quote:
Op donderdag 5 juli 2012 00:23 schreef Bouwclone het volgende:Lopen er hier verwarmingsmonteurs rond?
Over een week of drie begin ik met de zolderetage, en daar wil ik alvast een opzet maken voor verwarming. Verwacht niet dat het nodig gaat zijn (zover ik me kan herinneren heb ik nog nooit de slaapkamerverdieping verwarmd....) maar mocht het daar kouder zijn dan ik gewend ben is het fijn als de leidingen er al liggen.
Op de onderstaande plattegrond heb ik een schets gemaakt. Rechtsonder ergens komt de verwarmingsbuis en het warme en koude water voor de badkamer binnen, waar precies weet ik nog niet. Het lijk me het handigste om een verdeelkast in de badkamer te bouwen om zo een goed overzicht te houden, en in geval van lekkage (ik ga zo'n buis in buis systeem gebruiken) loopt het de afvoer in ipv over een vloer.
Zo'n soort ding:
[
afbeelding ]
Plattegrond (klik voor groter):
[
afbeelding ]
Wat is het handigste/beste? Vanuit de verdeelkast voor iedere verwarming een buis leggen voor warm (rood) en wat minder warm (blauw) water, of een soort van ring maken (paars) waar het water van radiator naar radiator gaat? In het laatste, paarse, geval lijken me lekkages wat lastig op te lossen, en misschien is de laatste radiator in de ring niet voldoende warm nadat alle anderen hun warmte hebben afgegeven? (maar zoals ik al zei, ik gebruik eigenlijk geen verwarming op slaapkamers, dus waarschijnlijk is dat irrelevant).
Dat rode slingerding op de badkamer is vloerverwarming, weet nog niet zeker of ik het op water of op stroom ga doen.
Rood en blauw zijn het tweepijpssysteem, waarbij rood aanvoer is en blauw retour.
Paars zoals jij het noemt is het eenpijpssysteem.
Als jij het paarse systeem wilt, dan heb je de kast of indien enkele ringleidingen een veel kleinere kast nodig.
Bij het paarse systeem gebruik je andere onderblokken dan bij het rood/blauwe systeem.
Bij het paarse systeem is het de bedoeling dat van de aanvoer zo'n 50% de eerste radiator ingaat en de overige gaat vervolgens gelijk door naar de tweede radiator, alleen komt hier de retour van de eerste radiator erbij, zodat de levering weer 100% is, alleen iets kouder, om dit te compenseren pas je dus een wat grotere radiator toe, de tweede radiator neemt wederom zo'n 50% af en de rest gaat weer door naar de ogende radiator, ook hier komt het retour water erbij waardoor de aanvoertemperatuur wederom iets gedaald is, zodat ook deze radiator groter gekozen moet worden.
Even een geheel fictief voorbeeld, stel een radiator van 1800x400 heeft een afgifte van 2400 W bij een temperatuursregime van 90/70, dit is bij zeg 70/55 nog maar 1900 W, stel dat je in een ruimte 4800 W totaal nodig hebt, dan kun je de eerste radiator dus uitvoeren in 1800x400 maar de tweede radiator zal dan groter moeten worden, bijvoorbeeld 2200x400 omdat deze bijvoorbeeld wel 2400 W kan leveren bij 70/55.
Een tweepijpssysteem is veel makkelijker aan te leggen dan een eenpijpssysteem omdat daar meer berekeningen voor benodigd zijn.