abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116366549
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2012 22:28 schreef DeZwabber het volgende:
welk materiaal gebruik je? Als je voor sterling zilver gaat is het niet zo heel gek natuurlijk _O-
:D Neuh, gewoon zwart plastic. Even bij sculpteo geprobeerd zelfde verhaal.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116366616
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:11 schreef truthortruth het volgende:
Iemand ervaring met shapeways? Ik heb een eenvoudig opbergdoosje (22cm x 19 cm) met wat gaatjes erin gemaakt voor kabels. Echter ik denk dat hij het als een volledig volume ziet en ik krijg een prijs te zien van $580.- :D
Tja, shapeways en materialise rekenen per bounding box. Post eens een plaatje van je ontwerp, dan denk ik even met je mee om de boel goedkoper te maken.
pi_116366813
http://www.sculpteo.com/en/gallery/today/?search=cablebox

Werkt deze url zo?

Maar die bounding box is dan idd het probleem, ik hoopte dat ze wat intelligents deden met materiaal volume of iets dergelijks.
  Designer maandag 3 september 2012 @ 22:49:59 #129
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116367187
Kan je niet je ontwerp aanpassen dat je het zelf assembleert? En vraag jezelf af of 3d printen eigenlijk wel de geschikte techniek is om dit te maken :Y
🐙
pi_116367373
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2012 22:49 schreef DeZwabber het volgende:
Kan je niet je ontwerp aanpassen dat je het zelf assembleert? En vraag jezelf af of 3d printen eigenlijk wel de geschikte techniek is om dit te maken :Y
Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.
  dinsdag 4 september 2012 @ 02:10:13 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116373215
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:53 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 02:35:16 #132
266257 crew  DeZwabber
pi_116373369
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.
🐙
pi_116374400
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Inderdaad een goed idee.
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 02:35 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.
Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 11:42:43 #134
266257 crew  DeZwabber
pi_116378622
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:35 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Inderdaad een goed idee.

[..]

Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?
Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.
🐙
pi_116380114
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:42 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.
Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoeg :)
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 13:57:04 #136
266257 crew  DeZwabber
pi_116382253
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 12:36 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoeg :)
minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20

Probleem is voornamelijk kromtrekken van grote vlakken.
🐙
pi_116387760
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:57 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20

Probleem is voornamelijk kromtrekken van grote vlakken.
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500 ;)
pi_116390561
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500 ;)
4* zo groot maken kost je wel 64* zoveel materiaal ;) . Kom je alsnog op een 50 euro uit voor een doosje. Ik zou gewoon naar een standaard doosje op zoek gaan om wat kabeltjes in weg te werken.
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 22:07:26 #139
266257 crew  DeZwabber
pi_116400826
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

En hij trok niet krom? nice :Y

In ABS of PLA?
🐙
pi_116403524
Volgens mij was het PLA...
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 23:09:43 #141
266257 crew  DeZwabber
pi_116404955
Aah, oke, PLA trekt ook een stuk minder krom. Wel tof spul, gemaakt van rietsuiker / mais :D
🐙
pi_116412998
Het is wel grappig allemaal, ik ben bij uitstek een digitale man. Knutselde of maakte eigenlijk nooit iets fysieks. En nu ineens de mogelijkheid om digitale creaties eenvoudig fysiek te maken vind ik geweldig.

Ik zit nog wel een beetje te stoeien met de commerciėle toepassing ervan en een goede business case. Het probleem vind ik de prijs van een printer (en dan bedoel ik dus de professionele) in combinatie met de tijd die het duurt om iets te printen.
pi_116413421
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:23 schreef truthortruth het volgende:
Het is wel grappig allemaal, ik ben bij uitstek een digitale man. Knutselde of maakte eigenlijk nooit iets fysieks. En nu ineens de mogelijkheid om digitale creaties eenvoudig fysiek te maken vind ik geweldig.

Ik zit nog wel een beetje te stoeien met de commerciėle toepassing ervan en een goede business case. Het probleem vind ik de prijs van een printer (en dan bedoel ik dus de professionele) in combinatie met de tijd die het duurt om iets te printen.
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
  Designer woensdag 5 september 2012 @ 12:26:59 #144
266257 crew  DeZwabber
pi_116416438
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaat :Y
🐙
pi_116416562
quote:
10s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:26 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaat :Y
Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.

Die oppervlaktekwaliteit is nog steeds mijn probleem wat ik heb met 3d rapidprototyping. De kleine en fijne details en licht bollende oppervlaktes die in veel van onze ontwerpen zitten zijn juist nog steeds (al 10 jaar) de showstopper bij 3d printen voor ons. Anders had ik hier op de zaak allang een 3d printer staan. 8-)
  Designer woensdag 5 september 2012 @ 12:42:29 #146
266257 crew  DeZwabber
pi_116416862
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.

Die oppervlaktekwaliteit is nog steeds mijn probleem wat ik heb met 3d rapidprototyping. De kleine en fijne details en licht bollende oppervlaktes die in veel van onze ontwerpen zitten zijn juist nog steeds (al 10 jaar) de showstopper bij 3d printen voor ons. Anders had ik hier op de zaak allang een 3d printer staan. 8-)
Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodig :P

Ooit :P
🐙
pi_116417098
quote:
10s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:42 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodig :P

Ooit :P
Als in die licht glooiende oppervalktes dan ook nog eens logo's als ondiepe graveringen (waarbij de kleinste freesje R0.1*25 graden voor graveringen is) erin zitten zijn die verdwenen na wat plamuur en schuurwerk. 8-)

Van de freesbanken die we hebben staan komt het product meteen glad eraf en hoeven we alleen even een dremel met koper borsteltje te poetsen (tussen de 15 en 30 minuten per model) . :D

Ooit hoop ik dat ze wel hier iets voor uitvinden maar helaas is voor het werk wat ik doe 3d printen voor de meeste producten nog niet goed genoeg.
pi_116420013
quote:
0s.gif Op twoensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instelling ;) Persoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.
pi_116450561
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:18 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instelling ;) Persoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.
Ik ben dan ook geen ondernemer, maar meer een pragmatisch ingestelde techneut. ;)

Een leuk stukje over 3d geprinte basketbal rolstoelzittingen :Paralympic design: 3D-printed seats
for wheelchair basketball
pi_116468736
Print me a Stradivarius
How a new manufacturing technology will change the world

THE industrial revolution of the late 18th century made possible the mass production of goods, thereby creating economies of scale which changed the economy—and society—in ways that nobody could have imagined at the time. Now a new manufacturing technology has emerged which does the opposite. Three-dimensional printing makes it as cheap to create single items as it is to produce thousands and thus undermines economies of scale. It may have as profound an impact on the world as the coming of the factory did.

It works like this. First you call up a blueprint on your computer screen and tinker with its shape and colour where necessary. Then you press print. A machine nearby whirrs into life and builds up the object gradually, either by depositing material from a nozzle, or by selectively solidifying a thin layer of plastic or metal dust using tiny drops of glue or a tightly focused beam. Products are thus built up by progressively adding material, one layer at a time: hence the technology's other name, additive manufacturing. Eventually the object in question—a spare part for your car, a lampshade, a violin—pops out. The beauty of the technology is that it does not need to happen in a factory. Small items can be made by a machine like a desktop printer, in the corner of an office, a shop or even a house; big items—bicycle frames, panels for cars, aircraft parts—need a larger machine, and a bit more space.

At the moment the process is possible only with certain materials (plastics, resins and metals) and with a precision of around a tenth of a millimetre. As with computing in the late 1970s, it is currently the preserve of hobbyists and workers in a few academic and industrial niches. But like computing before it, 3D printing is spreading fast as the technology improves and costs fall. A basic 3D printer, also known as a fabricator or “fabber”, now costs less than a laser printer did in 1985.

Just press print

The additive approach to manufacturing has several big advantages over the conventional one. It cuts costs by getting rid of production lines. It reduces waste enormously, requiring as little as one-tenth of the amount of material. It allows the creation of parts in shapes that conventional techniques cannot achieve, resulting in new, much more efficient designs in aircraft wings or heat exchangers, for example. It enables the production of a single item quickly and cheaply—and then another one after the design has been refined.

For many years 3D printers were used in this way for prototyping, mainly in the aerospace, medical and automotive industries. Once a design was finalised, a production line would be set up and parts would be manufactured and assembled using conventional methods. But 3D printing has now improved to the point that it is starting to be used to produce the finished items themselves (see article). It is already competitive with plastic injection-moulding for runs of around 1,000 items, and this figure will rise as the technology matures. And because each item is created individually, rather than from a single mould, each can be made slightly differently at almost no extra cost. Mass production could, in short, give way to mass customisation for all kinds of products, from shoes to spectacles to kitchenware.

By reducing the barriers to entry for manufacturing, 3D printing should also promote innovation. If you can design a shape on a computer, you can turn it into an object. You can print a dozen, see if there is a market for them, and print 50 more if there is, modifying the design using feedback from early users. This will be a boon to inventors and start-ups, because trying out new products will become less risky and expensive. And just as open-source programmers collaborate by sharing software code, engineers are already starting to collaborate on open-source designs for objects and hardware.

The jobless technology

A technological change so profound will reset the economics of manufacturing. Some believe it will decentralise the business completely, reversing the urbanisation that accompanies industrialisation. There will be no need for factories, goes the logic, when every village has a fabricator that can produce items when needed. Up to a point, perhaps. But the economic and social benefits of cities (see article) go far beyond their ability to attract workers to man assembly lines.

Others maintain that, by reducing the need for factory workers, 3D printing will undermine the advantage of low-cost, low-wage countries and thus repatriate manufacturing capacity to the rich world. It might; but Asian manufacturers are just as well placed as anyone else to adopt the technology. And even if 3D printing does bring manufacturing back to developed countries, it may not create many jobs, since it is less labour-intensive than standard manufacturing.

The technology will have implications not just for the distribution of capital and jobs, but also for intellectual-property (IP) rules. When objects can be described in a digital file, they become much easier to copy and distribute—and, of course, to pirate. Just ask the music industry. When the blueprints for a new toy, or a designer shoe, escape onto the internet, the chances that the owner of the IP will lose out are greater.

There are sure to be calls for restrictions on the use of 3D printers, and lawsuits about how existing IP laws should be applied. As with open-source software, new non-commercial models will emerge. It is unclear whether 3D printing requires existing rules to be tightened (which could hamper innovation) or loosened (which could encourage piracy). The lawyers are, no doubt, rubbing their hands.

Just as nobody could have predicted the impact of the steam engine in 1750—or the printing press in 1450, or the transistor in 1950—it is impossible to foresee the long-term impact of 3D printing. But the technology is coming, and it is likely to disrupt every field it touches. Companies, regulators and entrepreneurs should start thinking about it now. One thing, at least, seems clear: although 3D printing will create winners and losers in the short term, in the long run it will expand the realm of industry—and imagination.

http://www.economist.com/node/18114327

Hier is de 3D geprinte viool te beluisteren:

"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')