Ook ik heb een aardig linkje voor hem: http://www.trillia.com/zakon1.htmlquote:http://www.tondering.dk/claus/sur15.pdf
Het is geen speltheorie, maar dit is op zich wel te lezen. Het is een goede oefening voor als je wiskunde/econometrie gaat studeren (niet de stof zelf, maar de manier van denken en de notatie leer je vast aan). Er zitten wel leuke dingen in, bijvoorbeeld waarom 1+1=2.
Je zal er moeite voor moeten doen, maar dat kan geen kwaad.
Er zijn een heleboel boeken die de economie populariseren. Hier heb je nog een paar titels:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:10 schreef PizzaGeit het volgende:
In ieder geval bedankt, maar ik bedoelde eigenlijk meer in de vorm van een leesboek, like Freakonomics
Waar studeer je?quote:Op dinsdag 18 september 2012 20:46 schreef wimjongil het volgende:
Even een flinke schop.
Inmiddels ben ik ook een econometriestudent, maar een centraal econometrietopic is er niet. Aangezien er best veel aparte topics met vragen over econometrie zijn, lijkt het me wel een goed plan om een centraal topic (van dit topic bijvoorbeeld) te maken.
Grunn. Eerstejaars.quote:
Vertelquote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef Physics het volgende:
Deze kunnen we beter in leven houden!
Ik doe nu een bedrijfskunde vak, best wel komisch om het contrast tussen alfa en beta te ervaren.
Ik ook in het buitenland, moet zeggen dat het hier echt niets voorstelt, zeker in combinatie met de PG-vorm van het onderwijs. 15 studiepunten in 8 weken en ik heb er in de eerste 4 weken totaal ~20 uur aan gezeten (inc. colleges) en dat gaat nauwelijks meer worden de komende weken.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef Physics het volgende:
Deze kunnen we beter in leven houden!
Ik doe nu een bedrijfskunde vak, best wel komisch om het contrast tussen alfa en beta te ervaren.
quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:12 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ik ook in het buitenland, moet zeggen dat het hier echt niets voorstelt, zeker in combinatie met de PG-vorm van het onderwijs. 15 studiepunten in 8 weken en ik heb er in de eerste 4 weken totaal ~20 uur aan gezeten (inc. colleges) en dat gaat nauwelijks meer worden de komende weken.
1. Voor een vak van 15 ECTS doe ik ongeveer even veel als voor een econometrievak van 4 ECTS. (oke, iets meer..)quote:
Vorig jaar heb ik rechten gedaan, maar wat een verschil alleen al qua studenten! Heerlijk, al die motivatie om je heen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:57 schreef Physics het volgende:
Deze kunnen we beter in leven houden!
Ik doe nu een bedrijfskunde vak, best wel komisch om het contrast tussen alfa en beta te ervaren.
Dit soort verhalen hoor ik van alle bèta's die niet-bèta vakken gaan doen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 22:58 schreef Physics het volgende:
[..]
[..]
1. Voor een vak van 15 ECTS doe ik ongeveer even veel als voor een econometrievak van 4 ECTS. (oke, iets meer..)
2. 40%, (dus 6 ECTS in principe) van het eindcijfer wordt gebaseerd op een soort feedback-rapport. De manier waarop ik dit schrijf is zeer professioneel: laptop op schoot, biertje erbij, TV aan en slap tikken. Prelim grade: 9~9.5 "exceeded all expectations".
3. We moeten een paper schrijven, en blijkbaar zijn wij de enige groep die enigszins gebruik wil maken van statistiek en data i.p.v. kwalitatieve analyse. Met als resultaat dat de docent ons actief helpt met onze paper
Toch blijft het vreemd dat economen niet hun eigen modellen kunnen maken. Een natuurkundige haalt er toch ook geen natuurkunde'metrist' bij als hij/zij wat modellen moet maken?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 21:38 schreef PizzaGeit het volgende:
Dat over economie is wel vrij herkenbaar hoor![]()
Mensen die het al moeilijk vinden om y=x^2 te differentiëren ofzo
Ook hielp ik een paar dagen geleden een meisje die niet wist hoe ze P=0,013Q+6 moest herschrijven naar Q=... __!
Niks tegen E&M-ers hoor, maar om nou ook nog op de uni met zulke mensen te studeren lijkt me ... irritant :/
Dat had ik vorig jaar ook bij een vak. Ik heb NT+NG gedaan en bij een economievak moesten we een groepsopdracht schrijven. Ik zat in een groep met twee anderen die ook NT+NG gedaan hadden (wel allemaal economie studenten en geen econometristen). Als enige groepje was onze groepsopdracht van kwantitatieve aard en dat leverde een docent op die laaiend enthousiast was en een cijfer dat zich dan ook wel laat raden.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 23:16 schreef thenxero het volgende:
Dit soort verhalen hoor ik van alle bèta's die niet-bèta vakken gaan doen.
Die heten wiskundigen.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Toch blijft het vreemd dat economen niet hun eigen modellen kunnen maken. Een natuurkundige haalt er toch ook geen natuurkunde'metrist' bij als hij/zij wat modellen moet maken?
Zoiets verwachtte ik al, maar je begrijpt vast waar ik op doel.quote:
Ik had begrepen dat soms natuurkundigen het wiskundige werk zelf opknappen, zelf nieuwe wiskunde uitvinden die ze nodig hebben.quote:
Heb jij ze op het VWO ooit moeten kennen? Doordat het grafisch rekenmachientje verplicht is hoeft de leerling ze in principe niet te leren.quote:Op zaterdag 6 oktober 2012 12:51 schreef wimjongil het volgende:
[quote]
De wiskunde moet ik wel allemaal uit een donker verleden ophalen, maar tot nu toe gaat dat wel redelijk. Alleen van die standaardafgeleides en dergelijke zitten er echt niet meer in.
Redelijk soepel. Ik heb vrij intensieve piekmomenten doordat ik naast de theoretische vakken ook zo'n 10-15 uur per week aan praktische zaken moetwerken. Dat maakt het soms wat zwaar en het gaat ten koste van de hoeveelheid tijd die ik aan de theoretische vakken kan besteden waardoor ik die vaak haastiger moet behandelen dan dat ik graag wil. Dat is voor mij het zwaarste element van mijn opleiding.quote:En hoe gaat het met jouw studie? Je eerste jaar een beetje soepel doorgekomen?
Natuurlijk, net zoals (sommige) economen ook wel kwantitatieve analyses kunnen maken. Natuurkundigen zullen gemiddeld genomen wel beter zijn in wiskunde dan economen, dat wel.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had begrepen dat soms natuurkundigen het wiskundige werk zelf opknappen, zelf nieuwe wiskunde uitvinden die ze nodig hebben.
welke richting/quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 16:50 schreef Shreyas het volgende:
Kan iemand misschien aangeven of een overzicht sturen van welke wiskunde onderdelen cruciaal zijn voor een master econometrie?
Ja eigenlijk wel, wij mochten bij de toetsen wel zo'n WisForta boekje erbij houden en bij het eindexamen kregen we een papiertje met dezelfde strekking.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Heb jij ze op het VWO ooit moeten kennen? Doordat het grafisch rekenmachientje verplicht is hoeft de leerling ze in principe niet te leren.
Zonde ja. Ik ben momenteel erg veel tijd kwijt aan programmeren, terwijl ik liever met wiskunde bezig zou zijn.quote:[..]
Redelijk soepel. Ik heb vrij intensieve piekmomenten doordat ik naast de theoretische vakken ook zo'n 10-15 uur per week aan praktische zaken moetwerken. Dat maakt het soms wat zwaar en het gaat ten koste van de hoeveelheid tijd die ik aan de theoretische vakken kan besteden waardoor ik die vaak haastiger moet behandelen dan dat ik graag wil. Dat is voor mij het zwaarste element van mijn opleiding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |