abonnement Unibet Coolblue
pi_109101210
Ik keek de speech van dr. Michio Kaku, 'The World in 2030', waarin hij uitlegde dat er dieren zijn die nooit sterven aan leeftijd, zoals krokodillen en alligators, maar sterven aan ziekte.

Is het dus echt zo dat ze eeuwig kunnen leven :? Zo ja, hoe staat het ervoor :?
pi_109101359
Dit heb ik ook wel eens gehoord ja. Er is alleen weinig hard bewijs voor te vinden, enkel dat ze makkelijk een jaar of 75 worden maar veel meer praktijk ervaring hebben we er nog niet mee.
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:52:22 #3
366768 kornuitbuffel
It is what it is
pi_109101624
Ik geloof er niks van.
Want dan was er nou vast wel 1 mazzel-krokodil geweest die al 10.000 jaar oud was of zo. en dan hadden wel meer mensen geweten en was het wel heel bekend geweest.
Wat moet je er van zeggen?
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:52:40 #4
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_109101644
quote:
15s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:45 schreef KabulCuisine het volgende:
Ik keek de speech van dr. Michio Kaku, 'The World in 2030', waarin hij uitlegde dat er dieren zijn die nooit sterven aan leeftijd, zoals krokodillen en alligators, maar sterven aan ziekte.

Is het dus echt zo dat ze eeuwig kunnen leven :? Zo ja, hoe staat het ervoor :?
Al zou het zo zijn, dan sterven deze beesten dus kennelijk aan ziektes, dus je vraag is eigenlijk al beantwoord.

Daarbij vind ik het een vreemde stelling, vooral gezien het feit dat het krijgen van die ziektes en leeftijd toch iets met elkaar te maken heeft?

Wellicht bedoelt dr. Kaku dat er geen gevallen bekent zijn van krokodillen die in gevangenschap aan ouderdom zijn overleden?

Ze kunnen wel erg oud worden overigens...en dat komt deels doordat ze koudbloedig zijn.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_109101763
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:52 schreef Semisane het volgende:

[..]

Al zou het zo zijn, dan sterven deze beesten dus kennelijk aan ziektes, dus je vraag is eigenlijk al beantwoord.

Daarbij vind ik het een vreemde stelling, vooral gezien het feit dat het krijgen van die ziektes en leeftijd toch iets met elkaar te maken heeft?

Wellicht bedoelt dr. Kaku dat er geen gevallen bekent zijn van krokodillen die in gevangenschap aan ouderdom zijn overleden?

Ze kunnen wel erg oud worden overigens...en dat komt deels doordat ze koudbloedig zijn.
Leeftijd zegt voor veel dodelijke ziektes helemaal niks...iemand die 4 is kan toch ook kanker krijgen? Iemand die 20 is kan net zo snel een hartaanval krijgen.
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:54:37 #6
370352 I
Eye for an I
pi_109101788
De precieze 'maximale' leeftijd is niet bekend, net als die van de mens. Dan is het alleen wel erg makkelijk om er het labeltje 'eeuwig leven' aan te hangen.
pi_109101828
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:52 schreef Semisane het volgende:

[..]

Daarbij vind ik het een vreemde stelling, vooral gezien het feit dat het krijgen van die ziektes en leeftijd toch iets met elkaar te maken heeft?

Heeft het m.i. ook :). Beesten worden ouder zijn vatbaarder in hun immuunsysteem, komt een simpele ziekte voorbij en weg zijn ze. Volgens mij niet heel anders dan bij de mens? Denk als ons immuunsysteem ook goed kan blijven we ook veel ouder zouden kunnen worden.
  woensdag 14 maart 2012 @ 19:55:31 #8
366768 kornuitbuffel
It is what it is
pi_109101837
quote:
7s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:54 schreef I. het volgende:
De precieze 'maximale' leeftijd is niet bekend, net als die van de mens. Dan is het alleen wel erg makkelijk om er het labeltje 'eeuwig leven' aan te hangen.
Gemiddelde leeftijd telt voor de krokodil. En die is vast geen 1000.
Ook is er volgens mij nog nooit een krokodil ouder dan 100 jaar ontdekt.
Correct me if i'm wrong.
Wat moet je er van zeggen?
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:01:08 #9
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_109102208
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:54 schreef QBay het volgende:

[..]

Leeftijd zegt voor veel dodelijke ziektes helemaal niks...iemand die 4 is kan toch ook kanker krijgen? Iemand die 20 is kan net zo snel een hartaanval krijgen.
Dat klopt, enkel zijn dat meer uitzonderingen op de regel. Normaal gesproken wordt ons immuun systeem slechter na mate we ouder worden.

Ik weet enkel niet of dit ook zo is bij krokodillen. Neem bijvoorbeeld kanker, daar hebben heel veel diersoorten last van, maar bij haaien komt geen kanker voor, althans bij de witte haai niet.

Dementie is ook iets wat bij haaien niet voorkomt zover ik weet, anders dan bij mensen. Maar goed het gaat niet over haaien.

Dus tja je kan de mens niet als voorbeeld nemen, maar het lijkt me dat bij krokodillen het immuun systeem ook niet eeuwig top is als ze kennelijk enkel sterven aan ziektes?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_109102414
Mensen sterven ook aan ziektes(kanker, hart en vaatziektes enz.) als ze aan het einde van hun biologische leeftijd zijn, wij noemen het alleen sterven aan ouderdomskwalen :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_109102477
Lijkt me vrijwel onmogelijk voor gewervelde diersoorten. Überhaupt enig diersoort.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
  woensdag 14 maart 2012 @ 20:09:25 #12
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_109102736
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:55 schreef kornuitbuffel het volgende:

[..]

Gemiddelde leeftijd telt voor de krokodil. En die is vast geen 1000.
Ook is er volgens mij nog nooit een krokodil ouder dan 100 jaar ontdekt.
Correct me if i'm wrong.
Hier een lijst met de oudste gewervelde dieren die bekent zijn:

quote:
Macaws (A parrot that can live up to 80-100 years in captivity)
koi (A Japanese species of fish, 200+ years, though generally not exceeding 25) Hanako was reportedly 226 years old upon her death.[14][15]
Greenland Sharks (A species of shark native to the North Atlantic, believed to be about 200 years)
tortoises (Galįpagos tortoise) (190 years)[16]
tuataras (a New Zealand reptile species, 100-200+ years[17])
eels, the so called Brantevik eel (Swedish: Branteviksålen) is thought to have lived in a water well in southern Sweden since 1859, which makes it over 150 years old.[18]
whales (Bowhead Whale) (Balaena mysticetus about 200 years)

Bron

Dit zijn dan wel geen gemiddelden, maar het lijkt me dat het toch wel bekent zou zijn als krokodillen veel ouder zouden worden dan deze leeftijden?

En kennelijk zijn er toch soorten die biologisch onsterfelijk zijn, volgens dezelfde wiki. :o

quote:
One species of jellyfish, Turritopsis nutricula, reverts to a sexually immature stage after reproducing, rather than dying as in other jellyfish. Consequently the species is considered biologically immortal and has no maximum lifespan.
There may be no natural limit to the Hydra's life span, but it is not yet clear how to estimate the age of a specimen.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_109110437
Als krokodillen dood gaan kunnen ze dan ook in de hemel komen? ;)
  woensdag 14 maart 2012 @ 22:47:34 #14
366768 kornuitbuffel
It is what it is
pi_109112425
quote:
2s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:09 schreef Semisane het volgende:

[..]

Hier een lijst met de oudste gewervelde dieren die bekent zijn:

[..]

Dit zijn dan wel geen gemiddelden, maar het lijkt me dat het toch wel bekent zou zijn als krokodillen veel ouder zouden worden dan deze leeftijden?

En kennelijk zijn er toch soorten die biologisch onsterfelijk zijn, volgens dezelfde wiki. :o

[..]

Prachtig die kwal.
Wat moet je er van zeggen?
  woensdag 21 maart 2012 @ 00:51:31 #15
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_109342173
quote:
15s.gif Op woensdag 14 maart 2012 19:45 schreef KabulCuisine het volgende:
Ik keek de speech van dr. Michio Kaku, 'The World in 2030', waarin hij uitlegde dat er dieren zijn die nooit sterven aan leeftijd, zoals krokodillen en alligators, maar sterven aan ziekte.

Is het dus echt zo dat ze eeuwig kunnen leven :? Zo ja, hoe staat het ervoor :?
Kaku kakelt er vaak maar wat op los.
Die dwaas moet zich bij zijn eigen vakgebied houden want hij maakt veels te vaak fouten en het dumbing down van al die onderwerpen tot kleuterniveau is enigszins frutrerend.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_109342916
Precies.
pi_109381994
Ik heb ooit begrepen dat kreeften uitzonderlijk lang kunnen leven en dat het zeer moeilijk te bepalen is hoe oud die dieren precies zijn. Geen idee meer waar ik het vandaan heb of hoe dat zit :)
pi_109430888
Dat moet dan te maken hebben met dat lontje dat wij in onze (stam)cellen hebben. Weert niet meer precies hoe het zit, maar die regelt de leeftijd in mensen, op een gegeven moment komen er steeds meer fouten bij de celdeling. Daardoor worden we vatbaarder. Misschien heeft de krokodil dit niet?
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:17:57 #19
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_109451682
Het is trouwens toch sowieso onmogelijk om aan "ouderdom" te sterven? Als je ouder wordt wordt je inderdaad een stuk vatbaarder voor ziektes, maar dan sterf je dus aan de ziekte, en niet door de ouderdom? :@
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zaterdag 24 maart 2012 @ 00:32:24 #20
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_109452117
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 15:30 schreef stbabylon het volgende:
Dat moet dan te maken hebben met dat lontje dat wij in onze (stam)cellen hebben. Weert niet meer precies hoe het zit, maar die regelt de leeftijd in mensen, op een gegeven moment komen er steeds meer fouten bij de celdeling. Daardoor worden we vatbaarder. Misschien heeft de krokodil dit niet?
Telomeren heten die dingen, en die hebben krok's ook;)

Koudbloedigen zijn soms minder vatbaar voor ouderdom omdat ze zo'n laag metabolisme hebben wat ouderdom(waaronder schade aan de telemeren) ook trager gaat.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_109456429
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 00:17 schreef Euribob het volgende:
Het is trouwens toch sowieso onmogelijk om aan "ouderdom" te sterven? Als je ouder wordt wordt je inderdaad een stuk vatbaarder voor ziektes, maar dan sterf je dus aan de ziekte, en niet door de ouderdom? :@
Je sterft aan iets en dat is valt toch allemaal onder ziekte alhoewel er natuurlijk kwalen zijn die wel heel veel te maken hebben met gewoon heel oud worden zoals b.v. verminderde pompfunctie van het hart...maar ook dat valt uiteindelijk ook onder hart- en vaatziektes. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_109463302
Hahaha waar slaat dit op?! Iedereen kan oneindig leven, tenzij ze dood gaan natuurlijk!

Het zelfde als dat ik tegen mijn opdrachtgever zeg: "Ja, ik heb de concepten die u vroeg... ik moet ze alleen nog bedenken."
We have to remember that what we observe is not nature herself, but nature exposed to our method of questioning.
-Werner Karl Heisenberg
  zaterdag 24 maart 2012 @ 16:14:22 #23
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_109464049
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 15:42 schreef periwink het volgende:
Hahaha waar slaat dit op?! Iedereen kan oneindig leven, tenzij ze dood gaan natuurlijk!

Het zelfde als dat ik tegen mijn opdrachtgever zeg: "Ja, ik heb de concepten die u vroeg... ik moet ze alleen nog bedenken."
Ja, maar de dood zit bij vrijwel alle dieren, inclusief de mens, hardwired ingebakken in je lichaam zeg maar. Dat heeft te maken met dna strengen(?) die telkens wat slechter worden bij elke celdeling. Hoe het precies zit weet ik niet.

Maar zoals in dit topic al is aangehaald zijn er dus blijkbaar toch 2 organismen die wel oneindig kunnen leven omdat ze dit proces blijkbaar weten te omzeilen. Deze gaan dus niet dood aan ouderdom, maar omdat ze bijvoorbeeld opgegeten worden. In een perfecte leefomgeving zouden ze dus niet sterven. Dat zie ik een mens niet zo snel na doen ;) Als we niet door een ziekte doodgaan, dan wel doordat het hart niet meer hard genoeg kan pompen bijvoorbeeld.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_109467262
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je DNA verandert naarmate je ouder wordt. Bovendien zal een mens ook nooit overlijden in een perfecte leefomgeving, niets overlijdt in een perfecte leefomgeving.
We have to remember that what we observe is not nature herself, but nature exposed to our method of questioning.
-Werner Karl Heisenberg
  zaterdag 24 maart 2012 @ 21:14:55 #25
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109473340
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')