Ligt er ook aan wat je er allemaal op aan wil sluiten, de hele waterleiding installatie alleen op 16 mm gaat niet goed komen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:52 schreef masterks het volgende:
Thanks voor de snelle reacties,
ik heb hiervoor een budget van +- ¤6500,- kom ik hier mee uit denken jullie?
Had gezien dat je 100m buis voor +- ¤350,- kon aanschaffen (zowel 16mm als 20mm)
Ik zat zelf te denken aan 16mm voor de waterleiding en 20mm voor de cv, is dit goed?
Stevig aan de prijs!quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:52 schreef masterks het volgende:
Had gezien dat je 100m buis voor +- ¤350,- kon aanschaffen (zowel 16mm als 20mm)
Ook een perskoppeling kan gaan lekken hoor. Persoonlijk snap ik de roep om perskoppelingen niet bij moeilijk of onbereikbare plaatsen. Mijn ervaring is dat knelkoppelingen eenvoudiger werken, goedkoper zijn en ten slote zonder speciaal gereedschaap te verwerken zijn.quote:Op donderdag 1 maart 2012 18:14 schreef TradeMarkie het volgende:
Uponor heeft ook een kliksysteem, zelf heb ik er geen ervaringen mee verder trouwens. Persen klinkt mij toch wat degelijker op later onbereikbare plekken
een persverbinding is dicht of niet en dat blijft zo, knelkoppelingen kunnen gaan zweten, maar dat hoeven ze niet meteen te gaan doen. Dan is het wel lullig als de boel niet meer bereikbaar is.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 04:00 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Ook een perskoppeling kan gaan lekken hoor. Persoonlijk snap ik de roep om perskoppelingen niet bij moeilijk of onbereikbare plaatsen. Mijn ervaring is dat knelkoppelingen eenvoudiger werken, goedkoper zijn en ten slote zonder speciaal gereedschaap te verwerken zijn.
Als een perskoppeling onverhoopt toch gaat lekken moet je de hele koppeling ertussen uit knippen en een nieuwe erin zetten. Heb je dan niet meer voldoende lengte op de leiding heb je enkel de optie om er een stuk tussen te zetten met een extra perskoppeling als gevolg.
Gebruik je knelkoppelingen , dan kun je altijd de koppeling nog een slag aandraaien en kijken of je het alsnog dicht hebt.
Kortom, beide koppelingen kunnen lekken maar knel is eenvoudiger.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de joekel van een perstang die je lang niet overal goed op de koppeling kunt krijgen.
Maar goed, hoe doe je dat als je persé slangen wilt gebruiken?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 04:00 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Ook een perskoppeling kan gaan lekken hoor. Persoonlijk snap ik de roep om perskoppelingen niet bij moeilijk of onbereikbare plaatsen. Mijn ervaring is dat knelkoppelingen eenvoudiger werken, goedkoper zijn en ten slote zonder speciaal gereedschaap te verwerken zijn.
Als een perskoppeling onverhoopt toch gaat lekken moet je de hele koppeling ertussen uit knippen en een nieuwe erin zetten. Heb je dan niet meer voldoende lengte op de leiding heb je enkel de optie om er een stuk tussen te zetten met een extra perskoppeling als gevolg.
Gebruik je knelkoppelingen , dan kun je altijd de koppeling nog een slag aandraaien en kijken of je het alsnog dicht hebt.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de joekel van een perstang die je lang niet overal goed op de koppeling kunt krijgen.
Het zijn voorschriften dat je geen knelkoppelingen gebruikt op onbereikbare plaatsen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 04:00 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
slangen kun je ook gewoon knellen als je wiltquote:Op dinsdag 6 maart 2012 07:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Maar goed, hoe doe je dat als je persé slangen wilt gebruiken?
comap heeft voor z'n multskin leidingen knelsetjes (jevskin) waarmee je 20x2 in een knelsok 22 kunt knellen en dezelfde setjes voor 16x2 leiding, om in een knelsok 15mm te knellenquote:Op dinsdag 6 maart 2012 08:54 schreef blomke het volgende:
Kan je daariets meer over uitleggen? Incl. voorbeelden van slangmerken en bijbehorende koppelingen?
Uponor doet hetzelfde met hun NL koppelingen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:13 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
comap heeft voor z'n multskin leidingen knelsetjes (jevskin) waarmee je 20x2 in een knelsok 22 kunt knellen en dezelfde setjes voor 16x2 leiding, om in een knelsok 15mm te knellen
at het aan de monteur ligt ben ik met je eens. Dat een perskoppeling dicht blijft als deze dicht is.....ik had een perskoppeling die na bijna 3 weken heeeel langzaam begon te lekken... tot dat moment dus gewoon kurkdroog en dicht. Als je dan het vloertje dicht hebt gemikt...quote:Op dinsdag 6 maart 2012 06:51 schreef TradeMarkie het volgende:
[..]
een persverbinding is dicht of niet en dat blijft zo, knelkoppelingen kunnen gaan zweten, maar dat hoeven ze niet meteen te gaan doen. Dan is het wel lullig als de boel niet meer bereikbaar is.
En mijn ervaring is dat perskoppelingen zo goed als altijd dicht zijn, als ze lekker is het vaak niet goed gemonteerd en dat ligt dus niet aan de koppeling maar aan de monteur.
zo heb ik er eens 1 gezien die na 2 jaar begon te lekken. Bij het ophakken bleek de hele persing niet te zijn gemaakt, dus hij was ongeperst in eerste instantie gewoon dicht, maar het lag dus toch aan de monteurquote:Op dinsdag 6 maart 2012 13:29 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
at het aan de monteur ligt ben ik met je eens. Dat een perskoppeling dicht blijft als deze dicht is.....ik had een perskoppeling die na bijna 3 weken heeeel langzaam begon te lekken... tot dat moment dus gewoon kurkdroog en dicht. Als je dan het vloertje dicht hebt gemikt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |