Dit en het wordt niet zomaar afgeradenquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:10 schreef dramatic het volgende:
En terecht. Je hebt havoniveau anders was je niet naar 't hbo gegaan. 5jaar havo+p in hbo is nog steeds een stuk eenvoudiger dan gewoon je vwo halen.
Gewoon negeren. Trolls zijn er om te negeren.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:19 schreef Brainloos het volgende:
Ik ben met VWO advies naar de HAVO gegaan. Ik voer niks uit en heb de HAVO op mn sloffen gehaald. Wat maakt het nou uit of ik VWO ga doen en dan naar de TU ga, of mn HBO P haal en de bijbehorende VWO natuur en wiskunde certificaten? Deze optie is gewoon een stuk handiger voor mij. Ik heb geen zin om nog 2 jaar kansloze vakken zoals maatschappijleer en dergelijken te volgen.
Op de uni gaan ze verder op je vwo 6 niveau in wiskunde natuurkunde etc. niet op havo 5 niveau. Je begint dus met een forse achterstand terwijl het tempo een stuk hoger ligtquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:19 schreef Brainloos het volgende:
Ik ben met VWO advies naar de HAVO gegaan. Ik voer niks uit en heb de HAVO op mn sloffen gehaald. Wat maakt het nou uit of ik VWO ga doen en dan naar de TU ga, of mn HBO P haal en de bijbehorende VWO natuur en wiskunde certificaten? Deze optie is gewoon een stuk handiger voor mij. Ik heb geen zin om nog 2 jaar kansloze vakken zoals maatschappijleer en dergelijken te volgen.
quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:26 schreef BaasD het volgende:
[..]
Op de uni gaan ze verder op je vwo 6 niveau in wiskunde natuurkunde etc. niet op havo 5 niveau. Je begint dus met een forse achterstand terwijl het tempo een stuk hoger ligt. Veel succes
quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:19 schreef Brainloos het volgende:
en de bijbehorende VWO natuur en wiskunde certificaten
Ja, want vwo is wel moeilijkquote:Op woensdag 21 maart 2012 20:10 schreef dramatic het volgende:
En terecht. Je hebt havoniveau anders was je niet naar 't hbo gegaan. 5jaar havo+p in hbo is nog steeds een stuk eenvoudiger dan gewoon je vwo halen.
Nee het is niet moeilijk, maar TS zit op de havoquote:
Bizarre route is het. Wel een typische uiting van de tijdsgeest "nee is geen optie". Wegwezen ermee, gewoon je HBO-bachelor afmaken en dan lekker beginnen in jaar 1 op het WO, zonder vrijstellingen. En een taaltoets.quote:Op woensdag 21 maart 2012 20:10 schreef dramatic het volgende:
Lekkere redenering, huidig beleid gebruiken als argument tegen nieuw beleid in een discussie over waarom het oude beleid zuigt.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:47 schreef Brainloos het volgende:
Na je HBO bachelor kun je gewoon ( soms met een schakeljaar) aan je universitaire master beginnen. Waarom zou je dan in jaar 1 moeten starten?
Nee, dat beweer ik.quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:50 schreef Brainloos het volgende:
Als je dit topic goed had gelezen heb ik nergens beweerd dat het oude beleid zuigt. Voor mij pakt dat oude beleid juist goed uit. Het punt is dat het eventuele nieuwe beleid voor mij slecht kan uitpakken.
Dat klopt. Dus?quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:59 schreef Brainloos het volgende:
Omdat een boel hbo-ers de uni niet aankunnen hoeft dat toch niet te betekenen dat geen enkele hbo-er de uni niet aankan?
quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:02 schreef Insomnia_ het volgende:
Waarom zou je als je HAVO hebt gedaan en je ervan overtuigd bent dat je WO aan kan niet gewoon twee jaar tijd investeren om je VWO te halen.
quote:Op woensdag 21 maart 2012 21:57 schreef Roces18 het volgende:
havo > hbo p > uni is goedkoper dan vwo > uni
met dat extra jaar wat je wint kan je mooi een salaris binnen harken
win win win !!
