abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109558453
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 07:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik weet niet over welke zandverstuiving je het hebt. Maar de drunense duinen zijn bijvoorbeeld helemaal niet natuurlijk ontstaan maar door de ontbossing in de middeleeuwen. Om nu de zandverstuivingen in stand te houden dat is gecultiveerde natuur.
De grote Nederlandse diversiteit komt dan ook juist doordat we (bijna) alles in cultuur hebben gebracht. 'Puur natuur' in Nederland zou op een gegeven moment vrij eenzijdig worden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_109558867
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 07:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik weet niet over welke zandverstuiving je het hebt. Maar de drunense duinen zijn bijvoorbeeld helemaal niet natuurlijk ontstaan maar door de ontbossing in de middeleeuwen. Om nu de zandverstuivingen in stand te houden dat is gecultiveerde natuur. Verder grazen schapen niet genoeg af om oprukkende boompjes tegen te houden en de zandverstuiving te behouden.
Ja, het klopt wel wat je zegt. Dat is hier ook het geval. Verder beweer ik ook niet dat schaapjes de zandverstuiving in hun uppie kunnen behouden.

Maar goed, reuze-boeiend allemaal, maar voor de discussie is dit alles niet bijster relevant.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 27 maart 2012 @ 10:04:34 #128
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_109558911
De NS privatiseren vonden ze kut maar de natuur? Geen probleem... Prutsers. :')
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  dinsdag 27 maart 2012 @ 10:15:42 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109559209
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 09:43 schreef du_ke het volgende:

[..]

De grote Nederlandse diversiteit komt dan ook juist doordat we (bijna) alles in cultuur hebben gebracht. 'Puur natuur' in Nederland zou op een gegeven moment vrij eenzijdig worden.
Er is imo ook geen reden om je neus op te halen voor natuur die niet geheel vrij van menselijke invloed is (geweest). Sterker nog, in heel de ontwikkelde wereld is dat zeldzaam.

Er zijn ook prachtige ecosystemen ontstaan juist door menselijk ingrijpen. Een mooi voorbeeld in de UK zijn The Broads in Norfolk. Dit waren uitgebreide rietlandschappen (nu weinig meer van over) waar door bruine kiekendieven werd gejaagd en waar roerdompen zo veel voorkwamen dat ze door mensen werden gegeten! Maar dit ecosysteem bestond grotendeels bij de gratie van mensen die het riet oogsten en zo voorkwamen dat het uiteindelijk verturfte en uitdroogde.

Je kunt op diverse plaatsen aangelegde natuurgebieden aantreffen die bruisen met een grote diversiteit van soorten. In Suffolk is op de lokatie waar in de jaren '70 het allerlaatste paar bruine kiekendieven van de hele UK broedden de landbouwgrond opgekocht en omgevormd tot een volledig gemanaged natuurgebied met veel diversiteit kwa begroeiing, met stukjes bos, weiland, water, riet, eilandjes, etc. Je kunt zeggen: dat is geen echte natuur. Maar feit is dat er nu een enorme hoeveelheid soorten leeft en die zijn daar uit zichzelf naartoe gekomen omdat het in hun ogen een prachtig leefgebied is. Zelfs een uit de dierentuin ontsnapte flamingo heeft het gebied weten te vinden! Dus wij kunnen wel zeggen dat het geen "echte" natuur is maar die beesten denken daar anders over.

En voor recreatie is het ook perfect. Het is er elk weekend druk met bezoekers (zonder dat het de natuur erg stoort, want het is slim aangelegd). Ouders komen er met hun kinderen en die vinden het ook schitterend want je kunt er verrekijkers lenen en vanuit schuilhutten naar vogels (en met veel mazzel: otters) kijken. Die kunnen dan zien hoe dappere sterntjes hun babies verdedigen tegen jagende kiekendieven (want inderdaad, die kiekendieven hebben zich weer prachtig hersteld en jagen nu weer met hele families boven het riet)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_109560254
Zo zijn er ook in Nederland vele voorbeelden. Neem bijvoorbeeld bijna de hele Noorzeekust, zonder menselijk ingrijpen krijgen we daar grote problemen en ook het gebruik voor drinkwater is niet bepaald natuurlijk maar het werkt en vele mensen en dieren profiteren er van.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 27 maart 2012 @ 12:45:44 #131
215628 woid
let's get Friendly
pi_109563606
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 19:31 schreef Insomnia_ het volgende:
Gewoon heel Nederland asfalteren _O_
is er nog bos over dan?
pi_109563787
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:45 schreef woid het volgende:

[..]

is er nog bos over dan?
Plenty.. :Y
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_109564300
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 12:45 schreef woid het volgende:

[..]

is er nog bos over dan?
10% bebouwd, 15% bos / natuur en 70% landbouw zo ongeveer volgens mij.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_109564851
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 10:52 schreef du_ke het volgende:
Zo zijn er ook in Nederland vele voorbeelden. Neem bijvoorbeeld bijna de hele Noorzeekust, zonder menselijk ingrijpen krijgen we daar grote problemen en ook het gebruik voor drinkwater is niet bepaald natuurlijk maar het werkt en vele mensen en dieren profiteren er van.
Als in: betalen voor een duinkaart om er te mogen lopen. :r
pi_109565040
De ondertoon in het standpunt van De Mos is duidelijk: wij van de PVV vinden natuur niet belangrijk, natuur moet maar worden betaald door mensen die het belangrijk vinden.

Misschien kunnen we er een term voor bedenken: "selectieve solidariteit" of zoiets. Volgens die logica kunnen we dan dingen roepen als:

- Ik vind beveiliging van politici niet belangrijk. Laat Wilders dat maar zelf betalen.
- Ik vind steun aan Israël niet belangrijk. Laat Israël-liefhebbers dat maar zelf betalen.
- Ik vind zorg aan bejaarden niet belangrijk. Laat bejaarden dat maar zelf betalen.
- Ik vind snelwegen in de Randstad niet belangrijk. Laat randstedelingen die maar zelf betalen.

... enzovoort. Ik denk dat "schooldirecteur" De Mos zelf ook wel het probleem van zijn manier van redeneren snapt.

De SP zou het (terecht) scharen onder de uitverkoop van de samenleving.
pi_109566132
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 13:31 schreef Elfletterig het volgende:
De ondertoon in het standpunt van De Mos is duidelijk: wij van de PVV vinden natuur niet belangrijk, natuur moet maar worden betaald door mensen die het belangrijk vinden.

Misschien kunnen we er een term voor bedenken: "selectieve solidariteit" of zoiets. Volgens die logica kunnen we dan dingen roepen als:

- Ik vind beveiliging van politici niet belangrijk. Laat Wilders dat maar zelf betalen.
- Ik vind steun aan Israël niet belangrijk. Laat Israël-liefhebbers dat maar zelf betalen.
- Ik vind zorg aan bejaarden niet belangrijk. Laat bejaarden dat maar zelf betalen.
- Ik vind snelwegen in de Randstad niet belangrijk. Laat randstedelingen die maar zelf betalen.

... enzovoort. Ik denk dat "schooldirecteur" De Mos zelf ook wel het probleem van zijn manier van redeneren snapt.

De SP zou het (terecht) scharen onder de uitverkoop van de samenleving.
Ik ben het (zowaar :@ ) met je eens. ^O^
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_109743687
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
Overigens zijn privé initiatieven prima, maar dat kun je gewoon ernaast doen. Hier in de UK heb je bijvoorbeeld de RSPB (Royal Society for the Protection of Birds) die o.a. met donaties onrendabele landbouwgrond opkopen en het landschap herstellen naar wat het eeuwen geleden was en managen en daarmee ook de oorspronkelijk voorkomende dier en plantensoorten weer terugkomen. Daar worden dan ook schuilhutten gebouwd waar vanuit je naar de vogeltjes (en otters e.d.) kunt kijken en er is een voorlichtingscentrum voor het publiek. De RSPB heeft meer dan een miljoen donateurs in de UK (waar ik er zelf één van ben) en draait ook voor een groot deel op vrijwilligers. Ze hebben schitterende reservaten hier maar dat zijn relatief kleine stukjes (herstelde) natuur.
Ik ben lid van the National Trust. Sowieso is de UK veel verder met natuurbescherming en biologisch eten enzo.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')