Ach en heel eerlijk gezegd verwacht ik niet al teveel van Rabo dit jaar, omdat het grote deel van het rennerbestand gewoonweg geluk nodig heeft voor een goede klassering in grote wedstrijden.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Het risico van de prestaties van rabo op dit moment is dat het zeer veel druk op de klassiekers legt: als daar niet gepresteerd wordt is het een zwaar mislukt voorjaar. Dus ik hoop voor ze dat er nog wat gepresteerd wordt in deze PN, of in de TA straks.
Eens. Ze hebben op zich nog degelijke renners, maar winnaars hebben ze niet. En daar wringt nou net het schoentje. Aan een rits ereplaatsen, zoals dit seizoen tot nu toe al veel het geval was, heb je niets. Je hebt baat bij overwinningen. Die brengen rust. Overwinningen zorgen ervoor dat je andere koersen minder krampachtig op zoek bent naar een mooie zege. Daar hebben ze nou juist de renners niet voor. En dat komt nou juist - en daar ligt mijn grootste kritiek op Rabo - door het aankoopbeleid. Dat deugt namelijk totaal niet.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:35 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ach en heel eerlijk gezegd verwacht ik niet al teveel van Rabo dit jaar, omdat het grote deel van het rennerbestand gewoonweg geluk nodig heeft voor een goede klassering in grote wedstrijden.
Nee maar zie nou de aankopen van de afgelopen jaren. En de meesten daarvan fietsen echt niet voor een prikkie bij Rabo op het moment:quote:Op maandag 5 maart 2012 20:40 schreef franklop het volgende:
Kelderman is natuurlijk wel een winnaar, samen met Mattews. Alleen kan niet verwacht worden dat zij de kar trekken. Zeker niet van Kelderman, die natuurlijk nog aan het niveau zou moeten wennen
De lijst met mislukte aankopen, renners die echt veel beter gingen rijden toen ze bij Rabo weggingen en niet ontbolsterde/opgebrande talenten is inderdaad oneindig lang. Soms niet helemaal terecht, vanwege andere omstandigheden, maar de meesten wel.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:11 schreef franklop het volgende:
Eerlijk is eerlijk, als we de aankopen van de afgelopen 10 jaar eens doornemen zijn alleen Freire, Menchov en Rasmussen topaankopen geweest. De rest 'flopte' deels of helemaal
overigens zie ik Mattews ook nog wel hoge ogen gooien, maar die moet nog een jaartje extra groeien
Nouja, Wynants en Barredo waren natuurlijk te billijken aankopen. Ze zijn natuurlijk niet bepaald beter gaan rijden, maar op het moment dat ze werden gehaald waren het best logische keuzes. Wynants rijdt gewoon op zijn niveau en doet nuttig werk. Ik zie geen Nederlanders eigenlijk die zijn rol beter zouden kunnen vervullen. Daarnaast heeft Rabobank belangen in Belgie en diende er een Belgische renner op dat moment gehaald te worden. Dat was een belangrijke reden vorig jaar.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:03 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nee maar zie nou de aankopen van de afgelopen jaren. En de meesten daarvan fietsen echt niet voor een prikkie bij Rabo op het moment:
- Barredo
- Brown
- Garate
- Renshaw
- L.L. Sanchez
- Wynants
Daar heb je toch geen donder aan. Het zijn ook dan nog eens voornamelijk aankopen die totaal ondoordacht zijn genomen. Voor Breschel wil ik dan nog een uitzondering maken, want die heeft heel veel pech gehad, maar de rest.
- Garate heeft 1 ritzege in de Tour gehaald. Voor de rest heeft de man gewoon zijn beste jaren gehad, ook als knecht.
- Dan Barredo. Sinds hij bij Rabo in dienst is, is hij alleen maar slechter gaan rijden. Zelfs bij Quick Step, waar voorheen iedere renner die maar een beetje bergop kon, geen poot meer vooruit kwam, reed hij nog beter.
- Brown. Deed hartstikke zijn best en pikte ook zo nu en dan zijn overwinninkje mee, maar veel te weinig dan je van een sprinter mag verwachten. Als je dan toch op de Nederlandse toer bent en een Nederlandse ploeg wilt zijn, waarom haal je dan Hofland niet van het Continental-team of neem je Yoeri Havik over van De Rijke? Die zouden het echt niet minder doen dan Brown. Sterker nog, de twee renners die ik noem, zijn beide ook nog eens een stuk veelzijdiger dan Brown.
- Renshaw. We moeten nog wachten met een echt oordeel geven, maar zijn begin was niet best. Voor iemand die het sprintuithangbord van de ploeg moet zijn, moet hij echt minstens 3 overwinningen dit seizoen gaan binnenhalen, anders is het gewoon een dramatische aankoop geweest. Een aankoop die ik overigens vanaf het moment van de aankondiging al totaal niet begreep.
- Dan L.L. Cool S. Die vent zat bij Caisse volgeladen met doping. En dan wil je toch zo iemand binnenhalen. Hij komt in vergelijking met zijn Caisse tijd geen poot vooruit. Het enige wat hij nog kan, is een redelijk goede tijdrit afleveren, maar daar blijft het dan ook bij. Hij zegt allemaal wel leuk dat het door aanpassingsproblemen komt en dat zal heus wel deels, maar het is echt niet het enige wat er aan de hand is. En dat had Rabo ook best kunnen voorzien.
- Wynants. Zal wel gehaald zijn als knecht, maar kan dat werk nou echt niet door een Nederlander gedaan worden? Ze hebben Wynants schijnbaar een aantrekkelijk aanbod gedaan. Anders was hij echt niet weggegaan bij Quick Step. Knecht zijn daar of bij Rabo maakt weinig verschil, tenzij je nu beter betaald wordt.
Als ze al dat geld dat ze nu hebben besteed aan de bovenstaande namen nou eens hadden besteed aan iemand die echt gegarandeerd minstens een vijftal zeges per jaar zou boeken, dan hadden ze voor de rest helemaal de Nederlandse filosofie na kunnen streven en de Nederlandse toer op kunnen gaan. Het zijn echter allemaal halfbakken aankopen geweest die stuk voor stuk gewoon niet klopten.
Mwah, het blijft een wat vreemde aankoop natuurlijk. Het zou kunnen dat hij wel nog wat wedstrijden gaat winnen. Maar als grote aankoop blijft het een groot risico.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:14 schreef Evertjan het volgende:
leuk om te zien dat Renshaw nu al wat afgekraakt in de 2 1/2 koers die hij heeft gekregen
Ik kraak Renshaw niet af, ik kraak de keuze van Rabo voor hem af. Ik had niet verwacht van Renshaw dat hij nu al een paar zeges zou hebben. Ik geef alleen het onbegrip aan met enerzijds wat Rabo wilde met Renshaw en het salaris dat hij daarvoor kreeg en anderzijds wat Renshaw überhaupt kan.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:14 schreef Evertjan het volgende:
leuk om te zien dat Renshaw nu al wat afgekraakt in de 2 1/2 koers die hij heeft gekregen
Wynants is een leuke renner en ja België is een markt die je wilt aanspreken, maar dan is 1+1 nog niet 2. Wat Wynants doet, kunnen Tankink en Tjallingii ook, want Wynants zit echt niet tot diep in de finale van een klassieker bij de kopman als er nog 15 tot 20 renners over zijn. Dan is Wynants er ook wel af. En met Tankink, Tjallingii, Van Winden en een niet geblesseerde Leezer zijn er al genoeg renners die eenzelfde limiet hebben in de Vlaamse klassiekers.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:10 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Nouja, Wynants en Barredo waren natuurlijk te billijken aankopen. Ze zijn natuurlijk niet bepaald beter gaan rijden, maar op het moment dat ze werden gehaald waren het best logische keuzes. Wynants rijdt gewoon op zijn niveau en doet nuttig werk. Ik zie geen Nederlanders eigenlijk die zijn rol beter zouden kunnen vervullen. Daarnaast heeft Rabobank belangen in Belgie en diende er een Belgische renner op dat moment gehaald te worden. Dat was een belangrijke reden vorig jaar.
Barredo is niet bepaald beter gaan rijden, maar natuurlijk een veelzijdig renner die af en toe zijn zege pakt(e) en niet te beroerd is om knechtwerk te doen. Dus ook die aankoop was goed te begrijpen.
Wat betreft de rest heb je geen ongelijk.
Het slechtste is gewoon dat de renners, buitenlandse voornamelijk, die wel grote wedstrijden konden winnen zonder dat daar nieuwe winnaars voor in de plaats zijn gekomen. Een meer Nederlandse koers is goed te verdedigen, maar een enkele buitenlandse kopman(met een voor Rabobank gunstige nationaliteit, wat bv Menchov natuurlijk niet echts was), zou juist ervoor kunnen zorgen dat de Nederlanders beter gaan presteren.
Kijk bijvoorbeeld naar afgelopen jaar, worden ze in verband gebracht met Boonen. Stond op dat moment onder druk in Belgie en bij QS, dat een slecht jaar doormaakte. Als er een moment was dat hij weg zou gaan. En ik snap dat het misschien niet in het beleid past en Boom zou er niet blij mee zijn. Maar misschien moet het beleid een kleine koerswijziging. Juist dergelijke momenten om goede renners binnen te halen moet je herkennen.
Ik denk niet dat Lefèvere het daarmee eens is, zijn vrijbuitersjaartje was nogal rampzalig.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:35 schreef Redefine het volgende:
Dat wordt in de zomer uiteraard weer voer voor de trollen: "Kijk dat Vacansoleil doet het met een veel lager budget veel beter dan dieRabo
ploeg." Uiteraard voorbijgaand aan het feit, dat het een stuk makkelijker is voor een vrijbuitersploeg.
Dat laatste heb ik ook een vreselijke hekel aan. Het zijn dan vaak ook nog ongefundeerde meningen van gasten die alleen de Tour kijken en omdat ze het in de Tour dan even niet goed doen, zijn ze in het algemeen ruk ook al winnen ze straks een voorjaarsklassieker en een middelgrote ronde genre Zwitserland.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:35 schreef Redefine het volgende:
Wat Belgen betreft hebben ze bij Vacansoleil ook wel wat betere keuzes gemaakt. Waar dan nog wel een slechte tegenover staat, Devolder. Al was het destijds niet zo'n vreemde keuze om die naar een ploeg kaliber Vacansoleil te halen. Waarbij het voor Vacansoleil wel wat makkelijker is om keuzes te maken op de transfermarkt dan Rabobank.
Dat wordt in de zomer uiteraard weer voer voor de trollen: "Kijk dat Vacansoleil doet het met een veel lager budget veel beter dan dieRabo
ploeg." Uiteraard voorbijgaand aan het feit, dat het een stuk makkelijker is voor een vrijbuitersploeg.
Dat komt omdat Quickstep altijd een grote ploeg is geweest. Die kunnen zich het niet permitteren om alleen te gaan vrijbuiten. Hoe mager de selectie er ook uit komt te zien. Sportief hadden ze een nog te grote naam om voor een kleine ploeg door te kunnen gaan.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Lefèvere het daarmee eens is, zijn vrijbuitersjaartje was nogal rampzalig.
Het zijn inderdaad altijd de mensen die alleen maar wielrennen kijken als ze er niet omheen kunnen. Ze gaan wel opeens voor de buis zitten bij de Toer de Frans, maar de (veel mooiere) Giro en de (wat wisselvallige maar altijd opvallende) Vuelta laten ze links liggen. Dat zijn dan amateurkoersen.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:42 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik ook een vreselijke hekel aan. Het zijn dan vaak ook nog ongefundeerde meningen van gasten die alleen de Tour kijken en omdat ze het in de Tour dan even niet goed doen, zijn ze in het algemeen ruk ook al winnen ze straks een voorjaarsklassieker en een middelgrote ronde genre Zwitserland.
Wat betreft het eerste. Het ligt er ook aan met wat voor doelstelling je ze haalt. Vacansoleil is met DCM al co-sponsor behoorlijk meer Belgisch georiënteerd dan Rabo. Dat ze dan meer Belgen halen en dus ook Belgen als ploegopvulling is logisch. Wynants is echter met een beter salaris in het vooruitzicht weggehaald bij Quick Step, terwijl je ook andere Belgen had kunnen halen, voor waarschijnlijk minder geld en die meer hadden kunnen bijdragen ook.
Er hoort uiteraard geen ruimte te zijn voor oppertunisme. Maar De Gendt en Vanmarcke hadden zeker niet misstaan bij de ploeg, ook voordat ze naar een PT ploeg overstapten.quote:Op maandag 5 maart 2012 23:10 schreef SaintOfKillers het volgende:
Mja, zo'n Topsport Vlaanderen-figuur halen lijkt me ook wat achter de feiten aanlopen en trends volgen. Want als De Gendt en Vanmarcke openbloeien, dan zal dat met Wallays ook wel gebeuren. Nee, dan had je De Gendt of Vanmarcke moeten halen.
Volgens mij staan er nog wel wat vacature's open: http://www.nu.nl/sport/27(...)troleerd-doping.htmlquote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:04 schreef DutchSL het volgende:
Wat een verzamelde wijsheid toch hier over wie wel of niet volgespoten rond reed/rijdt. Het WADA kan wel mensen als jullie gebruiken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |