ik ga erheen om te winnen, maar ik heb 57 punten voorsprong."
En als de fans wat doen, dan hebben we altijd Lierop nog. Dan kunnen ze daar denk ik ook wel wat terug verwachten. Maar ik denk dat er niets gaat gebeuren en dat hoop ik ook niet. Ook niet in Lierop. Dat gun je niemand, ook Tommy Searle niet."
http://www.omroepbrabant.(...)+en+Britse+fans.aspx