abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109360253
Ik heb via via gehoord dat de overheid de route van HBO P > WO wilt gaan verbieden. Nou willen ze dit echter al een tijdje. Weet iemand hier meer van? Wanneer het precies in zal gaan?

Ik wil namelijk over een jaar met een hbo p naar de uni gaan en dan zou ik al binnenkort moeten gaan binnen met het halen van een paar vwo certificaten. Het zou een beetje lullig zijn als ik net die certificaten gehaald heb en vlak voordat ik kan overstappen de hbo p route verboden wordt.

Thanks
pi_109361339
Ik denk dat ze niet de hbo-p>wo routes gaan verbieden waar er al extra eisen aan worden gesteld. Het lijkt me namelijk een beetje krom dat je al vwo certificaten moet halen voor een bepaalde wo opleiding, terwijl dat niet hoeft voor een andere wo opleiding.

Ik denk dus dat de opleiding waar al een extra eis is gesteld, geen beperkingen komen wat instroom betreft, aangezien je daar al aan bepaalde eisen moet voldoen om er uberhaupt binnen te komen.

Maar zeker weten doe ik het niet.
pi_109361741
Aah oke. Het gaat om een TU Delft studie. Daar moet je naast je P ook vwo wis en natuurkunde certificaten voor halen. Maar ik hoorde van de TU dat ze het overstappen met een HBO P een beetje willen ontmoedigen
pi_109361980
En terecht. Je hebt havoniveau anders was je niet naar 't hbo gegaan. 5jaar havo :') +p in hbo is nog steeds een stuk eenvoudiger dan gewoon je vwo halen.
  woensdag 21 maart 2012 @ 20:13:34 #5
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_109362138
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 20:10 schreef dramatic het volgende:
En terecht. Je hebt havoniveau anders was je niet naar 't hbo gegaan. 5jaar havo :') +p in hbo is nog steeds een stuk eenvoudiger dan gewoon je vwo halen.
Dit en het wordt niet zomaar afgeraden ;)
'wat niet rekt, dat scheurt'
pi_109362493
Ik ben met VWO advies naar de HAVO gegaan. Ik voer niks uit en heb de HAVO op mn sloffen gehaald. Wat maakt het nou uit of ik VWO ga doen en dan naar de TU ga, of mn HBO P haal en de bijbehorende VWO natuur en wiskunde certificaten? Deze optie is gewoon een stuk handiger voor mij. Ik heb geen zin om nog 2 jaar kansloze vakken zoals maatschappijleer en dergelijken te volgen.
pi_109362583
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 20:19 schreef Brainloos het volgende:
Ik ben met VWO advies naar de HAVO gegaan. Ik voer niks uit en heb de HAVO op mn sloffen gehaald. Wat maakt het nou uit of ik VWO ga doen en dan naar de TU ga, of mn HBO P haal en de bijbehorende VWO natuur en wiskunde certificaten? Deze optie is gewoon een stuk handiger voor mij. Ik heb geen zin om nog 2 jaar kansloze vakken zoals maatschappijleer en dergelijken te volgen.
Gewoon negeren. Trolls zijn er om te negeren.
  woensdag 21 maart 2012 @ 20:26:48 #8
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_109362906
quote:
Op de uni gaan ze verder op je vwo 6 niveau in wiskunde natuurkunde etc. niet op havo 5 niveau. Je begint dus met een forse achterstand terwijl het tempo een stuk hoger ligt :'). Veel succes :')
pi_109362995
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 20:26 schreef BaasD het volgende:

[..]

