abonnement Unibet Coolblue
pi_108777173
We zijn bezig met het kopen van onze eerste woning. Nu hebben we al een woning op het oog, maar weten nog niet precies wat voor openingbod we willen doen. Mijn vader die al meerdere woningen heeft bezichtigd voor familie en vrienden en is bouwkundig ingenieur en heeft de woning ook gezien. Vraagprijs is 215.000,= en mijn vader zegt dat je 195.000 tot 200.000 als doel moet hebben (dat is ie waard). Maar waar begin je dan?
Het gaat om een 2 onder 1 kap woning die slaapkamer en badkamer beneden heeft. Er staan nog 2 van deze woningen te koop maar dan zonder slaap- en badkamer beneden maar wel een 2e verdieping, die dit huis niet heeft. 1 woning had vraagprijs 216.000 en is vorige week verkocht (3 weken te koop gestaan) en de ander heeft vraagprijs 225000. De verkoper heeft 10 jaar geleden deze woning gekocht voor 200.000 euro weet ik.
Wie kan me raad geven?
  Redactie Frontpage dinsdag 6 maart 2012 @ 12:30:35 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_108777564
De badkamer beneden vind ik persoonlijk een groot minpunt. Die slaapkamer beneden, is dat de enige? Is die ten laste gegaan van andere ruimtes beneden? Of is het aangebouwd?

Als je 200k tot doel wilt hebben, rekening houdend met die badkamer, dan zou ik openen met 180.000
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_108777698
Het is een kopersmarkt.
Leg gewoon je eindbod neer, take it or leave it.
En dan niet die ¤200.000,- maar een bedrag daaronder.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_108778309
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:33 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Het is een kopersmarkt.
Leg gewoon je eindbod neer, take it or leave it.
En dan niet die ¤200.000,- maar een bedrag daaronder.
Als andere woningen in dezelfde klasse/omgeving in 3 weken verkocht worden dan is het geen kopersmarkt meer...

Uiteindelijk gaat het ook niet om wat de woning waard is of wat ze er voor vragen. Het gaat er om wat jij wilt betalen. En als jij 200k wilt betalen terwijl ze 215k vragen zou ik inderdaad op 180k beginnen....
pi_108778362
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:50 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Als andere woningen in dezelfde klasse/omgeving in 3 weken verkocht worden dan is het geen kopersmarkt meer...
Wat geen enkele garantie is dat deze woning niet 3 jaar te koop blijft staan.
Het is een kopersmarkt.

quote:
Uiteindelijk gaat het ook niet om wat de woning waard is of wat ze er voor vragen. Het gaat er om wat jij wilt betalen. En als jij 200k wilt betalen terwijl ze 215k vragen zou ik inderdaad op 180k beginnen....
Waarom zo moeilijk doen en het oude spelletje willen spelen?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_108779454
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:30 schreef Innisdemon het volgende:
De badkamer beneden vind ik persoonlijk een groot minpunt. Die slaapkamer beneden, is dat de enige? Is die ten laste gegaan van andere ruimtes beneden? Of is het aangebouwd?

Als je 200k tot doel wilt hebben, rekening houdend met die badkamer, dan zou ik openen met 180.000
Boven zitten nog 2 ruime slaapkamers met mogelijkheid voor het maken van een 3e (kleinere) kamer en er is nog een "badkamer" met wc en wastafel en mogelijkheid om douchecabine te plaatsen. Slaapkamer beneden is tijdens de bouw al "ingebouwd". De buren hebben hier hun (ruime) keuken.
De slaapkamer beneden willen wij graag bij de kamer betrekken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Femmie13 op 06-03-2012 13:30:20 ]
pi_108779712
Misschien wel interessant nog; de woning staat nu 1,5 jaar te koop.
pi_108779788
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:50 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Als andere woningen in dezelfde klasse/omgeving in 3 weken verkocht worden dan is het geen kopersmarkt meer...

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:31 schreef Femmie13 het volgende:
Misschien wel interessant nog; de woning staat nu 1,5 jaar te koop.
_O-
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_108779863
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom zo moeilijk doen en het oude spelletje willen spelen?
Omdat dat het spelletje is wat de tegenpartij speelt. Het heeft niets met spelletjes te maken, het heeft te maken met de tegenpartij duidelijk maken dat je hem serieus neemt. Simpelweg een bedrag noemen en stellen "take it or leave it" zorgt er voor dat de tegenpartij zich niet serieus genomen voelt waardoor de kans op "leave it" behoorlijk toeneemt.

Hoezeer wij ook proberen in de huidige maatschappij onze emoties geen rol te laten spelen bij dit soort beslissingen, ze zijn er wel en hebben altijd een rol.
pi_108779954
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:35 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Omdat dat het spelletje is wat de tegenpartij speelt. Het heeft niets met spelletjes te maken, het heeft te maken met de tegenpartij duidelijk maken dat je hem serieus neemt. Simpelweg een bedrag noemen en stellen "take it or leave it" zorgt er voor dat de tegenpartij zich niet serieus genomen voelt waardoor de kans op "leave it" behoorlijk toeneemt.

Hoezeer wij ook proberen in de huidige maatschappij onze emoties geen rol te laten spelen bij dit soort beslissingen, ze zijn er wel en hebben altijd een rol.
De tijd dat de verkopers de spelregels bepalen is al een tijdje voorbij hoor.
Misschien eens onder die steen vandaan kruipen?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_108781029
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:19 schreef Femmie13 het volgende:
en mijn vader zegt dat je 195.000 tot 200.000 als doel moet hebben (dat is ie waard).
Waarom is ie 195.000,- tot 200.000,- waard?
Waarom doen wat je vader zegt?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 14:48:07 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108782862
Een huis is natuurlijk altijd waard "wat de gek ervoor geeft", zeker in deze kopersmarkt.
Het pand staat al anderhalf jaar te koop? Nou, wat let je om bijvoorbeeld 175K te bieden?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  dinsdag 6 maart 2012 @ 14:48:24 #13
368503 S_Holmes
"You know my methods Wats
pi_108782873
bied de helft
pi_108782916
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom is ie 195.000,- tot 200.000,- waard?
Waarom doen wat je vader zegt?
Een aankoopmakelaar schat ook de waarde van het huis. Waarom zou je doen wat de aankoopmakelaar zegt? ;)
Mijn vader heeft genoeg verstand van huizen om deze op waarde te schatten met name dan bouwtechnisch. Dus wat dat betreft ga ik daar wel in mee.
pi_108784074
Ik zou veel lager beginnen. Ik heb mijn huis ook gekocht voor onder de taxatiewaarde en wat mensen vonden dat die waard was. Uit eindelijk bepaalt de koper wat het huis waard is, niemand anders.
Als de verkoper meer wil dan gaat de koop niet door en is er geen sprake van een koper. Er is keuze zat dus ik zou echt veel lager beginnen.
Ik ken het huis niet, maar als de vraagprijs 210k is dan zou ik beginnen bij 185k. Als ze nee zeggen dan zou ik op zoek gaan naar een ander huis. Als ze met een ander bod komen (zoals bij mij het geval was) ga je daar weer onder zitten, als ze nee zeggen, dan ga je weer verder op zoek. Als ze dan weer met een lager bod komen, dan ga je daar weer onder zitten, etc.
Zo heb ik het gedaan en dat beviel me prima.
Wat je absoluut niet moet doen is denken dat dit huis jouw droomhuis is en ten koste van alles het willen kopen. Er zijn zat huizen. Hou je emotie erbuiten, als je dat niet kan, huur iemand in die dat wel kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 15:53:56 #16
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108785093
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 15:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou veel lager beginnen. Ik heb mijn huis ook gekocht voor onder de taxatiewaarde en wat mensen vonden dat die waard was. Uit eindelijk bepaalt de koper wat het huis waard is, niemand anders.
Als de verkoper meer wil dan gaat de koop niet door en is er geen sprake van een koper. Er is keuze zat dus ik zou echt veel lager beginnen.
Ik ken het huis niet, maar als de vraagprijs 210k is dan zou ik beginnen bij 185k. Als ze nee zeggen dan zou ik op zoek gaan naar een ander huis. Als ze met een ander bod komen (zoals bij mij het geval was) ga je daar weer onder zitten, als ze nee zeggen, dan ga je weer verder op zoek. Als ze dan weer met een lager bod komen, dan ga je daar weer onder zitten, etc.
Zo heb ik het gedaan en dat beviel me prima.
Dat is doorgaans de wijze waarop beide partijen een deal bereiken waar ze allebei mee tevreden zijn ja. En wat is nou eigenlijk het probleem als je 'te laag' zou bieden en je bod wordt geweigerd? So what? Dan kijk je gewoon verder. En sta niet raar te kijken als je een aantal weken later datzelfde bod geaccepteerd ziet worden, zeker in deze kopersmarkt.
quote:
Wat je absoluut niet moet doen is denken dat dit huis jouw droomhuis is en ten koste van alles het willen kopen. Er zijn zat huizen. Hou je emotie erbuiten, als je dat niet kan, huur iemand in die dat wel kan.
Dit kan dus niet vaak genoeg benadrukt worden. Een "droomhuis" is per definitie te duur: oftwel letterlijk, oftewel figuurlijk omdat je er teveel voor gaat betalen. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_108786977
Even de belangrijkste vraag weten jullie wel al hoeveel hypotheek jullie kunnen krijgen? Anders kun je wel in onderhandelingen gaan maar als je het toch niet kan financieren vind ik dat ook niet zo netjes.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:03:12 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108787457
Je kan roepen 'het is een kopersmarkt' tot je blauw aanloopt, maar als de verkoper het niet aan je wil verkopen voor jouw prijs houdt het hartstikke keihard op. Hoor.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 17:05:11 #19
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108787506
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:03 schreef Lienekien het volgende:
Je kan roepen 'het is een kopersmarkt' tot je blauw aanloopt, maar als de verkoper het niet aan je wil verkopen voor jouw prijs houdt het hartstikke keihard op. Hoor.
Uiteraard. En dan kijk je gewoon verder, of je herhaalt het bod nog eens als het pand over zes maanden nog steeds te koop staat.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_108787837
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:49 schreef Femmie13 het volgende:
Een aankoopmakelaar schat ook de waarde van het huis. Waarom zou je doen wat de aankoopmakelaar zegt? ;)

Je moet niet eens denken aan het inschakelen van een aankoopmakelaar

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 14:49 schreef Femmie13 het volgende:
Mijn vader heeft genoeg verstand van huizen om deze op waarde te schatten met name dan bouwtechnisch. Dus wat dat betreft ga ik daar wel in mee.
Je moet niet eens denken aan .......

Wat vind je (jullie) zelf?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108789031
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:37 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

De tijd dat de verkopers de spelregels bepalen is al een tijdje voorbij hoor.
Misschien eens onder die steen vandaan kruipen?
Misschien moet jij onder je steen vandaan komen.

Termen als kopersmarkt zijn gewoon lachwekkend en overhyped. Je hebt een woningmarkt, niet meer en niet minder. Als iemand niet uit zijn huis hoeft, heb je niks te eisen. Je kan onderhandelen over de prijs, overdrachtsdatum, wat blijft er achter, etc. en als je daar beide mee eens bent heb je een deal.

Zonder het huis te kennen en de situatie denk ik dat je met 180k gewoon uitgelachen wordt als eindbod. Ik zou in ieder geval heel hard lachen en niet eens antwoorden. Als je echter begint op 180k en op 195 tot 200 uit wil komen dan heef ik je een prima kans.

Pas ook op met speculeren op omstandigheden. Je weet niets van de verkopers, en of het nu 1,5 of 2 jaar te koop staat of 10 jaar maakt niks uit. Zolang mensen niet perse weg hoeven zegt het niks. Speel het gewoon open en eerlijk, dan maak je de meeste kans.

Zorg ook voor een bedrag in je hoofd wat je zou willen betalen en wat je maximaal wil betalen. Het zou zonde zijn om je droomhuis op 1000 euro te laten lopen, maar er zijn genoeg droomhuizen. Laat het niet op 100 euro niet door gaan, maar kijk wel goed uit.
pi_108789058
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Uiteraard. En dan kijk je gewoon verder, of je herhaalt het bod nog eens als het pand over zes maanden nog steeds te koop staat.
Persoonlijk ga ik liever de schuldsanering in dan op dat soort mensen in te gaan.
pi_108789449
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:52 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Misschien moet jij onder je steen vandaan komen.

Termen als kopersmarkt zijn gewoon lachwekkend en overhyped. Je hebt een woningmarkt, niet meer en niet minder. Als iemand niet uit zijn huis hoeft, heb je niks te eisen. Je kan onderhandelen over de prijs, overdrachtsdatum, wat blijft er achter, etc. en als je daar beide mee eens bent heb je een deal.

Zonder het huis te kennen en de situatie denk ik dat je met 180k gewoon uitgelachen wordt als eindbod. Ik zou in ieder geval heel hard lachen en niet eens antwoorden. Als je echter begint op 180k en op 195 tot 200 uit wil komen dan heef ik je een prima kans.

Pas ook op met speculeren op omstandigheden. Je weet niets van de verkopers, en of het nu 1,5 of 2 jaar te koop staat of 10 jaar maakt niks uit. Zolang mensen niet perse weg hoeven zegt het niks. Speel het gewoon open en eerlijk, dan maak je de meeste kans.

Zorg ook voor een bedrag in je hoofd wat je zou willen betalen en wat je maximaal wil betalen. Het zou zonde zijn om je droomhuis op 1000 euro te laten lopen, maar er zijn genoeg droomhuizen. Laat het niet op 100 euro niet door gaan, maar kijk wel goed uit.
Dit dus, daarnaast is het ook wel typisch dat er om de zoveel tijd een topic voorbij komt met de vraag "Ik heb een huis op het oog met vraagprijs X, wat moet ik bieden"? Net alsof er maar één manier is om dit soort zaken af te handelen die voor elk huis in Nederland precies hetzelfde is.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  dinsdag 6 maart 2012 @ 18:26:42 #24
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108789982
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:53 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Persoonlijk ga ik liever de schuldsanering in dan op dat soort mensen in te gaan.
Ach, misschien ben ik zelf wel op deze manier aan mijn koopappartement gekomen, twee maanden geleden?
Maar ga je gang hoor, als je per sé teveel wilt betalen, be my guest.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  dinsdag 6 maart 2012 @ 18:33:00 #25
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_108790129
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 18:05 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Dit dus, daarnaast is het ook wel typisch dat er om de zoveel tijd een topic voorbij komt met de vraag "Ik heb een huis op het oog met vraagprijs X, wat moet ik bieden"? Net alsof er maar één manier is om dit soort zaken af te handelen die voor elk huis in Nederland precies hetzelfde is.
Ik krijg soms het idee dat onervaren koopwilligen inderdaad denken dat hier 'regels' voor bestaan. Niet zo gek eigenlijk, in een volledig geoverreguleerd land waar zowat voor alles regels bestaan.

Er zijn nog zoveel andere manieren om te onderhandelen dan alleen in 'hoeveel-cash-moet-ik-bieden'-termen. Je kunt als verkoper bijvoorbeeld ook aanbieden om alvast (een gedeelte van) een verbouwing van bijvoorbeeld een keuken of badkamer aanbieden. Toen ik in eerste instantie niet accoord ging met het uiterste bod van de verkoper van mijn appartement, heeft hij aangeboden om voor dat bedrag twee muren en een badkamer te slopen. En toen ben ik dus wel accoord gegaan. :Y
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')