Ah! Dat is wel een goeie!quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:39 schreef Mirjam het volgende:
carglass doet het gratis voor je, service van de zaak
Als je een rechterbuitenspiegel hebt mag het wel. Denk maar aan busjes enzo, die hebben vaak ook niets aan hun binnenspiegel.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah! Dat is wel een goeie!
Komen die dan ook gratis langs om het te fixen of moet ik erheen? Want volgens mij mag ik eigenlijk niet rijden zonder binnenspiegel, toch?
Zo te zien heeft een Fiat Panda uit 2004 datquote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:46 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als je een rechterbuitenspiegel hebt mag het wel. Denk maar aan busjes enzo, die hebben vaak ook niets aan hun binnenspiegel.
ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat zou zomaar eens de reden kunnen zijn dat hij er nu naast ligtquote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:39 schreef Mirjam het volgende:
carglass doet het gratis voor je, service van de zaak
Ik weet wel dat spiegels aan glas vastmaken kut is.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat zou zomaar eens de reden kunnen zijn dat hij er nu naast ligt
Ja, 2 rechterbuitenspiegels zou ook ietwat overdreven zijn.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:02 schreef Compoantje het volgende:
1 rechter buitenspiegel is verplicht. 1 van onze auto's heeft dat ook.
Binnenspiegel is overrated.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:42 schreef Tijn het volgende:Want volgens mij mag ik eigenlijk niet rijden zonder binnenspiegel, toch?
Groothoek (ver achter de wagen dus en ook om een hoekje en je dode hoek) en normaal. Veel busjes hebben 2 of 3 stuks glaswerk in 1 unit. Vrachtwagens en bussen trouwens ook.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:16 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ja, 2 rechterbuitenspiegels zou ook ietwat overdreven zijn.
Tuurlijk die werken daar gratis.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:53 schreef Tijn het volgende:
Kheb net even met de Carglass gebeld en ze hebben wel tijd, dus ga ik er gelijk even heen. Kost inderdaad niks zeiden ze, dus prima!
Je kunt altijd nog 2 sterke magneten gebruikenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik weet wel dat spiegels aan glas vastmaken kut is.
Die stukjes speciale dubbelzijdige tape werken ieder geval niet.
Maarja ach, je mag ook rijden met 2 buiten spiegels
Ja, of gaatje boren en vastschroevenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:40 schreef classpc het volgende:
[..]
Je kunt altijd nog 2 sterke magneten gebruiken.
Ik meen dat er een speciale lijm voor is die ze met infrarood moeten uitharden als je op glas lijmt. Da's wel goeie.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 13:50 schreef penny-wise het volgende:
Lijmen moet je idd met speciale lijm doen.
Voor auto's zonder een rechterbuiten spiegel of vanaf bj 2011quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:21 schreef Gummiebeer het volgende:
Binnenspiegel is trouwens wel een apk eis, ondanks dat je 2 buitenspiegels hebt.
Als dat werkelijk zo is dan ben ik genaaid door de apk keurmeester.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:21 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Voor auto's zonder een rechterbuiten spiegel of vanaf bj 2011
erheen gaan, je kan moeilijk je autoi dragen toch?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 12:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah! Dat is wel een goeie!
Komen die dan ook gratis langs om het te fixen of moet ik erheen? Want volgens mij mag ik eigenlijk niet rijden zonder binnenspiegel, toch?
Blijkbaar welquote:
Daar wordt dus niets vermeld over de verplichtingen omtrent de aanwezigheid van een binnenspiegel, in relatie tot de rechterspiegel. Alleen "Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn." en in dat geval moet er een rechterspiegel zijn.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Artikel 5.2.45 spiegels
1. Personenauto’s, in gebruik genomen na 25
januari 2011, zijn voorzien van een
linkerbuitenspiegel, een rechterbuitenspiegel en
een binnenspiegel.
Leden 1, 2, 3 en 4. Visuele controle.
2. Indien met de in het eerste lid bedoelde
binnenspiegel het achter het voertuig gelegen
weggedeelte niet voldoende kan worden
overzien, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
3. Personenauto’s, in gebruik genomen voor 26
januari 2011, zijn voorzien van een
linkerbuitenspiegel en een binnenspiegel.
4. De in het derde lid bedoelde personenauto’s zijn
voorzien van een rechterbuitenspiegel indien
met de binnenspiegel het achter het voertuig
gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden
overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht
naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet
aanwezig te zijn.
5. De aan de zijde van de bestuurder bevestigde
buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij
gesloten portier kunnen worden versteld. Deze
eis geldt niet voor personenauto’s die vóór 1
januari 1975 in gebruik zijn genomen. De
spiegels van deze voertuigen moeten, na door
een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in
de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen.
Visuele controle.
Hierbij wordt de verstellingsinrichting bediend
dan wel het raam geopend, waarbij de spiegel
moet kunnen worden versteld.
6. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd. Leden 6 en 7. Visuele controle.
7. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag
geen verschijnselen van breuk vertonen en mag
niet in ernstige mate zijn verweerd.
Toelichting:
Indien in een personenauto het stuur aan de
rechterzijde is geplaatst, moeten alle verplichte
spiegels aanwezig zijn en in spiegelbeeld geplaatst
ten opzichte van de situatie waarbij het stuur links is
geplaatst. Een linker buitenspiegel dient altijd
aanwezig te zijn.
Ik weet nu waar ik heen moet als ik iets aan mijn auto heb.quote:
verplichting staat er toch? het is krom omschrevenquote:Op zondag 4 maart 2012 00:14 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Daar wordt dus niets vermeld over de verplichtingen omtrent de aanwezigheid van een binnenspiegel, in relatie tot de rechterspiegel. Alleen "Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn." en in dat geval moet er een rechterspiegel zijn.
Bij de auto van Gummiebeer is er dus waarschijnlijk wél zicht naar achteren mogelijk en heeft een binnenspiegel dus ook daadwerkelijk nut. Niet genaaid dus door die keurmeester (maar het blijft natuurlijk wel vervelend).
Verplichting van de binnenspiegel is er dus per definitie, zo gauw er zicht op het wegdek achter je mogelijk is; rechterbuitenspiegel of niet.quote:Op zondag 4 maart 2012 00:37 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
verplichting staat er toch? het is krom omschreven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |