abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:05:51 #26
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_108925323
Los van alle tips: steigerhout is vuren...dus binnen 2 jaar weggerot??
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_108925337
Naast RVS schroeven zijn er ook gebichromatiseerde schroeven. Die zijn net zo corrosiebestendig als RVS en sterker dan RVS.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 23:05 schreef dribbel79 het volgende:
Los van alle tips: steigerhout is vuren...dus binnen 2 jaar weggerot??
Dus of 1) geïmpregneerd, of 2) beide kanten beitsen. Mijn voorkeur zou (uit ervaring) voor 1) zijn.

Of gewoon een hardhouten vlonder nemen, dan heb je zeker iets dat vele jaren meegaat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:30:58 #28
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_108926392
Ik geef het zo'n 3 tot 5 jaar mits het goed en volledig kan luchten om er vervolgens meubels van te maken geef ik weinig tot geen kans omdat je altijd met vocht zit, namelijk vocht uit de grond.Een tip TS gebruik gewone gipsplaatschroeven.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 23:43:34 #29
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_108926903
@betyar: het is de bedoeling dat het terras een cm of tien boven het dakleer komt. Dus vocht uit de grond is niet mogelijk. Het is ook aan de goeie kant vh huis, de zon trekt er voor langs.
Plus dat het aan 2 zijden open is, icm de grondspeling, voldoende ventilatiemogelijkheden.

Of vergeet ik iets?
Feel the fuzz!
  zaterdag 10 maart 2012 @ 00:06:10 #30
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_108927754
Sorry, had niet gelezen dat het om een dakterras ging. Koop wel gebruikt steigerhout niet alleen voor de "stoere look" maar vooral omdat het "geimpregneerd" is door verschillende bouwstoffen. Mooi maar vlug opschuren met een grove korrel.
pi_108927766
als je planken voor je ze neerlegt op de plekken waar ze op de tegels komen te liggen even goed in de teer of menie zet heb je geen last dat ze daar gaan rotten..... de bovenkant een paar keer goed beitsen en dan houden ze het jaren uit
schuren hoeft niet perse, alleen de planken even goed nalopen op losse splinters e.d en die met een rasp of met schuurpapier verwijderen... dan kan je er zelfs rustig met blote voeten op lopen

Succes
  zaterdag 10 maart 2012 @ 02:39:42 #32
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108930893
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 17:54 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Dat zou eventueel nog kunnen als het er in ligt. Of na 1 seizoen. Als je er niet met blote voeten op gaat lopen is er niks aan de hand. En dan nog.
Meer redenen kan ik niet bedenken om te schuren. Of het moet voor de looks zijn.
probeer maar eens een ongeschuurde steigerplank goed te schilderen, want dat zul je echt moeten doen.
Als je het niet gaat schilderen kun je over een jaar tot 2 jaar weer aan de slag.

Ik heb twee van dergelijk terrassen liggen. 1 puur ter bescherming van het dak omdat daar soms gewerkt moet worden voor onderhoud aan het dak. Die planken heb ik aan de zij en onderkanten glad geschuurd en in goede verf gezet. Het loop oppervlak is 1 keer opgeschuurd om het wat stroef te houden. Zelfs dat was best ff doorbijten om te schilderen. Je krijgt het dan erg moeilijk goed in de verf. Das wel nodig ivm regen en liggende delen.

Het andere zit terras, daar heb ik de planken eerst door de bank getrokken en daarna tot 240 glad geschuurd en heel goed in de verf gezet. Das nu 3-4 jaar geleden. maar wel elk jaar weer even de roller erover...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_108932011
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 22:58 schreef Kalebatz het volgende:
@jpajs: hebben nieuwe steigerplanken een boven,- en onderkant?

Verzinken lijkt me idd niet zo handig, of je moet de schroefgaten opvullen met houtplamuur of hoe dat ook heet.
JA. En NEE niet opvullen.



Deze ligt dus op de kop. Winterringen zijn de donkere ringen in het hout. Er tussen liggen de zomer ringen. Deze zijn aanmerkelijk zachter. De harde ringen trekken in het hout waardoor de panlk krom trekt.

Bij het stapelen van het hout hoort de hart kant boven te liggen. Daardoor zal het hout tijdens opslag en transport minder gaan werken. Helaas gebeurt dat nog weinig. Als ik een hout opslag binnen kom is dat het eerste wat ik zie. Als het niet goed is ga ik tot op de bodem sorteren of loop weg.

Hout is en blijft een natuurproduct. Het kan dus voorkomen dat een plank anders trekt. Of schuin is uitgezaagd. Dus hartkant aan de kopse zijde verschillen. In zo'n geval zit het hart er in. Knikker weg daar heb je weinig aan altijd problemen. Zo zijn er honderden in en out om te weten over hout. Soms op gevoel sorteer ik voor een ander niet altijd duidelijk waarom.
Heb ooit eens een partij kromme 2"en 5' uitgesorteer. Verkoper blij en ik ook vanwege de prijs. Had ze nodig voor ruiters op een pergola. Hout moet passen bij je project.

Vergeet je hele steiger bende als vlonders. Je zal er zoals anderen hier al zeggen kort lol van hebben en veel werk. Wil je het wel doorzetten maak dan vlonder van hanteerbare afmetingen. Meter bij een meter is een mooi maat. Sla deze in na seizoen op in een droge goed geventileerde ruimte.
Steigerhout valt onder de klasse C. Dat is een mindere klassering met veel foutmarges in het hout. Ook de jaarringen zijn grover, snellere groei. Dus minder winter ringen en meer zomer, zachtere, ringen

Als je toch wilt voor een hout look neem dan larix, gewolmaniseerde of gewaxte vlonder planken. Je hebt er veel werk aan doe het dan ook goed en luister naar alle goede adviezen die hierboven staan. Vind als houtboer die kunststof planken ook niet mooi. Maar het is wel onderhouds- vrij te noemen.
Jeroentje.
pi_108932040
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 08:28 schreef jpajs het volgende:

Als je toch wilt voor een hout look neem dan larix,
Larix vond ik (voor schaaldelen tegen een wand) pittig aan de prijs btw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 08:41:54 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108932087
Geweldig idee, een pens werk er in steken en dan het verkeerde hout gebruiken dat na een paar jaar weg is. Beitsen helpt maar een klein beetje, het hout ligt op een dakterras in de volle zon en het wordt telkens nat en zuigt zich dan weer vol.
Het beste is hardhout en een alternatief is imprigneren maar dan nog gaat het binnen 10 jaar stuk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 08:46:00 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108932111
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 02:39 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

probeer maar eens een ongeschuurde steigerplank goed te schilderen, want dat zul je echt moeten doen.
Als je het niet gaat schilderen kun je over een jaar tot 2 jaar weer aan de slag.

Ik heb twee van dergelijk terrassen liggen. 1 puur ter bescherming van het dak omdat daar soms gewerkt moet worden voor onderhoud aan het dak. Die planken heb ik aan de zij en onderkanten glad geschuurd en in goede verf gezet. Het loop oppervlak is 1 keer opgeschuurd om het wat stroef te houden. Zelfs dat was best ff doorbijten om te schilderen. Je krijgt het dan erg moeilijk goed in de verf. Das wel nodig ivm regen en liggende delen.

Het andere zit terras, daar heb ik de planken eerst door de bank getrokken en daarna tot 240 glad geschuurd en heel goed in de verf gezet. Das nu 3-4 jaar geleden. maar wel elk jaar weer even de roller erover...
Als het hout schilderd, gaat het idd langer mee, maar het is ook een dakterras, geschilderd hout waar wat water op ligt is spek en spekglad. Kans dat je dan naar beneden lazerd wordt groot
Dit is de reden waarom dekplanken op zeilboten van teak worden gemaakt, ook als het nat is, is het stroef
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108932145
Da's een hele mooie houtsoort. Ik heb zelf een vlonderterras gemaakt van geïmpregneerd vuren vlonderhout en dat gebeitst met speciale anti-slip beits (cetabever).

Het resultaat is al 2 jaar "redelijk"; nu zou ik toch een hardhout vlonderplank kiezen. Daar is ook zat keuze in.

[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 10-03-2012 09:03:33 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 09:46:21 #38
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_108932708
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 08:28 schreef jpajs het volgende:

Vind als houtboer die kunststof planken ook niet mooi. Maar het is wel onderhouds- vrij te noemen.
Daar geef ik je helemaal gelijk in, helaas speelt het onderhoudsaspect hier een grote rol (gewoon geen tijd voor) hout is een natuurproduct en vele maalen mooier
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 09:47:44 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108932734
Kunststof wordt lelijk door het UV in zonlicht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108932963
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Kunststof wordt lelijk door het UV in zonlicht.
De mens ook................. O-)
Jeroentje.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 21:42:05 #41
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_108951028
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Kunststof wordt lelijk door het UV in zonlicht.
Het meeste hout ook
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 22:40:06 #42
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_108953340
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 23:05 schreef dribbel79 het volgende:
Los van alle tips: steigerhout is vuren...dus binnen 2 jaar weggerot??
echte steigerplanken worden geïmpregneerd met cement welke de bouwlui knoeien. Hierdoor wordt de plank duurzamer en beter bestand tegen water. Ook in natte tijden blijft de plank na deze behandeling stroef ;)

Het zal alleen niet zo lekker aan de blote voeten aanvoelen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_108954973
Ik heb een jaar of wat terug eens meegemaakt dat bij een olieproductiebedrijf er voor laswerkzaamheden een steiger stond in een olieopslagtank (3000 m3).
Nadat de werkzaamheden klaar waren is de tank weer opgevuld, maar men was "vergeten" dat er nog een steiger is stond.
Dat was pas goed geimpregneerd steigerhout geweest, dat rot nooit meer weg. Jammer genoeg moest het afgevoerd worden als chemisch afval.

Ontopic: Ik werk zelf offshore, en hier worden heel veel steigers gebouwd, de planken zijn alleen een tikkie dikker (5cm ipv 3cm). Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat planken verrot of aangetast zijn, Ik denk dat het met de duurzaamheid van het steigerhout voor TS wel mee zal vallen, vooral omdat het een dakterras wordt en het hout niet in aanraking komt met vochtige aarde/zand.
pi_108960862
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 23:25 schreef bluemoon23 het volgende:
Ontopic: Ik werk zelf offshore, en hier worden heel veel steigers gebouwd, de planken zijn alleen een tikkie dikker (5cm ipv 3cm). Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat planken verrot of aangetast zijn, Ik denk dat het met de duurzaamheid van het steigerhout voor TS wel mee zal vallen, vooral omdat het een dakterras wordt en het hout niet in aanraking komt met vochtige aarde/zand.
1. Ik heb zelf heel veel op steigers in ketels gestaan. Wat me verbaast is dat er nog houten steigers gebruikt worden; ik zag in ketels niets anders dan stalen onderdelen.

2. Al ver voordat er sprake is van achteruitgang, zullen de planken afgevoerd worden, lijkt me.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108962375
Als je de boel elk jaar weer dichtsmeert met beits en je zorgt ervoor dat het niet met de 'ondergrond'(vloer of dak) in aanraking komt zou het wel goed kunnen gaan.. Maar voor alle tijd en geld die je nodig hebt om vuren goed te houden is het ook een overweging om hardhout te nemen.

quote:
Klasse

Duurzaamheid

Voorbeelden

I

< 25 jaar Azobe, Iroko, Bangkirai, Teak, Jarrah
II

15-25 jaar Merbau, Redwood, Western Red Cedar, Karri, Robina, Kastanje, Eiken
III

10-15 jaar Meranti, Douglas, Lariks, (Amerikaans) Grenen, Eiken, Kersen
IV

5-10 jaar Meranti, Okoume, Hemlock, Grenen, Vuren, Dennen
V

>5 jaar Ramin, Beuken, Berken, Populier
Dat betekent dat jouw vuren terras nog 5 tot 10 jaar goed blijft! Voeg daar wat slimme trucs aan toe (beitsen/schilderen, niet op een vochtige ondergrond, kopse kanten goed dichtsmeren) en je haalt die 10 jaar ook makkelijk.
pi_108989350
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 08:04 schreef blomke het volgende:
1. Ik heb zelf heel veel op steigers in ketels gestaan. Wat me verbaast is dat er nog houten steigers gebruikt worden; ik zag in ketels niets anders dan stalen onderdelen.
Offshore is alles compact gebouwd en leidingen lopen op de meest rare plekken langs, stalen roosters voor steigers hebben vaste maten, hier kom je vaak moeilijk mee uit met de maten.
Hout kun je afzagen op de juiste passende maat, de steigerbouwers op het platform zie ik tegenwoordig rondlopen met DeWalt decoupeerzagen op accu, een steigerplank van 5 cm zagen ze zonder moeite door
  zondag 11 maart 2012 @ 22:20:20 #47
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_108990874
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 22:58 schreef Kalebatz het volgende:
@jpajs: hebben nieuwe steigerplanken een boven,- en onderkant?

Verzinken lijkt me idd niet zo handig, of je moet de schroefgaten opvullen met houtplamuur of hoe dat ook heet.
Verzinken is geen enkel probleem. Maar nadat je het voorgeboord hebt even het gat insmeren met olie en daarna een lik beits op de schroef.
pi_109000617
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 21:59 schreef bluemoon23 het volgende:
Offshore is alles compact gebouwd en leidingen lopen op de meest rare plekken langs, stalen roosters voor steigers hebben vaste maten, hier kom je vaak moeilijk mee uit met de maten.
Hout kun je afzagen op de juiste passende maat, de steigerbouwers op het platform zie ik tegenwoordig rondlopen met DeWalt decoupeerzagen op accu, een steigerplank van 5 cm zagen ze zonder moeite door
Geweldig! Dat zullen ze met stalen steigeronderdelen niet zo snel doen. Zeker niet in de SH-sectie van een stoomketel....
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 12 maart 2012 @ 14:40:13 #49
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_109010820
Ik heb steigerplanken van de bouw gebruikt op mijn dakterras. Niet zozeer om over te lopen, maar wel voor een aantal meubels. Ik kan je verzekeren dat ik dat echt never nooit niet meer doe.

De planken zijn idd handig voor op steigers, maar een dakterras of tuin is echt een andere setting. Ik heb een deel van het hout geschilderd en een deel met olie behandeld. De verf (duur merk tuinbeits) liet na een jaar gewoon los; iets wat ik echt nog nooit heb meegemaakt. Het hout van beide afwerkingen was met 2 jaar gewoon zo rot dat de boel vanzelf in elkaar flikkerde en alles zo de open haard in kon.

Daarnaast idd ook de splinters en aangekoekte kruimels van bijvoorbeeld mortels, ook iets om rekening mee te houden.

Ergo, mijn advies: geen je geld aan iets duurzamers uit, waar je meer lol van zult hebben. Anders kun je over 2 jaar weer niet met vakantie....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_109011778
Of je moet ze op de smalle kant zetten anders moeten er een heleboel regels in ivm doorzakken. Steigerplanken zakken altijd flink door.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')