Omdat de vraag of het als systeem wenselijk is los staat van wat mensen zelf willen. Geef je groot gelijk dat jij het liever zo kort mogelijk ziet, als die 25k je doel is.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:04 schreef Roces18 het volgende:
waarom stapt iedereen over het geld heen? geld maakt gelukkig heb ik gehoord
Het feit dat ze een jaartje aan kunnen modderen is al funest voor de studenten die ermee in een werkgroep zitten en wel wat in hun mars hebben. Ofwel keiharde selectie aan de poort (voor iedereen), of gewoon categorisch geen HBO-P meer. Jammer voor de paar goede figuren die er wellicht tussen zitten, maar hun tijd komt nog wel.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:03 schreef Brainloos het volgende:
Maar dat is dan toch niet de schuld van de hbo-er als de universiteit zijn eisen erop aanpast? Dat een universiteit zijn eisen moet verlagen omdat er anders te veel mensen (hbo-ers) afvallen waardoor de universiteit veel geld misloopt is gewoon een gevolg van een slechte regelgeving van de overheid. Dus niet de schuld van de hbo-er.
sure, schaf hbo-p -> wo af. En 99% van de hbo'ers stroomt niet meer door aangezien dat nauwelijks valt op te brengen met 10k per jaar. Nog even 50k neerleggen zeker voor een wo opleidingquote:Op woensdag 21 maart 2012 22:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het feit dat ze een jaartje aan kunnen modderen is al funest voor de studenten die ermee in een werkgroep zitten en wel wat in hun mars hebben. Ofwel keiharde selectie aan de poort (voor iedereen), of gewoon categorisch geen HBO-P meer. Jammer voor de paar goede figuren die er wellicht tussen zitten, maar hun tijd komt nog wel.
Exact!quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:13 schreef Roces18 het volgende:
[..]
sure, schaf hbo-p -> wo af. En 99% van de hbo'ers stroomt niet meer door aangezien dat nauwelijks valt op te brengen met 10k per jaar. Nog even 50k neerleggen zeker voor een wo opleiding
Het zou niet moeten, daar gaat het om. Feit dat je al denkt in termen "zou geen last moeten hebben van" geeft aan dat je prioriteiten verkeerd liggen. En je leest mijn post niet: selectie aan de poort voor iedereen, ook VWO'ers. Geen zaligmakende papiertjes meer, het WO moet autonoom worden, en kleinschaliger. Idiote quota als "50%" hoogopgeleid, komop.quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:13 schreef Brainloos het volgende:
Maar als die studenten echt wat in hun mars hebben dan betekent het niet het einde van hun academische carrière als ze een keer in een werkgroep zitten met aanmodderende mensen. En volgensmij heb je ook meer dan genoeg VWO-ers die zitten aan te kloten en die ook bij bosjes afvallen ( weliswaar iets minder dan hbo-ers). Is het dan rechtvaardig om alleen de HBO-er als boeman te zien.
Glazen bol: ik denk dat het van de ervaringen afhangt die een faculteit heeft. Studenten die een goede kans hebben om te slagen hebben ze er graag bij aangezien dat flink wat extra geld oplevert. Misschien dat sommige opleidingen extra certificaten eisen of iets dergelijks maar ik zie het niet gebeuren dat de route gaat worden afgeschaft.quote:Ik wil namelijk over een jaar met een hbo p naar de uni gaan en dan zou ik al binnenkort moeten gaan binnen met het halen van een paar vwo certificaten. Het zou een beetje lullig zijn als ik net die certificaten gehaald heb en vlak voordat ik kan overstappen de hbo p route verboden wordt.
Dat is inderdaad niet de schuld van de HBO-leerling, het is wel een aanleiding voor universiteiten om HBO-leerlingen strenger te selecteren, zolang de overheid weigert om een fatsoenlijk financieringstelsel voor het hoger onderwijs in te voeren.quote:Maar dat is dan toch niet de schuld van de hbo-er als de universiteit zijn eisen erop aanpast? Dat een universiteit zijn eisen moet verlagen omdat er anders te veel mensen (hbo-ers) afvallen waardoor de universiteit veel geld misloopt is gewoon een gevolg van een slechte regelgeving van de overheid. Dus niet de schuld van de hbo-er.
quote:Ik wil van HBO civiele techniek gaan naar TU civiele techniek. De HBO studie sluit dus aan op de WO studie en omdat ik ook de VWO wis en natuurkunde certificaten haal zit ik dan volgens mij op hetzelfde niveau als de andere studenten. Met voldoende inzet moet die studie best te halen zijn lijkt me. Ik snap je punt niet zo BaasD
Juist omdat jij die andere "onzinvakken" zoals jij ze noemt niet hebt gevolgd op VWO-niveau heb jij niet hetzelfde niveau. Vakken als biologie, scheikunde, economie, Nederland, Engels, Frans, Duits, aardrijkskunde, geschiedenis zijn geen onzinvakken. Dat je geen zin hebt in nog langer maatschappijleer kan ik me voorstellen, al hangt het af van de leraar die het geeft. Indien die leraar voldoende kennis overdraagt over de geschiedenis van de democratie, de inrichting van de Nederlandse democratie, de rechtstaat enzovoorts dan kan het best nog een nuttig vak zijn.quote:Omdat dit een kortere route is en je niet een boel onzin vakken hoef te volgen waar je verder niks meer mee doet.
Licht dat eens toe.quote:Schaf dan gelijk die cito af en voer hey Engelse systeem in.
Ik volg dit niet, hoe blijkt uit de wetgeving dat dat formeel gezien gelijkwaardig is?quote:omdat een hbo bachelor formeel gezien gelijkwaardig is aan een wo bachelor
Ik snap niet dat er zo gehamerd wordt op de praktijkervaring van een HBO'er! In mijn omgeving hebben de 20-weken-durende stages van klasgenoten echt niet zo veel voorgesteld. En kom op, het zou dan een voorsprong zijn van 20 weken, dus slechts vier maanden! En om nou te zeggen dat je 'praktijkervaring haalt uit die simpele schoolprojectjes? Die zogenaamde voorsprong van hbo'ers in de praktijk stelt echt niets voor!quote:Werkgevers prefereren iemand die een hbo-pleiding heeft afgerond ipv iemand die alleen zijn WO bachelor heeft gedaan. Dit door de praktijkervaring etc etc....
quote:Het is de bedoeling om het recht op het studentenreisproduct (of vervangende reisvergoeding) voor studenten aan hbo en universiteit met ingang van 1 september 2012 met twee jaar in te korten. Het maximale recht wordt daarmee teruggebracht van ‘nominale studieduur plus drie jaar’ naar ‘nominale studieduur plus één jaar’.
Voorbeeld
Voor een wo-bachelor en master samen (meestal vier jaar) bestaat straks vijf jaar in plaats van zeven jaar recht op een studentenreisproduct.
Wil je weten wat dit betekent voor de hoogte van jouw studiefinanciering? Vul dan de ontbrekende gegevens in.
ik verzin dat toch ook niet, verder zijn het 2 stages. Verder is WO allemaal theorie, en passen we niks toe, wat juist belangrijk is.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:47 schreef margaretha_01 het volgende:
[..]
Ik snap niet dat er zo gehamerd wordt op de praktijkervaring van een HBO'er! In mijn omgeving hebben de 20-weken-durende stages van klasgenoten echt niet zo veel voorgesteld. En kom op, het zou dan een voorsprong zijn van 20 weken, dus slechts vier maanden! En om nou te zeggen dat je 'praktijkervaring haalt uit die simpele schoolprojectjes? Die zogenaamde voorsprong van hbo'ers in de praktijk stelt echt niets voor!
Kwantiteit gaat niet voor kwaliteit.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:47 schreef Roces18 het volgende:
[..]![]()
nederland kenniseconomie sure. over 10 jaar lopen ze te piepen in het bedrijfsleven
Dat zeg ik toch ook niet. Maar zo raken de verhoudingen wel erg scheef.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:54 schreef eriksd het volgende:
[..]
Kwantiteit gaat niet voor kwaliteit.
Jij vergelijkt een halve opleiding (bachelorfase van een WO-opleiding) met een volledige opleiding (HBO-bachelor).quote:Werkgevers prefereren iemand die een hbo-opleiding heeft afgerond ipv iemand die alleen zijn WO bachelor heeft gedaan. Dit door de praktijkervaring etc etc....
Voor sommige mensen is het misschien moeilijk te geloven maar er zijn zat mensen die op de MAVO zijn begonnen en die heel wat meer in hun mars hebben dan de doorsnee VWO-gediplomeerde en die dus zeker heel wat meer in hun mars hebben dan de doorsnee HAVO-gediplomeerde. Die matige HAVO-leerling met zijn pretprofiel die geluk had met zijn CITO-toets wel door laten stromen maar de uitmuntende MAVO-leerling die veel capaciteiten heeft maar die toevallig slechter presteerde tijdens de CITO-toets of die een laatbloeier is niet. Dat zou nogal onfatsoenlijk zijn, en dat is eufemistisch uitgedrukt.quote:Ik ben er zelf wel op tegen op van bijv. vmbo door te stromen naar wo aangezien dit ten eerste ontzettend veel geld kost en het ten tweede oneerlijk is aangezien men mbo+hbo studiefinanciering dan krijgt. Maar van mij part mag iedereen best een niveau omhoog als je hier potentie voor hebt en de juiste inzet toont.
Dat is flauwekul. Jij denkt toch niet dat het de HBO-gediplomeerden zijn die de technologie hebben bedacht om een man op de maan te zetten en uit uranium energie vrij te maken? Dat zijn toch echt de academici.quote:ik verzin dat toch ook niet, verder zijn het 2 stages. Verder is WO allemaal theorie, en passen we niks toe, wat juist belangrijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |