quote:Op zondag 4 maart 2012 12:56 schreef QuarterBack het volgende:
Ik mis nog een leuk assortiment schepjes anders kan dit nooit wat worden.![]()
[ link | afbeelding ]
was rommelig vandaag, dus niet echt lekker. Morgen nog een keer proberenquote:Op zondag 4 maart 2012 21:24 schreef MaryMouse het volgende:
Lekker gewerkt vandaag kokje?
Ik voelde mij de hele dag een beetje brak
Bij mij was het ook rommelig. Ben blij dat ik morgen mag werkenquote:Op zondag 4 maart 2012 21:26 schreef superkokje het volgende:
[..]
was rommelig vandaag, dus niet echt lekker. Morgen nog een keer proberen
quote:Op zondag 4 maart 2012 21:29 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Bij mij was het ook rommelig. Ben blij dat ik morgen mag werkenwat zeg ik nu
aik geloof je gelijk, heb er niks van gezienquote:Op zondag 4 maart 2012 21:34 schreef MaryMouse het volgende:
Lieke zag er wél stralend uit vandaag bij TUDB
quote:Op zondag 4 maart 2012 21:36 schreef superkokje het volgende:
[..]
aik geloof je gelijk, heb er niks van gezien
vrees dat dat steeds moeilijker gaat worden, of ik moet vrij zijnquote:Op zondag 4 maart 2012 21:39 schreef MaryMouse het volgende:
[..]Jammer, maar nog niet getreurd, ze zijn de teams nu nog het samenstellen, dus de komende weken proberen zondagavond voor 8 uur thuis te zijn, kan je Lieke zien stralen
Dat weet ik tochquote:Op zondag 4 maart 2012 21:40 schreef superkokje het volgende:
[..]
vrees dat dat steeds moeilijker gaat worden, of ik moet vrij zijn
idd niet, kijk alleen 's avonds wat er op isquote:Op zondag 4 maart 2012 21:42 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dat weet ik toch![]()
Ik kan wel zeggen dat ik ze voor je opneem, maar je kijkt ze dan toch later niet terug
Ik was vanmorgen al om 07:30 wakker (zonder wekkerquote:Op zondag 4 maart 2012 21:45 schreef superkokje het volgende:
[..]
idd niet, kijk alleen 's avonds wat er op is
een paar uur nog wel. Lui krengquote:Op zondag 4 maart 2012 21:47 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik was vanmorgen al om 07:30 wakker (zonder wekker) en ben blij dat ik in 'the cloud' kan opnemen. Lekker een paar uurtjes vanuit bed opgenomen filmpjes gekeken
Ik had de hele dag wel in mijn nest willen blijven liggen. 't is dat ik een telefoontje kreeg en daarom 's middags naar mijn moeder moestquote:
first things first hèquote:Op zondag 4 maart 2012 21:50 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik had de hele dag wel in mijn nest willen blijven liggen. 't is dat ik een telefoontje kreeg en daarom 's middags naar mijn moeder moest
quote:
ligt in dit geval iets anders denk ikquote:Op zondag 4 maart 2012 21:55 schreef MaryMouse het volgende:
[..]![]()
Alhoewel er mij ook wel eens gezegd is dat ik éérst voor mijzelf moet zorgen, en dan pas voor anderen
brand losquote:Op zondag 4 maart 2012 21:57 schreef MaryMouse het volgende:
mag ik een produktkennis-vraagje stellen ?
Wat is nu het verschil tussen lente-ui en bosui.quote:
geen, in zoverre dat lente ui (seizoen) wat fijner en scherper van smaakquote:Op zondag 4 maart 2012 21:59 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Wat is nu het verschil tussen lente-ui en bosui.
En lente ui is wanneer in het seizoen (ja lente duh), volgens de groentenkalenders vanaf deze maand.quote:Op zondag 4 maart 2012 22:00 schreef superkokje het volgende:
[..]
geen, in zoverre dat lente ui (seizoen) wat fijner en scherper van smaak
dat bedoel ik met fijnerquote:Op zondag 4 maart 2012 22:05 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
En lente ui is wanneer in het seizoen (ja lente duh), volgens de groentenkalenders vanaf deze maand.
