Ik heb altijd een class willen maken voor grote integers.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 22:58 schreef thenxero het volgende:
Dat is vast niet zo leerzaam als dit geklooi

Overflow kan je niet opvangen in C++ en is ook moeilijk te detecteren. Je enige optie is zorgen dat het niet gebeurt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:23 schreef t4rt4rus het volgende:
Weet iemand hoe de overflow kan opvangen met C++?
In amd64 kan je gewoon 2 registers gebruiken op resultaat op te slaan.
Je kan het natuurlijk met een int en long int doen, maar long int hoeft niet groter te zijn dan int.
(long long ook niet)

Maar is er ook zo iets als RDX:RAX <- RAX * r/m64?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:52 schreef GS42 het volgende:
[..]
Overflow kan je niet opvangen in C++ en is ook moeilijk te detecteren. Je enige optie is zorgen dat het niet gebeurt.

Dat is natuurlijk heel erg processor-afhankelijk, dus het lijkt me sterk dat zoiets native in een taal als C++ zit. Als je een echt efficiënte library voor grote getallen wilt maken, zul je sowieso veel assembly code erbij moeten doen.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:53 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Maar is er ook zo iets als RDX:RAX <- RAX * r/m64?

Wat als je vectoren niet even lang zijn?quote:while(!(k==a.rend()) && !(l==b.rend()))
Kan k==b.rend() uberhaupt op dit punt?quote:if(*k>9 && !(k==b.rend()))
Cute, maar nu lopen je iterators niet gelijk en dus..?quote:*(++k)++;
b?quote:b.insert(b.begin(),1);

Ja dacht ik al. Nouja kan wel inline asm gebruiken.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk heel erg processor-afhankelijk, dus het lijkt me sterk dat zoiets native in een taal als C++ zit. Als je een echt efficiënte library voor grote getallen wilt maken, zul je sowieso veel assembly code erbij moeten doen.

Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:23 schreef t4rt4rus het volgende:
Weet iemand hoe de overflow kan opvangen met C++?
In amd64 kan je gewoon 2 registers gebruiken op resultaat op te slaan.
Je kan het natuurlijk met een int en long int doen, maar long int hoeft niet groter te zijn dan int.
(long long ook niet)

Ik zou de vector::resize method gebruiken om de vectoren groot genoeg te maken. Dat scheelt je weer wat if statements waardoor je code eenvoudiger wordt en je minder snel bugs krijgt.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 13:38 schreef thenxero het volgende:
Een nieuwe poging vectors bij elkaar op te tellen alsof het getallen zijn. Dus bijvoorbeeld, als
a = {9, 8, 6, 4}
b = {9, 6, 7}
Dan wil ik dat de functie add(a,b) ervoor zorgt dat b = {1, 0, 8, 3, 1}. De functie moet in ieder geval werken voor vectors b die minstens even lang zijn als a. De moeilijkheid zit hem in de verschillende lengtes van de vector. Volgens mij is dit de beste methode om daarmee om te gaan, alleen krijg ik nog wat errors waar ik geen touw aan vast kan knopen.

Ik kan natuurlijk ook gewoon u_int64, u_int32 gebruiken etc.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:10 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.

Net even gechecked en int is 32bit, long en long long zijn 64bit.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 20:10 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Alleen als een gewone int al 64-bits is. Het is een beetje vreemd dat je richting intrinsics/assembler gaat omdat je rekening wilt houden met zo'n (currently) outlandish mogelijkheid.

Dat hangt helemaal van je architectuur af. Zou je dit soort dingen ook echt aannemen in je code, dan kunnen andere mensen het dus niet gebruiken.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 21:57 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Net even gechecked en int is 32bit, long en long long zijn 64bit.
size_t is ook 64bit.

Klinkt wel leuk, maar ik weet niet of je veel aan me hebtquote:Op donderdag 9 augustus 2012 17:17 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ik heb altijd een class willen maken voor grote integers.
Wil je mee helpen?
Heb je git?

Ja daar zit het probleem dus...quote:Op donderdag 9 augustus 2012 22:34 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat hangt helemaal van je architectuur af. Zou je dit soort dingen ook echt aannemen in je code, dan kunnen andere mensen het dus niet gebruiken.

Het punt is dat assembler ook compleet van je architectuur afhangt; dat is als zodanig ook niet echt een oplossing.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 23:08 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Ja daar zit het probleem dus...

| 1 2 3 4 5 | uint64_t x, y; unsigned __int128 z; x = y = 0xffffffffffffffff; z = static_cast<unsigned __int128>(x) * y; | 

Ja ik weet dat het geen ISO is.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:41 schreef trancethrust het volgende:
Sure, maar het is niet ANSI en het blijft uitstel van executie in de zin van hierboven.

Voor mijn arbitrary precision integer implementatie heb ik een willekeurig unsigned integer-datatype genomen en daar alleen de onderste helft van de bits van gebruikt. Dat betekent dat de gebruiker vrij is de snelste int voor zijn compiler/platform te gebruiken en dat het automatisch meegroeit als de ints ook groter worden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 20:45 schreef t4rt4rus het volgende:
Of is er een andere mogelijk om de grootste integer te krijgen en een integer die 2 keer zo klein is.

Ja ik wil ook niet vast zitten op een bepaalde grootte.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 20:53 schreef GS42 het volgende:
[..]
Voor mijn arbitrary precision integer implementatie heb ik een willekeurig unsigned integer-datatype genomen en daar alleen de onderste helft van de bits van gebruikt. Dat betekent dat de gebruiker vrij is de snelste int voor zijn compiler/platform te gebruiken en dat het automatisch meegroeit als de ints ook groter worden.
Het is zonde om je zo vast te zetten op een bepaalde grootte int.

Dat werkt, maar dan moet je dus wel voor een nieuw type een nieuwe template-specificatie maken etc.quote:
De onderste helft is sizeof(Type) * 4 bits en de maximale waarde is dus 2^(sizeof(Type) * 4). Zolang je daaronder zit, zit je veilig. Als je daar overheen gaat (of het raakt), schuif je de overflow naar het volgende getal.quote:Jij zegt zelf dat je een willekeurige gebruikt, maar hoe weet je dat je dat onderste helft van de bits gebruikt?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |