Waar?quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:00 schreef TMan het volgende:
Yay contract getekend; vanaf maandag woon ik niet alleen in Utrecht maar werk ik er ook
quote:Honderden schoonmakers hebben zich vanmiddag verzameld op Utrecht Centraal. Ze willen de stationshal bezetten. De schoonmakers proberen al bijna drie maanden om meer loon en een betere cao te krijgen, maar nog zonder resultaat. Op het station is veel politie aanwezig.
De schoonmakers bezetten een maand geleden nog een nacht lang een gebouw op de Uithof. Ook op het station zijn ze van plan om een nachtje te blijven. De bezetting op de Uithof was aangekondigd. Agenten probeerden toen tevergeefs de schoonmakers tegen te houden. FNV Bondgenoten heeft de demonstratie van vandaag tot het laatste moment geheim proberen te houden.
WACHTDAGEN
Het grootste struikelblok bij de cao-onderhandelingen zijn de zogeheten wachtdagen. Bij ziekte krijgen de werknemers nu de eerste twee dagen niet betaald en daar zijn ze niet blij mee. De werkgevers willen deze regeling zo houden.
De onderhandelingen tussen de werkgevers en de vakbonden zijn vrijwel vastgelopen. Morgen is er nog een laatste onderhandeling en met de demonstratie van vandaag willen de schoonmakers de druk verhogen.
http://www.rtvutrecht.nl/(...)e-op-utrecht-cs.html
dnu.nuquote:Het Utrechtse buslijnennet gaat in december de meest ingrijpende wijziging in zijn bestaan ondergaan. Er moet 4 miljoen euro (6 procent van het totale budget) bezuinigd worden en dat betekent dat een aantal lijnen verdwijnt of wordt ingekort, dat bussen minder vaak gaan rijden en dat de loopafstand naar de haltes gemiddeld langer wordt.
Inspraak is er niet. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU), dat gaat over het openbaar vervoer in Utrecht en de randgemeenten, praat alleen met de aangesloten gemeentebesturen en met het Locov, het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Utrechtse gemeenteraadsleden weten nog van niets, zo bleek bij navraag door deze krant. Zij hebben het concept van het OV-Uitvoeringsplan 2013, waarin de voorstellen staan voor het nieuwe lijnennet, niet van het BRU ontvangen en hebben er ook niets over te vertellen. Dit omdat het dagelijks bestuur van het regiobestuur het nieuwe lijnennet zelf mag vaststellen, zonder dat het algemeen bestuur (met raadsleden uit de aangesloten gemeenten) er over mag beslissen. De raadsleden Eggermont (SP) en Van Corler (GroenLinks) hebben inmiddels bij wethouder Lintmeijer aan de bel getrokken. De gemeente zou oorspronkelijk tot afgelopen vrijdag de tijd hebben gehad om op het buslijnenplan te reageren maar Lintmeijer heeft meer tijd gevraagd. Op initiatief van beide raadsleden komt er op 17 april een raadsinformatieavond waar belanghebbenden hun zegje kunnen doen, zodat Lintmeijer er zijn voordeel mee kan doen.
Hier een beknopte samenvatting van de meest opvallende door het BRU voorgestelde wijzigingen:
• De hele week na 21.00 uur gaat de frequentie van veel buslijnen omlaag van vier naar twee keer per uur.
• 's Zondags gaan tot 10.30 uur op alle lijnen twee in plaats van vier bussen per uur rijden. Tijdens de koopzondagmiddagen gaat de frequentie juist omhoog.
• Lijn 1 gaat niet meer van Utrecht CS via de Rivierenwijk naar Lunetten rijden maar naar Hoograven-Zuid.
• Lijn 3 en lijn 4 worden samengevoegd en ingekort in Utrecht-Oost. De nieuwe lijn 3 krijgt een frequentie van 8 tot 10 keer per uur en rijdt niet langer de Adriaen van Ostadelaan af naar de Rubenslaan maar gaat via de Jan van Scorelstraat en de Stadhouderslaan naar een nieuw keerpunt bij het Rosarium. Alternatief is dat lijn 3 vanaf de Homeruslaan een rondje om het Wilhelminapark gaat rijden. Lijn 14, de voormalige lijn 4 in Utrecht-West, wordt opgeheven waarmee er een einde komt aan de Kanaalstraat als busroute.
• Lijn 5 wordt opgeheven tussen Utrecht CS en Voordorp. Lijn 1 gaat via de Vogelenbuurt en lijn 7 (nu Ondiep / Rodebrug) via de Talmalaan rijden, ter compensatie van lijn 5. Het deel van lijn 5 in West gaat niet meer over de Vleutenseweg richting Oog in Al maar via de Graadt van Roggenweg en dan door Oog in Al naar de Cartesiusweg, ter vervanging van lijn 14.
• Lijn 6 verdwijnt uit Hoograven. Vanuit een groot deel van die wijk naar het nieuw te openen station Vaartsche Rijn zit er dus niet in. Lijn 8 (richting Lunetten) blijft het Smaragdplein en ongeving bedienen. Het deel van lijn 6 in Overvecht wordt rechtgetrokken: niet meer via de Japuradreef maar via de Amazonedreef.
• Lijn 8 verdwijnt uit Wittevrouwen (o.a. Poortstraat) en de Zeeheldenbuurt (Numankade / Van Galenstraat) en gaat via de Blauwkapelseweg rijden. Passagiers moeten gebruik gaan maken van (streek)bussen over de Biltstraat, de Blauwkapelseweg en de Kardinaal De Jongweg. De lijn wordt mogelijk ingekort tot de Eijkmanlaan en rijdt dan niet meer door naar station Overvecht.
• Lijn 12 naar De Uithof blijft alleen nog doordeweeks rijden. In het weekend geen bussen meer naar zwembad Krommerijn. Sterrenwijk, de Rubenslaan en omgeving en de Galgenwaard worden dan bediend door andere (streek)buslijnen. Lijn 11 naar De Uithof gaat in het weekend vier in plaats van drie keer per uur rijden. Dit om de nieuwe P+R De Uithof beter te bedienen.
• Leidsche Rijn ontspringt de bezuinigingen. Door de bevolkingsgroei vindt daar nog een uitbreiding plaats van het openbaar vervoer.
Gewoon fietsen, is nog gezonder ook.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:02 schreef CherryLips het volgende:
Lijn 12 geschrapt in het weekend, en dan ook geen bussen naar het zwembad. Tof.
En dan willen we bij de G4-steden horen!quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat een drama, die voorstellen voor de buslijnen. Bus 8 stopt hier zowat voor de deur, fijne verbinding naar de binnenstad en juist ook voor al die ouderen. En de bus na 21 uur maar 2 keer per uur? Ze zijn gek geworden. Echt.....
Omdat ze zich daar natuurlijk ongezien kunnen misdragen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:06 schreef Specularium het volgende:
Wat ik me soms afvraag is waarom die Marokkanen terwijl het niet hoeft toch altijd met zijn allen achterin gaan zitten.
Aleid zou het moeten verbieden. Een beetje de Rosa uithangen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Omdat ze zich daar natuurlijk ongezien kunnen misdragen.
Omgekeerde Rosa Parks.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:15 schreef Specularium het volgende:
[..]
Aleid zou het moeten verbieden. Een beetje de Rosa uithangen.
Ik mis de logica, om de P+R beter te bedienen gaan er minder bussen rijden?quote:Lijn 11 naar De Uithof gaat in het weekend vier in plaats van drie keer per uur rijden. Dit om de nieuwe P+R De Uithof beter te bedienen.
Vooruitgang!quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:10 schreef Nielsch het volgende:
Dus 's avonds ga ik gewoon terug van 8 naar 2 verbindingen richting mijn huis. Lekker dan.
Je moet toch iets verzinnen om dit te verkopenquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik mis de logica, om de P+R beter te bedienen gaan er minder bussen rijden?
Vier ipv drie. Dat is meer.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik mis de logica, om de P+R beter te bedienen gaan er minder bussen rijden?
Zwemmen in je eigen zweet!quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:29 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Dan hoef ik niet meer te zwemmen
Ja wtf, om de 10 minuten rijden zodat jij niet te lang hoeft te wachten? 2 keer per uur is erg armoe, maar 6x per uur is wel idioot na 9 uur als je dan met een flink lege bus gaat rondrijden de hele tijd.quote:Op donderdag 29 maart 2012 13:47 schreef okiokinl het volgende:
wat een armoe, die buslijjnen.. dat kan toch geen stand houden lijkt me. hoe ze dat willen gaan doen, past meer bij een dorp, 2 keer in een uur een bus?! dat zou elke 10 minuten moeten zijn, op zn minst.
Gewoon gaan lopen, is nog gezond ook.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:40 schreef zatoichi het volgende:
Aha eerst geld gaan vragen voor het stallen van fietsen op Utrecht CS en het vervolgens zo moeielijk mogelijk maken om op elke andere manier dan fietsend op Utrecht CS te komen....
kijkt de gemeente Utrecht naar bedrijven als Microsoft en Apple? Waar is Neelie Kroes?
Rechts kabinet aan de macht hè? Dan krijg je dat. Motten de minima maar harder gaan werken, net als Freek-Willem en Roderick doen!quote:Op donderdag 29 maart 2012 11:15 schreef Cracka-ass het volgende:
Als iets slecht is voor de mobiliteit van de minima is dit het wel.
Een achteruitgang verkopen als een verbetering is ook een kunst.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:33 schreef Blik het volgende:
[..]
Dit wel, maar Bus 12 gaat niet meer rijden in het weekend...
ja ik ga zelf eigenlijk bijna nooit met de bus..quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:04 schreef Neelix het volgende:
[..]
Ja wtf, om de 10 minuten rijden zodat jij niet te lang hoeft te wachten? 2 keer per uur is erg armoe, maar 6x per uur is wel idioot na 9 uur als je dan met een flink lege bus gaat rondrijden de hele tijd.
Maar ik snap het al, het is gewoon een slinkse manier om alsnog aan de luchtkwaliteitseisen te voldoen
Niet zo raar gezien het feit dat CS in het midden van de stad ligt.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:10 schreef bierjoost het volgende:
Sowieso is het hele busvervoer kut geregeld omdat je eigenlijk altijd via CS moet als je aan de andere kant van de stad moet zijn.
Je weet toch wel dat de gemeente hier niets meer over te zeggen heeft maar dat de BRU dit regelt? Zitten overigens wel een stel Utrechtse bestuurders in het bestuur van de BRU, maar de BRU moet het OV in de hele regio regelen. Niet helemaal eerlijk dus om de gemeente hier de schuld van te geven. Al zie ik wel dat Aleid ook voorzitter is van de BRU. Dankjewel Aleid...quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:26 schreef Q. het volgende:
[..]
Vooruitgang!
Het past goed in het beleid van de gemeente om iedereen uit het OV en van de fiets te pesten.
Dan mag ik toch hopen dat mijn dochter haar B diploma al in haar zak heeft zitten.. diplomazwemmen is altijd op een zondagquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:02 schreef CherryLips het volgende:
Lijn 12 geschrapt in het weekend, en dan ook geen bussen naar het zwembad. Tof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |