als hij niet geklapt is.quote:Op woensdag 28 maart 2012 21:04 schreef BrandX het volgende:
[..]
binnenbanden van de fort zijn gewoon te plakken
Welk doelquote:Op woensdag 28 maart 2012 20:37 schreef pascal_s het volgende:
Ik wil graag een kruiwagen kopen, we zijn nl verhuisd naar een huis met een grote tuin (11m breed 20/25 diep) vandaar.
Nu twijfel ik of ik beter een Fort kruiwagen kan kopen of een Matador voor dit doel. Ik denk aan een basismodel: 80 liter met stalen/gegalvaniseerde bak (lijkt me beter dan kunststof?).
De Fort kost 75 euro (Gamma), de Matador 92 euro (Voskamp). Volgens mij heeft laatstgenoemde een stalen wiel en slde Fort 1 van kunststof. Vanwege het kleine prijsverschil twijfel ik over welke ik het beste kan kopen.
Welk merk is beter, welke heeft volgens jullie heren kenners de voorkeur?
de 160 liter 1 wielers rijden ook niet met 50 liter zand,quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:45 schreef BrandX het volgende:
persoonlijk vind ik de fords fijner rijden en beter in balans dan de matadors. Qua slijtage maakt het weinig uit, hoewel ik bij de ford minder problemen heb ervaren. Na gebruik zorgen dat je ze overdekt opslaat en rechtop (dus verticaal neerzetten tegen de muur), om problemen te voorkomen, de bak gaat vaak als eerste rotten als je ze gewoon laat staan (horizontaal op de wielen dus).
De ford 116-90 of 100 ltr. kruiwagen zijn prima bakken, lekker mee te stapelen.
Doch als je budget en je bergruimte het toelaat zou ik voor de 160 liter 1 of 2 wielen gaan, die zijn niet kapot te krijgen
http://www.kuiper-koekange.nl/bouwartikelen/kruiwagens.html
edit: de matadors zijn vaak ook wiebeliger om te rijden, minder balans in de basis van de kar zelf dus.
Vooral voor de tuin - snoeiafval naar container brengen (we hebben ondergrondse containers aan het begin van de straat), in toekomst een keer wat bestrating mee afvoeren/verplaatsen, dat soort dingen.quote:
Mijn oom heeft een straatmakersbedrijf en heeft ook een serie van die kruiwagens met een gele kunststof bak, ongelofelijk hoe sterk dat spul is.quote:Op woensdag 28 maart 2012 21:29 schreef densmee het volgende:
ik zou een smb 100 kopen, oer sterk, sterke banden, dik frame en onder de poten zitten plaatjes tegen doorslijten
als zand je ding is moet je idd voor de tweewielers gaan qua gemak, maar het kan prima hoor met zandquote:Op woensdag 28 maart 2012 21:29 schreef densmee het volgende:
[..]
de 160 liter 1 wielers rijden ook niet met 50 liter zand,
ik zou een smb 100 kopen, oer sterk, sterke banden, dik frame en onder de poten zitten plaatjes tegen doorslijten
daarom dat ik met die 160L met groene kunststof bak kom. Die overleven alles. Wat we daar wel niet mee hebben uitgevroten, maar gewoon heel blijven en rijden blijvenquote:Op donderdag 29 maart 2012 01:00 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Mijn oom heeft een straatmakersbedrijf en heeft ook een serie van die kruiwagens met een gele kunststof bak, ongelofelijk hoe sterk dat spul is.
De stalen kruiwagens beschadigen gelijk als je er stenen ingooit, met die gele heb je daar geen last van.
De handvatten willen er nog wel eens afschieten, of kapot knappen, wanneer dat gebeurt kun je er tepelvoering van een melkmachine voor koeien omheen doen, past precies!quote:Op donderdag 29 maart 2012 07:02 schreef BrandX het volgende:
daarom dat ik met die 160L met groene kunststof bak kom. Die overleven alles. Wat we daar wel niet mee hebben uitgevroten, maar gewoon heel blijven en rijden blijven
ja? oh nog nooit gehad. Maar goeie tip!quote:Op donderdag 29 maart 2012 07:20 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
De handvatten willen er nog wel eens afschieten, of kapot knappen, wanneer dat gebeurt kun je er tepelvoering van een melkmachine voor koeien omheen doen, past precies!
Zomers nooit zo'n probleem, maar in de winter vriezen dan zowat je handen er aan vast.quote:Op donderdag 29 maart 2012 07:33 schreef BrandX het volgende:
[..]
ja? oh nog nooit gehad. Maar goeie tip!
vingertoploze handschoenen ftwquote:Op donderdag 29 maart 2012 07:35 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Zomers nooit zo'n probleem, maar in de winter vriezen dan zowat je handen er aan vast.
Ja, die heb ik per dozijn op de plank liggen...............quote:Op donderdag 29 maart 2012 07:20 schreef BORRREETJEEE het volgende:
De handvatten willen er nog wel eens afschieten, of kapot knappen, wanneer dat gebeurt kun je er tepelvoering van een melkmachine voor koeien omheen doen, past precies!
Of even naar een boerderij rijden en vragen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 08:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, die heb ik per dozijn op de plank liggen...............
Die 160 liters beginnen dan ook helemaal te torderen wanneer je hem te vol gooit. Maar dat te vol gooien leer je vanzelf af wanneer je hem ergens halverwege nog een keer vol kan spitten omdat hij omgeflikkerd is nadat je hem niet meer hield.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:22 schreef densmee het volgende:
De groene 160 liter bakken scheuren snel door in de bodem, het laswerk is niet sterk genoeg als je hem gebruikt voor iets anders als takken blad of gras. Bij de hovenier waar ik werkte hadden 4 groene die we alleen gebruikten voor groen afval en die waren eerder versleten dan de 10 gele die we elke dag gebruikten voor klinkers zand en dergelijke
Stalen kruiwagens zijn in elk geval helemaal niks als je hem stevig gaat gebruiken, de bakken scheuren snel en de voorkant buigt helemaal krom als je vaak kiept
het kiepen is ook kut de slag is veel te groot je moet te veel heffen omdat het wiel in verhouding te ver naar voren staatquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:09 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Die 160 liters beginnen dan ook helemaal te torderen wanneer je hem te vol gooit. Maar dat te vol gooien leer je vanzelf af wanneer je hem ergens halverwege nog een keer vol kan spitten omdat hij omgeflikkerd is nadat je hem niet meer hield.
Zeker wanneer er al een bultje ligt waar je kiept, dan is de beste manier om gewoon de hele kruiwagen over de kop te gooien.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:14 schreef densmee het volgende:
[..]
het kiepen is ook kut de slag is veel te groot je moet te veel heffen omdat het wiel in verhouding te ver naar voren staat
..en weer een nieuw woord geleerd vandaagquote:Op donderdag 29 maart 2012 07:20 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:22 schreef densmee het volgende:
De groene 160 liter bakken scheuren snel door in de bodem, het laswerk is niet sterk genoeg als je hem gebruikt voor iets anders als takken blad of gras. Bij de hovenier waar ik werkte hadden 4 groene die we alleen gebruikten voor groen afval en die waren eerder versleten dan de 10 gele die we elke dag gebruikten voor klinkers zand en dergelijke
Stalen kruiwagens zijn in elk geval helemaal niks als je hem stevig gaat gebruiken, de bakken scheuren snel en de voorkant buigt helemaal krom als je vaak kiept
we mestten twee keer in de week ene dag stal een de andere dag stal 2quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:21 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Volgens mij doe je hem niet vol genoeg, wanneer je 2x in de week uitmest, en 2 stallen in 1 bak doet, dan zal het meeste wat je erin schept gewoon weer zaagsel/stro zijn, niet zo zwaar dus.
7 pakken stro, waarschijnlijk redelijk los geperst en mooi droog, die wegen bij elkaar 100kg of zo?
Ik spit zo'n ding altijd stamp vol mest, met een dikke kop er op, dan wordt het kiepen wel aardig lastig, vooral het omschakel punt van onderhands naar bovenhands tillen.
Ah, hier kan ik wat mee. Ik dacht dat gegalvaniseerd eigenlijk een betere keus was, maar wanneer ik dit zo lees kan ik dus beter voor een gelakt stalen gaan.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:31 schreef densmee het volgende:
die gegalvaniseerde bakken zijn van dunner staal dus eerder krom of scheuren,
het gelakte is redelijk dik en de frames zijn aan de bakken gelast dus geen last van uitscheurende bouten in de bak
Info fabrikant:quote:Op woensdag 28 maart 2012 20:45 schreef BrandX het volgende:
De ford 116-90 of 100 ltr. kruiwagen zijn prima bakken, lekker mee te stapelen.
quote:Art.nr.116-90
Inhoud: 90 ltr.
Gewicht: 15,7 kg
Type bak: gelakt
Montage: gelast
Krachtpatser voor alle klussen.
Geschikt voor de zwaarste bouwmaterialen, stenen, tegels etc.
...die heb ik echter nog niet kunnen vindenquote:Je moet ook zorgen dat je die zwarte (heel licht ruwe) handvatten er op hebt. Die zijn gewoon goed.
Het mooiste is dat ik dingen lees dat ik denk van waar gaat het over? Werken met een kruiwagen wordt hier als een wetenschap behandelt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |