Triple-post, maar nu wel met ein-de-lijk de foto's
We zijn best aardig opgeschoten, mede dankzij de vele hulp die we hebben gehad. Kort samengevat:
- Het kozijnwerk (met glas) van de keuken is eruitgehaald en afgvoerd naar de stort
- De tegels van de keuken zijn er aan één kant helemaal af.
- Op enkele plinten na is al het houwerk in het hele appartement geschuurd
- De boiler hangt (er moet nog één leiding afgedicht worden, maar dat is kwestie van een stukje leiding zagen en hennep + fitterskit aanbrengen)
- Al het houtwerk in de slaapkamer is waar nodig met 'Houtplamuur' behandeld en afgenomen/ontvet met ammoniak. Klaar voor het gronden.
- Het houtwerk in de hal is ook bijna klaar voor het gronden; enkel nog even afnemen/ontvetten met ammoniak.
- Behang van het muurtje tussen woonkamer en keuken is er afgepulkt.
Omdat de telefoonfoto's te slecht zijn geworden om er echt iets van te kunnen maken, heb ik helaas niet echt foto's van het sloop-proces van het houten kozijn/glas bij de keuken en het verwijderen van het keukenblok. Plus dat ik er niet al de tijd bij was, want de vader van vriend had vrij en jeukende handen, dus toen ik kwam, was al gigantisch veel gedaan.
Maar goed, herinneren jullie deze nog?
![DSC_8727-1.jpg]()
![DSC_8723-1.jpg]()
Dat ziet er nu zo uit......het keukenblok is eruitgehaald, het hele kozijnwerk ook. Dat zat ERG goed vast met enorme spijkers, en er is dus wat stuc meegekomen. Gelukkig komt er een smal wandje (platen) voor het hele geheel, om straks de kastjes aan op te hangen, het leiding/electra/gaswerk in te leggen (gaswerk laten we doen, anders ploft de hele boel straks

), etc. Het kozijnwerk aan de halkant blijft staan, dat is een mooie stevige basis voor het plaatwerk dat er tegenaan komt.
![P1070760.jpg]()
![P1070761.jpg]()
![P1070767.jpg]()
Ging het beitelen aan de ene kant zo voorspoedig, aan de andere kant hebben we inmiddels het beiteltje er maar letterlijk bij neergegooid. Het ging millimeter voor millimeter, en het maakte een kabaal

En we kunnen het er wel afkrijgen, maar toch besloten hier ook platen tegen te maken. Ook omdat het stucwerk los zit en we boel toch egaal moeten krijgen. (En we verliezen er niet zoveel mee..we kunnen dan zelfs makkelijker bepalen waar het electra werk komt e.d. 't Is alleen een beetje jammer van al die uren beitelen

)
![P1070765.jpg]()
't is trouwens wel een dik muurtje...geen idee of dit nu bestempeld mag worden als een draagmuur? Hij is in elk geval niet hol..) En dit was de boiler: lomp, rond, en midden in de keuken.
![DSC_8667-1.jpg]()
Dit is hem geworden: nog wel groot, maar rechthoekig en in de badkamer.
't Was een gok, want het merk Ariston (Niet Aristona) is hier niet zo bekend. Maar goed, hij komt uit Italië en daar wordt denk ik vaker gebruik gemaakt van een boiler dan hier (in elk geval in de bergstreken). Hij werd heel snel geleverd (zaterdag gebeld, maandag in huis..), er zit garantie op en belangrijker; hij lijkt het te doen

En hij heeft heel fancy blauwe knopjes...(En twee watertanks in plaats van één) Daar doen we het natuurlijk voor
Nog op de vloer
Aan de haakjes, tegen het wandje naast de spiegel, moet 'ie komen te hangen
En, hij hangt! (dat was het makkelijke gedeelte) Nu het leidingwerk nog
Bezig met het leidingwerk. Hier komt overigens straks de wasmachine voor te staan, dus veel gaan we er niet van zien.We hebben nog gekeken voor andere oplossingen, waaronder een afvoer laten maken door de ventilatieschacht, maar dat pakt allemaal een stukje duurder uit, duurt allemaal weer langer (want de VVE moet toestemming gevraagd worden) en ik weet niet hoe groot het risico is, maar de ventilatieschacht staat in verbinding met alle appartementen en om nu een koolmonoxideramp te kunnen veroorzaken zagen we ook weer niet zitten

En 't is weer en gevalletje 'we blijven hier geen 10> jaar, dus we halen de investering er niet uit.
Verder hebben we dus geschuurd, geschuurd, en nog eens geschuurd. We waren allemaal met een mooi geel laagje stof bedekt dit weekend.....ik kan geen geel meer zien.....
Daar heb ik niet zoveel foto's van want je ziet er zo weinig aan. Maar voor het idee en voor diegenen die nog nooit een geschuurde deur hebben gezien

:
![P1070779.jpg]()
Ook hebben we behang losgepeuterd. Het was dezelfde wand als waar de tegels zo moeilijk af gingen, en het behang gedroeg zich niet anders.... Peuteren dus maar. En helaas kwam de muur ook hier en daar mee....
![P1070806.jpg]()
![P1070808.jpg]()
Het is nu even de vraag of we het behang van de andere wanden gewoon gaan verven ('t is geen vreselijk motief, en het zit er wel netjes op), of dat we er toch over heen kunnen met ander behang. Als dat laatste kan, komt er behang op dat een beetje lijkt op onze granol-muren. Deze schilderen dan we ook. Dat wordt even navragen dus

Want eraf halen..we voelen nu al de hobbels door het behang heen, ik vrees er voor wat we gaan tegenkomen...
De komende twee weken is het een kwestie van alles verf-klaar maken, met Pasen gaat een oom van vriend aan de slag met de verfkwast (van gronden tot witten en de kleurtjes. Hij is schilder geweest en bood het ons aan.

). Daar hoort ook het afwerken van de keukenmuren bij, leidingen verleggen (en de gasleiding laten verleggen), de laatste loodjes schuren en plamuren, schoonmaken en ontvetten. Verder wil ik in de tussentijd aan de slag met de voegen van de badkamer en wc, en zodra de wandjes in de keuken staan, kunnen we de keuken echt gaan bestellen. (Eerst alles even goed meten.)
En ik heb het gevoel dat ik nog de helft vergeet (van wat er gedaan is en gedaan moet worden

), maar voorlopig hebben jullie een beeld!