abonnement Unibet Coolblue
pi_109667059
quote:
2s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:49 schreef kutkloon7 het volgende:
Ik hoopte dat iemand me met het volgende kon helpen:

Dit komt uit een dictaat voor complexe analyse:
\frac{d}{dt}(re^{i\theta})=r\frac{d}{dt}(e^{i\theta})+\frac{dr}{dt}e^{i\theta}

En er geldt
z(t)=re^{i\theta}
(Oftewel, z is een complexe functie van t, en z is uitgedrukt als e-macht)

Je zou wat meer context moeten geven, want als dit werkelijk zo in je dictaat staat denk ik dat je dictaat niet helemaal netjes is. Als je een voorstelling r = r(θ) in poolcoördinaten hebt van een contour waarlangs je wil integreren (want ik vermoed dat dat de bedoeling is) dan kun je werken met z(θ) = r(θ)∙e als parametervoorstelling van je contour en dan is dus θ, niet t, je onafhankelijke variabele. Gaat het soms om een afleiding van de integraalformule van Cauchy?
pi_109673710
quote:
14s.gif Op donderdag 29 maart 2012 19:09 schreef GlowMouse het volgende:
gebruik de productregel
:D Bedankt! (en :') :') :')! dat ik het niet zag, misschien moet ik weer wat meer aan differentiëren en integreren doen...)

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 20:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je zou wat meer context moeten geven, want als dit werkelijk zo in je dictaat staat denk ik dat je dictaat niet helemaal netjes is. Als je een voorstelling r = r(θ) in poolcoördinaten hebt van een contour waarlangs je wil integreren (want ik vermoed dat dat de bedoeling is) dan kun je werken met z(θ) = r(θ)∙e als parametervoorstelling van je contour en dan is dus θ, niet t, je onafhankelijke variabele. Gaat het soms om een afleiding van de integraalformule van Cauchy?
Het gaat om de afleiding van een planeetbaan met complexe analyse (als ik het goed begrepen heb)
http://people.math.gatech.edu/~cain/winter99/ch2.pdf (bladzijde 2)
Voor de geïntresseerden, het hele dictaat complexe analyse is daar te downloaden. Het is een vak dat ik volgend jaar ga doen, en ik heb gemerkt dat je van te voren inlezen in vakken echt enorm scheelt. Heeft ook met motivatie te maken, als ik een vak heb is het opeens een verplichting in plaats van een keuze, waardoor mijn motivatie blijkbaar enorm daalt :P.
pi_109681763
quote:
2s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:12 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

:D Bedankt! (en :') :') :')! dat ik het niet zag, misschien moet ik weer wat meer aan differentiëren en integreren doen...)

[..]

Het gaat om de afleiding van een planeetbaan met complexe analyse (als ik het goed begrepen heb)
http://people.math.gatech.edu/~cain/winter99/ch2.pdf (bladzijde 2)
Voor de geïntresseerden, het hele dictaat complexe analyse is daar te downloaden. Het is een vak dat ik volgend jaar ga doen, en ik heb gemerkt dat je van te voren inlezen in vakken echt enorm scheelt. Heeft ook met motivatie te maken, als ik een vak heb is het opeens een verplichting in plaats van een keuze, waardoor mijn motivatie blijkbaar enorm daalt :P.
Ik zie het, het gaat om een afleiding van de eerste wet van Kepler met behulp van het complexe vlak. Meestal doet men dat met vectoranalyse. Als je dat eens wil zien, en dan meteen ook een afleiding van de perkenwet en de periodenwet (2e en 3e wet van Kepler) dan moet je het einde van dit dictaat eens doornemen.

