abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 8 mei 2014 @ 08:31:44 #176
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_139688182
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 april 2014 13:16 schreef MissionPhailed het volgende:
Maatschappij: Iberia Airlines
Traject: Brussel - Madrid en Madrid - New York (JFK). Retour ook zelfde traject.
Vertraging: niet noemenswaardig.
Vriendelijk personeel: 7/10. Sommige stewardessen oogden niet écht opgewekt. Moest steenkolen-Spaans inzetten om degelijk te communiceren. Service was redelijk goed.
Eten: beslist niet slecht. Variëerde van Italiaans tot Oosters met geregeld aanlevering van koffie, thee, Jus 'd Orange en meer.
Entertainment: slecht. Géén eigen schermen. Op de intercontinentale routes hingen er een paar CRT-TV's en tevens nog twee platte schermen met afwisselend afgebeeld een landkaart, storing en een paar films. Op het traject New York - Madrid werd driemaal achtereen één of andere documentaire over Lance Armstrong gedraaid.
Algehele indruk: vanwege vernietigende beoordelingen die ik voorbij zag komen had ik zeer lage verwachtingen van Iberia Airlines, maar het viel mee. Echter geen topper, de vluchten binnen Europa deden me sterk aan Ryanair denken :+
Eventueel informatie over de luchthavens: Brussel (Zaventem) is een degelijke en overzichtelijke luchthaven. Madrid (Barajas) is gigantisch en tevens erg fraai, maar het personeel spreekt er slecht Engels en mijn (beperkte) kennis van Spaans kwam er goed van pas. New York (JFK) is kleiner en oogt wat vervallen met fout personeel.
Wat spaar je nu uit om via Madrid naar New York te vliegen ipv direct? Ik vind de prijzen voor New York direct al laag...
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 8 mei 2014 @ 09:50:04 #177
88662 johanmulder
Cat -> Ballistic
pi_139689557
# Maatschappij
KLM - Air France - Saudia Airlines

# Traject
AMS - CDG - RUH en v.v.

# Vertraging
Geen

# Vriendelijk personeel
Ja, weer prima op orde bij KLM en Air France. Personeel op de Saudia Airlines vlucht was ook goed, al merkte ik er weinig van vanwege de nachtvlucht.

# Eten
Air France eten was zoals je gewend bent van AF dus gewoonweg goed. Verder alleen wat bammetjes op de KLM vlucht terug naar AMS wat ook gewoon prima was. Op de Saudia Airlines vlucht alleen wat water gedronken. Saillant detail is dat er geen alcohol werd gereserveerd op deze vlucht i.v.m. de mislukte scheiding van kerk en staat in SA.

# Entertainment
Zowel de Air France vlucht als de Saudia Airlines vlucht boden beide een prima werkend IFE systeem aan met een groot eigen scherm. Ik heb alleen de Air France IFE gebruikt om een paar films te kijken.

# Algehele indruk
KLM en Air France als vanouds prima in orde. Ook Saudia Airlines is een prima Skyteam partner maar heeft zo zijn 'lokale' trekjes. Verder goed kunnen reizen en vooral rusten zonder gedoe en vertragingen.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Charles De Gaulle - Het blijft een rommelig vliegveld waar je nog met bussen tussen verschillende terminals reist. Overstappen kost je zo 30-45 minuten. De terminals zelf zijn wel modern en schoon.