Op de uni gaan ze verder op je vwo 6 niveau in wiskunde natuurkunde etc. niet op havo 5 niveau. Je begint dus met een forse achterstand terwijl het tempo een stuk hoger ligt :'). Veel succes :')
quote:
en de bijbehorende VWO natuur en wiskunde certificaten
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_109363156
quote:
Ja, want vwo is wel moeilijk :')
  woensdag 21 maart 2012 @ 20:38:32 #11
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_109363439
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 20:31 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ja, want vwo is wel moeilijk :')
Nee het is niet moeilijk, maar TS zit op de havo :') TU is wel even iets anders :')
pi_109364426
Ik wil van HBO civiele techniek gaan naar TU civiele techniek. De HBO studie sluit dus aan op de WO studie en omdat ik ook de VWO wis en natuurkunde certificaten haal zit ik dan volgens mij op hetzelfde niveau als de andere studenten. Met voldoende inzet moet die studie best te halen zijn lijkt me. Ik snap je punt niet zo BaasD :W
  woensdag 21 maart 2012 @ 21:40:51 #13
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109366638
quote:
Bizarre route is het. Wel een typische uiting van de tijdsgeest "nee is geen optie". Wegwezen ermee, gewoon je HBO-bachelor afmaken en dan lekker beginnen in jaar 1 op het WO, zonder vrijstellingen. En een taaltoets.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109366930
Waarom zou je niet met een HBO P naar een WO studie mogen gaan als de studies op elkaar aansluiten en je de extra VWO certificaten hebt gehaald? Na je HBO bachelor kun je gewoon ( soms met een schakeljaar) aan je universitaire master beginnen. Waarom zou je dan in jaar 1 moeten starten?
  woensdag 21 maart 2012 @ 21:48:23 #15
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109366971
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 21:47 schreef Brainloos het volgende:
Na je HBO bachelor kun je gewoon ( soms met een schakeljaar) aan je universitaire master beginnen. Waarom zou je dan in jaar 1 moeten starten?
Lekkere redenering, huidig beleid gebruiken als argument tegen nieuw beleid in een discussie over waarom het oude beleid zuigt.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109367045
Als je dit topic goed had gelezen heb ik nergens beweerd dat het oude beleid zuigt. Voor mij pakt dat oude beleid juist goed uit. Het punt is dat het eventuele nieuwe beleid voor mij slecht kan uitpakken.
  woensdag 21 maart 2012 @ 21:52:26 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109367155
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 21:50 schreef Brainloos het volgende:
Als je dit topic goed had gelezen heb ik nergens beweerd dat het oude beleid zuigt. Voor mij pakt dat oude beleid juist goed uit. Het punt is dat het eventuele nieuwe beleid voor mij slecht kan uitpakken.
Nee, dat beweer ik.

Jij komt aan met een redenering als volgt:

Stelling is: situatie A is slecht, B is beter.
Jij: B kan niet, want nu is het A.

Of het voor jou goed of slecht uitpakt is irrelevant.
Bis bis bis
  woensdag 21 maart 2012 @ 21:57:25 #18
286575 Roces18
Chef de party
pi_109367422
havo > hbo p > uni is goedkoper dan vwo > uni

met dat extra jaar wat je wint kan je mooi een salaris binnen harken

win win win !!
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_109367537
Nevermind. Maar waarom vind jij dat je niet met een hbo p naar de universiteit zou mogen overstappen als A: De studies goed op elkaar aansluiten, en B: Je ook nog VWO certificaten hebt behaald voor de benodigde vakken . Dan is er toch geen meerwaarde om een VWO diploma te halen? Met die certificaten ben je gewoon op hetzelfde wiskunde en natuurkunde niveau als een normale VWO-er. Dan is het natuurlijk de vraag of iemand tempo van de opleiding aankan. Als je van het HBO komt krijg je meteen een stempel opgedrukt met ongeschikt. Omdat een boel hbo-ers de uni niet aankunnen hoeft dat toch niet te betekenen dat geen enkele hbo-er de uni niet aankan?
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:00:39 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109367611
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 21:59 schreef Brainloos het volgende:
Omdat een boel hbo-ers de uni niet aankunnen hoeft dat toch niet te betekenen dat geen enkele hbo-er de uni niet aankan?
Dat klopt. Dus?

Wat je nu hebt door die massale brigades aan zwakke broeders richting het WO is een lagere kwaliteit onderwijs.
Bis bis bis
pi_109367735
Waarom zou je als je HAVO hebt gedaan en je ervan overtuigd bent dat je WO aan kan niet gewoon twee jaar tijd investeren om je VWO te halen.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_109367755
Maar dat is dan toch niet de schuld van de hbo-er als de universiteit zijn eisen erop aanpast? Dat een universiteit zijn eisen moet verlagen omdat er anders te veel mensen (hbo-ers) afvallen waardoor de universiteit veel geld misloopt is gewoon een gevolg van een slechte regelgeving van de overheid. Dus niet de schuld van de hbo-er.
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:03:39 #23
286575 Roces18
Chef de party
pi_109367775
quote:
15s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:02 schreef Insomnia_ het volgende:
Waarom zou je als je HAVO hebt gedaan en je ervan overtuigd bent dat je WO aan kan niet gewoon twee jaar tijd investeren om je VWO te halen.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 21:57 schreef Roces18 het volgende:
havo > hbo p > uni is goedkoper dan vwo > uni

met dat extra jaar wat je wint kan je mooi een salaris binnen harken

win win win !!
pi_109367820
Omdat dit een kortere route is en je niet een boel onzin vakken hoef te volgen waar je verder niks meer mee doet.
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:04:48 #25
286575 Roces18
Chef de party
pi_109367844
waarom stapt iedereen over het geld heen? geld maakt gelukkig heb ik gehoord
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:07:40 #26
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109368009
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:04 schreef Roces18 het volgende:
waarom stapt iedereen over het geld heen? geld maakt gelukkig heb ik gehoord
Omdat de vraag of het als systeem wenselijk is los staat van wat mensen zelf willen. Geef je groot gelijk dat jij het liever zo kort mogelijk ziet, als die 25k je doel is.
Bis bis bis
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:09:01 #27
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109368068
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:03 schreef Brainloos het volgende:
Maar dat is dan toch niet de schuld van de hbo-er als de universiteit zijn eisen erop aanpast? Dat een universiteit zijn eisen moet verlagen omdat er anders te veel mensen (hbo-ers) afvallen waardoor de universiteit veel geld misloopt is gewoon een gevolg van een slechte regelgeving van de overheid. Dus niet de schuld van de hbo-er.
Het feit dat ze een jaartje aan kunnen modderen is al funest voor de studenten die ermee in een werkgroep zitten en wel wat in hun mars hebben. Ofwel keiharde selectie aan de poort (voor iedereen), of gewoon categorisch geen HBO-P meer. Jammer voor de paar goede figuren die er wellicht tussen zitten, maar hun tijd komt nog wel.
Bis bis bis
pi_109368287
Maar als die studenten echt wat in hun mars hebben dan betekent het niet het einde van hun academische carrière als ze een keer in een werkgroep zitten met aanmodderende mensen. En volgensmij heb je ook meer dan genoeg VWO-ers die zitten aan te kloten en die ook bij bosjes afvallen ( weliswaar iets minder dan hbo-ers). Is het dan rechtvaardig om alleen de HBO-er als boeman te zien.
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:13:53 #29
286575 Roces18
Chef de party
pi_109368291
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:09 schreef eriksd het volgende:

[..]

Het feit dat ze een jaartje aan kunnen modderen is al funest voor de studenten die ermee in een werkgroep zitten en wel wat in hun mars hebben. Ofwel keiharde selectie aan de poort (voor iedereen), of gewoon categorisch geen HBO-P meer. Jammer voor de paar goede figuren die er wellicht tussen zitten, maar hun tijd komt nog wel.
sure, schaf hbo-p -> wo af. En 99% van de hbo'ers stroomt niet meer door aangezien dat nauwelijks valt op te brengen met 10k per jaar. Nog even 50k neerleggen zeker voor een wo opleiding :')
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:14:25 #30
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109368325
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:13 schreef Roces18 het volgende:

[..]

sure, schaf hbo-p -> wo af. En 99% van de hbo'ers stroomt niet meer door aangezien dat nauwelijks valt op te brengen met 10k per jaar. Nog even 50k neerleggen zeker voor een wo opleiding :')
Exact!
Bis bis bis
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:16:18 #31
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109368399
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 22:13 schreef Brainloos het volgende:
Maar als die studenten echt wat in hun mars hebben dan betekent het niet het einde van hun academische carrière als ze een keer in een werkgroep zitten met aanmodderende mensen. En volgensmij heb je ook meer dan genoeg VWO-ers die zitten aan te kloten en die ook bij bosjes afvallen ( weliswaar iets minder dan hbo-ers). Is het dan rechtvaardig om alleen de HBO-er als boeman te zien.
Het zou niet moeten, daar gaat het om. Feit dat je al denkt in termen "zou geen last moeten hebben van" geeft aan dat je prioriteiten verkeerd liggen. En je leest mijn post niet: selectie aan de poort voor iedereen, ook VWO'ers. Geen zaligmakende papiertjes meer, het WO moet autonoom worden, en kleinschaliger. Idiote quota als "50%" hoogopgeleid, komop.
Bis bis bis
pi_109371241
Ik ben niet zo gecharmeerd van die HBO-p-WO route, immers weegt 1 jaar HBO-school niet op tegen 2 jaar VWO. Ik ben echter nog minder gecharmeerd van de HBO-bachelor-schakeljaar-WO-master-route. In ieder geval heeft iemand die van 1-HBO is doorgestroomd naar 1-WO voor exact dezelfde vakken dezelfde examens afgelegd, hij kan zonder hiaten beginnen aan de masterfase van een opleiding terwijl je via zo'n schakeljaar per definitie met hiaten begint aan diezelfde opleiding en je jezelf veel minder bewezen hebt. Ik ben er dan ook voorstander van om die route via schakeljaren af te schaffen en doorstromen via 1-HBO mogelijk te laten blijven indien in combinatie hiermee ook voor minstens 4 vakken, door de universiteit te bepalen, een VWO-certificaat behaald moet worden. Sowieso lijkt het mij verstandig indien zo'n stapelaar examen moet doen voor de vakken Nederlands en Engels, afhankelijk van de opleiding kunnen er nog 2 of meer vakken aan toegevoegd worden.
Eventueel kan zo'n HBO-school haar opleiding hieraan aanpassen zolang een minimum aantal lesuren (minstens de helf) besteed wordt aan andere vakken dan de VWO-vakken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109371517
quote:
Ik wil namelijk over een jaar met een hbo p naar de uni gaan en dan zou ik al binnenkort moeten gaan binnen met het halen van een paar vwo certificaten. Het zou een beetje lullig zijn als ik net die certificaten gehaald heb en vlak voordat ik kan overstappen de hbo p route verboden wordt.
Glazen bol: ik denk dat het van de ervaringen afhangt die een faculteit heeft. Studenten die een goede kans hebben om te slagen hebben ze er graag bij aangezien dat flink wat extra geld oplevert. Misschien dat sommige opleidingen extra certificaten eisen of iets dergelijks maar ik zie het niet gebeuren dat de route gaat worden afgeschaft.
Het is maar een vermoeden.

quote:
Dat is inderdaad niet de schuld van de HBO-leerling, het is wel een aanleiding voor universiteiten om HBO-leerlingen strenger te selecteren, zolang de overheid weigert om een fatsoenlijk financieringstelsel voor het hoger onderwijs in te voeren.

Voel je niet aangevallen, twee uitspraken van jou vind ik niet al te intelligent.
quote:
Ik wil van HBO civiele techniek gaan naar TU civiele techniek. De HBO studie sluit dus aan op de WO studie en omdat ik ook de VWO wis en natuurkunde certificaten haal zit ik dan volgens mij op hetzelfde niveau als de andere studenten. Met voldoende inzet moet die studie best te halen zijn lijkt me. Ik snap je punt niet zo BaasD :W
quote:
Omdat dit een kortere route is en je niet een boel onzin vakken hoef te volgen waar je verder niks meer mee doet.
Juist omdat jij die andere "onzinvakken" zoals jij ze noemt niet hebt gevolgd op VWO-niveau heb jij niet hetzelfde niveau. Vakken als biologie, scheikunde, economie, Nederland, Engels, Frans, Duits, aardrijkskunde, geschiedenis zijn geen onzinvakken. Dat je geen zin hebt in nog langer maatschappijleer kan ik me voorstellen, al hangt het af van de leraar die het geeft. Indien die leraar voldoende kennis overdraagt over de geschiedenis van de democratie, de inrichting van de Nederlandse democratie, de rechtstaat enzovoorts dan kan het best nog een nuttig vak zijn.
Ook op het WO heb je trouwens vakken die niet zo nuttig zijn en vakken die je niet zo leuk vindt, anderzijds worden nuttige vakken die je leuk vindt niet gegeven bij de opleiding van je keuze. Dat hoort er helaas bij.

[ Bericht 60% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-03-2012 23:47:30 ]
#NoDAPL
  woensdag 21 maart 2012 @ 23:40:09 #34
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109372270
Er is nog geen wetsvoorstel ingediend of opgesteld (voor zover ik weet) waarin de wijziging gaat doorvoeren. Het zou mij niets verbazen als dit gaat gebeuren samen met nog wat andere wijzigingen ergens aan het eind van dit jaar.

Als je dus zorgt dat je voor 1 september een mooi Hbo P hebt gehaald dan zit je goed. Heb je twee jaar nodig om je Hbo P te halen en ga je dan pas overstappen, dan heb je sowieso een probleem met de studieboete.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109372705
Ryon, verwacht jij dat ze überhaupt het overstappen willen verbieden?
Ik hoop het niet, tenzij de route via een schakelprogramma eveneens wordt verboden want dat is nog een veel slechtere route gezien het gebrekkige fundament waarmee die mensen naar de masterfase van een WO-opleiding doorstromen.
Op zich zou het kunnen in Nederland om beide routes af te schaffen aangezien je voor pak hem beet 600 - 700 Euro een VWO-diploma kan halen wanneer je dat wil. Iemand die start op het MBO zou bijvoorbeeld jaarlijks voor 2 of 3 vakken staatsexamen kunnen doen. Iemand die op het WO thuishoort kan dat best combineren met zijn MBO-opleiding en wat mij betreft mag er zelfs vanuit het MBO of het HBO begeleiding worden geregeld.
#NoDAPL
  donderdag 22 maart 2012 @ 00:08:00 #36
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109373283
Het is een politieke aangelegenheid, dus dat is koffiedik kijken. Maar Halbe heeft een paar weken geleden daar nog duidelijke uitspraken over gedaan, dus die kans zit er dik in. Vanwege de hoge uitval en de vertraging die studenten hoe dan ook oplopen wordt de hbo - p route wel als onwenselijk ervaren. Doorstromen via het vwo is als het goed is goedkoper en verdient dus de voorkeur. Universiteiten mogen tegenwoordig aanvullende eisen stellen, maar doen dat in de praktijk nauwelijks.

Vervelende - voor Halbe - is dat er een wetswijziging moet plaatsvinden. Artikel 7.28 lid 1 Whw (voor de liefhebbers) geeft mensen met een Hbo P nu namelijk nog gewoon toegang. Het zou makkelijker zijn geweest als dat geregeld was in een ministeriële aanwijzing, maar helaas. Een wetswijziging duurt altijd even. Politiek draagvlak en wellicht moet er nog meer gewijzigd worden.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109373452
Schaf dan gelijk die cito af en voer hey Engelse systeem in.
pi_109373915
Ryon, denk jij net als ik dat die havisten niet voor het VWO maar voor het schakeltraject kiezen?
Dat is in principe een nog slechtere route. Zelfs al halen ze die masterfase van de opleiding dan nog hebben ze meestal flinke hiaten. Niet alle bachelorvakken zijn nodig, enkel die vakken die voor die ene specialisatie en die paar basisvakken die in totaal 60 EC bedragen relevant zijn hoef je in te halen. Het is nog een dure route ook. Ik zou die Zijlstra afraden om die HBO-P-WO-route af te schaffen zolang die schakelroute bestaat.

quote:
Schaf dan gelijk die cito af en voer hey Engelse systeem in.
Licht dat eens toe.
Ik weet niet wat jij onder het Engelse systeem verstaat. Ik ken de volgende verschillen:
- major/minor (al sterk in opkomst)
- officiëel geen HBO, in de praktijk wel (lijkt me niet verstandig!)
- officiële studieduur van 3 jaar voor de bachelor, eender wat je resultaten zijn
- zo'n 10% krijgt de hoogste onderscheiding, de meesten krijgen de 2de en 3de hoogste onderscheiding en een minderheid krijgt de laagste onderscheiding of zelfs dat niet, die laagste onderscheiding komt overeen met het gezakt zijn in continentaal Europa.
- officieel 1 niveau van primair en secundair onderwijs, in de praktijk net als hier een flinke niveaudifferentiatie. Maak je wat dat betreft geen illusies. Er zijn in de UK flink wat private en publieke scholen waar het niveau heel wat hoger ligt dan het highschoolniveau (mensen willen hun talenten benutten en ze willen zich onderscheiden!) en op de gewone highschools zijn ze veel sneller klaar met het verplichte programma en volgen ze tig extra vakken waarvan het niveau vergelijkbaar is met het VWO-niveau. Mensen die hier het HAVO en het VWO niet halen staan in de UK eveneens onderdaan op de scholingsladder.

Ik ben er zeker geen voorstander van dat iemand op de MAVO vastzit wanneer hij in de eerste 2 leerjaren vooral achten, negens en tienen haalt maar dat is een fout van de scholen en geen fout van het systeem en het is geen belemmering om door te stromen naar het WO.
#NoDAPL
  donderdag 22 maart 2012 @ 00:43:26 #39
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109374100
Die schakelroute is veel lastiger af te schaffen (omdat een hbo bachelor formeel gezien gelijkwaardig is aan een wo bachelor), maar waarschijnlijk onnodig. Gewoon een kwestie van de subsidie daarop stop zetten - wat nu al in gang is gezet door het verplichte schakeljaar als tweede bachelor te laten tellen - en voor universiteiten en studenten wordt die route onbetaalbaar. Op het moment dat de Hbo P route is afgeschaft kunnen hbo studenten ook geen premaster jaar meer volgen tijdens hun hbo bachelor, wat het allemaal nog veel moeilijker maakt.

Een hbo -> master route heeft een nominale studieduur van 6 a 7 jaar en heeft hetzelfde resultaat/waarde als een 4 a 5 jarige wo Ba/Ma. Daar hebben wij het geld niet meer voor omdat nog lang in stand te houden. Mijn faculteit heeft sinds dit jaar de schakelroute voor hbo'rs ook informeel uitgezet. Dit jaar is het overgangsjaar en daarna is het klaar. Ik ben benieuwd of na 2013/2014 die route nog ergens in Nederland mogelijk is.
--
pi_109374283
quote:
omdat een hbo bachelor formeel gezien gelijkwaardig is aan een wo bachelor
Ik volg dit niet, hoe blijkt uit de wetgeving dat dat formeel gezien gelijkwaardig is?
Een andere discussie is hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om het zo te formuleren in de wet aangezien het om geheel verschillende opleidingen gaat.
Dit soort blunders wekken bij mij de indruk dat de mensen die dit hebben geïmplementeerd de klok hoorden luiden maar dat ze geen idee hadden waar de klepel hing met betrekking tot het Angelsaksische systeem.
We hebben nu een verschrikkelijk mengelmoesje wat vlees noch vis is, de slechte elementen van beide systemen.

Ik heb nooit begrepen waarom de schakeltrajecten in Nederland zo kort zijn: 90 EC lijkt mij toch het minimum. Als het niveau echt gelijkwaardig zou zijn dan zou je zelfs voor alle theoretische vakken van de bachelor een examen kunnen organiseren in dat ene jaar, 90 EC zou een makkie moeten zijn met een fatsoenlijke HBO-basis.
#NoDAPL
  donderdag 22 maart 2012 @ 08:27:34 #41
286575 Roces18
Chef de party
pi_109376583
Werkgevers prefereren iemand die een hbo-opleiding heeft afgerond ipv iemand die alleen zijn WO bachelor heeft gedaan. Dit door de praktijkervaring etc etc....

Verder zie ik het probleem niet zo. Ik ben er zelf wel op tegen op van bijv. vmbo door te stromen naar wo aangezien dit ten eerste ontzettend veel geld kost en het ten tweede oneerlijk is aangezien men mbo+hbo studiefinanciering dan krijgt. Maar van mij part mag iedereen best een niveau omhoog als je hier potentie voor hebt en de juiste inzet toont.

Verder moet Nederland enigszins een kenniseconomie blijven, en door al die bezuinigingen is het er al niet beter op geworden, sluit je het schakeltraject af dan gooi je hele generaties aan kennis weg. Aangezien dit ontzettend lang duurt om het weer op te bouwen. Ze moeten gewoon niet op de verkeerde dingen bezuinigen want tenslotte harken de studenten later wel het belastinggeld binnen. (En over het algemeen hoe hoger je opleiding, hoe meer geld je verdient> dus meer belasting)
pi_109376873
quote:
Werkgevers prefereren iemand die een hbo-pleiding heeft afgerond ipv iemand die alleen zijn WO bachelor heeft gedaan. Dit door de praktijkervaring etc etc....
Ik snap niet dat er zo gehamerd wordt op de praktijkervaring van een HBO'er! In mijn omgeving hebben de 20-weken-durende stages van klasgenoten echt niet zo veel voorgesteld. En kom op, het zou dan een voorsprong zijn van 20 weken, dus slechts vier maanden! En om nou te zeggen dat je 'praktijkervaring haalt uit die simpele schoolprojectjes? Die zogenaamde voorsprong van hbo'ers in de praktijk stelt echt niets voor!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
  donderdag 22 maart 2012 @ 08:47:19 #43
286575 Roces18
Chef de party
pi_109376874
quote:
Het is de bedoeling om het recht op het studentenreisproduct (of vervangende reisvergoeding) voor studenten aan hbo en universiteit met ingang van 1 september 2012 met twee jaar in te korten. Het maximale recht wordt daarmee teruggebracht van ‘nominale studieduur plus drie jaar’ naar ‘nominale studieduur plus één jaar’.

Voorbeeld

Voor een wo-bachelor en master samen (meestal vier jaar) bestaat straks vijf jaar in plaats van zeven jaar recht op een studentenreisproduct.

Wil je weten wat dit betekent voor de hoogte van jouw studiefinanciering? Vul dan de ontbrekende gegevens in.
:')

nederland kenniseconomie sure. over 10 jaar lopen ze te piepen in het bedrijfsleven
  donderdag 22 maart 2012 @ 08:48:55 #44
286575 Roces18
Chef de party
pi_109376901
quote:
15s.gif Op donderdag 22 maart 2012 08:47 schreef margaretha_01 het volgende:

[..]

Ik snap niet dat er zo gehamerd wordt op de praktijkervaring van een HBO'er! In mijn omgeving hebben de 20-weken-durende stages van klasgenoten echt niet zo veel voorgesteld. En kom op, het zou dan een voorsprong zijn van 20 weken, dus slechts vier maanden! En om nou te zeggen dat je 'praktijkervaring haalt uit die simpele schoolprojectjes? Die zogenaamde voorsprong van hbo'ers in de praktijk stelt echt niets voor!
ik verzin dat toch ook niet, verder zijn het 2 stages. Verder is WO allemaal theorie, en passen we niks toe, wat juist belangrijk is.
  donderdag 22 maart 2012 @ 08:50:55 #45
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109376939
De overheid kan je het helemaal niet verbieden. Ze kunnen hooguit besluiten je niet meer te subsidiëren, maar dat is wat anders.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 22 maart 2012 @ 08:54:02 #46
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109377003
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 08:47 schreef Roces18 het volgende:

[..]

:')

nederland kenniseconomie sure. over 10 jaar lopen ze te piepen in het bedrijfsleven
Kwantiteit gaat niet voor kwaliteit.
Bis bis bis
  donderdag 22 maart 2012 @ 08:58:01 #47
286575 Roces18
Chef de party
pi_109377072
quote:
14s.gif Op donderdag 22 maart 2012 08:54 schreef eriksd het volgende:

[..]

Kwantiteit gaat niet voor kwaliteit.
Dat zeg ik toch ook niet. Maar zo raken de verhoudingen wel erg scheef.
pi_109386000
Bram_van_loon, je klinkt steeds meer als iemand die zichzelf omhoog likt en naar beneden trapt. 90 ec schakeltraject, kom op zeg, dat is de halve bachelor terwijl je al langer bezig bent met je hbo bachelor dan je wo bachelor. Ik zeg niet dat een schakeltraject overbodig is, maar je kan overdrijven.
pi_109386900
quote:
Werkgevers prefereren iemand die een hbo-opleiding heeft afgerond ipv iemand die alleen zijn WO bachelor heeft gedaan. Dit door de praktijkervaring etc etc....
Jij vergelijkt een halve opleiding (bachelorfase van een WO-opleiding) met een volledige opleiding (HBO-bachelor). :?

quote:
Ik ben er zelf wel op tegen op van bijv. vmbo door te stromen naar wo aangezien dit ten eerste ontzettend veel geld kost en het ten tweede oneerlijk is aangezien men mbo+hbo studiefinanciering dan krijgt. Maar van mij part mag iedereen best een niveau omhoog als je hier potentie voor hebt en de juiste inzet toont.
Voor sommige mensen is het misschien moeilijk te geloven maar er zijn zat mensen die op de MAVO zijn begonnen en die heel wat meer in hun mars hebben dan de doorsnee VWO-gediplomeerde en die dus zeker heel wat meer in hun mars hebben dan de doorsnee HAVO-gediplomeerde. Die matige HAVO-leerling met zijn pretprofiel die geluk had met zijn CITO-toets wel door laten stromen maar de uitmuntende MAVO-leerling die veel capaciteiten heeft maar die toevallig slechter presteerde tijdens de CITO-toets of die een laatbloeier is niet. Dat zou nogal onfatsoenlijk zijn, en dat is eufemistisch uitgedrukt.

[ Bericht 28% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-03-2012 16:43:06 ]
#NoDAPL
pi_109387174
quote:
ik verzin dat toch ook niet, verder zijn het 2 stages. Verder is WO allemaal theorie, en passen we niks toe, wat juist belangrijk is.
Dat is flauwekul. Jij denkt toch niet dat het de HBO-gediplomeerden zijn die de technologie hebben bedacht om een man op de maan te zetten en uit uranium energie vrij te maken? Dat zijn toch echt de academici.
Er zijn zat WO-opleidingen waarbij je veel praktijk krijgt: chemie, fysica, biologie, geneeskunde, farmacie, elektrotechniek, werktuigkunde, informatica, ...
Die paar maanden stage zijn echt niet zo waardevol zogauw je op een hoger niveau moet werken. Voor banen waarvoor een lager denkniveau vereist is heb je enkel bij de eerste baan een voorsprong.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-03-2012 16:53:24 ]
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')