Het dictaat waar je naar verwijst heb ik wel eens vaker gezien. Mijn bezwaar tegen de meeste inleidingen (zoals ook hoofdstuk 1 van het dictaat waar je naar verwijst) is dat de behandeling niet erg veel inzicht geeft. Zo wordt meestal gebruik gemaakt van de additietheorema's uit de goniometrie om aan te tonen dat argumenten optellen (modulo 2π) bij vermenigvuldiging van twee complexe getallen, terwijl het nu juist veel inzichtelijker is om dit om te keren en te laten zien dat de additietheorema's van de goniometrie op een eenvoudige wijze volgen uit bepaalde eigenschappen van complexe getallen. Op die manier breng je studenten veel meer inzicht bij door te laten zien dat oude bekende resultaten dankzij de complexe getallen in een heel nieuw daglicht komen te staan. Zie hiervoor ook hoofdstuk III van het genoemde dictaat. Verder komt de formule van Euler vaak uit de lucht vallen doordat men min of meer out of the blue eit definieert als cos t + i∙sin t. Ook dit is didactisch (en historisch) helemaal fout, want voor iemand die net kennis maakt met complexe getallen is het totaal niet evident wat een complexe e-macht nu met cirkels en goniometrie heeft te maken. Dat kan uiteraard ook anders worden gedaan, zoals ik hier onlangs nog heb uiteengezet.

Er zijn heel wat dictaten over complexe analyse vrij beschikbaar op het web, en ik denk dat daar betere tussen zitten dan het dictaat waar je hier zelf naar verwijst. Probeer bijvoorbeeld eens dit of dit. Of dit, in het Nederlands.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 30-03-2012 01:36:40 ]
pi_109685232
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 01:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik zie het, het gaat om een afleiding van de eerste wet van Kepler met behulp van het complexe vlak. Meestal doet men dat met vectoranalyse. Als je dat eens wil zien, en dan meteen ook een afleiding van de perkenwet en de periodenwet (2e en 3e wet van Kepler) dan moet je het einde van dit dictaat eens doornemen.

Het dictaat waar je naar verwijst heb ik wel eens vaker gezien. Mijn bezwaar tegen de meeste inleidingen (zoals ook hoofdstuk 1 van het dictaat waar je naar verwijst) is dat de behandeling niet erg veel inzicht geeft. Zo wordt meestal gebruik gemaakt van de additietheorema's uit de goniometrie om aan te tonen dat argumenten optellen (modulo 2π) bij vermenigvuldiging van twee complexe getallen, terwijl het nu juist veel inzichtelijker is om dit om te keren en te laten zien dat de additietheorema's van de goniometrie op een eenvoudige wijze volgen uit bepaalde eigenschappen van complexe getallen. Op die manier breng je studenten veel meer inzicht bij door te laten zien dat oude bekende resultaten dankzij de complexe getallen in een heel nieuw daglicht komen te staan. Zie hiervoor ook hoofdstuk III van het genoemde dictaat. Verder komt de formule van Euler vaak uit de lucht vallen doordat men min of meer out of the blue eit definieert als cos t + i∙sin t. Ook dit is didactisch (en historisch) helemaal fout, want voor iemand die net kennis maakt met complexe getallen is het totaal niet evident wat een complexe e-macht nu met cirkels en goniometrie heeft te maken. Dat kan uiteraard ook anders worden gedaan, zoals ik hier onlangs nog heb uiteengezet.

Er zijn heel wat dictaten over complexe analyse vrij beschikbaar op het web, en ik denk dat daar betere tussen zitten dan het dictaat waar je hier zelf naar verwijst. Probeer bijvoorbeeld eens dit of dit. Of dit, in het Nederlands.
Hulde! Vooral voor het nederlandse dictaat, dat vind ik eerlijk gezegd nog altijd een stuk makkelijker lezen dan engelse teksten.

Ik ben het overigens totaal eens met je betoog over het definiëren van eit als cos t + i sin t. In mijn dictaat infinitesimaalrekening (wat eigenlijk gewoon calculus moet heten :P) werden de taylorreeksen vergeleken, wat wel een ok manier is, maar de manier die jij gebruikt vind ik veel didactisch verantwoorder (veel hoogleraren zouden er nog wat van kunnen leren...).
  zondag 1 april 2012 @ 12:11:50 #130
371657 Obey.
LIVE FREE
pi_109757978
Ik heb een vraagje over het toetsen van een hypothese.

Er is een opgave:
Volgens Hans kijkt de Nederlander gemiddeld minstens 28,4 uur per week naar de tv. Een medewerker van reclamebureau 'de Ster' trekt deze bewering in twijfel. Een aselecte steekproef van 30 personen levert het gemiddelde 27,6 uur op. Onderzoek of je het bij een significantieniveau 2,5% eens kunt zijn met de uitspraak van 'de Ster'. Ga er vanuit dat de tijd die een Nederlander per week naar de tv kijkt normaal verdeeld is met sigma=2,4.

Nu snap ik dat je de nulhypothese op 28,4 uur stelt, en de alternatieve hypothese op <28,4 omdat het steekproefgemiddelde lager is dan mu, en je dus linkszijdig moet toetsen.

Nu is er een andere opgave:
Een medicijn is verkrijgbaar in tabletvorm. Het werkzame aandeel X in een tablet is normaal verdeeld met een gemiddelde van 4 mg en een standaardafwijking van 0,12 mg. Het medicijn helpt als het werkzame aandeel per tablet tussen 3,8 mg en 4,2 mg ligt.
Er vinden regelmatig controles plaats om te kijken of de gemiddelde hoeveelheid inderdaad 4 mg is. Een steekproef van 50 tabletten levert een gemiddelde van 3,95 mg werkzame stof op. Toets of hieruit volgt dat dit gemiddelde niet significant afwijkt van 4 mg met alpha = 0,05.

Volgens de uitwerkingen wordt hier tweezijdig getoetst, maar als je naar de vorige opgave kijkt, waarbij je linkszijdig toets doordat het steekproefgemiddelde lager is dan mu, waarom doe je dat hier dan ook niet? 3,95 is minder dan 4 en dus kan je toch linkszijdig toetsen??
Alvast bedankt. :P
Het levende bewijs dat drugs en intelligentie prima samengaan.
  zondag 1 april 2012 @ 12:23:00 #131
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_109758345
>> de alternatieve hypothese op <28,4 omdat het steekproefgemiddelde lager is dan mu, en je dus linkszijdig moet toetsen.
Dit klopt niet, je moet tweezijdig toetsen. Met jouw argument komt een tweezijdige toets nooit voor.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 1 april 2012 @ 12:30:13 #132
371657 Obey.
LIVE FREE
pi_109758568
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 12:23 schreef GlowMouse het volgende:
>> de alternatieve hypothese op <28,4 omdat het steekproefgemiddelde lager is dan mu, en je dus linkszijdig moet toetsen.
Dit klopt niet, je moet tweezijdig toetsen. Met jouw argument komt een tweezijdige toets nooit voor.
Hmm, ja daar heb je gelijk in, nu ben ik helemaal verward. :P

Dit is de uitwerking volgens de uitgever trouwens.

Er wordt dus duidelijk linkszijdig getoetst.
Het levende bewijs dat drugs en intelligentie prima samengaan.
pi_109759315
Ik geef wel eens wisk A bijles en het is me soms ook een raadsel waarom ze een enkelzijdige toets gebruiken, zoals hier. Ik zou hier ook de tweezijdige toets genomen hebben.
  zondag 1 april 2012 @ 13:05:41 #134
371657 Obey.
LIVE FREE
pi_109759737
Ja, in de les leren ze je aan dat door de bewering van iemand anders die de nulhypothese in twijfel trekt je links of rechtszijdig toetst, en in het boek doen ze het dan soms op basis van het steekproefgemiddelde, maar soms ook niet. Erg verwarrend.
Het levende bewijs dat drugs en intelligentie prima samengaan.
  zondag 1 april 2012 @ 13:52:52 #135
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_109761476
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2012 13:05 schreef Obey. het volgende:
Ja, in de les leren ze je aan dat door de bewering van iemand anders die de nulhypothese in twijfel trekt je links of rechtszijdig toetst, en in het boek doen ze het dan soms op basis van het steekproefgemiddelde, maar soms ook niet. Erg verwarrend.
Zo hoort het ook, als er stond "Een medewerker van reclamebureau 'de Ster' trekt deze bewering in twijfel en denkt dat er minder gekeken wordt.", moest je wel linkszijdig toetsen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_110004945
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 april 2012 22:23 schreef Dale. het volgende:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=int+%281-x%2Fa%29%5E2xdx

Waar komt de a^2 ook alweer vandaan :@
Gewoon haakjes wegwerken en integreren, dan zie je het vanzelf.
pi_110023974
Stel je hebt
a_n=5 a_{n-1} - 6 a_{n-2} +n^2
met a_0=0 en a_1=1. Die wil ik oplossen.

De karakteristieke vgl heeft als oplossingen 3 en 2. Met de beginwaardes a_0 en a_1 vind je dan dat
a_n = 3^n - 2^n de oplossing is van de homogene vergelijking.

Nu zoek ik een particuliere oplossing van de inhomogene vgl. Definieer
H(a_n)=a_n-5a_{n-1}+6a_{n-2}.

Volgens de docent moet je dan als particuliere oplossing iets nemen wat "lijkt" op het inhomogene deel; n^2 in dit geval. Maar
H(n^2)=n^2-5n+6
krijg ik niet gelijk aan n^2 voor algemene n. Dus wat nu ?
pi_110024649
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 14:59 schreef thenxero het volgende:
Stel je hebt
a_n=5 a_{n-1} - 6 a_{n-2} +n^2
met a_0=0 en a_1=1. Die wil ik oplossen.

De karakteristieke vgl heeft als oplossingen 3 en 2. Met de beginwaardes a_0 en a_1 vind je dan dat
a_n = 3^n - 2^n de oplossing is van de homogene vergelijking.

Nu zoek ik een particuliere oplossing van de inhomogene vgl. Definieer
H(a_n)=a_n-5a_{n-1}+6a_{n-2}.

Volgens de docent moet je dan als particuliere oplossing iets nemen wat "lijkt" op het inhomogene deel; n^2 in dit geval. Maar
H(n^2)=n^2-5n+6
krijg ik niet gelijk aan n^2 voor algemene n. Dus wat nu ?
Probeer eens een algemeen polynoom van graad 2.
pi_110024860
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 15:22 schreef thabit het volgende:

[..]

Probeer eens een algemeen polynoom van graad 2.
Oja, dat werkt. Thanks.
pi_110054568
Hey weet iemand hier een beetje een duidelijke definitie van een 'Primitieve functie' en waarom zo'n functie belangrijk is in de integraalrekening? Ik kan nergens echt een duidelijke definitie vinden op het internet, alleen dat het het eigenlijk 'de omgekeerde afgeleide' is van een functie, oftewel dat een normale functie de afgeleide is van een Primitieve functie. Ik heb het boek waar het in zou moeten staan ook niet :P

Maar waarom is dit belangrijk bij integralen? En wat is het nou eigenlijk, ik vind het namelijk een beetje raar om van een normale functie de omgekeerde afgeleide te nemen. Dan zou een bepaalde x voor de normale functie een soort van de richtingcoëfficent zijn van de Primitieve functie in dat punt x? Ik snap het nog niet helemaal.

THnx!!
  zondag 8 april 2012 @ 13:29:22 #142
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110054621
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  zondag 8 april 2012 @ 13:49:58 #143
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_110055154
Een primitieve functie geeft de oppervlakte onder een grafiek van f(x).
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_110055338
Hmmm...

-\arctan\left(\frac{1-\cos(2k\pi\alpha)}{\sin(2k\pi\alpha)}\right) = -\arctan\left(\frac{\sin^2(k\pi\alpha)}{2\sin(k\pi\alpha)\cos(k\pi\alpha)}\right) = -\arctan\left(\frac{\sin(k\pi\alpha)}{2\cos(k\pi\alpha)}\right)

Klopt toch? Boek zegt dat het -\arctan\left(\frac{\sin(k\pi\alpha)}{\cos(k\pi\alpha)}\right) moet zijn. Foutje toch? Of maak ik nou een fout :?

SPOILER: Voor mensen die de indentiteiten niet kennen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_110055504
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2012 13:55 schreef Dale. het volgende:
Hmmm...

-\arctan\left(\frac{1-\cos(2k\pi\alpha)}{\sin(2k\pi\alpha)}\right) = -\arctan\left(\frac{\sin^2(k\pi\alpha)}{2\sin(k\pi\alpha)\cos(k\pi\alpha)}\right) = -\arctan\left(\frac{\sin(k\pi\alpha)}{2\cos(k\pi\alpha)}\right)

Klopt toch? Boek zegt dat het -\arctan\left(\frac{\sin(k\pi\alpha)}{\cos(k\pi\alpha)}\right) moet zijn. Foutje toch? Of maak ik nou een fout :?

SPOILER: Voor mensen die de indentiteiten niet kennen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tweede identiteit in de spoiler klopt niet.
pi_110055894
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 14:00 schreef thabit het volgende:

[..]

De tweede identiteit in de spoiler klopt niet.
:|W, bedankt!
pi_110056064
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 13:49 schreef Amoeba het volgende:
Een primitieve functie geeft de oppervlakte onder een grafiek van f(x).
Is dit een altijd kloppende definitie? Das wel een stuk helderder.
pi_110056593
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 13:27 schreef ulq het volgende:
Hey weet iemand hier een beetje een duidelijke definitie van een 'Primitieve functie' en waarom zo'n functie belangrijk is in de integraalrekening? Ik kan nergens echt een duidelijke definitie vinden op het internet, alleen dat het het eigenlijk 'de omgekeerde afgeleide' is van een functie, oftewel dat een normale functie de afgeleide is van een Primitieve functie. Ik heb het boek waar het in zou moeten staan ook niet :P

Maar waarom is dit belangrijk bij integralen? En wat is het nou eigenlijk, ik vind het namelijk een beetje raar om van een normale functie de omgekeerde afgeleide te nemen. Dan zou een bepaalde x voor de normale functie een soort van de richtingcoëfficent zijn van de Primitieve functie in dat punt x? Ik snap het nog niet helemaal.

THnx!!
Behalve dat hier maar weer eens uit blijkt hoe beroerd het huidige onderwijs is, vind ik het vreemd dat je deze vraag stelt. Ik heb dit namelijk onlangs nog uiteengezet, nota bene in een topic dat je zelf had geopend en waarin je naderhand ook nog hebt gereageerd.
pi_110057968
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 14:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Behalve dat hier maar weer eens uit blijkt hoe beroerd het huidige onderwijs is, vind ik het vreemd dat je deze vraag stelt. Ik heb dit namelijk onlangs nog uiteengezet, nota bene in een topic dat je zelf had geopend en waarin je naderhand ook nog hebt gereageerd.
Ooh sorry man, had ik allemaal niet gelezen, veel te lang stuk en niet bruikbaar voor mijn vraag. Maar klopt dit:
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 13:49 schreef Amoeba het volgende:
Een primitieve functie geeft de oppervlakte onder een grafiek van f(x).
???
pi_110058131
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 15:04 schreef ulq het volgende:

[..]

Ooh sorry man, had ik allemaal niet gelezen, veel te lang stuk en niet bruikbaar voor mijn vraag.
Het stuk is niet te lang, jij bent te lui om het te lezen.
quote:
Maar klopt dit:

[..]
???
Lees het stuk nu maar, dan leer je nog wat. En nee, in zijn algemeenheid klopt het niet, omdat oppervlakten niet negatief zijn maar de waarde van een bepaalde integraal wel negatief kan zijn. Bovendien is een primitieve van een functie slechts tot op een constante bepaald.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')