Ik ben het met je eens wat vwo certificaten betreft, alleen heb je het mis op 1 vlak; wo opleidingen eisen al de eisen die jij beschrijft. Voor niet hbo-p'ers moet je voor een bachelor vwo nl, engels en de bijbehorende profielvakken hebben, d.w.z. 3-5 vwo vakken. Echter als hbo-p'er hoef je geen nl en engels, wat best logisch is aangezien je een diploma (propedeuse) hebt waarin je genoeg nl en engels in meekrijgt in de vorm van literatuur. Zo weet ik vrijwel zeker dat je bij bml boeken krijgt die geheel in het engels zijn geschreven.quote:Op dinsdag 3 april 2012 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens al vind ik wel dat ze meer VWO-certificaten moeten eisen bij zo'n overstap.
Bij een TU zou het logisch zijn om standaard VWO-certificaten te eisen voor Nederlands, Engels, wiskunde B, natuurkunde en eventueel scheikunde of biologie al naargelang de gekozen opleiding.
Het is jammer dat voor wiskunde D geen staatsexamen kan worden gedaan.
Dus? Reden te meer om het te verplichten aangezien je dat niet snel uit jezelf doet.quote:Mijn nl is ook niet top, en ik wil dat ook verbeteren, maar het is een uber saai vak.
Mijn punt:quote:Op woensdag 4 april 2012 12:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dan heb ik dus wel gelijk met mijn stelling dat er nu weinig VWO-certificaten worden gevraagd aan de mensen die doorstromen vanuit het HBO (vanzelfsprekend nadat ze het eerste jaar hebben afgerond).
Ik ben het niet met je eens dat dat een vrijstelling van (staats)examens Nederlands en Engels rechtvaardigt. Er moet meer worden getoetst dan enkel het vermogen om een simpel geschreven tekst te begrijpen.
Daarnaast gaat het mij er ook om dat ik het erg vreemd vind dat 1 jaartje HBO maar eventjes gelijk wordt gesteld aan 2 jaar VWO terwijl de VWO-leerlingen slimmer zijn dan de HBO-leerlingen (gemiddeld genomen en voor dezelfde soort vakken).
[..]
Dus? Reden te meer om het te verplichten aangezien je dat niet snel uit jezelf doet.
Dat het saai is is misschien wel een bonus, het is een mooi selectiemiddel om de motivatie te meten. Tijdens een WO-opleiding moet je wel meer doen wat saai is.
quote:Op woensdag 4 april 2012 14:37 schreef Daarnaast het volgende:
An Ik vind het wel jammer dat mensen hier telkens grote lappen tekst neerzetten, ik heb geen zin ok zoveel te lezen terwijl ik het wel leuk vind.
Ik tel er 2: natuurkunde en wiskunde B.quote:Hbo-P->Wo: Voor een TU opleiding Natuurkunde en Wiskunde B certificaat (dacht ik). Ik vind overigens dat bij zo'n opleiding WiD ook erg handig is. Dat zijn dus 2-4 certificaten.
Ik vind dat onzin. Als je in dat ene jaartje HBO-opleiding al in het Engels moet lezen dan kan je hooguit vaststellen dat de leerling tot op zekere hoogte in staat is om een Engelstalige tekst te lezen en zelfs dat kan je niet met zekerheid vaststellen aangezien je lang niet altijd een handboek nodig hebt (Powerpointpresentatie, les, uitleg van leraar en medestudenten).quote:Het verschil zit hem: Iemand die Hbo-p heeft gedaan heeft in de meeste gevallen havo gedaan en dus engels en nl op havo niveau gehad. Tel daarbij het nl en engels dat je bij hbo-p krijgt, en je hoeft geen nl en engels op vwo niveau meer te hebben. Dat vind ik best logisch.
Waarom zou dit niet mogenquote:Op woensdag 4 april 2012 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb er niets op tegen dat mensen vanuit 1 HBO mogen doorstromen maar dan wel minstens het halve VWO-programma om dat jaar wat ze ten onrechte hebben overgeslagen (1 jaartje HBO ipv 2 jaar VWO) te compenseren. Het mag niet zo zijn dat het een gemakkelijkere route is, je moet het verdienen om überhaupt te mogen starten met de opleiding.
WO komt goed van pas omdat we in NL wonen waar papiertjes tellen, gelukkig denkt de rest van de wereld er anders overquote:Op woensdag 4 april 2012 08:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor tal van functies komt dat WO-papiertje toch goed van pas, geen werkervaring compenseert dat.
[..]
Appels en peren. Negen jaar is bovendien wel erg extreem, laten we daar even zeven jaar van maken. De kans is groot dat die tweede persoon dan nominaal zou zijn geslaagd op het HBO. Een jaar uitlopen tijdens de bachelor en een jaar uitlopen tijdens de master is niet zo vreemd en dat is altijd nog een aardige prestatie, zeker als je ook nog wat extra vakken volgt. Als je dan ook nog eens een bestuursjaar hebt gehad dan kom je al aan 8 jaar.
Wat je hier stelt is voor een belangrijk deel tegenstrijdig. De cito toets is er onder andere voor dat kinderen die niet opvallen in de klas (of vanwege gedragsproblemen negatief opvallen) ook een kans te geven om wat van zichzelf te laten zien. Op het moment dat jij laag scoort op de cito en laag scoort via de prestaties in de klas dan is de kans heel groot dat theoretisch onderwijs niet hetgeen is wat bij jou past. Scoor je hoog op de cito omdat je een pienter knaapje dan is dat een teken dat een havo/vwo brugklas voor jou geschikt is. Het is niet de schuld van het systeem dat je met een taalachterstand problemen hebt - dat is de schuld van jouw taalachterstand - maar het is juist het positieve aan het systeem dat je ook met een taalachterstand dankzij de cito toets en brugklas nog allerlei kanten op kan als je tijdig de taal machtig bent.quote:Op woensdag 4 april 2012 22:21 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Waarom zou dit niet mogenHet vwo heeft voor mij en vele anderen niet bijgedragen aan de start van mijn opleiding, ik had net zo goed na vwo-3 kunnen starten naar mijn gevoel. De Belgen in mijn klas kregen de harde wiskundevakken al op de middelbare school (NL wordt dan ook niet voor niets het afvoerputje van EU genoemd) en wij uit NL moesten vanaf 0 beginnen.
Daarnaast is het eerder oneerlijk dat de havo-leerling nog eens 2 jaar vwo moet doen, waardoor hij nog eens een jaar langer moet studeren, allemaal vanwege slechte prestaties in groep 8, wat ook nergens op slaat en slechts in een paar landen als systeem voorkomt. Ik kreeg het vmbo-advies wegens een allochtone moeder, pa was al jaren terug overleden en ik moest de formulieren doen wegens gebrekkig NL, haalde uiteindelijk 549 op de cito en mocht met moeite havo/vwo gaan doen, terwijl anderen wiens ouders advocaat of dergelijks waren, vwo-advies kregen maar wel 530 haalden op de cito en alsnog mee mochten doen met havo/vwo.
Onderwijs is duur en onderwijs (zeker hoger onderwijs) is een voorrecht. Iedereen in Nederland krijgt de kans om daar op kosten van de staat/samenleving van te mogen genieten. Niet elke inwoner maakt hier ook maximaal gebruik van. Dat is zonde, maar ook echt de verantwoordelijkheid die bij de burger ligt. Op het moment dat je niet vlijtig leert moet je later - ook op eigen kosten - een inhaalslag maken om weer bij te komen. Helaas pindakaas. Dat is niet 'oneerlijk' dat is een kwestie van je best doen. Het is makkelijk om de schuld te leggen bij 'het systeem' of 'de rest van de wereld' maar vaker levert het een beter resultaat op als iemand eerst bij zichzelf ten rade gaat. Kansen worden echter aan iedereen geboden.quote:Veel scholen laten leerlingen niet hogerop komen vanuit vmbo-brugklas naar havo en de route van havo naar vwo ook niet doen wegens lage slagingskansen, PR etc. en staatsexamens zijn volgens mij ook op eigen kosten wat ook niet opschiet en eerder oneerlijk is.
Voornamelijk bij niet-technische studies, waar vooropleiding nauwelijks van belang is, zoals Psychologie, Sociologie etc. en waar men ook met een cd prima doorheen kan.
Dude ik begon pas te blowen op mijn 20equote:Op woensdag 4 april 2012 23:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Op het moment dat je niets meer geleerd hebt na vwo 3 dan had je naar alle waarschijnlijkheid minder moeten blowen.
Dat was natuurlijk bij wijze van spreken. Maar een mogelijke verklaring waarom sommige leerlingen vanaf hun zestiende opeens weinig extra kennis meer opnemenquote:Op donderdag 5 april 2012 00:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Dude ik begon pas te blowen op mijn 20e
Wat betreft het eerste denk ik dat de meeste studenten dit in hun eerste jaar zo ervaren. Het is voor sommige studenten waarschijnlijk een schok als ze er achter komen dat ze voor hun eerste tentamensessie harder moeten leren dan ze dat hadden moeten doen voor hun centraal schriftelijk. Enige voordeel is dat je als het goed is een studie gekozen hebt die aansluit bij je talenten en interesses en dat de klap daardoor misschien niet als belemmering maar als een uitdaging komt.quote:Ik zeg niet dat ik niets heb geleerd, ik zeg alleen dat wat ik heb geleerd, ik niets van heb teruggezien op de TU omdat ik weer vanaf 0 begon. Had dus net zo goed kunenn overslaanEn niet om niet-technische studies in diskrediet te brengen, maar het is de wiskunde die ingehaald moet worden, heb je daar een achterstand op dan duurt het werkelijk jaren om het weer op niveau te krijgen wat velen niet lukt. Een studie Sociologie is dan veel makkelijker in te halen dan een studie Natuurkunde om als voorbeeld te noemen (dit is dan ook de redden dat er meer meiden dan jongens het hoger (middelbaar) onderwijs doen, veel te veel focus op talen en socialiteit en te weinig op wiskunde in deze tijden).
Vroeger was het onderwijs geen vanzelfsprekendheid maar een sociaal privilege voorbehouden aan slechts een relatief kleine groep mensen binnen de samenleving. Dan heb ik ook over de periode na de jaren zestig. De huishoudschool en vakscholen werden niet bevolkt door mensen die daar gekomen waren op basis van hun talent, maar op basis van hun sekse en sociale afkomst. Daar is gelukkig nu verandering in gekomen. Hierdoor kan het inderdaad voorkomen dat mensen uit Purmerend-Noord die een accent hebben van hier tot Tokio terecht kunnen komen op het gymnasium i.p.v direct doorgestuurd worden naar een ambachtsschool. Maar zo gaan die dingen.quote:En voor de cito tja, wat kan ik zeggen... vroeger was er de LTS en dergelijke, toen het onderwijs echt onderwijs was en voor iedereen geschikt op zijn of haar niveau... nu zitten slimme mensen op het mbo omdat ze goed waren in exacte vakken maar slecht in taal, heel veel domme mensen op de universiteit aan het aankloten en 10 jaar ronddollen, maar goed die zijn dan ook ACADEMISCH GEVROMD_! ; tegenwoordig is NL qua onderwijs het afvoerput op de wereld
+1quote:Op donderdag 5 april 2012 00:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Dude ik begon pas te blowen op mijn 20e
Ik zeg niet dat ik niets heb geleerd, ik zeg alleen dat wat ik heb geleerd, ik niets van heb teruggezien op de TU omdat ik weer vanaf 0 begon. Had dus net zo goed kunnen overslaanDaarnaast had ik al een taalachterstand aangezien ik pas op mijn 10e in NL kwam en zou ik gedumpt worden naar een lager niveau omdat ik enkel op dit gebied mijn moeder geen NL kon terwijl ik wel tienen haalde, dus bespaar de moeite qua eerlijkheid want NL is helemaal niet eerlijk meer. Die allochtoontje heeft toch geen slimme ouders om te helpen dus laten we hem maar droppen naar het vmbo, haha. En dan maar klagen dat allochtonen het slecht doen in het onderwijs... Gelijke kansen mijn reet, we hebben niet voor niets Rechts aan de macht.
En niet om niet-technische studies in diskrediet te brengen, maar het is de wiskunde die ingehaald moet worden, heb je daar een achterstand op dan duurt het werkelijk jaren om het weer op niveau te krijgen wat velen niet lukt. Een studie Sociologie is dan veel makkelijker in te halen dan een studie Natuurkunde om als voorbeeld te noemen (dit is dan ook de redden dat er meer meiden dan jongens het hoger (middelbaar) onderwijs doen, veel te veel focus op talen en socialiteit en te weinig op wiskunde in deze tijden).
En voor de cito tja, wat kan ik zeggen... vroeger was er de LTS en dergelijke, toen het onderwijs echt onderwijs was en voor iedereen geschikt op zijn of haar niveau... nu zitten slimme mensen op het mbo omdat ze goed waren in exacte vakken maar slecht in taal, heel veel domme mensen op de universiteit aan het aankloten en 10 jaar ronddollen, maar goed die zijn dan ook ACADEMISCH GEVORMD_! ; tegenwoordig is NL qua onderwijs het afvoerput op de wereld
Vergeet niet dat vrouwen overtegenwoordigd zijn bij studies die doorgaans als weinig uitdagend worden beschreven. Bedenk voor jezelf eens wat de 5 makkelijkste studies, die in sommige gevallen grenzen aan hobbyisme, en wat 5 moeilijkste studies zijn.quote:Op donderdag 5 april 2012 00:32 schreef Ryon het volgende:
De reden waarom meisjes meer te vinden zijn in het hoger onderwijs heeft de simpele reden dat meisjes makkelijker instaat zijn om stof op te nemen. Tijdens je puberteit mag je best puberen, zolang je wel braaf je huiswerk bijhoudt. Iets waar dames een stuk beter in zijn dan heren. Pas op relatief late leeftijd schakelen jongens weer bij.
Dit is het verschil tussen gebieden met een masculine en een feminien profiel. Van oudsher kiezen jongens voor technische en economische studies en beroepen en meisjes voor maatschappelijke (onderwijs&maatschappij) en medische/verplegende studies en beroepen. Vanuit een masculien perspectief is hier sprake van een duidelijke hiërarchie. Hoe meer wiskunde, hoe moeilijker, hoe beter. In dat opzicht zijn de verplegende en maatschappelijke opleidingen minder interessant. Dat is prima, en is wellicht ook een verklaring waarom zoveel jongens zich aangetrokken voelen tot de technische en economische opleidingen.quote:Op donderdag 5 april 2012 09:26 schreef netflanders het volgende:
[..]
Vergeet niet dat vrouwen overtegenwoordigd zijn bij studies die doorgaans als weinig uitdagend worden beschreven. Bedenk voor jezelf eens wat de 5 makkelijkste studies, die in sommige gevallen grenzen aan hobbyisme, en wat 5 moeilijkste studies zijn.
Onder de categorie 'weinig uitdagend' kom je al snel studies als theaterwetenschap, communicatie, kunstgeschiedenis en psychologie e.d. tegen.
Bij uitdagend denk je hoogstwaarschijnlijk aan de technische en exacte wetenschappen.
Bekijk voor die studies eens het man/vrouw ratio - je ziet dat mannen in veel hogere mate voor uitdagede studies kiezen. Op onze faculteit was het zelfs een sport om je op het laatste moment in te schrijven voor tentamens van de sociale & letteren faculteiten - om vervolgens een hoger dan gemiddeld cijfer te halen.
Dan vraag ik; doen vrouwen het écht beter in het hoger onderwijs?
Om eerlijk te zijn is dat dus precies de reden waarom ik vind dat het directe doorstromen best aan banden gelegd mag worden. Door hun vooropleiding hebben mensen een bepaalde (of juist gebrek er aan) houding aangeleerd. Wellicht dat het stiekem slimme ventjes zijn, maar dar boeit verder niemand. De mentaliteit en de manier van denken ontbreekt en dat maakt uiteindelijk het verschil.quote:Op donderdag 5 april 2012 08:50 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
+1
Op het mbo waar ik nu zit zuigt het aan alle kanten. Van elk 100 leerlingen zitten er maar 10 die het echt willen. En van elk 100 leerlingen zijn er 90 die daarna het hbo willen gaan doen.Oh en 3x raden wat voor hbo opleiding......Media en management. Lol......
Oh en Swapore, ga nooit op het mbo werken. Ik heb hier een docent wiskunde die in zijn laatste jaren voor zijn pensioen nog werkt. Hij heeft een master in natuurkunde/scheikunde (heeft vwo gedaan). Echt een toffe peer. Hij is sociaal en uber slim. Van hem krijg ik dan af en toe min-bijles/lectuur op het gebied van natuurkunde/scheikunde. Helpt zeker.
Op het vmbo vroeger was ik de enige die echt aan het leren was. Het 'stuudje' was ik....En dat terwijl ik nooit en te nimmer thuis wat deed voor school. Altijd 5 minuten voor les doornemen en een 7/9 halen.
Die mentaliteit komt ook vaak terug op het mbo. De leerlingen die op het vmbo niets deden doen nog steeds niets nu op het mbo. Ik hoop dat zij die cultuur niet overbrengen naar het hbo......
Dus jah, ben ik genaaid door het systeem? Waarschijnlijk. Ik was erg ijverig. En als je wilt vragen waarom ik niet kon doorstromen; dat gaat lastig op een vmbo school waar alleen vmbo wordt gegeven. En ik had geen TL.
Grappige is dat 80% uit mijn klas voorheen tl heeft gedaan. En wanneer ze het moeilijk hebben komen ze naar mij.![]()
Mjah. Hbo-P->Wo moet absoluut niet verboden worden, alleen wat genuanceerder. Vwo certificaten getuigen daarvan, maar een half programma niet.
Een relevant en interessant onderzoek is uitgevoerd in de Verenigde Staten aan de Universiteit van Pittsburgh. Door hogere eisen te stellen aan studenten en de lesstof aanmerkelijk moeilijker te maken qua exacte vakken bij de studie verpleegkunde, steeg het aantal mannelijke verpleegkundigen explosief. Dit ging enigszins ten koste van de socialere vakken, maar dit werd gecompenseerd door de toename van mannen en diens techniche kunde.quote:Op donderdag 5 april 2012 10:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
De Nederlandse staat denkt daar anders over. Op dit moment genieten studies binnen het domein onderwijs & gezondheid (twee uiterst feminiene sectoren) bij uitstek de voorkeur boven de andere domeinen. Hier is een schreeuwend tekort aan afgestudeerden en de maatschappelijke behoefte zal de komende jaren hoe dan ook flink stijgen. Binnen het overheidsbeleid komt dit terug doordat omscholing richting deze sectoren aangemoedigd wordt. Het zijn met name vrouwen die dat domein te vinden zijn. Ook in dat opzicht doen meisjes het dus beter dan jongens.
Dit is dan ook DE reden dat het hbo waarde begint te verliezen, samen met onzin als LOI en zaken bij InHolland en Windesheim. Vroeger was het een prestatie als je het afrondde, tegenwoordig kan je voor vele studies bijna letterlijk je diploma cadeau krijgen. Je zal maar werktuigbouwkunde hebben gestudeerd en op hetzelfde niveau gebracht wordne met media en management...quote:Op donderdag 5 april 2012 08:50 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
+1
Op het mbo waar ik nu zit zuigt het aan alle kanten. Van elk 100 leerlingen zitten er maar 10 die het echt willen. En van elk 100 leerlingen zijn er 90 die daarna het hbo willen gaan doen.Oh en 3x raden wat voor hbo opleiding......Media en management. Lol......
Ik zou niet weten waarom je de stufi voor de masterfase van de opleiding (jawel, fase!) zou willen afschaffen.quote:Wat dat betreft komt de langstudeerboete toch van pas, nu nog afschaffen voor de studiefinanciering van de master, hup na de BSc gewoon werken en niet 6 jaar aankloten en dan een TB-master halen voor de punten op kosten van de staat
Dat is jouw mening, ik vind vier of vijf vakken zeker niet teveel gevraagd. Voor een bètaopleiding heb je sowieso al Nederlands, Engels, wiskunde B en natuurkunde nodig (helaas kan je voor wiskunde D geen staatsexamen doen) en daar komt eventueel ook nog eens scheikunde en/of biologie bij. Laat mensen maar bewijzen dat ze echt gemotiveerd zijn en dat ze het niveau aankunnen. Ze kunnen daar ook op het HAVO al mee starten als ze dat willen.quote:Mjah. Hbo-P->Wo moet absoluut niet verboden worden, alleen wat genuanceerder. Vwo certificaten getuigen daarvan, maar een half programma niet.
Ik zat uiteindelijk toch op havo/vwoquote:Op donderdag 5 april 2012 13:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@SwaPore
[..]
Jij klaagt dat jij ondanks een goede CITO-score VMBO-advies kreeg. Die klacht vind ik terecht maar bedenk dat die toets van het CITO juist is ingevoerd voor leerlingen als jou: leerlingen uit de lagere sociaaleconomische klasse (met respect, dit is geen waarde-oordeel, als je ouders geen Nederlands spraken dan is dat zo in de perceptie van velen die je slechts oppervlakkig kennen) wiens talent t.g.v. hun thuismilieu onopgemerkt blijft.
Jij en/of je ouders hebben je laten naaien door je lagere school. Jullie hadden ook met deze CITO-score naar een HAVO/VWO-school kunnen stappen en dan zou jij waarschijnlijk wel zijn toegelaten. Zo niet, dan deugt er inderdaad iets niet.
Dat heb ge van mijquote:Op donderdag 5 april 2012 13:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@SwaPore
[..]
Die staatsexamens zijn te duur voor wat ze zijn (zo'n 160 Euro per vak, maximaal 600-700 Euro voor een volledig pakket) maar ze zijn te betalen. Je kan best tijdens een drie- of vierjarige opleiding voor 2 vakken per jaar een staatsexamen afleggen of tijdens een eerste jaar van het HBO een paar staatsexamens afleggen, nietwaar? En dit is al uitgaande van het pessimistische scénario dat de andere opties niet lukken.
Wat te denken van de mensen die in de jaren 80 werktuigbouwkunde hebben gestudeerd? Ik heb een beetje medelijden met hen. Zoek maar eens examens van voor de Tweede Fase op (oude stijl!) voor wiskunde B op het HAVO en het VWO.quote:Je zal maar werktuigbouwkunde hebben gestudeerd en op hetzelfde niveau gebracht wordne met media en management...
Voor leerlingen die niet thuishoren op het VMBO zal het daar vaak niet al te prettig zijn maar wat is het alternatief? Een middenschool?quote:Het vwo en vmbo is haast te vergelijken met de kakkersbuurt en ghetto. Juist in de puberteit horen kinderne niet blootgesteld te worden aan negatieve invloed en als er extremen aan beide kanten zijn, vwo-ers die zich hoger dna anderen voelen, vmbo-ers die elkaar treiteren wegens stuudje, kan ik alleen maar alweer concluderen dat het NL onderwijs het afvoerput van de wereld is.
Cijfers op een lager niveau zeggen weinig over prestaties op een hoger niveau maar ik zou het prima vinden als leerlingen die tijdens de eerste paar maanden alleen maar achten en hoger halen mogen doorstromen naar het HAVO. Het is niet mogelijk om een intellectueel klimaat te kweken op een VMBO-school maar door het schoolser en strenger (rust) te maken zou het wel gemakkelijker worden voor de meer getalenteerde leerlingen om te presteren en dit in een voor hen veilig klimaat te doen. Helaas voor deze groep VMBO-leerlingen is het VMBO het afvoerputje van het middelbare onderwijs, ook de leerlingen die niet willen leren komen daar terecht, niet alleen de leerwillige leerlingen die niet kunnen leren en de leerlingen die wat trager zijn in hun ontwikkeling.quote:met achten op zijn lijst omdat de school negens eiste wat ook absurd is
Ik zou liever hebben dat ze dat via het VWO doen.quote:Jij wilt dus beweren dat deze mensen niet mogen naar het wo met hun propedeuse
Al die VMBO-leerlingen die doorstromen naar het HAVO en het VWO of die via het MBO en het HBO doorstromen naar het WO en eventueel een PhD behalen bewijzen het tegendeel. Mensen laten hun talent niet zo gemakkelijk onderdrukken, niet hun leven lang in ieder geval.quote:Ik blijf bij het feit dat de cito-score je leven bepaalt, alleen al het algemene vorming, wat je krijgt tijdens de puberteit en wat tussen je 12-15e afspeelt, ontwikkel je jezelf.
Liggen die prijzen te hoog? Ja. Hoe het komt weet ik niet, het huren van externe ruimtes zal dit wellicht mede verklaren en dat zou kunnen worden opgelost met een wetswijziging (scholen verplichten om ruimte beschikbaar te stellen zonder vergoeding).quote:Zeker als je arme ouders hebt die de belachelijke prijzen van staatsexamens niet willen en kunnen betalen, bepaal je je leven, zeker nu de studiefinanciering langzaam maar zeker wordt afgeschaft.
Zoals ik zei, ik ga hier niet weer toelichten waarom ik vind dat de CITO-toets inhoudelijk niet deugt (sleutelwoorden zijn weinig niveaudifferentiatie in de vragen, enkel meerkeuzevragen, slechte inhoudelijke kwaliteit van de vragen) maar het alternatief wat ik hier veelvuldig heb voorgesteld wil ik nog wel een keer herhalen: laat elke middelbare school zelf een toelatingsexamen afnemen. Wie slaag mag beginnen aan de opleiding, wie zakt niet. Dat wil niet zeggen dat elke middelbare school zelf zo'n toelatingsexamen organiseert, het ligt voor de hand dat scholen hiervoor samenwerken en dat er uiteindelijk een paar toelatingsexamens overblijven in Nederland. Voordeel: elke middelbare school kan precies datgeen toetsen op precies dat niveau wat wenselijk is voor dat schooltype.quote:Het is een oneerlijk en waardeloos systeem waar talenten niet mogen ontwikkelen als ze niet op het gymnasium zitten, waar je als dubbeltje bijna nooit een kwartje kan worden.
Dat is niet helemaal waar aangezien er verdomd veel stof van een lager leerjaar herhaald wordt in een hoger leerjaar, het niveau en het tempo in de eerste 4 jaar verschrikkelijk laag zijn en je toch al iets van basis hebt.quote:En daarbij is het dan 6 jaar in 1 jaar gepropt
Mocht je slagen voor sk, nk en bi dan zou het misschien wel een goed idee zijn om toch dat jaar HBO te doen en tijdens dat jaar nog staatsexamen te doen voor Nederlands, Engels en als het even kan wiskunde B.quote:Aan de andere kant.....Hbo life sciences lijkt me ook uber leerzaam, en het sluit redelijk aan op de studie die ik wil gaan doen op het wo (geneeskunde/bmw).
Elders op de wereld kiezen mensen niet zo vroeg een richting maar laten hen rustig uitpuberen, wat in NL moeilijk gaat met de druk die op je ligt. Op je 12e een richting kiezne is wta anders dan op je 16-18e. Een middenschool is prima, waar alles ook echt brugklas is, niet een brugklas bij naam waar je zogenaamd kansen hebt om hogerop te komen maar waar zelfs een rapport vol negens niet genoeg is als je het vmbo doet.quote:Op donderdag 5 april 2012 13:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor leerlingen die niet thuishoren op het VMBO zal het daar vaak niet al te prettig zijn maar wat is het alternatief? Een middenschool?
Dat gebeurt elders in de wereld meer dan dat veel mensen denken.quote:Elders op de wereld kiezen mensen niet zo vroeg een richting maar laten hen rustig uitpuberen, wat in NL moeilijk gaat met de druk die op je ligt.
Eisen moeten sowieso worden gesteld maar ik blijf het een rare route vinden aangezien je ook via het VWO naar het WO kan. Jij geeft altijd nog geen legitimatie waarom wij leerlingen via 1-HBO moeten laten doorstromen terwijl die leerlingen eveneens de keuze hebben om voor het VWO te kiezen. Zo'n strenge eisen stellen de VWO-afdelingen toch niet? Bovendien kunnen ze altijd nog voor het VAVO kiezen, daar wordt bij wijze van spreken iedereen aangenomen aangezien het nu eenmaal tweedekansonderwijs is.quote:Aangezien dit op korte termijn niet mogelijk is, dan kan de hbo-p regeling, waar dit topic om draait, nog wel even blijven. Het niveau van het hbo mag wel een stuk omhoog en er mogen harde eisen worden gesteld, want zoals DefX al zei, juist door de ongemotiveerde leerlingen die het mbo doen enkel om het hbo te mogen doen, zakt het niveau met de dag. Geen verbod, wel eisen.
Door wie heb jij je dat wijs laten maken??quote:En ja, afschaffen van alle masterbeurzen, met een wo-bachelor kan je ook prima aan de slag.
Het is niet flauw bedoeld maar ik vind dat je nu een beetje zeurt.quote:Of ook hbo-ers stufie bieden voor master en schakelklas, want dieb etalen nu al gauw 13.000 vor 2 jaar en wo-ers krijgen hun masdter vergoed, of beiden afschaffen.
Hier dacht ik ook aan. Nederland is juist een baken van toegankelijkheid en mogelijkheden qua onderwijs in vergelijking met de meeste andere Westerse landen. Speelt nog mee dat afkomst in Duitsland, VK, Frankrijk (en ook Italie en Spanje) van heel veel groter belang is dan in Nederland. En dat in sommige landen scores van je peuterschool al bepalend kunnen zijn op welke universiteit je eindigt.quote:Op donderdag 5 april 2012 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat gebeurt elders in de wereld meer dan dat veel mensen denken.
In België wordt na de lagere school 5% afgesplitst, voor het derde leerjaar wordt er sterker gesplitst en voor het vijfde leerjaar wordt er weer gedifferentiëer waardoor de totale selectie zeker niet onderdoet voor die van Nederland aangezien ook binnen hetzelfde type onderwijs veel verschillende niveaus worden aangeboden.
In Duitsland wordt er eveneens na de lagere school geselecteerd, en strenger dan in Nederland. Als je daar bovendien afvalt dan kan je je niet zo gemakkelijk meer omhoog werken.
In Frankrijk heb je een middenschool maar na de middenschool volgen zeer selectieve jaren (classes préparatoires) die bepalen of dat je naar een Grande École gaat (en zo ja, welke!) of naar een gewoon universiteitje. Dat is dus ongeveer waar jij blijkbaar voorstander van bent.
In de UK en in de USA volgen de gewone leerlingen aan de gewone scholen in de laatste jaren pas vakken op een hoger niveau en dan volgt er een zeer strenge selectie. Maar, en dit is een grote maar, er zijn daar eveneens scholen die zeer goed te vergelijken zijn met onze gymnasia en dat niet enkel voor de laatste 6 jaar van het algemeen vormende onderwijs maar voor 9 jaar of 12 jaar. Hell, ze beginnen al op de kleuterscholen met te selecteren. In de USA zijn die scholen vooral populair in het noordoosten waar de meeste succesvolle universiteiten liggen en ja, wie van zo'n school komt en een beetje goed heeft gepresteerd is bijna verzekerd van het aangenomen worden door een goede universiteit.
Ik meen dat zo'n 10% van de leerlingen in de USA naar zo'n school gaat (in ieder geval in die regio's). Ter vergelijking: in Nederland ging voor de invoering van de Tweede Fase 16% of minder naar het VWO, helaas is dat percentage nu fors gestegen (22% als je kijkt naar iedereen die de eindstreep haalt in het middelbaar onderwijs, meer als je kijkt naar de lagere jaren (in het derde en het vierde leerjaar vallen nog veel mensen af) of wanneer je enkel kijkt naar de autochtone leerlingen die zonder een taalachterstand of met een kleinere taalachterstand starten).
Hoe dan ook, er wordt bijna overal stevig geselecteerd. In Nederland valt dat nog reuze mee: tegenwoordig gaat zo'n 15% van de mensen naar het WO en meer dan de helft van de mensen naar het HBO. Het mag best weer wat elitairder worden, maar wel op een meritocratische manier en niet op een aristocratische (ouderlijk milieu, geld) manier!
Ik ben het met je eens dat je als kind nog minder invloed hebt op je eigen schoolprestaties dan na de pubertijd, dat heb ik zelf ook ervaren. Als kind ben je meer een product van je omgeving wat niet wegneemt dat toch het ene kind sneller achter zijn bureau gaat zitten om te studeren dan het andere.
Ook mee eens. In tegenstelling tot een hbo bachelor is een academische bachelor geen volwaardige opleiding. De master is van essentieel belang voor de aansluiting op de arbeidsmarkt en qua impact even groot als de driejarige bachelor die ervoor kwam.quote:Door wie heb jij je dat wijs laten maken??
De overheid mag dan zo dom zijn geweest om slaafs op papier de opleiding in tweeën te splitsen, met slechte gevolgen voor de kwaliteit van de opleiding, maar in de praktijk zijn het twee halve opleidingen en kan je weinig of niets met enkel de bachelorfase van die opleiding. De werkgevers kijken er ook altijd nog zo tegenaan. Een traditie van vele decennia verdwijnt niet zomaar. Bovendien, waarom zou de werkgever genoegen nemen met slechts de bachelorfase in als hij iemand kan krijgen die ook de masterfase heeft voltooid.
Ik ken verschillende mensen die niet voor hun master zijn doorgegaan en zijn gaan werken en kwamen direct aan de bak. Een master is slechts een specialisatie en is echt niet overal nodig, en zeker niet in het buitenland.quote:Op donderdag 5 april 2012 19:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ook mee eens. In tegenstelling tot een hbo bachelor is een academische bachelor geen volwaardige opleiding. De master is van essentieel belang voor de aansluiting op de arbeidsmarkt en qua impact even groot als de driejarige bachelor die ervoor kwam.
Er zijn natuurlijk ook mensen die niet eens een opleiding hebben en meteen aan de bak komen. Maar veel functies vragen erom dat iemand gespecialiseerd is binnen een bepaald vakgebied. Bij sommige studies is het welke master je gekozen hebt zelfs allesbepalend in welke sector je aan de slag kan/gaat.quote:Op donderdag 5 april 2012 21:29 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Ik ken verschillende mensen die niet voor hun master zijn doorgegaan en zijn gaan werken en kwamen direct aan de bak. Een master is slechts een specialisatie en is echt niet overal nodig, en zeker niet in het buitenland.
Ik neem aan dat jij het hier over een WO-bachelor hebt? Anders zou je mijn laatste reactie, waarin ik probeerde het onderscheid tussen de volledige bacheloropleiding aan het HBO en de bachelorfase aan het WO te benadrukken, volledig genegeerd hebben.quote:Ik ken verschillende mensen die niet voor hun master zijn doorgegaan en zijn gaan werken en kwamen direct aan de bak. Een master is slechts een specialisatie en is echt niet overal nodig, en zeker niet in het buitenland.
Gewoon wo-bachelor hoorquote:Op vrijdag 6 april 2012 01:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij het hier over een WO-bachelor hebt? Anders zou je mijn laatste reactie, waarin ik probeerde het onderscheid tussen de volledige bacheloropleiding aan het HBO en de bachelorfase aan het WO te benadrukken, volledig genegeerd hebben.
Calculus dus. Het feit dat ze dit kregen is hoopgevend maar ik moet hier wel de kanttekening bij maken dat je dit op veel verschillende niveaus kan krijgen.quote:De reden daarvan is simpel; ze leven in de beta wereld. Ik heb hier een oud boek voor het mto. Ik lees hier limieten, inverse functies, exp functies, differentiaalrekening, integreren, vectoren e.d. Eindexamen niveau allicht (mbo), maar dan nog. Dergelijke wiskunde krijg ik hier bij de ict echt niet hoor.
Iets meer dan 20 jaar oud. Dusjah, het niveau was toen waarschijnlijk moeilijker wat wiskunde betreft? Ik denk dat ze het nog wel bestuderen bij het mlo, not sure.quote:Op vrijdag 6 april 2012 15:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dan zullen de bedrijven een tekort aan geschikte kandidaten hebben voor die functies. Je geeft met je laatste zin aan dat de bachelorfase niet een volledige opleiding is, anders zouden bedrijven niet automatisch een 'master' vragen wanneer ze om WO vragen.
[..]
Calculus dus. Het feit dat ze dit kregen is hoopgevend maar ik moet hier wel de kanttekening bij maken dat je dit op veel verschillende niveaus kan krijgen.
Hoe oud is dat boek?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |