Met een roodgroenblindheid maakt dat toch niet uit?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 05:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Voor noorderlicht zou ik eerder op een groene gloed letten.
Het zit te noordelijk om een groene gloed te zien, door de bolling van de aarde zien wij voornamelijk de bovenkant van de Aurora's (200km hoogte), op die hoogte is het noorderlicht rood, op 100km hoogte krijg je pas de blauwe en groene kleuren (groen alleen als een zuurstofatoom voor de 2e keer geraakt wordt door een proton, de eerste keer krijg je een blauwe straling maar als het molecuul nog een keer geraakt wordt door een proton gaat het groen licht uitstralen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 05:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Voor noorderlicht zou ik eerder op een groene gloed letten.
Bij Zandvoort niks te zien nu, trouwens. Ook veel lichtvervuiling richting noorden dir de wolken vverlicht.
Weer wat geleerd. Ik dacht altijd dat noorderlicht gewoon groen, blauw en wat paarsachtig wasquote:Op vrijdag 10 januari 2014 16:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Het zit te noordelijk om een groene gloed te zien, door de bolling van de aarde zien wij voornamelijk de bovenkant van de Aurora's (200km hoogte), op die hoogte is het noorderlicht rood, op 100km hoogte krijg je pas de blauwe en groene kleuren (groen alleen als een zuurstofatoom voor de 2e keer geraakt wordt door een proton, de eerste keer krijg je een blauwe straling maar als het molecuul nog een keer geraakt wordt door een proton gaat het groen licht uitstralen.
Als er geen zuurstof en stikstof in de lucht zat maar neon dan hadden we oranje-rode aurora's gezien..
Hou het ruimteweer in de gaten en boek een vlucht richting het noorden zogauw de activiteit hoog isquote:Op zaterdag 11 januari 2014 10:17 schreef t-8one het volgende:
[..]
Gutver, ik mag niet eerder doodgaan dan dat ik ooit zoiets heb gezien.
Prachtig.
Hier nietquote:Op zondag 23 februari 2014 21:29 schreef Fogel het volgende:
[ afbeelding ]
Flink activiteit vandaag. Hier (op 63 graden) is het heel goed met het blote oog te zien.
Heb een paar fotos gemaakt toen het nog zwak was en toen was de accu leegquote:Op zondag 23 februari 2014 21:58 schreef DaMart het volgende:
[..]
Hier niet.
Maak je wel een paar mooie foto's zodat wij kunnen meegenieten?
twitter:NoorderlichtNL twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 01:15:37Filmpje van het #poollicht vanuit Elbe, Duitsland http://t.co/Avqaubylb1 reageer retweet
Mooiquote:Op vrijdag 28 februari 2014 01:19 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:NoorderlichtNL twitterde op vrijdag 28-02-2014 om 01:15:37Filmpje van het #poollicht vanuit Elbe, Duitsland http://t.co/Avqaubylb1 reageer retweet
In december in IJsland waren er met het blote oog ook tientallen keren meer sterren te zien dan hier. Dat was ook best indrukwekkendquote:Op vrijdag 28 februari 2014 02:46 schreef SiGNe het volgende:
Meeste sterren heb ik gezien toen ik een keer op vakantie op de Dominicaanse Republiek was, daar zag je de melkweg duidelijk, echt zoals je op foto's met lange sluitertijd altijd ziet.
quote:Op vrijdag 4 juli 2014 00:20 schreef -CRASH- het volgende:
03-07-2014
23:49 Lichtende nachtwolken
[ afbeelding ]
Nu weet ik weinig van fotografie, maar hoe kan het dat je het op de foto wel ziet maar met het blote oog nietquote:Op zaterdag 13 september 2014 16:49 schreef Ener-G het volgende:
Zien is een groot woord, heb wel wat vage foto's voorbij zien komen vanaf de waddeneilanden met sluitertijden van een seconde of twintig, dus niet met het blote oog.
Zeer interessant.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 16:44 schreef Frutsel het volgende:
Vanavond kans in de gehele Benelux!
http://www.spaceweatherli(...)aart-2015/#entry7357
Misschien toch maar even met camera en statief op het strand kijken laterquote:Op dinsdag 17 maart 2015 16:44 schreef Frutsel het volgende:
Vanavond kans in de gehele Benelux!
http://www.spaceweatherli(...)aart-2015/#entry7357
Het schijnt ja.. was net ook op het journaal. Op twitter staan al foto's uit omgeving Groningen. Mits ze echt zijn natuurlijkquote:Op dinsdag 17 maart 2015 17:57 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Zeer interessant.
De vorige keer was een tegenvaller, is er nu meer kans dan toen?
Midden in Breda is het hopeloos, de lantaarnpalen doen extra hun best vanavond.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 21:36 schreef GekkePoes het volgende:
Ik heb ook weer pech .Staan er tegen over mijn huis , bij een fabriek weer 10 bouwlampen aan op vol vermogen, een leeg terrein te belichten met een enkele auto
Ja, jokkmokk.. Dan heb je het ook wel over het noorden van Zweden. In dat hele gebied zou je het prachtig kunnen zien.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 22:02 schreef kissaa het volgende:
Is deze aurorawebcam te Zweden bekend?
http://uk.jokkmokk.jp/
Prachtig, mooie timing ook, ik vroeg me echt net af hoe het eruit zou zien vanuit het ISSquote:
Da's wel heel mooi inderdaad.quote:
Ook al zie jij het niet... dan kan het er toch zijn.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:08 schreef DaMart het volgende:
Ik heb net een uur op het strand en bij de duinen van Zandvoort gestaan met mijn camera, maar helaas.
Een te hoge luchtvochtigheid en nevel, maar ook te veel lichtvervuiling aan de horizon. Dit is nou een van die momenten waarop je stiekem hoopt op een grote stroomstoring die een hele provincie even een uur verduistert.
Kortom: geen zichtbare noorderlichtactiviteit hier.
Wowquote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:24 schreef -CRASH- het volgende:
22:53 - actueel in Nederland (Lauwersoog).
[ afbeelding ]
https://twitter.com/noodweerbe
Ja, maar op de foto's is het ook niet zichtbaarquote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:21 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ook al zie jij het niet... dan kan het er toch zijn.
Maar dan kan het alleen via fotografie zichtbaar worden.
Same here, Den Boschquote:Op dinsdag 17 maart 2015 21:25 schreef Basekid_NZ het volgende:
Op zulke momenten is het toch wel erg jammer om in Maastricht te wonen
In Drente net zo ..quote:
twitter:SunViewer twitterde op dinsdag 17-03-2015 om 23:33:23It's so bright! Even more #Dutch #aurora! RT:“@JanRuers: #poollicht vanaf afsluitdijk te zien. Lely kijkt en geniet http://t.co/jifjCLRKz1” reageer retweet
Allemachtigquote:Op woensdag 18 maart 2015 00:31 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:SunViewer twitterde op dinsdag 17-03-2015 om 23:33:23It's so bright! Even more #Dutch #aurora! RT:“@JanRuers: #poollicht vanaf afsluitdijk te zien. Lely kijkt en geniet http://t.co/jifjCLRKz1” reageer retweet
Desalniettemin mooie foto'squote:Op woensdag 18 maart 2015 07:42 schreef BenD het volgende:
Bedankt voor de tip mensen!![]()
Hier in Canada was het een spektakel! Heb het nog nooit zo helder en mooi gezien! Helaas er thuis achtergekomen dat ik de MF net niet helemaal goed had gezet![]()
[ link | afbeelding ]image by benniedingemanse, on Flickr
quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:42 schreef BenD het volgende:
Hier in Canada was het een spektakel! Heb het nog nooit zo helder en mooi gezien! Helaas er thuis achtergekomen dat ik de MF net niet helemaal goed had gezet![]()
quote:Op woensdag 18 maart 2015 07:42 schreef BenD het volgende:
Time Lapse opname...quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:29 schreef Neo-Mullen het volgende:
Je ziet altijd in die filmpjes dat het best snel beweegt, is dan IRL ook zo, of het versneld afgespeeld in die filmpjes?
In onderstaand (versneld) filmpje zie je hoe snel het licht zich beweegt t.o.v. de wolken. Vraag me dus af of je het in normale snelheid ook ziet bewegen, of dat het daar toch te langzaam voor gaat
Het kan soms snel gaan hoor, niet zo snel als in het filmpje, maar sneller dan je denkt.quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:29 schreef Neo-Mullen het volgende:
Je ziet altijd in die filmpjes dat het best snel beweegt, is dan IRL ook zo, of het versneld afgespeeld in die filmpjes?
In onderstaand (versneld) filmpje zie je hoe snel het licht zich beweegt t.o.v. de wolken. Vraag me dus af of je het in normale snelheid ook ziet bewegen, of dat het daar toch te langzaam voor gaat
quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:29 schreef Neo-Mullen het volgende:
quote:
Welkom kleihoofdquote:Op zondag 22 maart 2015 23:36 schreef KOPUITDEKLEI het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en wil even laten weten dat ik de foto's prachtig vind.
Jammer dat ze niet allemaal te zien zijn.
Groetjes,
kopuitdeklei
Amerika kreeg vooral de volle laag helaasquote:Op dinsdag 23 juni 2015 07:46 schreef DaMart het volgende:
Iemand vannacht nog iets gezien? Zag net dat mijn aurora-app een KP 9 heeft gemeld. Las op Twitter dat het tot in Frankrijk is waargenomen. Boven Nederland wat minder door wolken en de perfecte timing van noorderlicht op een van de langste dagen van het jaar, volgens mij.
Ik heb vannacht nog wel even gekeken maar was te bewolkt helaas.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 07:46 schreef DaMart het volgende:
Iemand vannacht nog iets gezien? Zag net dat mijn aurora-app een KP 9 heeft gemeld. Las op Twitter dat het tot in Frankrijk is waargenomen. Boven Nederland wat minder door wolken en de perfecte timing van noorderlicht op een van de langste dagen van het jaar, volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |