Aan de ene kant: dader en advocaat.quote:

Goed argument. Waarom zou de dader wel mogen uitleggen hoe hij zich voelde, en het slachtoffer niet?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:46 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vind je dit nou echt niet een beetje iets te simpel gedacht?

Als ik de rechter was he, en hij begon zo zielig te praten en te doen alsof hij de slachtoffer was he, weet je wat ik dan zou doen he? Ik zou zo op dat bank voor mij springen met mijn hamer en hem op zijn kut kop slaan totdat hij kapot gaat! >:(quote:Op woensdag 14 maart 2012 10:25 schreef nummer_zoveel het volgende:
Goed zo!
Wat denkt die Robert M wel. Raakt ie gefrustreerd dat hij nu al een tijd geen kindertjes meer heeft aangeraakt ofzo?
Ziet zichzelf als slachtoffer, wtf.![]()
Hij mag blij zijn dat hij hier in Nederland mee is opgepakt, in andere landen weten ze wel raad met dit soort 'mensen'.
Die moeten ze echt nooit meer vrijlaten.

Wat moet ik met deze inhoudsloze groep woorden?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:18 schreef Viajero het volgende:
Wetten horen er te zijn voor het volk, niet andersom. Als je dat uitgangspunt loslaat dan ga je heel hard richting authoritairisme.

Dat zal de reden zijn dat het wereldwijd en eeuwenlang zo gaat...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:19 schreef Viajero het volgende:
En dat is precies wat er mis is met onze "rechtsstaat".

Heel goed, gooi er een Godwin tegenaan!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:22 schreef Viajero het volgende:
Jij denkt in wetboeken en regeltjes, ik denk aan het belang van de maatschappij. Had jij in NAzi Duitsland of Stalin's Soviet Unie ook gezegd dat regeltjes belangrijker zijn dan mensen? Zo komt het wel over namelijk. Jouw soort mensen zijn het fundament van wrede en onmenselijke dictaturen. Befehl ist Befehl, toch?

Hier heb je een punt... Het OM is natuurlijk vanwege de middelen een veel machtiger partij. Alleen al daarom zijn er wetten nodig om verdachten te beschermen en dienen die wetten steeds bij twijfel in het voordeel van verdachten te worden uitgelegd.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:26 schreef Viajero het volgende:
Aan de ene kant: dader en advocaat.
Aan de andere kant: alleen het OM.
En dat zie jij als gelijkwaardig?

Leuk dat je even laat weten dat je net zo ziek in je hoofd bent als deze verdachte kennelijk is.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:28 schreef computerprobleem het volgende:
Als ik de rechter was he, en hij begon zo zielig te praten en te doen alsof hij de slachtoffer was he, weet je wat ik dan zou doen he? Ik zou zo op dat bank voor mij springen met mijn hamer en hem op zijn kut kop slaan totdat hij kapot gaat! >:(
Hij mag al blij zijn dat hij een rechtzaak krijgt verdomme. Als het aan mij lag had ik hem gewoon uitgeleverd aan een groep cowboys en liet ze hun gang gaan met deze debiel. Wedden dat hij dan al gelyncht was en aan een boom zou bungelen? Zoveel tijd en geld besparend!

Jij zegt dat de wet belangrijker is dan wat het volk wil. Mijn mening is dat de wet een reflectie zou moeten zijn van wat het volk wil.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat moet ik met deze inhoudsloze groep woorden?

Traditie is echt een onzin argument, en dat weet je zelf denk ik ook wel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zal de reden zijn dat het wereldwijd en eeuwenlang zo gaat...

Zou je de vraag kunnen beantwoorden aub? Jij bent degene die zegt dat de wet boven de wil van het volk staat, ik verbindt daar slechts het logische gevolg aan.quote:

Ik ben niet van de fakkels en hooivorken brigade. Maar verdachten hebben in een rechtszaak het recht om volop uit te wijden over hun emotionele toestand. Als je dan vervolgens spreekrecht voor slachtoffers wilt dan wordt er geroepen dat emotie geen plaats heeft in een rechtszaak. Waarom mag de verdachte dan wel een emotioneel betoog houden? Dat klopt gewoon logisch gezien absoluut niet.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hier heb je een punt... Het OM is natuurlijk vanwege de middelen een veel machtiger partij. Alleen al daarom zijn er wetten nodig om verdachten te beschermen en dienen die wetten steeds bij twijfel in het voordeel van verdachten te worden uitgelegd.

Mee eens.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Leuk dat je even laat weten dat je net zo ziek in je hoofd bent als deze verdachte kennelijk is.

Het gaat niet om wat het volk wil, maar wat de wetgever heeft voorgeschreven. Dat voorkomt onderbuikbeslissingen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:12 schreef Viajero het volgende:
Jij zegt dat de wet belangrijker is dan wat het volk wil. Mijn mening is dat de wet een reflectie zou moeten zijn van wat het volk wil.

Tot op heden zie ik van jou geen argument contra. Alleen de stelling dat het "mis" is. Dat is een gewaagde stelling ten aanzien van iets wat wereldwijd al eeuwenlang zo gaat. Zou iedereen dan gek zijn behalve jij? Het kan! Maar dan moet je echt gaan onderbouwen...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:12 schreef Viajero het volgende:
Traditie is echt een onzin argument, en dat weet je zelf denk ik ook wel.

Ik ben geen rechtspositivist. Maar ik ben zeker niet voor doen wat het volk wil.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:13 schreef Viajero het volgende:
Zou je de vraag kunnen beantwoorden aub? Jij bent degene die zegt dat de wet boven de wil van het volk staat, ik verbindt daar slechts het logische gevolg aan.

Ja, ik ben de enige die dit zegt. Als je even het topic doorleest dan zal je zien dat jij degene bent die in de minderheid is.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Tot op heden zie ik van jou geen argument contra. Alleen de stelling dat het "mis" is. Dat is een gewaagde stelling ten aanzien van iets wat wereldwijd al eeuwenlang zo gaat. Zou iedereen dan gek zijn behalve jij? Het kan! Maar dan moet je echt gaan onderbouwen...

Er is spreekrecht voor slachtoffers...quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:16 schreef Viajero het volgende:
Ik ben niet van de fakkels en hooivorken brigade. Maar verdachten hebben in een rechtszaak het recht om volop uit te wijden over hun emotionele toestand. Als je dan vervolgens spreekrecht voor slachtoffers wilt dan wordt er geroepen dat emotie geen plaats heeft in een rechtszaak. Waarom mag de verdachte dan wel een emotioneel betoog houden? Dat klopt gewoon logisch gezien absoluut niet.

Ach, het internet is geen graadmeter wat dit betreft. Er is geen rechtsgeleerde die het anders zou willen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:24 schreef Viajero het volgende:
Ja, ik ben de enige die dit zegt. Als je even het topic doorleest dan zal je zien dat jij degene bent die in de minderheid is.
Er is spreekrecht voor slachtoffers. Echt.quote:En ik geef veel meer argumenten dan "dat het mis is". Waarom mag een dader zijn emoties uitleggen, maar een slachtoffer niet? Beantwoord dat eens aub.

Inzicht in de dader, en het slachtoffer negeren. Waarom zou je het slachtoffer negeren? Hoe kan je inzicht krijgen in de ernst van het delict als je weigert naar de gevolgen te kijken?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben geen rechtspositivist. Maar ik ben zeker niet voor doen wat het volk wil.
odz Inspraak zonder inzicht leidt tot een uitspraak zonder uitzicht.

Hoe kom je er in godsnaam bij dat het OM oppermachtig is? In hoeveel zaken wordt de eis van het OM ingewilligd, als ze zo oppermachtig zijn?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is spreekrecht voor slachtoffers...
Maar belangrijker: een verdachte staat vanwege het feit dat het OM oppermachtig is al met 10-0 achter voordat de wedstrijd begint. En rechters zijn helemaal niet zo gevoelig voor "ik heb het zo zwaar gehad, boehoe...". Verdachten mogen gewoon alles naar voren brengen wat ze relevant achtten, net als het OM dat mag overigens.

Rechtsgeleerde. Wie heeft die categorie tot dictator uitgeroepen? En je hebt eerder een wetsartikel gequote dat het spreekrecht van slachtoffers verbiedt. Of wil je met droge ogen beweren dat de ouders van verkrachtte kinderen geen slachtoffer zijn?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ach, het internet is geen graadmeter wat dit betreft. Er is geen rechtsgeleerde die het anders zou willen.
[..]
Er is spreekrecht voor slachtoffers. Echt.

Pas sinds heel kort, en heel beperkt. En ik meen me te herinneren dat jij daar fel tegen was.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is spreekrecht voor slachtoffers. Echt.

Lees eens een uitspraak. In zo ongeveer elke uitspraak wordt daar namelijk wél naar gekeken. Het is alleen voor de schuldvraag niet en voor de strafmaat nauwelijks interessant of Pietje er hevig onder leidt, en Klaasje (bij exact hetzelfde delict) net iets minder. Het is geobjectiveerd.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:26 schreef Viajero het volgende:
Inzicht in de dader, en het slachtoffer negeren. Waarom zou je het slachtoffer negeren? Hoe kan je inzicht krijgen in de ernst van het delict als je weigert naar de gevolgen te kijken?
...

Dit is een wel erg eenzijdige en zwartgallige kijk op het werk van advocaten, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:16 schreef Viajero het volgende:
[..]
Sorry, maar dat is bullshit. Advocaten hebben geen enkele interesse in een eerlijk proces, maar in het opduikelen van de meest opscure regeltjes en uitzonderingen om hun client vrij te krijgen. En dat verdedigen ze dan met die theoretische onzin die jij hier herhaalt.

Het slachtoffer wordt niet genegeerd. Het is alleen voor de strafmaat niet zo interessant of het slachtoffer het zich heel erg aantrekt of niet (om een voorbeeld te geven wat jij wellicht kan begrijpen: als een meisje van 14 met haar leraar van 40 naar bed gaat en ze aangeeft dat ze het allemaal heel erg leuk vindt, dan nog gaan we die leraar van 40 straffen).quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:26 schreef Viajero het volgende:
Inzicht in de dader, en het slachtoffer negeren. Waarom zou je het slachtoffer negeren? Hoe kan je inzicht krijgen in de ernst van het delict als je weigert naar de gevolgen te kijken?
Doordat jij er over begint misschien?quote:Ik ben zeker niet voor wat het volk wil. Hoe krijg je het in je hoofd.

Het OM heeft een enorm onderzoeksapparaat en enorme budgetten.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:27 schreef Viajero het volgende:
Hoe kom je er in godsnaam bij dat het OM oppermachtig is? In hoeveel zaken wordt de eis van het OM ingewilligd, als ze zo oppermachtig zijn?

Ik vind de mening van deskundigen relevanter dan van de man op straat. Als ik problemen heb met mijn hart ga ik naar de cardioloog en vraag ik niet de eerste de beste persoon die ik op straat tegenkom wat hij er van denkt.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 23:29 schreef Viajero het volgende:
Rechtsgeleerde. Wie heeft die categorie tot dictator uitgeroepen?
Het was een overweging uit een recente uitspraak van de Hoge Raad.quote:En je hebt eerder een wetsartikel gequote dat het spreekrecht van slachtoffers verbiedt.
Ja.quote:Of wil je met droge ogen beweren dat de ouders van verkrachtte kinderen geen slachtoffer zijn?

Dan nog is het onzin om net te doen alsof het niet bestaat.quote:
Nog steeds. Volslagen van de gekke. Het heeft geen enkele rol in het proces en leidt alleen maar af. Het kost verder klauwen met geld en ik ken geen onderzoek waaruit blijkt dat slachtoffers er echt baat bij hebben, sterker nog: ik ken goede betogen van psychologen die menen dat het averechts werkt.quote:En ik meen me te herinneren dat jij daar fel tegen was.

Bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)ens-rechtszaak.htmlquote:AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie wil een 20 minuten durende opname van het politieverhoor van Robert M. laten zien.
Foto: ANP
Dat meldt de radiozender BNR op haar website.
Het Openbaar Ministerie wil zo laten zien dat Robert M. geen spijt heeft van zijn misdaden. De opname wordt woensdag tijdens de openbare zitting vertoond, afhankelijk van de inhoud van de verklaring die Robert M. aflegt.
Robert M. staat terecht voor het misbruiken van 67 zeer jonge kinderen. Dat deed hij onder meer op de Amsterdamse kinderdagverblijven waar hij werkte en tijdens babysitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |