Ben wel benieuwd hier naar maar moest wel eerst opzoeken wat een oomzegster is. Waarom zeg je niet gewoon nicht?quote:[b]Op donderdag 15 maart 2012 10:40 schreef Een oomzegster en haar echtgenoot
De crematie is al geweest. Het feit dat iemand wel of niet is geweest is juridisch niet van belang.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:00 schreef Lienekien het volgende:
Je zou kunnen zeggen: als de familie nou niet komt opdagen op de crematie, krijgen de betreffende neef en nicht het lastiger om bij de familie een deel van de kosten neer te leggen.
De vraag is of je dat wilt. Dat zij aasden op de erfenis is ook maar een aanname.
We weten dat er een "mondelinge" afspraak was dat het stel het huis op zou ruimen als 't zover was.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:16 schreef Lienekien het volgende:
En het kan niet zo zijn dat het erfgenaam-stel voor je oom zo belangrijk was dat hij geheel vrijwillig en uit de goedheid van zijn hart heeft besloten om ze in zijn testament op te nemen?
Interessant. Betekent dit dat bij benificiair aanvaarden de rest van de familie helemaal buiten schot blijft.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:25 schreef H-D het volgende:
Opzich is het nog wel enigzins relevant of ze verworpen hebben of beneficiair hebben aanvaard. Als ze echt verworpen hebben zou er ook plaatsvervulling moeten plaatsvinden van hun erfdeel. Als ze beneficiair hebben aanvaard zal er wel gewoon vereffend worden I guess en de schulden voor zover mogelijk worden voldaan.
Dat doen we voorlopig ook.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je bent geen directe familie.
Als in : je bent geen kind.
Geen van jullie heeft ooit iets met de uitvaart polis te maken gehad of met het testament.
Ik zou alles weigeren sowieso.
Ja, maar daar was ook de "onterfde" oomzegster bij.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:51 schreef Maharbal het volgende:
Laten we eens bij het begin beginnen.
Waren de oomzegster en haar echtgenoot al bezig met bijvoorbeeld opruimen van het huis, dingen regelen? De begrafenisondernemer was in ieder geval ingeschakeld en kennelijk is er voor getekend.
Juist. Daarmee kunnen ze al (impliciet) de nalatenschap zuiver hebben aanvaard, waardoor zij ook aansprakelijk zijn voor de schulden van de nalatenschap. Als ze nu al beginnen met inventariseren en gaan verkopen op marktplaats, dan is er geen twijfel over mogelijk dat zij (wettelijk gezien) de nalatenschap zuiver hebben aanvaard (tenzij zij nu gaan verkopen na de beneficiaire aanvaarding). De beneficiaire aanvaarding die daarna is gevolgd doet daar dan niet aan af, en dat had de notaris ook moeten weten/opmerken.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ja, maar daar was ook de "onterfde" oomzegster bij.
Volgens mij begrijp ik wat je bedoelt.
Door al te beginnen met opruimen enzo, heb je formeel de erfenis al aanvaard.
Maar de notaris was op vrijwel hetzelfde moment ook aanwezig en heeft kunnen constateren dat er uit de inboedel niets ontvreemd is.
Formeel had de woning eerst verzegeld moeten zijn door de notaris.
Dat kan inderdaad nog een troef worden voor de rest van de familie, als het tot een rechtzaak komt.
En ook een bewijs dat ze wisten van het erfgenaamschap.
De erfgename liet nl het testament (of een copie ervan) aan haar zus, de "onterfde" oomzegster zien.
De notaris heeft "alles" in kaart gebracht van de waarde van de inboedel en het erfgenaam-stel heeft toestemming om de inboedel op marktplaats e.d. te verkopen.
Het zijn handige handelaren.
Wat is dan nog de waarde van de "benificiaire" aanvaarding?quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:09 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Juist. Daarmee kunnen ze al (impliciet) de nalatenschap zuiver hebben aanvaard, waardoor zij ook aansprakelijk zijn voor de schulden van de nalatenschap. Als ze nu al beginnen met inventariseren en gaan verkopen op marktplaats, dan is er geen twijfel over mogelijk dat zij (wettelijk gezien) de nalatenschap zuiver hebben aanvaard (tenzij zij nu gaan verkopen na de beneficiaire aanvaarding). De beneficiaire aanvaarding die daarna is gevolgd doet daar dan niet aan af, en dat had de notaris ook moeten weten/opmerken.
Die worden betaald door de erfgenamen. Maar wat Maharbal zegt is eigenlijk van toepassing. Ze hebben al zuiver aanvaard door zich als 'erfgenaam' te gedragen. En dan dragen zij ook de kosten van de crematie.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Interessant. Betekent dit dat bij benificiair aanvaarden de rest van de familie helemaal buiten schot blijft.
Wie betaalt uiteindelijk de crematiekosten?
Kunnen die toch worden verhaald op de rest van de familie?
Door deze zin denk ik niet dat je kunt stellen dat zij zich als 'zuiver aanvaard hebbende erfgenaam' hebben gedragen. Er mist immers niks uit de woning en zij waren (vrijwel) tegelijk met de notaris aanwezig.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ja, maar daar was ook de "onterfde" oomzegster bij.
Volgens mij begrijp ik wat je bedoelt.
Door al te beginnen met opruimen enzo, heb je formeel de erfenis al aanvaard.
Maar de notaris was op vrijwel hetzelfde moment ook aanwezig en heeft kunnen constateren dat er uit de inboedel niets ontvreemd is.
Formeel had de woning eerst verzegeld moeten zijn door de notaris.
Dat kan inderdaad nog een troef worden voor de rest van de familie, als het tot een rechtzaak komt.
En ook een bewijs dat ze wisten van het erfgenaamschap.
De erfgename liet nl het testament (of een copie ervan) aan haar zus, de "onterfde" oomzegster zien.
De notaris heeft "alles" in kaart gebracht van de waarde van de inboedel en het erfgenaam-stel heeft toestemming om de inboedel op marktplaats e.d. te verkopen.
Het zijn handige handelaren.
Precies, vandaar ook mijn vraag. Wat is er nou eigenlijk precies gedaan door die twee personen? Alleen beetje opruimen? Of de begrafenisondernemer aansturen, dingen meenemen, dingen verkopen etc?quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:50 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Door deze zin denk ik niet dat je kunt stellen dat zij zich als 'zuiver aanvaard hebbende erfgenaam' hebben gedragen. Er mist immers niks uit de woning en zij waren (vrijwel) tegelijk met de notaris aanwezig.
Wie heeft er eigenlijk getekend voor de crematie?
De man van het erfgenaam-stel. Maar dat hoeft juridisch niet de verantwoordelijke te zijn voor alle kosten. Zie: het "Jan en Karel"-verhaal in het begin.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:50 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Door deze zin denk ik niet dat je kunt stellen dat zij zich als 'zuiver aanvaard hebbende erfgenaam' hebben gedragen. Er mist immers niks uit de woning en zij waren (vrijwel) tegelijk met de notaris aanwezig.
Wie heeft er eigenlijk getekend voor de crematie?
Er is opgeruimd e.d.. En in de loop vd tijd is de notaris verschenen. De begrafenisondernemer en ook de zus van de erfgenaam-oomzegster. Ik begrijp dat eigenlijk de chronologie en de exacte tijdstippen erg van belang is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:02 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Precies, vandaar ook mijn vraag. Wat is er nou eigenlijk precies gedaan door die twee personen? Alleen beetje opruimen? Of de begrafenisondernemer aansturen, dingen meenemen, dingen verkopen etc?
En de daadwerkelijke handelingen. Schoonmaken is niet voldoende om het (impliciet) zuiver aanvaarden te bewerkstelligen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:17 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Er is opgeruimd e.d.. En in de loop vd tijd is de notaris verschenen. De begrafenisondernemer en ook de zus van de erfgenaam-oomzegster. Ik begrijp dat eigenlijk de chronologie en de exacte tijdstippen erg van belang is.
De hamvraag blijft: Wie is er verantwoordelijk voor de crematie-kosten?quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:39 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En de daadwerkelijke handelingen. Schoonmaken is niet voldoende om het (impliciet) zuiver aanvaarden te bewerkstelligen.
De vraag wie nou erfgenaam is gaat daaraan vooraf.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
De hamvraag blijft: Wie is er verantwoordelijk voor de crematie-kosten?
Volgens mij heeft het erfgenaam-stel de erfenis benificiair aanvaard. Dan zijn de crematiekosten volgens mij sobieso voor hen. Omdat zij nog steeds erfgenaam zijn.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De vraag wie nou erfgenaam is gaat daaraan vooraf.
quote:Aanvaard nooit zomaar de erfenis …
Als een dierbare komt te overlijden, ga dan niet alvast wat leuke spulletjes van de dierbare uitzoeken om ze vervolgens mee naar huis te nemen. Pin ook de bankrekening van de overledene niet leeg.
U gedraagt zich volgens de wet dan als erfgenaam die de erfenis zonder meer accepteert. Als blijkt dat er veel schulden zijn nagelaten, komt u van een koude kermis thuis.
Het begint al met de begrafenis. Dat heeft in feite niets met de erfenis an sich te maken, maar na het overlijden van een dierbare wordt er al snel een handtekening onder het contract met de uitvaartmaatschappij gezet. Dat betekent dat u voor de kosten aansprakelijk bent als de overledene geen begrafenisverzekering of niet genoeg spaargeld heeft.
Ga dus van tevoren na of er geld is. Zo niet, dan kunt u zelf de begrafenis betalen of contact opnemen met de sociale dienst van de gemeente. Die dienst heeft een potje voor dit soort gevallen. Wellicht dat u toch wat moet bijbetalen als u een waardig afscheid wilt, maar u krijgt dan geen rekening gepresenteerd van over de 4000 euro.
Na de begrafenis krijgt u te maken met de erfenis. Ga kijken of u informatie kunt vinden. Open de post om te kijken of er aanmaningen zijn. Kijk ook de bankrekeningen na.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |