Dan zit de fout toch echt in de montage van je lampen; voordat je de lampen monteerde werkte het toch gewoon ?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:00 schreef thsvdweg het volgende:
Op zolder hebben we twee extra lampen op een bestaande zolderlamp aangesloten. Nu blijkt dat dat de hele groep (drie stopcontacten in de woonkamer en een lamp in de overloop daargelaten) niet meer werkt.
De nuldraad heeft geen contact meer met de meterkast: in plaats daarvan staat er spanning (spanningszoeker licht op) op de nuldraad zodra we betreffende groep activeren. Genoemde stopcontacten en lamp die wel werken zitten in dezelfde groep.
Ik meet eigenlijk niets. Wanneer ik mijn spanningszoeker op een nul-aansluiting druk licht de spanningszoeker op.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ten opzichte van wat meet je?
Ok, het gaat hier inderdaad om lampen. Ik wist niet dat er spanning op de nuldraad kon komen wanneer je lampen aansluit. Weet je dat zeker? Heb daar nog nooit van gehoord (ook eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan).quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:13 schreef spoorrails het volgende:
als er op die groep een lamp brand kan je dat krijgen
Ik heb vanaf de bestaande zolderlamp (lamp 1) één blauwe draad en één zwarte draad doorgetrokken naar een lasdoos. In die lasdoos heb ik beide draden gesplits met behulp van een lasdop. In die lasdoos komt dus een blauwe draad vanaf lamp 1, gaat een blauwe draad naar lamp 2 en een blauwe draad naar lamp 3. Zelfde verhaal wat betreft de zwarte draden.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:13 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als het probleem ontstaan is door het aansluiten van de 2 extra lampen zal daar ook de oorzaak moeten zitten.
Heb je de zwarte schakeldraad parallel doorverbonden of hoe heb je het gedaan?
Dan meet je tov jezelf. Spanning staat tussen 2 punten. 2 contacten, draden. Je kan geen spanning meten op 1 punt. Als je er geen verstand van hebt kan je er beter van af blijven.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:48 schreef thsvdweg het volgende:
Eh, ik begrijp helaas niet alle vragen. Om op zoveel mogelijk vragen antwoord te geven.
[..]
Ik meet eigenlijk niets. Wanneer ik mijn spanningszoeker op een nul-aansluiting druk licht de spanningszoeker op.
[..]
Als je ze verkeerd aansluit, ja. Er is iets mis.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:48 schreef thsvdweg het volgende:
Ok, het gaat hier inderdaad om lampen. Ik wist niet dat er spanning op de nuldraad kon komen wanneer je lampen aansluit. Weet je dat zeker? Heb daar nog nooit van gehoord (ook eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan).
Ok, maar de spanning op de nuldraad blijft. Ook als ik de lamper er uit draai.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je ze verkeerd aansluit, ja. Er is iets mis.
Oh, ok. Da's een goede tip. Zal ik een volgende keer ook zeker doen. Maar kan iemand me aan de hand van mijn omschrijving toch vertellen of ik het verkeerd gedaan heb?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan meet je tov jezelf. Spanning staat tussen 2 punten. 2 contacten, draden. Je kan geen spanning meten op 1 punt. Als je er geen verstand van hebt kan je er beter van af blijven.
Ja , je hebt het verkeerd gedaan. Maar ik denk dat jij niet in staat bent voldoende informatie te geven om ons diagnose te laten stellen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:59 schreef thsvdweg het volgende:
[..]
Oh, ok. Da's een goede tip. Zal ik een volgende keer ook zeker doen. Maar kan iemand me aan de hand van mijn omschrijving toch vertellen of ik het verkeerd gedaan heb?
Ok, maar wat heb ik in onderstaand verhaal dan fout gedaan?quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja , je hebt het verkeerd gedaan. Maar ik denk dat jij niet in staat bent voldoende informatie te geven om ons diagnose te laten stellen.
quote:Op dinsdag 13 maart 2012 21:48 schreef thsvdweg het volgende:
Ik heb vanaf de bestaande zolderlamp (lamp 1) één blauwe draad en één zwarte draad doorgetrokken naar een lasdoos. In die lasdoos heb ik beide draden gesplits met behulp van een lasdop. In die lasdoos komt dus een blauwe draad vanaf lamp 1, gaat een blauwe draad naar lamp 2 en een blauwe draad naar lamp 3. Zelfde verhaal wat betreft de zwarte draden.
Je moet vóór lamp 1 in drieen splitsen, nu heb je ze toch gedeeltelijk in serie staanquote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:02 schreef thsvdweg het volgende:
[..]
Ok, maar wat heb ik in onderstaand verhaal dan fout gedaan?
[..]
Misschien niets, maar je meet niets of verkeerd. Dus misschien staat er geen spanning op de nul.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:02 schreef thsvdweg het volgende:
[..]
Ok, maar wat heb ik in onderstaand verhaal dan fout gedaan?
[..]
Dat zou kunnen, maar hij kan ze ook goed hebben aangesloten. Dat haal ik niet uit zijn beschrijving.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Je moet vóór lamp 1 in drieen splitsen, nu heb je ze toch gedeeltelijk in serie staan
Ok, heb nu de situatie aangepast en gesplitst voor de 1e lamp. De situatie is echter onveranderd. De spanningszoeker licht nog steeds op wanneer ik die op een nul-punt druk. Bij het stopcontact dat wel werkt (in de zelfde groep) licht de spanningszoeker niet op als ik hem in de nul steek, maar ik begrijp dat dat niks zegt.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Je moet vóór lamp 1 in drieen splitsen, nu heb je ze toch gedeeltelijk in serie staan
Nog maar weer eens de tip: Een spanningzoeker is en blijft geen betrouwbaar instrument om spanning te meten. Gebruik ze alleen om schroefjes aan te draaien.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:14 schreef thsvdweg het volgende:
[..]
Ok, heb nu de situatie aangepast en gesplitst voor de 1e lamp. De situatie is echter onveranderd. De spanningszoeker licht nog steeds op wanneer ik die op een nul-punt druk. Bij het stopcontact dat wel werkt (in de zelfde groep) licht de spanningszoeker niet op als ik hem in de nul steek, maar ik begrijp dat dat niks zegt.
Ik heb hier zo'n multimeter liggen. Ik zal eens kijken of ik op google kan vinden hoe ik de spanning op de nul draad moet meten.
Ik bel morgen wle een elektricien want ik schiet hier inderdaad ook niet smee op. Denk zelf dat er sprake is van een losse nul / doorbroken nul-circuit. Heb overal in huis gekeken, elke lasdop opengehaald maar geen losse nul kunnen vinden. Bedankt voor de info iedereen.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Als je niet weet waar je over praat, en dat merk ik echt aan je posts.
Denk ik dat je beter een vakman in kunt schakelen of iemand in familie die meer ervaring heeft met elektriciteit.
Wil je eens wat foto's tonen waarop te zien is hoe het één en ander aangesloten is ? Of teken eens een schema'tje in paint en laat dat eens zien ?
Juist !, dat is precies het probleem van die dingen ! Het geeft aan dat er spanning op staat maar niet hoeveel.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 22:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Een spanningszoeker is niet betrouwbaar en niet veilig maar op zich is er goed mee te werken.
Niet betrouwbaar in die zin dat het niet garandeert dat een ader spanningsloos is maar als ie gaat branden is het echt wel zeker dat er spanning op staat. Al kan dat ook 50V zijn ipv 230
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |