abonnement Unibet Coolblue
pi_108924047
Op zolder is een mechanische ventilatie (MV) te vinden aangesloten via een perilex stekker op een perilex wcd.
Net voor de perilex wcd zit een lasdoos hierin komen aarde/fase/nul/schakel in uit. Schakel gaat rechtstreeks naar de perilex. Aarde, fase en nul worden doorgelust naar zowel een gewone 230 wcd waarop de ketel aangesloten is als naar de perilex. (zie onderstaande paint)


De MV kent drie standen (laag, middel, hoog) en kan dus niet uit.

Tot voor kort kon ik de ventilatie beneden schakelen echter niet tussen 3, maar tussen 2 standen.
Ik wil de schakeling boven op zolder realiseren, bij een verbouwing heeft een iets te fanatieke hulp de hele schakeling beneden (incl.) bedrading weggehaald de MV draait nog steeds maar ik weet niet op welke stand.

Wat ik me afvraag is hoe die MV weet op welke stand hij moet draaien, komt het doordat de fase via een ander punt binnenkomt en hierdoor ‘weet’ op welke stand hij moet draaien?

Kan iemand mij vertellen hoe ik de boel kan aansluiten? Meest logische lijkt mij onderstaand schema, maar dan kan ik slechts schakelen tussen 2 standen (net als in oorspronkelijke situatie).

Life Is What Happens To You While You’re Busy Making Other Plans.........
pi_108924793
Aansluitschema


Doordat de bruine draad aangesloten is op klem L3 van de perilexwandcontactdoos draad de ventilator op zijn lage stand door te kiezen met de standenschakelaar schakelt je de midden of hoge stand.

Met deze aansluiting zal de ventilator altijd draaien op een van de 3 standen

[ Bericht 25% gewijzigd door exlurker op 09-03-2012 22:58:28 ]
pi_108925049
bedankt!

Maar dan krijgt de MV in stand 1 en 2 2 keer fase aangeleverd, dit klopt?
Life Is What Happens To You While You’re Busy Making Other Plans.........
pi_108925178
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 22:59 schreef Niowskie het volgende:
bedankt!

Maar dan krijgt de MV in stand 1 en 2 2 keer fase aangeleverd, dit klopt?
Klopt helemaal je schakelt alleen een paar condensatoren bij die het toerental verhogen
pi_108925616
ahhh ok, morgen maar eens wat proberen!
Nogmaals bedankt.
Life Is What Happens To You While You’re Busy Making Other Plans.........
pi_118639422
Vandal bij de doe het zelf zaak een nieuwe ventilatie schakelaar gehaald (3 standen: I, II en III).
Er zijn 6 aansluitingen

T1
T2
T3
P
P
P

Kabels: 2 zwart, 1 bruin

Weet iemand hoe deze aangesloten dient te worden?
  Moderator dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:58:02 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_118639539
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 20:55 schreef igregnl het volgende:
Vandal bij de doe het zelf zaak een nieuwe ventilatie schakelaar gehaald (3 standen: I, II en III).
Er zijn 6 aansluitingen

T1
T2
T3
P
P
P

Kabels: 2 zwart, 1 bruin

Weet iemand hoe deze aangesloten dient te worden?
Lijkt mij heel vreemd dat dit op de schakelaar staat..
Zou je een foto kunnen maken van de schakelaar (voor en achterkant) en die hier tonen ?
pi_118646696




pi_118655065
Het contact P en T1 gebruik je niet dat is de lage stand van de ventilator die nu ook al spanning krijgt via de bruine draad op de verdieping.

Op de andere contacten P komt de bruine draad van beneden en de twee zwarte draden komen op T2 en T3

Mocht de ventilator op stand 2 op de hoogste stand draaien dan de 2 zwarte draden op klem T2 en T3 omwisselen

Zie het aansluitschema hier boven bij post 2
pi_118693785
Hoi dank je
Heb het kunnen aansluiten, echter tussen stand I en II zit nu geen verschil.

Wat is er dan niet goed nu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')