abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:26:39 #121
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109335360
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 11:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je vergeet nu de rol van het OM...
Aan de ene kant: dader en advocaat.
Aan de andere kant: alleen het OM.

En dat zie jij als gelijkwaardig?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:27:22 #122
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109335412
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 11:46 schreef DonJames het volgende:

[..]

Vind je dit nou echt niet een beetje iets te simpel gedacht?
Goed argument. Waarom zou de dader wel mogen uitleggen hoe hij zich voelde, en het slachtoffer niet?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 22:28:08 #123
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_109335467
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 10:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
Goed zo!

Wat denkt die Robert M wel. Raakt ie gefrustreerd dat hij nu al een tijd geen kindertjes meer heeft aangeraakt ofzo?
Ziet zichzelf als slachtoffer, wtf. :')

Hij mag blij zijn dat hij hier in Nederland mee is opgepakt, in andere landen weten ze wel raad met dit soort 'mensen'.

Die moeten ze echt nooit meer vrijlaten.
Als ik de rechter was he, en hij begon zo zielig te praten en te doen alsof hij de slachtoffer was he, weet je wat ik dan zou doen he? Ik zou zo op dat bank voor mij springen met mijn hamer en hem op zijn kut kop slaan totdat hij kapot gaat! >:(

Hij mag al blij zijn dat hij een rechtzaak krijgt verdomme. Als het aan mij lag had ik hem gewoon uitgeleverd aan een groep cowboys en liet ze hun gang gaan met deze debiel. Wedden dat hij dan al gelyncht was en aan een boom zou bungelen? Zoveel tijd en geld besparend!
pi_109337982
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:18 schreef Viajero het volgende:

Wetten horen er te zijn voor het volk, niet andersom. Als je dat uitgangspunt loslaat dan ga je heel hard richting authoritairisme.
Wat moet ik met deze inhoudsloze groep woorden?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109338032
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:19 schreef Viajero het volgende:

En dat is precies wat er mis is met onze "rechtsstaat".
Dat zal de reden zijn dat het wereldwijd en eeuwenlang zo gaat...
pi_109338079
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:22 schreef Viajero het volgende:

Jij denkt in wetboeken en regeltjes, ik denk aan het belang van de maatschappij. Had jij in NAzi Duitsland of Stalin's Soviet Unie ook gezegd dat regeltjes belangrijker zijn dan mensen? Zo komt het wel over namelijk. Jouw soort mensen zijn het fundament van wrede en onmenselijke dictaturen. Befehl ist Befehl, toch?
Heel goed, gooi er een Godwin tegenaan!
pi_109338167
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:26 schreef Viajero het volgende:

Aan de ene kant: dader en advocaat.
Aan de andere kant: alleen het OM.

En dat zie jij als gelijkwaardig?
Hier heb je een punt... Het OM is natuurlijk vanwege de middelen een veel machtiger partij. Alleen al daarom zijn er wetten nodig om verdachten te beschermen en dienen die wetten steeds bij twijfel in het voordeel van verdachten te worden uitgelegd.
pi_109338218
quote:
8s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:28 schreef computerprobleem het volgende:

Als ik de rechter was he, en hij begon zo zielig te praten en te doen alsof hij de slachtoffer was he, weet je wat ik dan zou doen he? Ik zou zo op dat bank voor mij springen met mijn hamer en hem op zijn kut kop slaan totdat hij kapot gaat! >:(

