abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:41:43 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108629584

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro

[ Bericht 16% gewijzigd door SeLang op 03-03-2012 10:31:33 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:51:54 #2
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_108630057
In reactie op het feit dat sterke bezuinigingen deflatoir zouden zijn:
In Spanje en Griekenland is er toch ook geen deflatie?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:58:20 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108630312
Ik heb even een paar niet meer werkende grafiekjes in de OP gefixt :)
Mijn reisverslagen
  vrijdag 2 maart 2012 @ 17:04:38 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108630561
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:51 schreef Lemans24 het volgende:
Je ziet het nog niet terug in de CPI (in tegendeel zelfs, door de BTW verhoging zijn prijzen in de eerste instantie juist fors gestegen). Maar uiteindelijk zijn die forse salaris en pensioenverlagingen deflatoir (of in elk geval disinflatoir). Mensen hebben minder geld te besteden, kunnen dus minder goederen en diensten kopen en dat zorgt voor overcapaciteit. Uiteindelijk zal dat drukkend werken op prijzen van prijselastische goederen en diensten.
Mijn reisverslagen
pi_108640100
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:51 schreef Lemans24 het volgende:
De kans op deflatie lijkt me erg gering ook; de ECB heeft 1 triljoen euros in de markt gepompt gedurende het afgelopen halfjaar. Daar kunnen die 9 miljard extra bezuinigingen echt niet tegenop.
pi_108648975
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 20:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

De kans op deflatie lijkt me erg gering ook; de ECB heeft 1 triljoen euros in de markt gepompt gedurende het afgelopen halfjaar. Daar kunnen die 9 miljard extra bezuinigingen echt niet tegenop.
De deflatoire neergang is al jaren geleden begonnen, maar word gemarkeerd door optreden van autoriteiten. Het is wachtten tot die speelruimte op is. 1 of 10 triljoen geprinte euros of dollars stilstaand op bankbalansen doet daar niets aan af, het is de fiscale speelruimte waar het nog om draait.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 02:19:00 #7
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_108653924
quote:

[..]

Doet Japan ook af en toe, helpt niet echt.
Bedankt Hans.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 10:17:01 #8
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_108657185
Voor Italie en Spanje zijn de rentes weer op houdbaar niveau.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 3 maart 2012 @ 10:34:46 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108657456
Ik heb ook even een grafiekje van het ECB Securities Market Program (SMP, opkopen van PII|GS bonds) in de OP gezet. Gelukkig staat dat gedrocht momenteel on hold en hopelijk blijft dat zo.

Gezien de (momenteel) houdbare yields op Italiaanse en Spaanse bonds zou ik er voorstander van zijn om dat SMP nu snel af te bouwen door de betreffende bonds weer in de markt te verkopen (met winst, aangezien er op hogere yields is gekocht).
Mijn reisverslagen
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:25:29 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108658424
quote:

[..]

Ik lees dit erg vaak...Kan je zorgen dat je getallen kloppen en er niet een factor mijoen (?) of miljard (?) naast zitten? Of kom anders met een bron, dit maakt de hele discussie/argumentatie zo waardeloos.
1 triljoen = 1018, oftewel enkele miljarden per Europeaan.
censuur :O
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:31:48 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_108658583
De ECB zal manieren moeten vinden het geld weer uit de markt te halen. Ze moeten nu eigenlijk de rente al weer laten oplopen om straks flinke inflatie te voorkomen. Het risico van enorme inflatie is volgens mij behoorlijk hoog. En dat met lonen die niet , of nauwelijks zullen stijgen, betekent dit een enorm koopkrachtverlies voor de burger. ALs je straks 10 euro betaalt voor een liter benzine en 5 euro voor een brood, ben je straks je hele inkomen krijt aan je eerste levensbehoeftes , met als gevolg nog veel hardere krimp etc. etc..

[ Bericht 53% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 03-03-2012 11:39:17 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:39:05 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108658746
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De ECB zal manieren moeten vinden het geld weer uit de markt te halen. Ze moeten nu eigenlijk de rente al weer laten oplopen om straks flinke inflatie te voorkomen.
Daar hoeft de ECB weinig voor te doen. Geld terug naar de ECB brengen doen banken massaal zelf. Ze stallen het liever met 0,75% verlies terug bij de ECB dan het geld in omloop te brengen. ¤777 miljard hebben we het dan over.

Mijn reisverslagen
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:39:51 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_108658757
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar hoeft de ECB weinig voor te doen. Geld terug naar de ECB brengen doen banken massaal zelf. Ze stallen het liever met 0,75% verlies terug bij de ECB dan het geld in omloop te brengen. ¤777 miljard hebben we het dan over.

[ afbeelding ]
is dit genoeg ? Dus jij zegt dat er in feite geen risico's meer zijn op inflatie?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:41:57 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108658805
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

is dit genoeg?
Op dit moment wel. De ECB moet inflatieverwachting natuurlijk in de gaten blijven houden maar op dit moment is de onderliggende trend eerder disinflatoir/ deflatoir.

quote:
Dus jij zegt dat er in feite geen risico's meer zijn op inflatie?
Op dit moment is het risico inderdaad laag, maar dat kan in de toekomst veranderen. De ECB dient dat als een havik in de gaten te houden. De belangrijkste driver voor inflatie zijn loonsverhogingen. Maar dat gaat momenteel eerder de andere kant op.
Mijn reisverslagen
pi_108658944
quote:

[ afbeelding ]
Waar komt dat periodieke patroon vandaan?
  zaterdag 3 maart 2012 @ 11:58:51 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108659216
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Waar komt dat periodieke patroon vandaan?
Dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat het samenhangt met de korte termijn krediet faciliteiten van de ECB die op bepaalde data worden afgelost.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 3 maart 2012 @ 17:35:11 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_108669805
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 11:41 schreef SeLang het volgende:

[..]

Op dit moment wel. De ECB moet inflatieverwachting natuurlijk in de gaten blijven houden maar op dit moment is de onderliggende trend eerder disinflatoir/ deflatoir.

[..]

Op dit moment is het risico inderdaad laag, maar dat kan in de toekomst veranderen. De ECB dient dat als een havik in de gaten te houden. De belangrijkste driver voor inflatie zijn loonsverhogingen. Maar dat gaat momenteel eerder de andere kant op.
oke, maar de prijzen kunnen ook stijgen zonder dat de lonen omhoog gaan, dan heb je net zo goed inflatie, je koopkracht vliegt alleen omlaag.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 3 maart 2012 @ 18:29:28 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108671460
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 17:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

oke, maar de prijzen kunnen ook stijgen zonder dat de lonen omhoog gaan, dan heb je net zo goed inflatie, je koopkracht vliegt alleen omlaag.
Inflatie in CPI, maar dat is grotendeels zelf corrigerend omdat er niet meer geld is om die goederen te kopen en er dus gewoon minder wordt gekocht. Dat geeft weer overcapaciteit in productie e.d. en dat dempt de prijzen weer, tot op zekere hoogte.

Als het biertje in de kroeg duurder wordt maar je hebt niet meer inkomen dan ga je gewoon minder vaak naar de kroeg. Dus de macht om prijzen te kunnen verhogen is beperkt. Sommige dingen die je persé moet kopen heb je geen invloed op, bijvoorbeeld olie. Maar dat betekent dan gewoon dat de extra euro die moet worden uitgegeven aan olie dan niet wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld een iPad. En dan moet Apple gaan kiezen tussen minder verkopen of de prijzen verlagen. Overigens zie je het gevolg van stijgende olieprijzen ook gewoon terug in olieverbruik. Niet direct de volgende dag, maar het verandert het gedrag van mensen.

Het inflatieprobleem ontstaat eigenlijk pas echt als men massaal loonstijgingen gaat eisen (en krijgen). Want dan gaat opeens meer geld dezelfde hoeveelheid goederen najagen. Een loongolf is de nachtmerrie van elke centrale bankier (met jaren '70 als recent voorbeeld). Maar momenteel zie je eerder de omgekeerde trend: matiging van lonen en pensioenen, terwijl de hoge werkloosheid werknemers weinig macht geeft om meer te eisen.
Mijn reisverslagen
  zondag 4 maart 2012 @ 12:46:31 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_108692391
weer zo een mafjoekel van het EU politburo
http://www.telegraaf.nl/d(...)et_verliezen___.html
quote:
zo 04 mrt 2012, 10:34 | 221 reacties
'Europa mag Griekenland niet verliezen'
ATHENE/LUXEMBURG - Europa mag Griekenland niet verliezen. Dit heeft de baas van de Europese Investeringsbank (EIB), Werner Hoyer, zondag gezegd in het Griekse dagblad Kathimerini. „Als we Griekenland verliezen, zal de Europese integratie decennia terugvallen. We kunnen en mogen hen (de Grieken) niet kwijtraken!“
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_108700848
quote:

Daar hoeft de ECB weinig voor te doen. Geld terug naar de ECB brengen doen banken massaal zelf. Ze stallen het liever met 0,75% verlies terug bij de ECB dan het geld in omloop te brengen.
1) Dat is in ieder geval deels geen keuze, want banken zijn verplicht (door de reserveverplichting en door de practische omstandigheid dat klanten geld kunnen willen opnemen) om een geldtegoed bij de CB aan te houden. Als mensen minder gaan uitgeven en meer gaan sparen door de crisis lopen de opvraagbare tegoeden op, en dus ook de bedragen die de banken minimaal bij de ECB moeten aanhouden. Ze krijgen hier een kleine rentevergoeding voor. Ze maken nominaal dus winst, geen verlies op deze tegoeden.
2) Voor zover het gaat om geld dat ze van de ECB geleend hadden, maakt dat deel uit van de bonds-for-cash carroussel die ons geldstelsel in feite is. Achter dat bedrag ligt dus een even hoog bedrag aan bonds waarop de banken couponrente trekken. De som is dan bijvoorbeeld: leenrente -1%, couponrente +2%, depositrente +0.25%. Geld lenen om er op te verliezen doet zelfs de domste bankier niet.
  zondag 4 maart 2012 @ 17:04:23 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108702414
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 16:34 schreef dvr het volgende:

[..]

1) Dat is in ieder geval deels geen keuze, want banken zijn verplicht (door de reserveverplichting en door de practische omstandigheid dat klanten geld kunnen willen opnemen) om een geldtegoed bij de CB aan te houden. Als mensen minder gaan uitgeven en meer gaan sparen door de crisis lopen de opvraagbare tegoeden op, en dus ook de bedragen die de banken minimaal bij de ECB moeten aanhouden. Ze krijgen hier een kleine rentevergoeding voor. Ze maken nominaal dus winst, geen verlies op deze tegoeden.
Je ziet de deposits bij de ECB duidelijk met ongeveer het netto(*) LTRO bedrag omhoog schieten, wat betekent dat er voor 1% wordt geleend en er wordt 0,25% voor teruggekregen, dus 0,75% verlies tot zover. Die sprong in deposits wordt niet veroorzaakt door de renteverplichting.

(*) Een deel van de LTRO is gebruikt om andere ECB kredieten (1 maand, 3 maand) door te rollen die op de zelfde datum afliepen.

quote:
2) Voor zover het gaat om geld dat ze van de ECB geleend hadden, maakt dat deel uit van de bonds-for-cash carroussel die ons geldstelsel in feite is. Achter dat bedrag ligt dus een even hoog bedrag aan bonds waarop de banken couponrente trekken. De som is dan bijvoorbeeld: leenrente -1%, couponrente +2%, depositrente +0.25%.
Ja maar dat staat los van het op deposito zetten bij de ECB tegen 0,25%. Ze zouden dat geld ook kunnen uitlenen tegen hogere yields. Dat wordt niet gedaan en het is duidelijk waarom. De inkomsten uit het geposte collateral hebben er niets mee te maken want die hadden ze ook gehad als ze niets hadden geleend via het LTRO.

quote:
Geld lenen om er op te verliezen doet zelfs de domste bankier niet.
Ja dat is duidelijk. Natuurlijk lenen banken via de LTRO omdat dat gunstig voor ze is. Het meeste van dat geld zal worden gebruikt om schulden door te rollen. Dat je het eerst een tijdje met verlies bij de ECB op deposito zet weegt natuurlijk ruimschoots op tegen de besparing die je daarna hebt omdat je tegen 1% kunt doorrollen in plaats van tegen veel hogere rente.
Mijn reisverslagen
  maandag 5 maart 2012 @ 16:07:57 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108744679
Griekse 1-yr yield nu op een nieuw record: 1006,66% *O* 8)7

Wat een bazen :7
Mijn reisverslagen
pi_108744744
quote:
10s.gif Op maandag 5 maart 2012 16:07 schreef SeLang het volgende:
Griekse 1-yr yield nu op een nieuw record: 1006,66% *O* 8)7

Wat een bazen :7
Kun je die dingen ook voor 3 dagen kopen, binnen die termijn zullen ze toch niet failliet gaan en verdien je 10% :P
  maandag 5 maart 2012 @ 16:19:33 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108745138
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 16:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun je die dingen ook voor 3 dagen kopen, binnen die termijn zullen ze toch niet failliet gaan en verdien je 10% :P
Ja, jammer dat het niet op die manier werkt.
Mijn reisverslagen
  maandag 5 maart 2012 @ 16:25:56 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108745352
....en de hoeveelheid cash die veilig bij de ECB wordt gedumpt heeft weer een nieuw record bereikt

Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')