King Khalid International Airport - Afgrijselijk: lelijk van binnen, weinig faciliteiten (1 restaurant in de vertrekterminal, namelijk de Burger King :')) en erg onvriendelijk personeel. Het heeft 2,5 uur geduurd om door de immigratieprocedure te komen wat imho echt buitenproportioneel is. Een aantal officieren die dachten dat ze Allah zelf waren deden erg hun best om het iedereen zo lastig mogelijk te maken. Van mij part nooit weer :)
AMS-ALC-AUH-ATL-BCN-BRU-BHX-CVG-CPH-CDG-CHC-CUR-DCA-DEN-DTW-DUS-DXB-EWR-EIN-FRA-HEL-HKG-HYD-IAD-JFK-KBZ-KUL-LAX-LCY-LHR-LGA-MEL-MSP-NRN-OSL-PSA-RUH-SEA-SFO-SIN-STL-STN-SVO-SYD-SXM-TPA-TRF-YVR
pi_139743280
# Maatschappij
Ethihad Airways
# Traject
Amsterdam - Abu Dhabi - Doha
# Vertraging
Geen, Duurde wel lang door de paspoort controle
# Vriendelijk personeel
Ja, was niet special van Abu Dhabi moest alles snel.
# Eten
Stoof vlees van Lam met couscous
# Entertainment
IFE maar voornamelijk naar mijn Ipad geluisterd met kop telefoon met noise cancling
# Algehele indruk
Goed, Kon alleen niet online in checken in Amsterdam
# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam is bekend
Abu Dhabi: druk en groot duurde ruim een uur voor dat ik bij de rontgen controle was.
Doha: Opletten dat je niet uit te lang in de bus blijft staan anders ga je naar de transfer afdeling ipv arrivals. Gelukkig is dat mij niet over komen. Daarnaast was het de paspoort controle wat een half uur duurde. Was alleen een ramp omdat ik de nacht vlucht bijna niet geslapen had waardoor een camera mijn ogen niet kon zien..
  maandag 12 mei 2014 @ 16:55:37 #179
425665 TravelRose
Keep on dreaming
pi_139871318
# Maatschappij - Singapore Airlines
# Traject - Baltimore - Düsseldorf
# Vertraging - Geen
# Vriendelijk personeel - Super vriendelijk, attent, mooi gekleed (zelfs de gezagvoerder in traditionele kleding) en super verzorgd.
# Eten - Heerlijk. Echt veel beter dan het eten bij KLM, Lufthansa, Air Berlin etc. Het smaakte ontzettend vers en er was veel keuze (ook voor vegetariërs)
# Entertainment - Standaard. Films, muziek, spelletje, real time flight information.
# Algehele indruk - Beste maatschappij waar ik tot nu toe mee gevlogen heb. Heb er al veel gehad, maar dit was echt de beste!
# Eventueel informatie over de luchthavens - Baltimore - grote luchthaven, veel faciliteiten, aardig persooneel. / Düsseldorf - groot, bombastisch.
pi_139884341
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam - Moskou Sheremetyevo (Boeing 737-900)
St. Petersburg - Amsterdam (Boeing 737-900)

# Vertraging
Geen

# Vriendelijk personeel
Ja, erg vriendelijk.

# Eten
Op de heenreis kregen we pasta en dat smaakte erg goed. Op de terugreis een pizza snack. Smaakte ok, maar het was niet bijzonder.

# Entertainment
Behalve het inflight magazine, niks. Ik had een boek bij me.

# Algehele indruk
Beide vluchten waren prima. Het eten smaakte goed, geen vertraging en aardig personeel. Nette vliegtuigen.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Schiphol is bekend. Van Moskou heb ik niet zoveel gezien. Het uitstappen en vervolgens door de douane gaan ging best vlot. St. Petersburg is een moderne luchthaven. Inchecken ging snel. De douane duurde langer, vooral ook omdat men weigerde Engels te praten en nors en schreeuwend probeerde om de reizigers door de controle te krijgen :')
Al met al zijn de Russische vliegvelden me 100% meegevallen.
  maandag 4 mei 2015 @ 11:25:29 #181
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_152257562
# Maatschappij
Cathay Pacific Airways

# Traject (gepland)
Amsterdam - Hong Kong
Hong Kong - Phnom Penh (met Dragonair, onderdeel van Cathay)

# Traject (uiteindelijk)
Amsterdam - Hong Kong
Hong Kong - Bangkok (Thai)
Bangkok - Phnom Penh (Dragonair)

# Vertraging
1:15 bij vetrek, 9:30 bij aankomst

# Vriendelijk personeel
Personeel in het vliegtuig erg vriendelijk, alhoewel ik het wel bijzonder vond dat na verloop van tijd een soort self-service ontstond. Grondpersoneel was vooral gestrest en gehaast, maar dat lag aan de situatie (zie hieronder).

# Eten
Redelijk. Beter dan Malaysian, maar minder dan ik had verwacht.

# Entertainment
Op zich prima, maar de steeds weer herhalende reclames bij ieder item werden snel irritant.

# Algehele indruk
Omdat het een lange reis was en Cathay redelijk goed aangeschreven stond besloot ik wat meer te betalen voor een vlucht met hen. Dat doe ik dus nóóit weer. Onze eerste vlucht had vertraging door weersomstandigheden, maar de aankomsttijd op Hong Kong was nog voldoende om de vervolg-vlucht te halen. Dacht ik. Maar nee, we werden tegengehouden door grondpersoneel, die ons eerst een kwartier lieten wachten en vervolgens een overboeking gaven: via Bangkok, met ook daar een zeer krappe overstap, en uiteindelijk 9 uur vertraging.
Het ergste is nog dat voor een andere vlucht, die op dezelfde tijd vertrok, alle moeite werd genomen om deze passagiers zo snel mogelijk door de douane te krijgen. Maar voor drie passagiers is dat blijkbaar te veel moeite - terwijl ik zelfs via de standaard procedure en met de extra wachttijd nog op tijd was geweest voor de volgende vlucht. Volgens later contact met Cathay was dit overigens een 'weloverwogen' economische beslissing.
Ik heb nog contact gezocht met een claim-organisatie, maar omdat de overboeking buiten Europa plaats vond konden ze helaas niets voor me doen. De oorspronkelijke vertraging op Schiphol was overigens als gevolg van het slechte weer, maar dat kan ik Cathay niet kwalijk nemen. De aansluiting laten missen en vervolgens overgeboekt worden met een extra overstap en negen uur vertraging is Cathay echter wel aan te rekenen.
Kortom, Cathay is misschien prima zo lang er niets mis gaat, maar verwacht niet te veel service bij uitzonderingen. En dat zei ik tot nu toe alleen over RyanAir.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Bangkok is èrg groot als je in tien minuten van de ene kant naar de andere moet lopen. In Hong Kong ben ik uiteindelijk in een pay-in lounge gaan zitten, dat was uitstekend maar misschien niet erg representatief. ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 4 mei 2015 @ 12:26:24 #182
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_152259114
# Maatschappij
Lao Skyway (voorheen Lao Air)

# Traject
Luang Prabang - Vientiane

# Vertraging
Nee, zo'n 20 minuten 'vervroeging'

# Vriendelijk personeel
Zeer vriendelijk, en de meest efficiënte mensen die ik in Laos ben tegengekomen.

# Eten
Een zakje pinda's.

# Entertainment
De vlucht zelf, in een Chinees vliegtuig dat blijkbaar Nieuw-Zeeland niet in mag.

# Algehele indruk
Op de boardingpass, een klein laserprinter-bonnetje, stond een vertrektijd van 15:30. Om 15:05 werd omgeroepen dat we naar de gate konden. Wij dronken de laatste slokjes Beerlao en liepen rustig naar de gate. Een man kwam op ons af, meldde dat we de laatste waren en of we een beetje op wilden schieten. Wij waren verbaasd, zeker omdat Laos tot nu toe het meest relaxte land in Azië bleek. Maar we stapten maar snel in, en inderdaad, achter ons ging de deur dicht. We zaten nog maar net of het vliegtuig begon te bewegen. Om 15:10 stegen we op, 20 minuten eerder dan gepland.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Luang Prabang is in 2011 gemoderniseerd, de parkeerplaats heeft een beetje een 'overwoekerd bouwterrein' uitstraling, maar de luchthaven zelf is prima. Mooi stukje op wikipedia overigens:
quote:
Until February 2011 it was considered a risky place to land due to the mountainous terrain surrounding the airport, but since then it has been modernized, making the airport significantly safer.
Geen zorgen: de bergen staan er nog.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_152263477
Zojuist geboekt via Budgetair. Heb net zoals volgens mijn boeking eind vorig jaar mijn volledige naam (eerste en tweede naam) ingevuld. Op de eticket staat mijn volledige naam gewoon netjes ingevuld, maar als ik de boeking bekijk op de website van de maatschappij staat er ipv

Hans Willem Janssen >>>> Hanswillem Janssen

Kan ik hier nog problemen mee krijgen?
pi_152263543
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 14:56 schreef LouisLitt het volgende:
Zojuist geboekt via Budgetair. Heb net zoals volgens mijn boeking eind vorig jaar mijn volledige naam (eerste en tweede naam) ingevuld. Op de eticket staat mijn volledige naam gewoon netjes ingevuld, maar als ik de boeking bekijk op de website van de maatschappij staat er ipv

Hans Willem Janssen >>>> Hanswillem Janssen

Kan ik hier nog problemen mee krijgen?
Nee

Ik heb 2 namen, vul er altijd maar 1 in en dat is niet de naam op mn paspoort.

Nooit problemen mee gehad.
  maandag 4 mei 2015 @ 15:57:32 #185
186676 Melro
Regelneef
pi_152265835
# Maatschappij
Etihad & Air Berlin

# Traject
Dusseldorf - Abu Dhabi - Johannesburg (met Etihad)
Johannesburg - Abu Dhabi (Etihad)
Abu Dhabi - Dusseldorf (Air Berlin)

# Vertraging
We kwam op Abu Dhabi uit het vliegtuig en omdat ze dat hele vliegveld aan het verbouwen zijn, we moesten eerst met de bus naar de terminal, maar we kwam in de file omdat er een vliegtuig moest vertrekken. Uiteindelijk duurde dat kleine stukje van het vliegveld naar de terminal bijna een uur. We hadden een overstap dus moesten daarna sprinten naar de andere gate, in een andere terminal ook nog. Wat een drama, maar we hebben het op een minuut gehaald ofzo.

# Vriendelijk personeel
Op de vluchten uitgevoerd door Etihad; top! Op de vlucht van AirBerlin, dramatisch. Onvriendelijk en bleven ons in het Duits aanspreken.

# Eten
Etihad weer ok. Air Berlin niet best.

# Entertainment
Prima bij beide.

# Algehele indruk
Ik vond Etihad echt geweldig, ruime stoelen, prima service, vriendelijk personeel en allemaal goed geregeld. Het laatste stuk vanaf Abu Dhabi hadden we Air Berlin. Wat een drama is dat, ik zat opgevouwen in mijn stoel. Het was erger dan Ryanair. Terwijl ik bij Etihad heel ruim zat. Etihad en Air Berlin willen zich samen profileren op de markt, maar het klasse verschil is enorm. Ik ga never nooit meer met Air Berlin vliegen.
  maandag 4 mei 2015 @ 16:53:21 #186
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_152267768
Airberlin intercontinentaal in economy is hardcore inderdaad. Niet voor mensen met claustrofobie. Dat kan etihad echter ook zijn, afhankelijk van het toestel.

Vlieg zelf zoveel mogelijk AB, maar vlieg zoveel korte stukken dat ik intercontinentaal alles kan upgraden. Business bij airberlin is, op eis van etihad, bij de tijd. had laatst een vlucht waarbij het vliegtuig werd gewisseld, daardoor verviel business. Heb niet omgeboekt, kreeg 3 stoelen voor mezelf. Wat ik me afvroeg, waar vliegt dat vliegtuig A330 zonder business normaal. Naar mallorca ofzo? Was echt wel heel krap inderdaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door XL op 04-05-2015 17:02:45 ]
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_152385491
Vluchten van de afgelopen 6 maanden allemaal zakelijk.

# Maatschappij
Eurolot
# Traject
Amsterdam - Gdansk
# Vertraging
Geen
# Vriendelijk personeel
Niets bijzonders
# Eten
Geen
# Entertainment
Geen
# Algehele indruk
Oud dash vliegtuig geweest dus proppeller vliegtuig voor de rest niets bijzonders. Vlucht bestaat inmiddels niet meer
# Eventueel informatie over de luchthavens
Gdansk een klein vliegveld kort op verbleven koffers ging snel...

# Maatschappij
KLM
# Traject
RIO - AMS
# Vertraging
geen
# Vriendelijk personeel
Zoals KLM altijd vriendelijk
# Eten
Lekker avond eten was maar 1 keuze het andere was al op. Er bleef een vegatrisch gerecht aardappel oven gerecht over. Ontbijt was een omelet in tomaten saus

# Entertainment
Een vernieuwde Boeing 777-200 dus alles was nieuw. Goede keuze en heerlijk geslapen. Eigen scherm met in flight entertainment systeem. Relatief nieuwe films.
# Algehele indruk
Gevlogen 's avonds van eerste kerst dag. Was niks bijzonders en gewoon goed gevlogen. Heerlijk geslapen dat dan weer wel.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Rio na paspoort passage geen restaurant op terminal alleen maar een broodjes zaak. Daarnaast kerst diner aanboord gemist en s'middags alleen soep gehad en dan om 21 uur moeten vliegen en 5 uur gewacht op het vliegveld is gewoon kut.

# Maatschappij
Egypt air (2x)
# Traject
2 x Amsterdam Caïro waarbij tussen beide vluchten een terug vlucht zat.
# Vertraging
2 keer een half uur later vertrokken maar wel op tijd Aangekomen volgens planning
# Vriendelijk personeel
1ste keer een norse steward tweede keer beter.
# Eten
1ste keer beef with Rice met salade en taartje en drinken. Geen alcohol aanboord.
# Entertainment
Overhead schermen met waardeloze films...
# Algehele indruk
Boeing 737-800
Bagage afgeven op Schiphol kan alleen via de rij waar je ook moet in checken dus als je via internet in checked moet je als nog wachten. Voor de rest een normale vlucht,
# Eventueel informatie over de luchthavens
Caïro zie beneden...

# Maatschappij
Austrian Airlines
# Traject
Caïro - Wenen - AMS
# Vertraging
Kan ik me niet herinneren
# Vriendelijk personeel
Ja, weinig op aan te merken, tweede leg bleven ze zeuren omdat een zieke baby niet vast zat met een riem....
# Eten
Eerste leg kaas pasta met dessert. 2de zak zoutjes of iets zoets.
# Entertainment
Overhead screen met slechte films.
# Algehele indruk
Eerste vlucht ging snel tweede ook . Netjes op tijd op Schiphol om de ena laatste trein te halen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Caïro relatief modern je word alleen gestoord van die bedelende taxi drivers bij aankomst van Caïro. Ook op de toiletten werd er van je verwacht om een paar centen aan die toilet persoon te geven...
Lang wachten op bagage op Caïro

Wenen modern vliegveld met dito loop afstanden.

[ Bericht 38% gewijzigd door Eris op 07-05-2015 22:41:30 ]
  vrijdag 8 mei 2015 @ 00:02:14 #188
410610 imhumannature
Ik ben blij.
pi_152390377
Zijn er mensen die ervaring hebben met vliegen met Malaysia Airlines na de 2 missende vliegtuigen?
  vrijdag 8 mei 2015 @ 08:26:06 #189
103111 Its-Jojo-4you
gone fishin'
pi_152394566
2 missende? Ik vind neergeschoten niet echt vermist.

Lijkt me nog steeds niets mis mee
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_152395271
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 00:02 schreef imhumannature het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met vliegen met Malaysia Airlines na de 2 missende vliegtuigen?
Yes, van Singapore via Kuala Lumpur naar Sydney. Bizar goedkoop ticket gevonden (170 E enkele reis) waarschijnlijk om de lege stoelen te vullen in combinatie met concurrentiepositie in Singapore versterken. Vluchten zaten overigens helemaal vol.

Service en eten was ok, alleen jammer dat ik weinig terugzag van de 'best cabin crew'. Houding was stug en service gehaast, slechts een enkeling had een zichtbaar servicegerichte houding. Modern entertainmentsysteem; was prima (737 & A330). Helaas wel erg dunne dekentjes en een verschrikkelijke sfeermuziek (á la Kenny G) die ze tot na het opstijgen en tijdens de daling al aan hebben staan.

Over het algemeen nog steeds een prima airline.
  vrijdag 8 mei 2015 @ 19:55:42 #191
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_152411981
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 00:02 schreef imhumannature het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met vliegen met Malaysia Airlines na de 2 missende vliegtuigen?
Waar je bij Malaysian Airlines wel rekening mee moet houden dat op de lange afstand vluchten gebruik wordt gemaakt van een 777 toestel met de indeling 2-5-2 en dat het huidige prijsbeleid van Malaysian Airlines is gericht op het compleet vullen van de vliegtuigen, en met de tarieven welke zij hanteren lukt dit ook aardig.
Er bestaat dus een kans dat je in het midden van de midden rij komt te zitten...

Daarnaast is zoals hierboven aangegeven inderdaad niet al het cabinepersoneel super gemotiveerd aan het werk, je hebt er zeker een paar tussen welke het prima doen, je merkt toch een bepaalde houding, wat dat aangaande doet een Air Asia het beter. Maar dat komt ook mogelijk door het proces waar MAS doorheen gaat zodat het weer een gezonde onderneming wordt.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  maandag 28 maart 2016 @ 22:28:48 #192
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_161011557
Hi, heeft er iemand ervaring met xiamen airlines? en we maken een tussenstop op xiamen arlines, iemand daar ook ervaring mee? (Mag je trouwens van het vliegveld af?)

Thx!!
~ Bonito La Risa ~
pi_161024725
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 22:28 schreef Mixende_match het volgende:
Hi, heeft er iemand ervaring met xiamen airlines? en we maken een tussenstop op xiamen arlines, iemand daar ook ervaring mee? (Mag je trouwens van het vliegveld af?)

Thx!!
Kijk hier voor ervaringen van reizigers
http://www.airlinequality.com/airline-reviews/xiamen-airlines/
En om China in te kunnen moet je een visum aanvragen
pi_161025041
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 16:04 schreef gijsman het volgende:

[..]

Kijk hier voor ervaringen van reizigers
http://www.airlinequality.com/airline-reviews/xiamen-airlines/
En om China in te kunnen moet je een visum aanvragen
Niet als je minder dan 72 uur blijft.

Edit: Dit geldt alleen voor Hong Kong, Peking en Shanghai.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 17:27:22 #195
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161026690
Maatschappij
China Southern Airlines (laatste deel van de terugweg met KLM)
Traject
Amsterdam - Beijing - Phnom Penh vv. Volgens de boeking maakte het vliegtuig een 'technische stop' in Chongqing, maar in de praktijk bleek dit vooral een overstap op hetzelfde vliegtuig, waar ik niet perse op gerekend had. Extra overstap is nooit leuk, maar ik heb hierdoor wel 'Gate 90' in BJS mee kunnen maken: één gate in de internationale terminal, nog voor de douane, waar alle lokale vluchten vertrekken. Er stonden dus allerlei mensen voor allerlei vluchten te wachten daar, maar ik werd voor de rij geplaatst omdat ik vijf minuten voordat boarden begon 'pas' aansloot. Nog steeds geen idee hoe het daar allemaal precies werkte, maar het was leuk om te zien.
Vertraging
Geen of nauwelijks vertraging gehad.
Vriendelijk personeel
Op zich vriendelijk, maar het Engels was bij de meesten ver te zoeken. Waar ik overigens vooral om heb gelachen, zeker toen ze de douane-procedure in Beijing gingen uitleggen en het steevast over 'customers' hadden. BJS-AMS overigens met KLM gevlogen, maar voor alle Chinezen ging ook één Chinese stewardess mee. Die uiteraard de hoek van het vliegtuig waar ik zat bediende.
Eten:
Best prima. Chinees en westers, beide goed te doen. Ook voldoende drinken trouwens.
Entertainment:
Prima. Eigen schermpje met redelijk wat internationale en Chinese films, en ook nog wat games en dergelijke, waar ik verder niet naar gekeken heb. Entertainment bleef ook doorgaan na de landing waardoor ik nog net m'n laatste film heb kunnen afkijken :P.
Algehele indruk:
Ondanks de extra overstap zeer positief, vanwege eten en entertainment maar vooral vanwege een onverwacht extraatje op de terugweg. Ik had twee keer een ruime overstap in Beijing en daardoor op de heenreis gebruik gemaakt van '72 uur visa-vrij bezoek' om Beijing eens te bekijken. Op de terugweg had ik een hele nacht te overbruggen en wilde ik hetzelfde doen, met name om een hotel te zoeken, maar toen bleek dat CSA dit al voor me geregeld had. Let wel, ik had dus géén vertraging maar een geplande overstap van 14 uur of zo, maar kreeg toch (kosteloos) een hotel-overnachting, inclusief ontbijt en transfers, aangeboden. Daar kan :r Cathay :r (zie hierboven) nog wat van leren.
Wel een kleine irritatie achteraf: ik ben Flying Blue-lid, maar de vluchten vielen onder een boekingsklasse die bij CSA wel miles oplevert, maar bij KLM niet. Omdat het laatste deel van de vlucht door KLM werd gedaan kreeg ik hier dus niets voor. Ik vind het vooral irritant dat dat systeem zo enorm weinig transparant is. Maar ach. Het hotel was heerlijk ;).
Eventueel informatie over de luchthavens:
BJS is voor de internationale luchthaven van de hoofdstad van China nogal klein en ouderwets. Maar ik kan het echt aanraden om een vlucht te zoeken met een wat langere overstap en dan een paar uur in Beijing rond te wandelen. De douane en security zijn verbazend snel en het centrum is een half uurtje met de metro.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 29 maart 2016 @ 17:39:50 #196
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161027010
Maatschappij
Bangkok Airways
Traject
Phnom Penh - Yangon
Mandalay - Phnom Penh
Vertraging
Geen of nauwelijks vertraging gehad.
Vriendelijk personeel
Prima
Eten:
Ik was al verbaasd dat we eten kregen, laat staan dat het best goed was. Er viel niets te kiezen en sommige gerechten waren Thais pittig, dus niet voor iedereen weggelegd, maar ik vond het prima.
Entertainment:
Op de laatste leg van de terugreis, Bangkok - Phnom Penh, kregen we op een vlucht van nog geen uur een vochtig doekje, een zakje pinda's, eten, twee bier en een moment om de immigratie-formulieren in te vullen. Anders gezegd: er was helemaal geen tijd voor entertainment :P. Maar op de schermen speelde een standaard flauw verborgen camera-programma. Oh, en het 'safety video' dansje was wel grappig. De eerste keer dan ;).
Algehele indruk:
Beter dan verwacht. Misschien is het gewoon de verwachting, we dachten een soort Aziatische Easyjet te krijgen, maar we kregen gewoon goed eten en drinken en de beenruimte was ook voldoende. M'n reisgenoot had een paar weken eerder hetzelfde traject met Thai gedaan voor een vergelijkbare prijs en vond Bangkok Airways een stuk beter.
Eventueel informatie over de luchthavens:
De visum-procedure in Myanmar verandert zo snel dat ze volgens mij op de luchthaven van Yangon zelf ook niet meer weten wat ze moeten doen. Uiteindelijk hebben we volgens mij een Business Visum on Arrival gekregen voor de prijs van een Tourist e-Visa.
Mandalay airport ligt een uur rijden van Mandalay zelf af. Het laatste half uur rijd je door lege velden waar ook prima een airport had kunnen liggen, dus geen idee waarom het zo ver zou moeten zijn.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 29 maart 2016 @ 17:46:26 #197
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_161027195
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 16:19 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Niet als je minder dan 72 uur blijft.

Edit: Dit geldt alleen voor Hong Kong, Peking en Shanghai.
Volgens verschillende bronnen (zie onder) ook voor Xiamen (en Guangzhou, Chengdu, Chongqing, Shenyang, Dalian, Harbin, Xian, Guilin, Kunming, Hangzhou, Wuhan, Tianjin, Qingdao, Nanjing en Changsha). Neem aan dat het dus goed zit, al ben ik hier zelf nooit geweest.

http://www.chinahighlight(...)2-hour-visa-free.htm
https://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-72hour/faq.htm
http://www.cnto.org/xiame(...)free-transit-policy/
http://www.chinadaily.com(...)content_19990882.htm
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_161031253
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 17:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Volgens verschillende bronnen (zie onder) ook voor Xiamen (en Guangzhou, Chengdu, Chongqing, Shenyang, Dalian, Harbin, Xian, Guilin, Kunming, Hangzhou, Wuhan, Tianjin, Qingdao, Nanjing en Changsha). Neem aan dat het dus goed zit, al ben ik hier zelf nooit geweest.

http://www.chinahighlight(...)2-hour-visa-free.htm
https://www.travelchinaguide.com/embassy/visa/free-72hour/faq.htm
http://www.cnto.org/xiame(...)free-transit-policy/
http://www.chinadaily.com(...)content_19990882.htm
Interessante info
pi_161044374
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 16:04 schreef gijsman het volgende:

[..]

Kijk hier voor ervaringen van reizigers
http://www.airlinequality.com/airline-reviews/xiamen-airlines/
En om China in te kunnen moet je een visum aanvragen
Thx! Reviews lopen aardig uiteen, ben benieuwd!

En ik ga idd even op onderzoek uit want ik verblijf minder dan 72 uur
~ Bonito La Risa ~
  donderdag 31 maart 2016 @ 18:01:27 #200
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_161077959
Maatschappij
TUI Airlines Nederland (ook wel bekend als TUIFly, Arke en Arkefly)

Traject
1. AMS - AUA / AUA - AMS
2. AMS - SID / SID - AMS
3. AMS - VRA - CUN / CUN - AMS
4. AMS - PUJ / PUJ - AMS
5. AMS - CUR / CUR - AUA - AMS
6. AMS - HOG / HOG - CUN - AMS

Vertraging
Niet of nauwelijks, alleen bij reis 4 op de heenreis 2u vertraging (en downgrade) gehad omdat het geplande toestel moest invallen voor een beschadigd toestel.

Op reis 6 op zowel de heen- als terugweg een downgrade gehad omdat TUI op het laatste moment de stoelen van hun vliegtuigen toch niet aan te passen (terwijl ze al wel tickets hadden verkocht voor de nieuwe situatie)

Vriendelijk personeel
Zeker, al moet ik wel zeggen dat ik altijd Premium Comfort/Star Class boek en ik heb het idee dat ze dan wat vriendelijker zijn dan in Comfort/Economy.

Eten
In Premium Comfort en Star Class prima in orde. Niet bijzonder, maar ook niet vies. Je krijgt op lange vluchten twee maaltijden en onbeperkt drinken (ook wijn, bier, etc)

In Comfort en Economy is het een stuk magerder: op lange vluchten 1 maaltijd met 2 glaasjes water en een kop thee/koffie. De rest kan gekocht worden. Dit levert dan ook een boel klachten op doordat reizigers dit niet lezen bij het boeken of het allemaal maar lang vinden duren.
Veel mensen vergeten dat je ook op het vliegveld drinken kan kopen wat je mee kan nemen in het vliegtuig.

TUI hanteert trouwens wel een strak schema wat het eten betreft en je moet dus ook niet raar opkijken als je smorgens rond 10u net na vertrek van Schiphol al aan een warme lunch zit of op de terugweg om 22u nog een warme maaltijd krijgt.

Entertainment
Aanwezig. Inbegrepen bij Premium Comfort en Star Class, tegen bijbetaling in Comfort en Economy. Het is geen uitgebreid systeem, wat 2x per jaar wordt "ververst". De kans is erg groot dat je op de heen en terugweg dezelfde films en series te zien krijgt.

Algehele indruk
Tja, je komt in elk geval veilig aan de overkant.

Heb nu 6 keer met ze gevlogen en het is ze niet een keer gelukt twee keer exact dezelfde ervaring te bezorgen. De eerste keer was volgens het boekje, maar dat bleek achteraf een toevalstreffer te zijn. Vaak wordt er door het personeel danig op los geïmproviseerd. Vooral op het moment dat de crew wordt geconfronteerd met een ander toestel dan gepland levert dat hilarische situaties op.

Premium Comfort en Star Class doen niet onder voor de Premium Economy van KLM (gelijke verzorging tijdens de vlucht, maar meer beenruimte). Maar je moet nog wel steeds in het achterhoofd houden dat je met een low cost carrier (ook zullen ze dat zelf niet zo snel toegeven) de oceaan overvliegt.

Bij het boeken moet je goed naar de voorwaarden kijken en de prijzen goed vergelijken. Die schommelen niet alleen dagelijks, maar soms is KLM bijvoorbeeld goedkoper. Ook moet je in het achterhoofd houden dat als je economy of comfort vliegt je bagage, entertainment en een deel van je eten en drinken apart moet afrekenen. Je bent zo 30 euro per persoon per vlucht extra kwijt.

Tip voor als je niet van tussenstops houd: TUI vliegt een aantal routes in twee richtingen of verschillende variaties. Door je vakantie met enkele dagen te verlengen (of te verkorten) kan je wellicht zonder tussenstop en/of tegen een lagere prijs op vakantie.

Let trouwens ook goed op de termen die op de site van TUI worden gebruikt:
1
2
3
4
Rechtstreeks = Hele vlucht met zelfde toestel, maar tussenstop is mogelijk.
Non-stop     = Hele vlucht met zelfde toestel, znder geplande tussenstops.
Tussenstop   = Hele vlucht met zelfde toestel, maar met tussenstop.
Overstap     = Tussentijds overstappen tussen twee toestellen.

Informatie over luchthavens vul ik later aan.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')