Hij mag al blij zijn dat hij een rechtzaak krijgt verdomme. Als het aan mij lag had ik hem gewoon uitgeleverd aan een groep cowboys en liet ze hun gang gaan met deze debiel. Wedden dat hij dan al gelyncht was en aan een boom zou bungelen? Zoveel tijd en geld besparend!
Leuk dat je even laat weten dat je net zo ziek in je hoofd bent als deze verdachte kennelijk is.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:12:11 #129
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109338320
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat moet ik met deze inhoudsloze groep woorden?
Jij zegt dat de wet belangrijker is dan wat het volk wil. Mijn mening is dat de wet een reflectie zou moeten zijn van wat het volk wil.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:12:41 #130
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109338344
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat zal de reden zijn dat het wereldwijd en eeuwenlang zo gaat...
Traditie is echt een onzin argument, en dat weet je zelf denk ik ook wel.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:13:42 #131
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109338404
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Heel goed, gooi er een Godwin tegenaan!
Zou je de vraag kunnen beantwoorden aub? Jij bent degene die zegt dat de wet boven de wil van het volk staat, ik verbindt daar slechts het logische gevolg aan.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:16:00 #132
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109338530
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hier heb je een punt... Het OM is natuurlijk vanwege de middelen een veel machtiger partij. Alleen al daarom zijn er wetten nodig om verdachten te beschermen en dienen die wetten steeds bij twijfel in het voordeel van verdachten te worden uitgelegd.
Ik ben niet van de fakkels en hooivorken brigade. Maar verdachten hebben in een rechtszaak het recht om volop uit te wijden over hun emotionele toestand. Als je dan vervolgens spreekrecht voor slachtoffers wilt dan wordt er geroepen dat emotie geen plaats heeft in een rechtszaak. Waarom mag de verdachte dan wel een emotioneel betoog houden? Dat klopt gewoon logisch gezien absoluut niet.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:16:16 #133
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109338547
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Leuk dat je even laat weten dat je net zo ziek in je hoofd bent als deze verdachte kennelijk is.
Mee eens.
pi_109338702
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:12 schreef Viajero het volgende:

Jij zegt dat de wet belangrijker is dan wat het volk wil. Mijn mening is dat de wet een reflectie zou moeten zijn van wat het volk wil.
Het gaat niet om wat het volk wil, maar wat de wetgever heeft voorgeschreven. Dat voorkomt onderbuikbeslissingen.

Dat de wetgever meeweegt wat het volk wil en wat in het belang is van de maatschappij is natuurlijk van belang, maar de wetgever dient gewoon iets langer na te denken dan het volk.
pi_109338756
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:12 schreef Viajero het volgende:

Traditie is echt een onzin argument, en dat weet je zelf denk ik ook wel.
Tot op heden zie ik van jou geen argument contra. Alleen de stelling dat het "mis" is. Dat is een gewaagde stelling ten aanzien van iets wat wereldwijd al eeuwenlang zo gaat. Zou iedereen dan gek zijn behalve jij? Het kan! Maar dan moet je echt gaan onderbouwen...
pi_109338829
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:13 schreef Viajero het volgende:

Zou je de vraag kunnen beantwoorden aub? Jij bent degene die zegt dat de wet boven de wil van het volk staat, ik verbindt daar slechts het logische gevolg aan.
Ik ben geen rechtspositivist. Maar ik ben zeker niet voor doen wat het volk wil.

odz Inspraak zonder inzicht leidt tot een uitspraak zonder uitzicht.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:24:07 #137
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109338926
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Tot op heden zie ik van jou geen argument contra. Alleen de stelling dat het "mis" is. Dat is een gewaagde stelling ten aanzien van iets wat wereldwijd al eeuwenlang zo gaat. Zou iedereen dan gek zijn behalve jij? Het kan! Maar dan moet je echt gaan onderbouwen...
Ja, ik ben de enige die dit zegt. Als je even het topic doorleest dan zal je zien dat jij degene bent die in de minderheid is.

En ik geef veel meer argumenten dan "dat het mis is". Waarom mag een dader zijn emoties uitleggen, maar een slachtoffer niet? Beantwoord dat eens aub.
pi_109338930
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:16 schreef Viajero het volgende:

Ik ben niet van de fakkels en hooivorken brigade. Maar verdachten hebben in een rechtszaak het recht om volop uit te wijden over hun emotionele toestand. Als je dan vervolgens spreekrecht voor slachtoffers wilt dan wordt er geroepen dat emotie geen plaats heeft in een rechtszaak. Waarom mag de verdachte dan wel een emotioneel betoog houden? Dat klopt gewoon logisch gezien absoluut niet.
Er is spreekrecht voor slachtoffers...

Maar belangrijker: een verdachte staat vanwege het feit dat het OM oppermachtig is al met 10-0 achter voordat de wedstrijd begint. En rechters zijn helemaal niet zo gevoelig voor "ik heb het zo zwaar gehad, boehoe...". Verdachten mogen gewoon alles naar voren brengen wat ze relevant achtten, net als het OM dat mag overigens.
pi_109339013
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:24 schreef Viajero het volgende:

Ja, ik ben de enige die dit zegt. Als je even het topic doorleest dan zal je zien dat jij degene bent die in de minderheid is.
Ach, het internet is geen graadmeter wat dit betreft. Er is geen rechtsgeleerde die het anders zou willen.

quote:
En ik geef veel meer argumenten dan "dat het mis is". Waarom mag een dader zijn emoties uitleggen, maar een slachtoffer niet? Beantwoord dat eens aub.
Er is spreekrecht voor slachtoffers. Echt.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:26:35 #140
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109339047
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ben geen rechtspositivist. Maar ik ben zeker niet voor doen wat het volk wil.

odz Inspraak zonder inzicht leidt tot een uitspraak zonder uitzicht.
Inzicht in de dader, en het slachtoffer negeren. Waarom zou je het slachtoffer negeren? Hoe kan je inzicht krijgen in de ernst van het delict als je weigert naar de gevolgen te kijken?

Ik ben zeker niet voor wat het volk wil. Hoe krijg je het in je hoofd. Dat soort mentaliteit lijdt uiteindelijk tot bloedige revoluties die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:27:43 #141
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109339114
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is spreekrecht voor slachtoffers...

Maar belangrijker: een verdachte staat vanwege het feit dat het OM oppermachtig is al met 10-0 achter voordat de wedstrijd begint. En rechters zijn helemaal niet zo gevoelig voor "ik heb het zo zwaar gehad, boehoe...". Verdachten mogen gewoon alles naar voren brengen wat ze relevant achtten, net als het OM dat mag overigens.
Hoe kom je er in godsnaam bij dat het OM oppermachtig is? In hoeveel zaken wordt de eis van het OM ingewilligd, als ze zo oppermachtig zijn?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:29:27 #142
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109339209
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ach, het internet is geen graadmeter wat dit betreft. Er is geen rechtsgeleerde die het anders zou willen.

[..]

Rechtsgeleerde. Wie heeft die categorie tot dictator uitgeroepen? En je hebt eerder een wetsartikel gequote dat het spreekrecht van slachtoffers verbiedt. Of wil je met droge ogen beweren dat de ouders van verkrachtte kinderen geen slachtoffer zijn?
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:30:11 #143
111528 Viajero
Who dares wins
pi_109339244
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Pas sinds heel kort, en heel beperkt. En ik meen me te herinneren dat jij daar fel tegen was.
pi_109344266
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:26 schreef Viajero het volgende:
Inzicht in de dader, en het slachtoffer negeren. Waarom zou je het slachtoffer negeren? Hoe kan je inzicht krijgen in de ernst van het delict als je weigert naar de gevolgen te kijken?
...
Lees eens een uitspraak. In zo ongeveer elke uitspraak wordt daar namelijk wél naar gekeken. Het is alleen voor de schuldvraag niet en voor de strafmaat nauwelijks interessant of Pietje er hevig onder leidt, en Klaasje (bij exact hetzelfde delict) net iets minder. Het is geobjectiveerd.
De enige reden (en wat mij betreft ook een prima reden) voor het invoeren van het spreekrecht voor slachtoffers is dat de slachtoffers daar baat bij hebben. Voor de hele rechtsgang (het proces tussen verdachte en maatschappij) an sich is het compleet irrelevant.
pi_109346922
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 22:16 schreef Viajero het volgende:

[..]

Sorry, maar dat is bullshit. Advocaten hebben geen enkele interesse in een eerlijk proces, maar in het opduikelen van de meest opscure regeltjes en uitzonderingen om hun client vrij te krijgen. En dat verdedigen ze dan met die theoretische onzin die jij hier herhaalt.
Dit is een wel erg eenzijdige en zwartgallige kijk op het werk van advocaten, maar dat terzijde.

Een advocaat verdedigt het belang van zijn of haar client. Die staat daarmee tegenover het OM dat (met nagenoeg oneindige middelen) probeert om de verdachte veroordeeld te krijgen en een zo pittig mogelijke straf te laten krijgen. Een goede advocaat stelt dus alles in het werk om zijn client te verdedigen. Als een advocaat te weinig of niets doet, is het proces niet eerlijk. Gevolg daarvan is dat er (meer) mensen onterecht worden veroordeeld, straffen onredelijk hoog uit kunnen vallen, enzovoorts.

Een goede advocaat is dus cruciaal voor een eerlijk proces en een goede rechtsgang. Dat Robert M wordt veroordeeld is eigenlijk wel nagenoeg zeker. Nu weet je in ieder geval dat dit in een eerlijk proces is gedaan ipv een half showproces.
pi_109347117
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:26 schreef Viajero het volgende:

Het slachtoffer wordt niet genegeerd. Het is alleen voor de strafmaat niet zo interessant of het slachtoffer het zich heel erg aantrekt of niet (om een voorbeeld te geven wat jij wellicht kan begrijpen: als een meisje van 14 met haar leraar van 40 naar bed gaat en ze aangeeft dat ze het allemaal heel erg leuk vindt, dan nog gaan we die leraar van 40 straffen).

Inzicht in de dader is wel van belang b.v. om een inschatting te maken over recidivekansen.

quote:
Ik ben zeker niet voor wat het volk wil. Hoe krijg je het in je hoofd.
Doordat jij er over begint misschien?
pi_109347153
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:27 schreef Viajero het volgende:

Hoe kom je er in godsnaam bij dat het OM oppermachtig is? In hoeveel zaken wordt de eis van het OM ingewilligd, als ze zo oppermachtig zijn?
Het OM heeft een enorm onderzoeksapparaat en enorme budgetten.

Dat de sterkste partij niet altijd gelijk krijgt is een ander verhaal. Natuurlijk is dat niet zo.
pi_109347263
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:29 schreef Viajero het volgende:

Rechtsgeleerde. Wie heeft die categorie tot dictator uitgeroepen?
Ik vind de mening van deskundigen relevanter dan van de man op straat. Als ik problemen heb met mijn hart ga ik naar de cardioloog en vraag ik niet de eerste de beste persoon die ik op straat tegenkom wat hij er van denkt.

quote:
En je hebt eerder een wetsartikel gequote dat het spreekrecht van slachtoffers verbiedt.
Het was een overweging uit een recente uitspraak van de Hoge Raad.

quote:
Of wil je met droge ogen beweren dat de ouders van verkrachtte kinderen geen slachtoffer zijn?
Ja.
pi_109347323
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 23:30 schreef Viajero het volgende:

Pas sinds heel kort, en heel beperkt.
Dan nog is het onzin om net te doen alsof het niet bestaat.

quote:
En ik meen me te herinneren dat jij daar fel tegen was.
Nog steeds. Volslagen van de gekke. Het heeft geen enkele rol in het proces en leidt alleen maar af. Het kost verder klauwen met geld en ik ken geen onderzoek waaruit blijkt dat slachtoffers er echt baat bij hebben, sterker nog: ik ken goede betogen van psychologen die menen dat het averechts werkt.
pi_109598602
Verhoor Robert M. wordt getoond tijdens rechtzaak:

quote:
AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie wil een 20 minuten durende opname van het politieverhoor van Robert M. laten zien.
Foto: ANP

Dat meldt de radiozender BNR op haar website.

Het Openbaar Ministerie wil zo laten zien dat Robert M. geen spijt heeft van zijn misdaden. De opname wordt woensdag tijdens de openbare zitting vertoond, afhankelijk van de inhoud van de verklaring die Robert M. aflegt.

Robert M. staat terecht voor het misbruiken van 67 zeer jonge kinderen. Dat deed hij onder meer op de Amsterdamse kinderdagverblijven waar hij werkte en tijdens babysitten.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)ens-rechtszaak.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')