quote:
Op vrijdag 9 maart 2012 09:17 schreef secondant het volgende:Hallo
TS moet helaas een bril

Omdat de wereld van de brillenzaken nieuw is voor TS zoekt deze een ervaringsdeskundige. Ik heb afgelopen week een bril gekocht bij Eye Wish en in het verkoopproces kwam de verkoper met de suggestie om een brilverzekering af te sluiten. Kosten zijn op zich te doen (20 euro voor 2 jaar) en daarvoor krijg je bij beschadiging 80% vergoed en bij diefstal 60%. Zie toelichting hier:
http://www.eyewishgroeneveld.nl/service/dubbelzeker.htmlNu vraag ik mij af of het zinvol is zo'n verzekering af te sluiten. Daarmee bedoel ik niet de afwegen tussen risico lopen en niet verzekeren of wel. Die kan ik zelf maken. Het gaat mij er meer om de vraag of je niet al verzekert bent voor dergelijke zaken bij bijvoorbeeld je inboedel of aansprakelijkheidsverzekering. Kortom ga je je dubbelverzekeren met zo'n polis of niet?
Ook ben ik benieuwd of anderen een dergelijke verzekering hebben en wat de ervaringen bij eventuele aanspraak zijn.
Alvast bedankt!
In principe ben je voor een bril verzekerd bij je zorgverzekeraar. Het hangt af van de zorgverzekeraar: sommige vergoeden bijv. één hans-anders bril per 2 jaar, anderen bijv. 80% van de werkelijke kosten tot 200 euro per 4 jaar, enzovoort. Ik neem altijd gelijk 2 brillen (1 reservebril) eens in de paar jaar. Als er dan met eentje iets gebeurt, ja nouja heb je de reserve nog. Bij mij zijn de glazen alleen al snel zo'n 300 euro, en duren een maand om te maken, dus ik heb zéker 2 brillen nodig; anders zou ik gewoon een maand niet kunnen werken, autorijden, etc. Als je 2 brillen hebt, is je bril verzekeren wat overbodig...
De brilverzekering op je zorgpolis valt meestal in de aanvullende dekking, en kost je geen eigen risico.
Als iemand anders je bril sloopt, en die is aansprakelijkheids-verzekerd, dan zal diegene dat wel op de eigen polis kunnen claimen. Het punt is wel dat dat soort verzekeringen vaak een eigen risico van 100-200 euro kennen, en laat dat nou ook ongeveer de prijs van een bril zijn (tenminste, als je een beetje ingewikkelde correctie nodig hebt; als je iets simpels hebt zoals -2 of +3 sferisch zou je geen verzekering moeten nemen; die kosten echt geen drol).