Op zolder is een mechanische ventilatie (MV) te vinden aangesloten via een perilex stekker op een perilex wcd.
Net voor de perilex wcd zit een lasdoos hierin komen aarde/fase/nul/schakel in uit. Schakel gaat rechtstreeks naar de perilex. Aarde, fase en nul worden doorgelust naar zowel een gewone 230 wcd waarop de ketel aangesloten is als naar de perilex. (zie onderstaande paint)
De MV kent drie standen (laag, middel, hoog) en kan dus niet uit.
Tot voor kort kon ik de ventilatie beneden schakelen echter niet tussen 3, maar tussen 2 standen.
Ik wil de schakeling boven op zolder realiseren, bij een verbouwing heeft een iets te fanatieke hulp de hele schakeling beneden (incl.) bedrading weggehaald de MV draait nog steeds maar ik weet niet op welke stand.
Wat ik me afvraag is hoe die MV weet op welke stand hij moet draaien, komt het doordat de fase via een ander punt binnenkomt en hierdoor ‘weet’ op welke stand hij moet draaien?
Kan iemand mij vertellen hoe ik de boel kan aansluiten? Meest logische lijkt mij onderstaand schema, maar dan kan ik slechts schakelen tussen 2 standen (net als in oorspronkelijke situatie).
Life Is What Happens To You While You’re Busy Making Other Plans.........