Dat is dus een interventionalistische god die niet buiten het universum blijft. Hoe bemoeit zich er blijkbaar mee.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef Strani het volgende:
[..]
Niet per sé. Een computerprogrammeur blijft ook constant updates maken en blijft vaak betrokken bij het product, om de vergelijking nog even voort te zetten
Ik gebruik ook specifiek het woord "bijvoorbeeld" en refereer juist naar die twee religies omdat ze sterke creationistische tendensen vertonen.quote:Overigens las ik uit de vraag van TS niet af dat het sowieso om islam of christendom zou moeten gaan. Het was een algemene vraag, leek me.
God werkt echter helaas niet in jouw opdracht.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
Had het zo geprogrammeerd dat het niet stuk ging, lul
Duidelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is dus een interventionalistische god die niet buiten het universum blijft. Hoe bemoeit zich er blijkbaar mee.
Daarnaast kan je je afvragen hoe alwetend zo'n god is. Als hij steeds updates moet uitvoeren. Ik ben toevallig softwareontwikkelaar en ik denk niet dat mijn klanten mij extra intelligentie toekennen als ik de zooi moet gaan lopen patchen en hacken en fiksen om het weer operationeel te krijgen.
Had het zo geprogrammeerd dat het niet stuk ging, lul
[..]
Ik gebruik ook specifiek het woord "bijvoorbeeld" en refereer juist naar die twee religies omdat ze sterke creationistische tendensen vertonen.
Mwoah. Over het algemeen duidt de formulering "geloof in God", met een hoofdletter, op de God van Abraham. Voor Brahma/Shiva/Vishnu gebruik je die manier bijv. niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef Strani het volgende:
Overigens las ik uit de vraag van TS niet af dat het sowieso om islam of christendom zou moeten gaan. Het was een algemene vraag, leek me.
Het kan ook duiden op een God die buiten religies staat. Zeker in Nederland zijn er steeds meer mensen die niet religieus zijn maar wel in God geloven, zonder die God verder een naam te willen geven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:34 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah. Over het algemeen duidt de formulering "geloof in God", met een hoofdletter, op de God van Abraham. Voor Brahma/Shiva/Vishnu gebruik je die manier bijv. niet.
Oke. Je bedoeld een soort god als matchmaker? Hij laat alles z'n beloop gaan behalve het persoonlijke geluk van de mensen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:29 schreef Strani het volgende:
[..]
Duidelijk.
Goed, dan moeten we de vergelijking met software misschien laten varen. Maar ook een God die zich actief met dingen bemoeit vind ik niet in strijd met de huidige wetenschap. Je kunt dan kwa bemoeienis denken aan de dingen die gebeuren in iemand's leven. Dat heeft met wetenschap weinig te maken, maar het gaat er ook niet tegen in.
Er komen zo veel verschillende onderwerpen aan bod dat een specifiekere samenvatting bijna geen doen is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:05 schreef Kniebol het volgende:
[..]
I bedoel dus of je inhoudelijke samenvatting kunt geven van die lezingen/debatten
Nee. Wij zijn slechts de users die naar de site gaan en een 404 of 500 error te zien krijgen en denken. Welke idioot heeft dit nou weer gebouwd. Dat kan nooit een alwetend wezen zijn geweest.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:27 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
God werkt echter helaas niet in jouw opdracht.
En u is...?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:42 schreef SpecialK het volgende:
Dat kan nooit een alwetend wezen zijn geweest.
Een gebruiker die snapt dat 404 en 500 errors wijzen op laks programmeren.quote:
God works in mysterious ways, toch?quote:
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oke. Je bedoeld een soort god als matchmaker? Hij laat alles z'n beloop gaan behalve het persoonlijke geluk van de mensen?
Zoiets zou wetenschappelijk reproduceerbaar zijn afhankelijk van wat voor regels de gelovige er aan koppelt. Immers. persoon X is gelovig, persoon X bid voor een vrouw, persoon X krijgt de volgende ochtend contact met kekke Anita van accounting.
En zo zou je dus kunnen meten of bidden helpt bij het vervullen van triviale wensen (dmv controle groepen, etc...). En aangezien dat al gedaan is meerdere malen zonder significante resultaten... en je dat als wetenschapper weet omdat jij ook gewoon SciAm of eerder Nature leest...
Dan prikt dat denk ik wel ergens.
Maar ik ben het sowieso met je eens dat je nog steeds prima gelovig en wetenschapper kan zijn en (afhankelijk van hoe specifiek en onwetenschappelijk je geloof is en wat voor wetenschap je beoefend) veel of weinig moet wegduwen op een dag.
Ja ik noem matchmaking als voorbeeld maar ik snap dat het gaat over alle banale dingen in het leven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.
Dat snap ik, hoor maak je geen zorgen.quote:Nogmaals, wat ik geloof staat hier buiten hè, ik richt me nu alleen op de vraag of het kan, God en wetenschap tegelijkertijd erkennen.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik noem matchmaking als voorbeeld maar ik snap dat het gaat over alle banale dingen in het leven.
[..]
Dat snap ik, hoor maak je geen zorgen.
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over of jij en ik geloven in god en waarom wel of waarom niet. Het gaat er over of jij en ik geloven dat gelovigen kunnen geloven en wetenschap kunnen onderschrijven op hetzelfde moment.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:48 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Exact. Maareh, van mij hoeft u geen hap mysterie te vreten hoor. Ieder zijn keus.
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:50 schreef SpecialK het volgende:
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over of jij en ik geloven in god en waarom wel of waarom niet. Het gaat er over of jij en ik geloven dat gelovigen kunnen geloven en wetenschap kunnen onderschrijven op hetzelfde moment.
Dus daar wil ik het graag bij houden voordat dit atheists vs theists topic #548375789 wordt.
Bezit ik niet dezelfde spiegelneuronen die jij ook bezit?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:52 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.
Wat doet u hier?
Geef er maar een draai aan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:54 schreef SpecialK het volgende:
Bezit ik niet dezelfde spiegelneuronen die jij ook bezit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Dat is helemaal niet waar. SpecialK lijkt zich prima in de vraag in te kunnen leven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:52 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.
Wat doet u hier?
Normaal..., wat is normaal. Ik vind dat zo'n betrekkelijk begrip. Trouwens ik duw u niet. Ik zwaai vriendelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:59 schreef SpecialK het volgende:
Vind jij het normaal om mensen een topic uit te duwen op zo'n manier?
Om iemand te citeren:quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:01 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Normaal..., wat is normaal. Ik vind dat zo'n betrekkelijk begrip. Trouwens ik duw u niet. Ik zwaai vriendelijk.
Anytime!quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Om iemand te citeren:
Geef er maar een draai aan.
dank je trouwens, Strani.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |