Buslijnennet ondergaat ingrijpende wijzigingquote:
Het Utrechtse buslijnennet gaat in december de meest ingrijpende wijziging in zijn bestaan ondergaan. Er moet 4 miljoen euro (6 procent van het totale budget) bezuinigd worden en dat betekent dat een aantal lijnen verdwijnt of wordt ingekort, dat bussen minder vaak gaan rijden en dat de loopafstand naar de haltes gemiddeld langer wordt.
Inspraak is er niet. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU), dat gaat over het openbaar vervoer in Utrecht en de randgemeenten, praat alleen met de aangesloten gemeentebesturen en met het Locov, het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Utrechtse gemeenteraadsleden weten nog van niets, zo bleek bij navraag door deze krant. Zij hebben het concept van het OV-Uitvoeringsplan 2013, waarin de voorstellen staan voor het nieuwe lijnennet, niet van het BRU ontvangen en hebben er ook niets over te vertellen. Dit omdat het dagelijks bestuur van het regiobestuur het nieuwe lijnennet zelf mag vaststellen, zonder dat het algemeen bestuur (met raadsleden uit de aangesloten gemeenten) er over mag beslissen. De raadsleden Eggermont (SP) en Van Corler (GroenLinks) hebben inmiddels bij wethouder Lintmeijer aan de bel getrokken. De gemeente zou oorspronkelijk tot afgelopen vrijdag de tijd hebben gehad om op het buslijnenplan te reageren maar Lintmeijer heeft meer tijd gevraagd. Op initiatief van beide raadsleden komt er op 17 april een raadsinformatieavond waar belanghebbenden hun zegje kunnen doen, zodat Lintmeijer er zijn voordeel mee kan doen.
Hier een beknopte samenvatting van de meest opvallende door het BRU voorgestelde wijzigingen:
• De hele week na 21.00 uur gaat de frequentie van veel buslijnen omlaag van vier naar twee keer per uur.
• 's Zondags gaan tot 10.30 uur op alle lijnen twee in plaats van vier bussen per uur rijden. Tijdens de koopzondagmiddagen gaat de frequentie juist omhoog.
• Lijn 1 gaat niet meer van Utrecht CS via de Rivierenwijk naar Lunetten rijden maar naar Hoograven-Zuid.
• Lijn 3 en lijn 4 worden samengevoegd en ingekort in Utrecht-Oost. De nieuwe lijn 3 krijgt een frequentie van 8 tot 10 keer per uur en rijdt niet langer de Adriaen van Ostadelaan af naar de Rubenslaan maar gaat via de Jan van Scorelstraat en de Stadhouderslaan naar een nieuw keerpunt bij het Rosarium. Alternatief is dat lijn 3 vanaf de Homeruslaan een rondje om het Wilhelminapark gaat rijden. Lijn 14, de voormalige lijn 4 in Utrecht-West, wordt opgeheven waarmee er een einde komt aan de Kanaalstraat als busroute.
• Lijn 5 wordt opgeheven tussen Utrecht CS en Voordorp. Lijn 1 gaat via de Vogelenbuurt en lijn 7 (nu Ondiep / Rodebrug) via de Talmalaan rijden, ter compensatie van lijn 5. Het deel van lijn 5 in West gaat niet meer over de Vleutenseweg richting Oog in Al maar via de Graadt van Roggenweg en dan door Oog in Al naar de Cartesiusweg, ter vervanging van lijn 14.
• Lijn 6 verdwijnt uit Hoograven. Vanuit een groot deel van die wijk naar het nieuw te openen station Vaartsche Rijn zit er dus niet in. Lijn 8 (richting Lunetten) blijft het Smaragdplein en ongeving bedienen. Het deel van lijn 6 in Overvecht wordt rechtgetrokken: niet meer via de Japuradreef maar via de Amazonedreef.
• Lijn 8 verdwijnt uit Wittevrouwen (o.a. Poortstraat) en de Zeeheldenbuurt (Numankade / Van Galenstraat) en gaat via de Blauwkapelseweg rijden. Passagiers moeten gebruik gaan maken van (streek)bussen over de Biltstraat, de Blauwkapelseweg en de Kardinaal De Jongweg. De lijn wordt mogelijk ingekort tot de Eijkmanlaan en rijdt dan niet meer door naar station Overvecht.
• Lijn 12 naar De Uithof blijft alleen nog doordeweeks rijden. In het weekend geen bussen meer naar zwembad Krommerijn. Sterrenwijk, de Rubenslaan en omgeving en de Galgenwaard worden dan bediend door andere (streek)buslijnen. Lijn 11 naar De Uithof gaat in het weekend vier in plaats van drie keer per uur rijden. Dit om de nieuwe P+R De Uithof beter te bedienen.
• Leidsche Rijn ontspringt de bezuinigingen. Door de bevolkingsgroei vindt daar nog een uitbreiding plaats van het openbaar vervoer.
dnu.nu
Baal wel van het verdwijnen van lijn 6 uit Hoograven. Nu kon ik nog 2 bussen nemen naar huis (6 of 8), straks alleen nog maar 8. Bizar eigenlijk, lijn 6 was de enige buslijn die écht Hoograven bediende. Lijn 8 rijdt er alleen maar een beetje langs en buigt al snel af richting Lunetten.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2012 09:47:34 ]