abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108592179
Beste Fok!kers,

Mijn vriendin en ik hebben 7 weken geleden een huis gekocht. We doen dit via de Hypotheker bij de ING.

Na wat hobbels onderweg naar de offerte (hypotheker zei dat we geen en/of rekening hoefden, dit moest wel en de ING wachtte op onze levensrisicoverzekering, terwijl de Hypotheker zei dat ze hier niet op zouden wachten), hebben we vier weken geleden de offerte getekend. Twee weken later zouden de ontbinnende voorwaarden (op een maandag) aflopen. Dit zou geen probleem zijn volgens de Hypotheker. De donderdag ervoor hadden we nog steeds niets gehoord, dus wij bellen.. Bleek dat de ING er nog niet eens naar gekeken had! Ontbinnende voorwaarden werden met een week verlengd, maar deze week gebeurde precies hetzelfde. Dus weer verlengd.

En daar zijn we nu.. maandag lopen de ontbinnende voorwaarden af. Gisteravond zouden we het te horen krijgen, maar na vandaag zelf gebeld te hebben naar de Hypotheker kreeg ik te horen dat we door de eerste financiële beoordeling waren en dat de eindbeoordeling twee weken zou duren :S De ontbinnende voorwaarden worden niet meer verlengd.

Nu dus de gok of we dit moeten doen of niet. En als we het doen en het lukt niet moeten we 10% van de koopsom betalen. En dat is dus 20.000 euro!!!

Nu mijn vraag:
Als we de ontbinnende voorwaarden laten verlopen en het lukt niet, kunnen wij dan de Hypotheker of de ING (voor een deel) aansprakelijk stellen? Zij hebben immers steken laten vallen waardoor we vertraging hebben opgelopen en er zijn valse beloftes gemaakt, allen mondelijk.

Samenvatting:
Ontbinnende voorwaarden zijn verlopen buiten onze schuld om. Kunnen wij de ING/de Hypotheker aansprakelijk stellen voor valse beloftes en onnodige vertraging?
pi_108592291
Ik vrees niet dat je hun aansprakelijk kan stellen... wel zijn mijn ervaringen met de hypotheker heel slecht, kwam bij ons telkens er op neer dat ze geen werk uit handen namen maar dat je zelf overal achter aan moet zitten. Nadat hun gekeken hadden wie de gunstigste was daar zelf naar binnen gegaan, kregen nog meer korting en sneller voor elkaar!

Sterkte en succes.

PS: In deze tijden mogen mensen blij zijn dat ze hun huis verkopen, dus snap niet dat die mensen moeilijk doen.....
  donderdag 1 maart 2012 @ 17:41:12 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108592389
Moeten jullie die hypotheek makkelijk kunnen krijgen of is het erg onzeker?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 1 maart 2012 @ 17:42:09 #4
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_108592420
Volgens mij hoef je die 10% niet te betalen als je aan kan tonen dat je bij 3 hypotheekverstrekkers geen hypotheek kan krijgen (Dit stond tenmiste in onze koopakte, maar ik neem aan dat hier wel een standaard in is). Ik zou me dus niet al teveel zorgen maken.
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_108592467
Klopt, ik had het ook via de ING zelf geprobeerd. Daar was het 4,7 en bij de Hypotheker 4,45%.

Dus tja, dat scheelt wel heel wat duizenden euro's over 10 jaar tijd.

Qua salarissen kunnen wij 'm krijgen. Nu zou een struikelblok kunnen zijn dat mijn vriendin werkend leren doet en dat ze in haar examenjaar zit. Wel heeft ze een intentieverklaring voor een vast contract.

@ hierboven: Dat betreft twee banken. En die moet je hebben voordat de voorwaarden verlopen zijn, maandag dus.
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:26:00 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108594017
Dat ga je dus niet redden voor die tijd.

Dan zou ik maar gewoon mijn best doen om op tijd voor de overdracht (is daar al een datum van bekend?) een hypotheek rond te krijgen.
pi_108597062
Overdracht is 29 maart.

Lastige beslissing, ervoor gaan en kans lopen dat het mislukt en 20.000 euro betalen of een leuk huis voor een leuke prijs aan ons voorbij laten gaan..
pi_108597521
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 19:36 schreef Robbberttt het volgende:
Overdracht is 29 maart.

Lastige beslissing, ervoor gaan en kans lopen dat het mislukt en 20.000 euro betalen of een leuk huis voor een leuke prijs aan ons voorbij laten gaan..
Staan ze in de rij voor dat huis dan?
Je kunt natuurlijk met de verkoper (s) onderhandelen, of ze geven meer tijd of je ontbindt en komt eventueel terug als de hypotheek rond is.
pi_108598227
Haha, kopers staan inderdaad in de rij. Klinkt misschien raar, maar het huis was verlaagd van 235.000 naar 199.950 euro. En dat is goedkoop voor dat huis, zelfs nu. Het huis was verlaagd op Funda en in een halve dag waren er al zes bezichtigingen gepland (makelaar liet zijn agenda zien om te laten zien dat het geen verkooppraatje was), dus dan kan je wel stellen dat ze in de rij staan. Je krijgt meer huis en tuin voor minder.

Ik heb al met de makelaar gesproken, maar we krijgen tot maandag....

Ik moet er ook wel even bij vermelden dat mijn vriendin eind juli is uitgerekend van een kleine, dus we hebben niet alle tijd van de wereld. We wonen nu nog beiden (weer) bij onze ouders en ik zit er niet op te wachten om bij mijn ouders te wonen met een kleine erbij.

Echt een lastige beslissing dit. 20.000 euro is niet iets wat ik zomaar ophoest. Ook zijn alle meubels al besteld, aangezien daar een levertijd van 12 weken op zit...
  donderdag 1 maart 2012 @ 20:00:32 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108598239
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 19:36 schreef Robbberttt het volgende:
Overdracht is 29 maart.

Hoe wil je gaan ontbinden, dan?
pi_108598845
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:00 schreef Robbberttt het volgende:
Het huis was verlaagd op Funda en in een halve dag waren er al zes bezichtigingen gepland (makelaar liet zijn agenda zien om te laten zien dat het geen verkooppraatje was), dus dan kan je wel stellen dat ze in de rij staan.
:') jij trapt hier in...?
pi_108599042
quote:
16s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:38 schreef jcdenboer het volgende:
Ik vrees niet dat je hun aansprakelijk kan stellen... wel zijn mijn ervaringen met de hypotheker heel slecht, kwam bij ons telkens er op neer dat ze geen werk uit handen namen maar dat je zelf overal achter aan moet zitten. Nadat hun gekeken hadden wie de gunstigste was daar zelf naar binnen gegaan, kregen nog meer korting en sneller voor elkaar!
Hier juist goede ervaringen met De Hypotheker. Ik hoefde nergens achter aan te gaan, kreeg netjes om de zoveel dagen/weken een update per e-mail en telefonisch. Maar dat mag ook wel voor wat ze betaald krijgen :)
pi_108601984
Roberttttt...je wordt genaaid door de Hypotheker!!!! En waarschijnlijk speelt ie onder één hoedje met de makelaar en verdelen ze de poet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108616195
Ik heb ook met de ING zelf gebeld en zij zeiden dat er een enorme achterstand op de afdeling 'hypotheken via tussenpersonen' is. "We kennen het probleem en doen alles eraan om het op te lossen" blablabla. En als het niet doorgaat verdient de Hypotheker geen afsluitkosten en de makelaar geen kosten koper...

quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:10 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

:') jij trapt hier in...?
Aangezien tussen de bezichtigingen geen tijd zat, ja.
Wij stapten eruit en de volgende gingen er alweer in om te bezichtigen.
Dit soort woningen gaan voor 20.000 euro meer weg in deze tijd.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:12:21 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108616984
Maar hoe zou je nou deze koop niet door laten gaan?
pi_108617077
Tja, dan moeten we vandaag twee afwijzingen regelen.

Door al die valse beloftes van de ING zijn we gewoon in een wurgconstructie beland.
pi_108617093
Je hebt nog ~4 weken voordat de financiering rond moét zijn, aangezien de overdracht op 29 maart is. Die boete clausule is enkel aan te roepen door de verkopende partij als jij na die termijn, alsnog het contract wilt laten ontbinden. Ze hebben overigens ook de optie om je aan het contract te houden, in plaats van die 10% boete-clausule aan te roepen. ;)

Maar goed, kleine ervaring van mij, ik vond 's avonds de definitieve schriftelijke goedkeuring van mijn hypotheek in de bus, terwijl ik tussen de middag de overdracht had getekend bij de notaris. |:(
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_108617128
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef Robbberttt het volgende:

Door al die valse beloftes van de ING zijn we gewoon in een wurgconstructie beland.
Niks wurg, je hebt nog 4 weken tot aan de overdracht, tijd zat om een hypotheek te regelen als er volgens jou geen grote hobbels te nemen zijn.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:23:32 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108617193
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef Robbberttt het volgende:

Drie afwijzingen, dacht ik. Hoe wou je dat gaan doen? Een vervelende vraag, waarmee ik wil zeggen dat ik niet denk dat het gaat lukken.

Ik denk dat je alle moeite moet gaan doen om deze hypotheek rond te gaan krijgen.
pi_108617205
Klopt, tot de overdracht hebben we tijd genoeg. Maar wat nou als de hypotheek niet rondkomt? Als de bank het wel accepteert, maar de NHG (verplicht bij intentieverklaring) niet? Dan moeten we wel 10% betalen. Dus ik zie het wel degelijk als een wurgconstructie.

Als we allebei een vast contract zouden hebben zou ik me geen zorgen maken.. maar mijn vriendin doet werkend leren en wat als de nhg daar moeilijk over gaat doen? Dan hangen we.
pi_108617237
je hebt 7 weken de tijd gehad, waarvan 2 maal een verlenging....
wurgsituatie is dus zelf gecreeerd.... (misschien wel door toezeggingen van de hypotheker, maar die hoort bij jouw kant van de transactie)

Vroeger waren 3 afwijzingen niet zo moeilijk te regelen (weet niet hoe het nu zit)

Wat ik eraan zou doen: naar de hypotheker gaan en daar op kantoor voor een oplossing zorgen... of een accoord van ING of 3 afwijzingen. Hypotheker is mede verantwoordelijk voor de vertraging en dus gezamelijk een uitweg vinden.
pi_108617254
Ik zou mijn hoop vestigen op de verkopende partij, ze uitleggen wat er aan de hand is en vragen of de ontbindende voorwaarden niet met een week of 3 uitgesteld kan worden. Blijf herhalen dat de intentie is om het huis te kopen.
pi_108617269
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:24 schreef Robbberttt het volgende:
Klopt, tot de overdracht hebben we tijd genoeg. Maar wat nou als de hypotheek niet rondkomt? Als de bank het wel accepteert, maar de NHG (verplicht bij intentieverklaring) niet? Dan moeten we wel 10% betalen. Dus ik zie het wel degelijk als een wurgconstructie.

Als we allebei een vast contract zouden hebben zou ik me geen zorgen maken.. maar mijn vriendin doet werkend leren en wat als de nhg daar moeilijk over gaat doen? Dan hangen we.
Dat kan niet. Indien een bank de hypotheek accepteert en er is voldaan aan de NHG voorwaarden kan de NHG je niet opeens weigeren ofzo.
pi_108617303
quote:

Desnoods sluit je een hypotheek af met 1-jaar variabele rente zonder NHG. Heb je het huis, en een vol kalenderjaar om alsnog te gaan shoppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door fruityloop op 02-03-2012 10:35:02 ]
pi_108617327
quote:

No offence, maar in de huidige tijd en markt, had je dat godbetert eerder moeten beseffen. |:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')