Vroeg het mij gewoon af, omdat sommige recepten spreken van bos ui en andere van lente ui. En op google zijn er mensen die zeggen dat er wél verschil is, en anderen weer niet. Ik heb ze ook altijd onderling vervangen hoor. lente uitjes zijn iets dunner ( in mijn beleving)
Ah, dus de lente ui is gewoon de jonge bos ui, en als die groeit verliest die wat van zijn scherpere smaak (alhoewel dat mij nog niet is opgevallen, zal ik eens moeten proberen door zowel een lente als bos ui naast elkaar te proeven)quote:Op zondag 4 maart 2012 22:07 schreef superkokje het volgende:
[..]
dat bedoel ik met fijner
bosui kunnen halve preien zijn![]()
lenteui zal ook wat zachter van structuur zijn denk ik.vooral het groene gedeeltequote:Op zondag 4 maart 2012 22:09 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ah, dus de lente ui is gewoon de jonge bos ui, en als die groeit verliest die wat van zijn scherpere smaak (alhoewel dat mij nog niet is opgevallen, zal ik eens moeten proberen door zowel een lente als bos ui naast elkaar te proeven)
't zijn ook echt af en toe wel belachelijke details die ik wil weten hèquote:Op zondag 4 maart 2012 22:10 schreef superkokje het volgende:
[..]
lenteui zal ook wat zachter van structuur zijn denk ik.vooral het groene gedeelte
is toch niks belachelijks aanquote:Op zondag 4 maart 2012 22:11 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
't zijn ook echt af en toe wel belachelijke details die ik wil weten hè
Ik raak gewoon soms in de war. Staat er in een recept dat je groene chilipeper moet gebruiken, kan ik nergens groene chili's vinden. Nog veel erger, blijk ik het verschil niet eens te weten tussen een spaans-, een 'normale' rode-, een chili- of een rawit-peperquote:Op zondag 4 maart 2012 22:12 schreef superkokje het volgende:
[..]
is toch niks belachelijks aanwat je niet weet moet je vragen
Uit de tekst opmakend, zouden er ook plaatjes bij staan, die er niet meer staan.quote:Op zondag 4 maart 2012 22:29 schreef superkokje het volgende:
http://www.smulweb.nl/art(...)-soorten-chilipepers
info genoeg op het netquote:Op zondag 4 maart 2012 22:37 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Uit de tekst opmakend, zouden er ook plaatjes bij staan, die er niet meer staan.
Ik denk dat het mijn missie voor komende maand gaat worden. Een goed overzicht bijelkaar schrapen van de diverse soorten pepers.
Ja, maar net als met de bosui lenteui vaak tegensprekend.quote:
en rawit en madam janet en jalapenjo,quote:Op zondag 4 maart 2012 22:41 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ja, maar net als met de bosui lenteui vaak tegensprekend.
Vroeguh, toen wij nog klein waren, had je maar drie soorten peper: de zwarte gemalen in een potje, de witte gemalen in een potje, en de Spaanse rode peper
In de jaren '70 ?quote:Op zondag 4 maart 2012 22:46 schreef superkokje het volgende:
[..]
en rawit en madam janet en jalapenjo,
quote:Op zondag 4 maart 2012 22:48 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
In de jaren '70 ?
Eerste keer dat ik andere dan de drie eerder genoemde pepersoorten zag, was in '94 in Maleisië, maar daar noemende ze alles chillis.
Ah, dat dacht ik dus al. Ze lijken ook wel het meest op wat ik indertijd in Maleisie en Thailand gezien heb.quote:
valt onder de groep. spaanse pepers ook. Rawit is een stuk kleiner. Chili's zijn zeg maar de lange pepers met scherpe punt. die heb je dan in verschillende formaten en scherpte. rawit is scherper dan spaanse peperquote:Op zondag 4 maart 2012 22:51 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ah, dat dacht ik dus al. Ze lijken ook wel het meest op wat ik indertijd in Maleisie en Thailand gezien heb.
Maar met de pepers is het dus ongeveer hetzelfde als met komijn/djinten. Of valt rawit gewoon onder de groep chilipepers
Dus Chili's is gewoon de familienaam voor diverse pepersoorten, dus als je leest een groene spaanse chili dan kan het een groen Spaanse peper zijn, maar ook een groene rawitquote:Op zondag 4 maart 2012 22:56 schreef superkokje het volgende:
[..]
valt onder de groep. spaanse pepers ook. Rawit is een stuk kleiner. Chili's zijn zeg maar de lange pepers met scherpe punt. die heb je dan in verschillende formaten en scherpte. rawit is scherper dan spaanse peper
dan moet je gewoon voor de "normale"peper gaanquote:Op zondag 4 maart 2012 22:59 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dus Chili's is gewoon de familienaam voor diverse pepersoorten, dus als je leest een groene spaanse chili dan kan het een groen Spaanse peper zijn, maar ook een groene rawit
Recept eerder deze week van die bloemkoolsoep vroeg om groene chili, heb er dus maar aan gebrek van voorhanden zijn, een rode rawit door gegooid. Vond ik wel lekker, die 'afterburn' achter op je tong.
Maar normale peper is voor mij de normale peper korrel, die je zwart, rood, groen en wit kunt krijgenquote:Op zondag 4 maart 2012 23:03 schreef superkokje het volgende:
[..]
dan moet je gewoon voor de "normale"peper gaan
zijn er ook maar een paar vanquote:Op zondag 4 maart 2012 23:05 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Maar normale peper is voor mij de normale peper korrel, die je zwart, rood, groen en wit kunt krijgen![]()
Ow dit soort verwarring heb ik dus ook vaak met rijst
Joh, ik loop af en toe nog te zoeken wat voor soort aardappel ik waarvoor moet gebruikenquote:
staat ook niet in pro boeken. Als je aardappel als binding gaat gebruiken, zoals bij Vichisoisse, moet je een kruimige aardappel gebruiken. Deze kookt uit elkaar, waardoor het zetmeel vrij komt en dus een binding geeft. gebruik je aardappel als garnituur in bv een stoofpot, gebruik je een vastkokende aardappel. Gewoon logisch nadenkenquote:Op zondag 4 maart 2012 23:14 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Joh, ik loop af en toe nog te zoeken wat voor soort aardappel ik waarvoor moet gebruiken![]()
Vichyssoisse, neem x gram aardappel, ja <duh>, kruimig, half kruimig, vast
Of ik heb te weinig kennis, of de kookboeken voor amateurs zijn gewoon prut
Ja, logisch nadenken als je wéét wat een aardappel voor eigenschappen heeft. Ik moet echt weer Heston Blumenthals Kitchen Chemistry terug gaan zien.quote:Op zondag 4 maart 2012 23:17 schreef superkokje het volgende:
[..]
staat ook niet in pro boeken. Als je aardappel als binding gaat gebruiken, zoals bij Vichisoisse, moet je een kruimige aardappel gebruiken. Deze kookt uit elkaar, waardoor het zetmeel vrij komt en dus een binding geeft. gebruik je aardappel als garnituur in bv een stoofpot, gebruik je een vastkokende aardappel. Gewoon logisch nadenken
quote:Op zondag 4 maart 2012 23:20 schreef superkokje het volgende:
maar die vogel is al een paar keer uit zijn hok gekomen, dus tijd om te gaan slapen
zal ook vast niet een doordeweekse vichysoisse zijnquote:Op zondag 4 maart 2012 23:21 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ja, logisch nadenken als je wéét wat een aardappel voor eigenschappen heeft. Ik moet echt weer Heston Blumenthals Kitchen Chemistry terug gaan zien.
Na heel lang zoeken kwam ik dus op een site terecht waar een recept voor vichysoisse stond van een van onze sterrenchefs en die gebruikt dus een Nicola (vastkokend) ervoor
quote:Op zondag 4 maart 2012 23:22 schreef superkokje het volgende:
[..]
zal ook vast niet een doordeweekse vichysoisse zijn
Koffie of espresso?quote:
Dan worden het twee dubbele espresso'squote:
quote:Op maandag 5 maart 2012 20:42 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Dan worden het twee dubbele espresso's
[ afbeelding ]
Die zou jij toch halenquote:
quote:Op maandag 5 maart 2012 20:43 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
http://maps.google.com/ma(...)-8&hl=nl&sa=N&tab=wl
Daar!
Een gewone naar koffie smakende koffie voor D_Kquote:Op maandag 5 maart 2012 20:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
Koffie met koffie-smaak gaarne. Nee, die rotzooi met exotische namen hoef ik niet! Dankjewel
Vooruit danquote:Op maandag 5 maart 2012 20:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
Koffie met koffie-smaak gaarne. Nee, die rotzooi met exotische namen hoef ik niet! Dankjewel
ik eet hem ook liever warmquote:Op maandag 5 maart 2012 20:54 schreef MaryMouse het volgende:
Kokkie, mijn vichychoisse is erg lekker geworden
Veel te lekker om koud te eten
Nicolaquote:Op maandag 5 maart 2012 20:55 schreef superkokje het volgende:
[..]
ik eet hem ook liever warm![]()
![]()
welke piepers heb je nu gebruikt
quote:
vast wel goedquote:Op maandag 5 maart 2012 21:00 schreef MaryMouse het volgende:
[..]![]()
Eerst koken in bouillion (met prei en ui uiteraard), dan pureren, dan zeven. Dan melk en room erbij nogmaals aan de kook brengen, dan nogmaals zeven.
Zalig fluweelachtig soepje geworden. Veul lekkerder dan de bloemkoolsoep van vorige week.
Ben benieuwd hoe die morgen koud smaakt
Nah, geeft teveel stress, zeker rond etenstijd veel te drukquote:Op maandag 5 maart 2012 21:01 schreef De_Kardinaal het volgende:
Of je gaat gewoon naar de friettent of naar de patat-kraam en daar bestel je dan 1 friet.
uurtje later etenquote:Op maandag 5 maart 2012 21:03 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Nah, geeft teveel stress, zeker rond etenstijd veel te druk
Nah, dan raak ik helemaal van slag. En morgenavond moet ik natuurlijk weg, dus is het wel handig dat ik vandaag al soep gemaakt heb. Als ie koud niet zo lekker is warm ik hem gewoon weer opquote:
leve de toverdoosquote:Op maandag 5 maart 2012 21:10 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Nah, dan raak ik helemaal van slag. En morgenavond moet ik natuurlijk weg, dus is het wel handig dat ik vandaag al soep gemaakt heb. Als ie koud niet zo lekker is warm ik hem gewoon weer op
Dat is op zich een beter idee, want dan hoef ik niet eerst een uur te snijden en te kokenquote:
Mag ik bekennen dat ik die zelden gebruikquote:
dat magquote:Op maandag 5 maart 2012 21:16 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Mag ik bekennen dat ik die zelden gebruik
Overgewaardeerd apparaat. Of ik heb hem na 20 jaar nog steeds niet begrepen. Kan je de temperatuur niet goed mee regelen. Bij mij kookt of alles over, of blijft koudquote:Op maandag 5 maart 2012 21:17 schreef superkokje het volgende:
[..]
dat maggebruik hem ook heel weinig, zelfs op de zaak
kort instellen en evt nog een keer aanzettenquote:Op maandag 5 maart 2012 21:20 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Overgewaardeerd apparaat. Of ik heb hem na 20 jaar nog steeds niet begrepen. Kan je de temperatuur niet goed mee regelen. Bij mij kookt of alles over, of blijft koud
Dat is eigenlijk ook het enige waar ik hem voor gebruik, rijst opwarmen, en dan rustig op 60% vermogen.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:22 schreef superkokje het volgende:
[..]
kort instellen en evt nog een keer aanzetten![]()
gebruik hem op de zaak vooral voor rijst timbaaltjes
Rijst komt bij mij gewoon uit de panquote:Op maandag 5 maart 2012 21:23 schreef De_Kardinaal het volgende:
RIJST MOET UIT EEN RIJSTKOKER KOMEN!
En ik kan het weten, ik heb spleetogen en een splaakgeblek!
als het koud is moet het ook weer een keer warm worden.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:23 schreef De_Kardinaal het volgende:
RIJST MOET UIT EEN RIJSTKOKER KOMEN!
En ik kan het weten, ik heb spleetogen en een splaakgeblek!
op de zaak uit de stoomovenquote:Op maandag 5 maart 2012 21:24 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Rijst komt bij mij gewoon uit de pan
Daar kan je rijst in bereiden en warm houden. Daar hadden ze geen magnetron voor nodig.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:25 schreef superkokje het volgende:
[..]
als het koud is moet het ook weer een keer warm worden.
EN DAT GAAT NIET IN EEN RIJSTKOKER.
anders had het wel een rijst opwarmer geheten
gebruik ook geen parboiled. Kook rijst voor twee of drie dagen. kan niet voor ieder gerecht opnieuw rijst afkoken en weet nooit hoeveel ik nodig hebquote:Op maandag 5 maart 2012 21:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar kan je rijst in bereiden en warm houden. Daar hadden ze geen magnetron voor nodig.
Ik heb altijd een hekel aan die Nederlandse gekookte rijst. Droog als de stoppels van me baard.
Zelfs gebakken rijst moet je eerst koken.
Luxe probleemquote:
Maar ik gebruik ook niet van die magnetronzakjes hoorquote:Op maandag 5 maart 2012 21:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar kan je rijst in bereiden en warm houden. Daar hadden ze geen magnetron voor nodig.
Ik heb altijd een hekel aan die Nederlandse gekookte rijst. Droog als de stoppels van me baard.
Zelfs gebakken rijst moet je eerst koken.
Nou, om heel eerlijk te zijn, zo verwerkt in de vichychoisse best heel erg goed te etenquote:
Wat eet jij dan? Alleen bamboe net als een panda?quote:
quote:Op maandag 5 maart 2012 21:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Wat eet jij dan? Alleen bamboe net als een panda?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |