abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108988783
Komende week wordt er in mijn huis een nieuwe badkamer geplaatst. De aannemer wil op
de balken een vloer van Lewisplaten leggen. Volgens hem kan dit zonder enige extra versteviging. Maar ik twijfel of de balken wel voldoende dik zijn.

Het zijn balken van ongeveer 65 x 165 mm (bxh) met een gemiddelde hart-op-hart afstand van ongeveer 70 cm. (doordat ze niet overal parallel lopen is dit niet overal evenveel) De afmeting van de badkamer wordt ongeveer 310 cm bij 310. Onder de badkamer liggen daardoor maar vier balken. (ik kan hem wel iets doortrekken waardoor er een vijfde bijkomt)

Mijn vragen:
- Moeten de balken verstevigd worden?
- Kan dit op een makkelijke manier? Is het bijvoorbeeld al voldoende als ik de balken dikker maak door er hout tegen aan te schroeven?
- Helpt het als ik ervoor zorg dat ook de vijfde balk wordt meegenomen bij de badkamer?

Alvast bedankt!
pi_108990258
Je bent wel lekker op tijd met die vraag zeg. Als de aannemer in het begin van de week komt heb je weinig mogelijkheden nog wat te regelen.
Doorgaans komen er op dit forum wel wat reacties voorbij van mensen die er verstand van hebben, dus als je geluk hebt vanavond....

Zonder technische onderbouwing op mijn gevoel afgaand vind ik het aan de krappe kant. Die balken zijn niet al te zwaar en dan ook nog eens 70 cm h.o.h.
Om op safe te spelen zou ik er een paar balken tussen leggen. Als dat echt niet lukt kun je om meer stijfheid te bereiken er idd wel wat tegenaan schroeven. Ik zou gaan voor het aan weerszijden van elke balk lijmen en schroeven van een strook multiplex.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_108990910
Bedankt voor je reply, het is inderdaad kort dag.
Toen de aannemer van de week zei dat ie vrijwel meteen kon beginnen was ik allicht iets te enthousiast ;).

Ik heb echter wel besproken dat hij de balken zo nodig gaat verstevigen. Hij leek het alleen niet nodig te vinden. Maar nu ik de hele vloer vandaag open heb, begon ik te twijfelen en te googelen.........
pi_108991473
Als de balken aan weerskanten op de muur liggen, kun je met dwarsbalken werken en de hart-op-hart afstand halveren. Met metalen ankers maak je de balken dan aan elkaar

Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_108992739
Twee mogelijkheden:

1. De balken verstevigen door aan weerszijden planken te spijkeren (opdikken dus).
2. Geen lewisplaten gebruiken, maar eerst een wapeningsnet leggen (op 3 - 4 cm van de ondervloer) en dat net bevestigen aan pennen (afgezaagde stukken wapeningsijzer)in de zijwanden. Het beton storten, dat rust dan, via die bewapeningsmat, gedeeltelijk op de zijmuren zodat de vloer ontlast wordt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108996741
Als opdikken volstaat klinkt dat als de makkelijkste/snelste optie.
Er is ook nog ruimte onder de balken (eronder hangt namelijk een verlaagd zwevend plafond dat zijn eigen balkenlaag heeft). Naast aan de zijkant opdikken, is eronder opdikken minstens zo nuttig neem ik aan?

Ik ben nog vergeten toe te voegen dat ik eigenlijk ook vloerverwarming wou. Is het beter dit weg te laten, ivm extra gewicht, of kan dit wel als de balken worden opgedikt?

Mijn dank voor alle snelle reacties!
  maandag 12 maart 2012 @ 00:55:47 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108998019
ik vraag me eigenlijk af of dit überhaupt wel nodig is. 310x310 kunnen idd 4 balken zijn. Worden die balken ergens eronder nog gedragen? welke afstand moeten die balken overspannen ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_109000206
een balk haalt zijn sterkte en stijfheid (hoeveel iets doorbuigt) voornamelijk uit de hoogte van de balk. De zijkanten opdikken doet natuurlijk ook wel iets, maar veel minder dan eenzelfde dikte aan de onderzijde erbij doen.
pi_109000455
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 00:15 schreef vriesdejelmer het volgende:
Als opdikken volstaat klinkt dat als de makkelijkste/snelste optie.
Er is ook nog ruimte onder de balken (eronder hangt namelijk een verlaagd zwevend plafond dat zijn eigen balkenlaag heeft).
Dan zou ik zo breed mogelijke planken tegen de zijkanten meppen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 12 maart 2012 @ 09:56:33 #10
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_109002335
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 06:45 schreef _VoiD_ het volgende:
een balk haalt zijn sterkte en stijfheid (hoeveel iets doorbuigt) voornamelijk uit de hoogte van de balk. De zijkanten opdikken doet natuurlijk ook wel iets, maar veel minder dan eenzelfde dikte aan de onderzijde erbij doen.
dat opdikken aan de zijkant en de onderkant heeft naar mijn idee pas zin als je het of over de hele lengte doet of iig van steunpunt tot steunpunt. Anders kun je je de moeite besparen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 12 maart 2012 @ 14:31:16 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_109010465
Heb je een 'officiële' aannemer, of een mannetje? Kijk even in de voorwaarden na of je en zo ja, welke garantie je op de vloerconstructie hebt. De aannemer moet garanderen dat de constructie deugt; dat is dus niet jouw probleem.
(tenzij je dus een 'mannetje hebt...)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 12 maart 2012 @ 14:39:31 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_109010792
uiteindelijk niet nee, maar als de boel in elkaar zakt.

de hamvraag is echter nog niet beantwoord geloof ik.

Is het überhaupt nodig ??
pi_109017747
Zonder de afstand van de draagmuur naar de draagmuur kan je er niks over zeggen of dit gaat of niet. Ik heb zelf een badkamer geplaatst op de volgende vloer

balken 175*68 (ongeveer)
HOH 70 cm
afstand draagmuur naar draagmuur ongeveer 4.5m
Op de planken 1.8mm MDF geschroefd over de gehele badkamer en daaroverheen polyester en daaroverheen getegeld. Bad midden op 2 balken gezet.
Alles gaat prima en ik zie niks doorzakken. Ik heb hem zelf doorgerekend en ik haal inderdaad niet de huidige bouwnorm maar als ik doorreken op buiging, zouden de balken maar een half cm buigen en dat is prima.

Als je twijfelt, laat het doorreken door een constructeur. Als je een oud huis hebt, kan ik al garanderen dat het niet de huidige bouwnorm haalt. Maar dat is niet erg, de huidige bouwnorm gaat ervanuit dat je een klein feestje op elke vloer kan houden en daaroverheen nog meestal 30% veiligheidsnorm. In ene badkamer heb je meestal maar 2 volwassenen en hooguit een paar kinderen lopen in worst case scenario.

[ Bericht 3% gewijzigd door sjorsie1982 op 12-03-2012 17:47:38 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109017880
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:39 schreef klusfoobje het volgende:
uiteindelijk niet nee, maar als de boel in elkaar zakt.

de hamvraag is echter nog niet beantwoord geloof ik.

Is het überhaupt nodig ??
Hout breekt niet zomaar, eerst zal die doorbuigen.
Ik had een dak, waarbij de spanten 10 cm waren doorgebogen. Bij versteviging kon het dak nl 10 cm omhoog worden gekrikt. En nog brak die niet, zelf niet met een laag sneeuw erop.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109017920
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 06:45 schreef _VoiD_ het volgende:
Klopt, hoogte gaat tot de derde macht en breed is gewoon proportioneel.
pi_109019347
Dit constructie lijkt mij sterk genoeg. Je zou extra dikke balken kunnen gebruiken bij twijfel.
pi_109020734
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 17:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt, hoogte gaat tot de derde macht en breed is gewoon proportioneel.
Als ik dat loslaat op de balk van 165x65 dan heeft deze dus 80% van de sterkte van een balk van 175x68.
Overigens heb jij een overspanning van 4,5 meter en die van TS is 3,1 meter.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_109021130
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:07 schreef quo_ het volgende:

[..]

Als ik dat loslaat op de balk van 165x65 dan heeft deze dus 80% van de sterkte van een balk van 175x68.
Overigens heb jij een overspanning van 4,5 meter en die van TS is 3,1 meter.
Ik lees dat de badkamer 3.1m groot is, niet de overspanning.
Als je je netjes aan die 3de machts functie hebt gehouden dan geloof ik je direct dat jouw getallen kloppen. Ik ben even te lui om het na te rekenen.
In de formule zit namelijk de traagheidsmoment I en dat is bij een balk 1/12*b*h^3
http://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheidsmoment
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlaktetraagheidsmoment

Daarnaast verdeel je met beton het gewicht over al de balken, waardoor er nog veel meer dingen een rol gaan spelen die niet analytisch uitgerekend kunnen worden. Een FEM analyse zou dan uitsluitsel moeten geven, maar dat is te gedetailleerd en wordt voor zoiets nooit toegepast.
Beton pas je normaal gesproken in een badkamer toe vanwege de doorbuiging van de vloer. Als deze veel doorbuigt, dan kunnen de voegen scheuren.
pi_109021274
De overspanning van de balken (van draagmuur tot draagmuur) iets meer dan 3.10, ongeveer 3.50.

De aannemer is in ieder geval geregistreerd bij de kvk. Ik zie bij de offerte geen uitgebreide voorwaarden.
Ik begrijp dat de verantwoordelijkheid bij hem ligt, maar het gaat vooral om de angst dat over 3 jaar op eens overal barsten komen en alles open moet en ik moet gaan zien of ik de aannemer aansprakelijk kan stellen.

Maar goed, hij komt vanavond nog voor een laatste inspectie en dan bespreek ik de optie van de balken verdikken. Bedankt voor alle input!
pi_109021335
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:20 schreef vriesdejelmer het volgende:
Bij mij is de overspanning van de balken (van draagmuur tot draagmuur) iets meer dan 3.10, ongeveer 3.50.

De aannemer is in ieder geval geregistreerd bij de kvk. Ik zie bij de offerte geen uitgebreide voorwaarden.
Ik begrijp dat de verantwoordelijkheid bij hem ligt, maar het gaat vooral om de angst dat over 3 jaar op eens overal barsten komen en alles open moet en ik moet gaan zien of ik de aannemer aansprakelijk kan stellen.

Maar goed, hij komt vanavond nog voor een laatste inspectie en dan bespreek ik de optie van de balken verdikken. Bedankt voor alle input!
Verdikken moeten je niet doen. Balk in het midden erbij heeft tig meer meer zin. Kost alleen meer werk en is duurder, dus je aannemer gaat voorstellen om er een balk naast te schroeven, let maar op.

Bang zijn dat die breekt hoeft niet. Je ziet eerder dat die flink doorbuigt, hoewel met beton dat denk ik ook weer meevalt. Ik heb daar weinig ervaring mee, omdat ik dat niet heb toegepast in mijn badkamer.

Je plafond aan de onderkant (meestal woonkamer) gaat dan scheuren vertonen.

MDF erop of iets dergelijks en dan polyestervloer is goedkoper en 100% waterdicht, terwijl beton niet per definitie waterdicht is. Samen met het feit dat beton zwaarder is dan hout+polyester heb ik hiervoor gekozen.
Maar geen enkele aannemer kent dit, dus dit wordt praktisch nooit voorgesteld. Ik heb dan ook zelf mijn badkamer gemaakt, maar niet die polyester vloer, daar zijn zover ik weet maar een paar bedrijven in NL die dat kunnen.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 12-03-2012 19:27:38 ]
pi_109022320
Zelf heb ik ooit een betonvloer in folie gestort, met wapening bevestigd aan de zijmuren.

Zou je geen beton nemen, dan zou ik 2 lagen watervast verlijmd multiplex (of garantie multiplex) nemen; geen MDF.

Wil je toch opdikken, dan uiteraard de planken over de hele balklengte ertegen aan meppen.
  maandag 12 maart 2012 @ 20:07:32 #22
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_109023631
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:42 schreef blomke het volgende:

Wil je toch opdikken, dan uiteraard de planken over de hele balklengte ertegen aan meppen.
Inclusief oplegging ;)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_109027989
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:07 schreef lipje het volgende:

Inclusief oplegging ;)
??
pi_109028162
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:07 schreef lipje het volgende:

[..]

Inclusief oplegging ;)
Als ze in een muur gemetseld zitten gaat dat nogal lastig.
  maandag 12 maart 2012 @ 21:51:21 #25
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_109029886
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 21:25 schreef quo_ het volgende:

[..]

Als ze in een muur gemetseld zitten gaat dat nogal lastig.
das de enige reden dat verzwaren echt zin heeft, anders kan je het net zo goed niet doen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_109030357
wat een onzin lipje, dat ligt maar net aan wat maatgevend is (een van de sterktetoetsen of de doorbuigingstoets).

Is het op sterkte en betreft het dwarskracht,dan moet je bij de oplegging versterken (bij ligger op twee steunpunten en gelijkmatige last).

Is het op sterkte voor buiging, dan moet je vooral in het midden van de overspanning versterken.

Is het doorbuiging, dan over een groot deel van de lengte.
pi_109033701
Ik heb met de aannemer gesproken. Van het nut van het verdikken van de balken kon ik hem niet echt overtuigen. Hij bood aan om dwarsbalken plaatsen om de vloer te verstevigen. Dit lijkt mij alleen nuttig om de vijfde balk (die net een centimeter of tien naast de badkamer ligt) er ook bij te betrekken. Maar verder ben ik bang dat het niet zo veel toevoegt....

Doorhangen van de balken zal overigens geen invloed op het plafond hebben, dat hangt aan zijn eigen balken constructie zo'n 30 cm lager.
pi_109036031
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:50 schreef vriesdejelmer het volgende:
Ik heb met de aannemer gesproken. Van het nut van het verdikken van de balken kon ik hem niet echt overtuigen. Hij bood aan om dwarsbalken plaatsen om de vloer te verstevigen. Dit lijkt mij alleen nuttig om de vijfde balk (die net een centimeter of tien naast de badkamer ligt) er ook bij te betrekken. Maar verder ben ik bang dat het niet zo veel toevoegt....

De aannemer gaat ongetwijfeld af op zijn gevoel en ervaring in plaats van op zijn kennis van bouwmechanica, als hij deze al heeft. En meestal gaat dat ook wel goed. Het is alleen vervelend voor jou als hij het een keer mis heeft. Het kan best een tijdje duren voordat je iets merkt van de gevolgen van doorbuigen en het is nog maar de vraag of je de aannemer er dan nog weer bij krijgt.

Heb je al een vaste prijs deal?
Zo nee vraag een second opinion c.q offerte bij een ander bedrijf. Zo ja vraag een prijsje voor het aanbrengen van die verstevigingen. Als alles goed toegankelijk is kost het hooguit een paar uur werk en wat materiaalkosten.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 01:37:46 #29
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_109038764
Even daargelaten dat ik geen techneut ben en zeker niet op dit vlak zegt mijn boerenverstand dat het allemaal wel mee zal vallen hoor. Ik zou het hooguit zou doen dat het idd over 5 balken gaat ipv 4.

Dat gewicht word verspreid over een behoorlijk oppervlak. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat als een volwassen man op een balk of vloer gaat staan hij meer druk op de dragende laag zet dan die vloer.

Daarbij... die is een horizontaal vlak verspreid over dus minimaal 4 balken. Wat denk je dat die andere zaken gaan doen qua gewicht ? Een holle wand voorzien van gipsplaten, stuckwerk en tegels is qua oppervlakte een stuk zwaarder dan je vloer. Dat hele ding staat dan op een 15-20 cm.

@TS, dat je aannemer in de kvk staat zegt geen bal, dat kun jij ook regelen. Waar je even naar moet vragen is of hij verzekeringen voor constructie werkt heeft en kan overleggen etc of dat hij is aangesloten bij de eoa garantiehandel.
pi_109039893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 01:37 schreef klusfoobje het volgende:

Dat gewicht word verspreid over een behoorlijk oppervlak. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat als een volwassen man op een balk of vloer gaat staan hij meer druk op de dragende laag zet dan die vloer.

Even wat harde getallen: als het een betonvloer van 8 cm dikte wordt, zit je op circa 1600 kg beton. Verdeeld over 4 balken is dat 200 kg per oplegpunt.
pi_109043492
ja, maar de belasting per balk wordt met 400 kg verhoogd. Rekenkundig moet je dan zelfs met meer rekenen (belastingfactoren ivm veiligheid). Een standaard verdiepingsvloertje bereken je op een deel eigen gewicht en een deel veranderlijk.

Eigen gewicht is redelijk verwaarloosbaar, de balk zelf en de houten aftimmering + tapijt oid is weinig. Orde grootte van 0,5 - 1,0 kN/m².

De belasting door de betonvloer van 8 cm bedraagt 2,0 kN/m²

De veranderlijke belasting waarmee je moet rekenen bedraagt voor woningen 1,75 kN/m².

Belastingfactoren permanente belasting: 1,2
Belastingfactor veranderlijke belasting: 1,3

Oude situatie
1,2 * 1,0 + 1,3 * 1,75 = 3,5 kN/m²

Nieuwe situatie:
1,2 * 1,0 + 1,2 * 2,0 + 1,3 * 1,75 = 5,9 kN/m²

De verhoging van de spanningen bedragen maar liefst 70%!!!!! Dat is echt niet iets wat je zomaar mag vergeten. Voor de doorbuiging geldt eenzelfde verhoging (ook icm belastingfactoren voor vervormingen van 1,0 voor zowel permanent als veranderlijk).

Blomke, voor gewoon gewapend beton reken je doorgaans met circa 2400 a 2500 kg/m². Dus wel wat meer dan de 2000 die jij aanhoudt.
pi_109043750
Maar wat raad jij dan aan in deze situatie?
Balk erbij plaatsen?
pi_109044632
Maar de betonlaag wordt maar een centimeter of 2-3. Dus dat scheelt wel een hoop. Verder zag ik dat het lichtgewicht beton 1850 kg/m2 was.
pi_109044737
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:05 schreef vriesdejelmer het volgende:
Maar de betonlaag wordt maar een centimeter of 2-3. Dus dat scheelt wel een hoop. Verder zag ik dat het lichtgewicht beton 1850 kg/m2 was.
Nu begin ik pas echt aan die aannemer te twijfelen.
pi_109044798
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:33 schreef blomke het volgende:
Maar wat raad jij dan aan in deze situatie?
Balk erbij plaatsen?
Dat is wel het meest gangbare ja.
pi_109044871
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Nu begin ik pas echt aan die aannemer te twijfelen.
Maar dat is toch niet zo raar? Dat zie ik in de meeste handleidingen omtrend de lewisplaten terugkomen.
http://www.karwei.nl/advi(...)-zwaluwstaartplaten/
pi_109046765
Bij de fabrikant van Lewisplaten (da's de productnaam) gaan ze uit van min. 50 mm vloerdikte. In die link staat ook nog e.e.a. over de balkafmeting en bijbehorende belasting/overspanning:

http://reppel.nl/nl/lewis-zwaluwstaartplaten/ontwerp

misschien wel handig om nog eens te kijken of de bestaande balken voldoende zwaar zijn.
pi_109049039
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 13:30 schreef blomke het volgende:
Bij de fabrikant van Lewisplaten (da's de productnaam) gaan ze uit van min. 50 mm vloerdikte.
Ja maar die 50 mm wordt gedeeltelijk gevuld door iets van 16 mm lucht door de vorm van de plaat. Dus voor het gemak 4 cm beton, iig zeker geen 8.
pi_109087349
Uiteindelijk bedacht dat ik me gisteren dat lid ben van eigenhuis en dat die misschien wel advies hadden. De bouwkundig adviseur daar zei ook dat verstevigen van de balken door er planken tegenaan te schroeven een makkelijke oplossing was. Aan de hand van dat advies heb ik de aannemer overtuigd en nu zit er om de balken heen aan drie zijden triplex.
pi_109087588
Hoop dan wel dat er voldoende schroeven zijn gebruikt. Als over de volledige lengte van de balk aan de maar 4 schroeven zitten dan heb je vrij weinig interactie tussen de verschillende delen.
pi_109087924
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:49 schreef _VoiD_ het volgende:
Hoop dan wel dat er voldoende schroeven zijn gebruikt. Als over de volledige lengte van de balk aan de maar 4 schroeven zitten dan heb je vrij weinig interactie tussen de verschillende delen.
Twee rijen (boven en onder) met om de 15 cm een schroef.
En ze zijn ook verlijmd.
pi_109089955
Triplex......zou je niet beter multiplex van 18 mm hebben kunnen pakken?
pi_109090836
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:59 schreef blomke het volgende:
Triplex......zou je niet beter multiplex van 18 mm hebben kunnen pakken?
Ja sorry, je hebt gelijk, dat is ook wat er op zit.
Ik heb de slechte neiging die twee door elkaar te gebruiken.
pi_109091173
Duidelijk. Denk dat het goed is aangepakt en opgelost. Maar neem geen genoegen met een laagje beton van 2 - 3 cm. Min 5 en liefst 7,5 vanaf onderkant Lewisplaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')