OK, dit is een erg oud topic, maar ik denk dat het wel actueel blijft.
Misschien toch de kans waard om wat nieuwe reacties te krijgen?
Hier in ieder geval toch al mijn verhaal...
In de lagere school moesten we voor de gymles verplicht witte turnpantoffeltjes en witte sokjes aan. Als je die niet mee had, werd je verplicht om op blote voetjes mee te doen, maar dit werd echt als "sanctie" gezien. Als "straf" omdat je je turnpantoffels niet meehad, moest je wel op blote voetjes meedoen. Dit was half jaren '80. Iedereen zorgde er dus angstvallig voor dat hij of zij steeds z'n turnpantoffeltjes meehad telkens er gymles was.
Eens op de middelbare school werden sportschoenen aangeraden, maar mocht je in de sporthal ook op blote voeten gymmen... Ik weet niet waarom, maar ik wou het wel eens proberen... De eerste week hadden we de dinsdag al gymles. Net het gym-uniform aangekocht, donkerblauwe short en witte uniform-T-shirt. Tijdens het omkleden merkte ik al dat iedereen dure sportschoenen uit z'n tas nam. Ik had er geen mee... Wist ik veel dat ik de enige zou zijn? **Paniek** Ik liep de sporthal binnen en merkte dat ik inderdaad de enige op blote voetjes was. Zelfs allen meiden hadden sportschoenen aan... Voelde me zo onwennig... Die avond nog nieuwe sportschoenen gaan kopen!
En toch... Na verloop van tijd wou ik het opnieuw proberen. Als je je sportschoenen vergeten was, was je ook hier verplicht om op blote voetjes mee te doen. Hier werd dit echter niet als straf of sanctie aanzien, het werd duidelijk gekaderd: straatschoenen kunnen niet in een sporthal en op sokken is te gevaarlijk. Blote voetjes zijn dus de beste en gezondste oplossing...
Na verloop van tijd besloot ik m'n sportschoenen meer en meer te "vergeten". Ik gymde frequenter op blote voeten en na verloop van tijd kreeg ik geen negatieve reacties meer :-)
Op een dag zei onze gymlerares dat we de volgende week allemaal op blote voeten moesten gymmen omdat er turnen (balk, acro, e.d.) op het programma stond. Die volgende week is er een enorme heisa geweest! Bijna niemand wilde z'n schoenen en/of sokken uitdoen... Alleen ik en een tweetal meiden hebben op blote voetjes meegedaan. De leerkrachte heeft zoveel kritiek over zich heen gekregen dat ze voor die ene les blote voeten verplicht stelde, dat ze zelf is gezwicht voor de klasgroep! Ik ga ervan uit dat meiden het minder moeilijk hebben met blote voetjes dan jongens...
Ondertussen zoveel jaren later...
Ik loop thuis en in onze wijk bijna altijd op blote voeten. De vrienden en buren zijn het al gewend dat ik meestal op blote voeten ben. ;-) Ook als ik ga sporten, bijna altijd op blote voeten. Soms nog steeds dezelfde blikken als zoveel jaar geleden... Op reis probeer ik zoveel mogelijk op blote voeten rond te lopen: dorpje, grootstad, winkeltje, supermarkt... Zalig :-)
[ Bericht 0% gewijzigd door Nimbex op 04-06-2015 21:49:50 (typefout) ]