abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109580627
Oké, hetvolgende:

Van een electricien kreeg ik te horen dat het verplicht is de kranen in zowel de keuken (ook de gaskraan) als het toilet te aarden (maar hij wist het toch ook weer niet helemaal zeker.. pff!).

Dit komt mij enigzins vreemd voor, zeker omdat ik met flexibele, dus niet-geleidende buizen heb gewerkt.
Op internet kan ik hier niets over terug vinden.

Iemand die mij meer duidelijkheid kan geven?

Dank!
pi_109581345
Klinkt niet bekend.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_109581427
lijkt me vrij onzinnig aangezien de waterleiding normaal gesproken toch al een flink stuk de aarde in gaat en dus altijd geaard is?
pi_109581627
Dat soort dingen moet je aan je loodgieter/gasinstallateur vragen niet aan je elektricien
  Moderator dinsdag 27 maart 2012 @ 20:50:16 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_109582237
Niet iedere kraan moet apart geaard worden; in de meterkast moeten op de hoofdaardrail de hoofdgasleiding, hoofdwaterleiding en eventuele cv leidingen en de staalconstructie met blank koper 6 mm geaard worden.

Zie op deze tekening het stuk bij hoofdaardrail :)

In een badkamer dient de aarding als volgt uitgevoerd te zijn.

Daar wordt dus de waterleiding ook geaard, maar dat is dan weer aangesloten op het aardpunt in de badkamer en niet de hoofdaardrail.
pi_109592648
Uit bovenstaande afbeeldingen van Vonkenboer blijkt dus dat de kranen niet apart geaard hoeven te worden. Het volstaat om de waterleiding bij binnenkomst, na de watermeter, te verbinden met de hoofaarderail.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109593531
Tenzij je ergens niet-geleidende buizen hebt gebruikt, dan is de kraan niet meer geaard via de leiding en moet deze dus met een draad geaard worden.

En wat eigenlijk nog belangrijker is:
Dat je in 1 ruimte vooral de vochtige badkamer, alle aanraakbare delen elektrisch aan-elkaar legt (en dan dat centrale punt weer aardt)
Als eventueel de aarde los zou komen van dat centrale aardpunt vd badkamer zou veel minder ernstig zijn dan dat alle metalen delen goed geaard zijn, behalve 1 (een kraan bv) !
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_109593919
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:16 schreef Eevie_ het volgende:
Oké, hetvolgende:

Van een electricien kreeg ik te horen dat het verplicht is de kranen in zowel de keuken (ook de gaskraan) als het toilet te aarden (maar hij wist het toch ook weer niet helemaal zeker.. pff!).

Dit komt mij enigzins vreemd voor, zeker omdat ik met flexibele, dus niet-geleidende buizen heb gewerkt.
Op internet kan ik hier niets over terug vinden.

Iemand die mij meer duidelijkheid kan geven?

Dank!
Waterleiding en gasleiding worden geaard in de meterkast op de afgaande leiding na de meters.
Verder hoef je kranen in de keuken niet apart te aarden.

In de badkamer echter wel, van CAP ( meestal in een doosje onder je wastafel op 60-70 cm hoogte) naar je koudwaterleiding onder je wastafel. Radiatoren, Douchedrains, en badkuipen (indien ployester alleen de afvoer, indien gietijzer je badkuip) moeten ook geaard worden, verder een aardnet, dit kan echter ook aan de wapening indien mogelijk en de wapening relatief hoog in de betonvloer ligt.

Gezien er tegenwoordig in nieuwbouw weining meer met geleidend buis wordt gewerkt (tegenwoordig veelvuldig rehau-buis of speed-pipe) is het een issue geweest om een aanpassing te doen in de nen1010 betreffende de aarding. Er is echter nog geen besluit genomen voor een verandering dus de radiatoren moeten nog altijd geaard worden.
pi_109593957
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 20:37 schreef Ra-z het volgende:
Dat soort dingen moet je aan je loodgieter/gasinstallateur vragen niet aan je elektricien
Alsof er ook maar 1 loodgieter is die verstand van aarding heeft :+ :P
pi_109596491
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 00:16 schreef Simba het volgende:
Tenzij je ergens niet-geleidende buizen hebt gebruikt, dan is de kraan niet meer geaard via de leiding en moet deze dus met een draad geaard worden.

Kanttekening: in de badkamer gaat het om voorwerpen (kranen) die via geleiding van buiten de badkamer, onder spanning kunnen komen te staan (potentiaalversleping) bijv. via koperen leidingen.

Bij een plastic slang, is de slang niet meer geleidend -> kraan hoeft niet met het CAP verboden te worden. Echter, het water in de slang, kan wel geleidend zijn en zo voor potentiaalversleping zorgen; kraan wel met CAP vebinden.

Kan je echter d.m.v. een weerstandsmeting aantonen dat de kraan geen spanning via het water opneemt, hoeft ie niet aan het CAP. Idem radiator.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109597532
Bedankt allemaal!

Dat het belangrijk is om in je badkamer alle metalen delen te aarden, begrijp ik. Doe ik dit met een dikke draad (6 mm2)? Of volstaat 'normaal' installatiedraad van 2,5 mm2?

En dan verder dus de waterleiding en gasleiding direct na de meter met een eigen draad aarden. Beide zijn Uponor flexibele leidingen. Kan ik dan de (metalen) koppeling gebruiken om te verbinden met de aarddraad?
pi_109597623
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 09:39 schreef Eevie_ het volgende:
1. Dat het belangrijk is om in je badkamer alle metalen delen te aarden, begrijp ik. Doe ik dit met een dikke draad (6 mm2)? Of volstaat 'normaal' installatiedraad van 2,5 mm2?

2. En dan verder dus de waterleiding en gasleiding direct na de meter met een eigen draad aarden. Beide zijn Uponor flexibele leidingen. Kan ik dan de (metalen) koppeling gebruiken om te verbinden met de aarddraad?
1. Beide mag, de laatste moet wel in een PVC buis, de eerst mag "kaal" overal in/langs/achter/ aangelegd worden.

2. Daar valt niks aan te aarden, even aangenomen dat het kunststofslang . Is de gasbuis nà de meter ook van kunststof?
pi_109599179
1. Super!

2. Beide zijn kunstof slang inderdaad. Voor de gasleiding geldt dat er nog 1 bocht van koperen leiding na de meter zit, dus die kan ik daar aarden. Maar de waterleiding is van begin tot eind van kunstof. Hoe pak ik dat aan?
pi_109599847
2. Niet, geen van beide (gas/water). Kunststof is niet te aarden,
pi_109602563
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 09:39 schreef Eevie_ het volgende:
Bedankt allemaal!

Dat het belangrijk is om in je badkamer alle metalen delen te aarden, begrijp ik. Doe ik dit met een dikke draad (6 mm2)? Of volstaat 'normaal' installatiedraad van 2,5 mm2?

Voor de aardedraad van centraaldoos naar CAP gebruik je de geel/groen installatiedraad 2,5 mm², vanaf CAP naar vloer, radiator. metal-stud wanden en evt waterleiding of mm², deze mag blank zijn.
Is er ook een apparte groep voor bv wasautomaat in de badkamer dan moet deze ook met extra aardedraad 2,5 mm² verbonden zijn met het CAP
pi_109603263
quote:
In de badkamer echter wel, van CAP ( meestal in een doosje onder je wastafel op 60-70 cm hoogte) naar je koudwaterleiding onder je wastafel. Radiatoren, Douchedrains, en badkuipen (indien ployester alleen de afvoer, indien gietijzer je badkuip) moeten ook geaard worden, verder een aardnet, dit kan echter ook aan de wapening indien mogelijk en de wapening relatief hoog in de betonvloer ligt.
Vloer wapening hoef je niet altijd te aarden met een aardnet. Als je badkamer vloer bv met een polyestervloer is bedekt, waar direct tegels over liggen, dan hoeft dat niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 29 maart 2012 @ 15:48:10 #17
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_109656371
Het is om potentiaalverschil tegen te gaan
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_109673794
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 11:06 schreef blomke het volgende:
2. Niet, geen van beide (gas/water). Kunststof is niet te aarden,
precies, dan aardt je alleen de kranen zelf.
pi_109674007
Simba, je maakt me in de war. Bedoel je nu dat ik wél de keuken- en toiletkraan moet aarden!?
  Moderator donderdag 29 maart 2012 @ 22:20:16 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_109674143
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:17 schreef Eevie_ het volgende:
Simba, je maakt me in de war. Bedoel je nu dat ik wél de keuken- en toiletkraan moet aarden!?
Nee, die hoef je niet apart te aarden.
Behalve in badkamers- ruimten :)
pi_109715855
Oh, sorry.
Ik was in de verkeerde veronderstelling dat het hier om een badkamer ging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')