abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108546445
Goedenmiddag,

mijn eerste bericht,wij zijn van plan om een woonboerderij te kopen,waaraan bijna alles dient te gebeuren.
Nu heb ik een vraag mbt leidingen ,en dan de cv en waterleiding.

Wij willen de bestaande waterleidingen gaan vervangen,en een cv leiding aanleggen.
Nu zit ik erover te denken om geen koper of lood te gebruiken,maar kunststoffen leidingen.

Wat is jullie ervaring en mening hierover?

Alvast bedankt voor jullie respons :) ,

groeten Kevin
pi_108546511
Prima idee. Makkelijker te verwerken, maar de perskoppelingen zijn duurder dan knel-.

Verder heb je een speciale perstang (hand of accu) nodig, soms kan je die lenen of huren.

Overigens kan koudwater in tyleenslang, dan heb je een soort plastic knelkoppelingen nodig; die draai je met de hand vast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108546818
Lood gebruik je sowieso niet meer.

Koper en knelkoppelingen alleen op bereikbare plaatsen ivm lekgevaar

De kneltang voor die kunsstoffen leidingen zijn duur, het is wel een stuk makkelijker en sneller te verwerken dan koper solderen. Bij veel leidingen zou ik de investering eraan wagen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108547088
Thanks voor de snelle reacties,

ik heb hiervoor een budget van +- ¤6500,- kom ik hier mee uit denken jullie?

Had gezien dat je 100m buis voor +- ¤350,- kon aanschaffen (zowel 16mm als 20mm)

Ik zat zelf te denken aan 16mm voor de waterleiding en 20mm voor de cv, is dit goed?
pi_108549130
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 15:52 schreef masterks het volgende:
Thanks voor de snelle reacties,

ik heb hiervoor een budget van +- ¤6500,- kom ik hier mee uit denken jullie?

Had gezien dat je 100m buis voor +- ¤350,- kon aanschaffen (zowel 16mm als 20mm)

Ik zat zelf te denken aan 16mm voor de waterleiding en 20mm voor de cv, is dit goed?
Ligt er ook aan wat je er allemaal op aan wil sluiten, de hele waterleiding installatie alleen op 16 mm gaat niet goed komen.
En de hele cv installatie op 20 mm is ook niet nodig, maar de kans is er dat sommige delen nog zwaarder uitgevoerd moeten worden

Voor een goed werkende installatie moeten de leidingen berekend zijn naar de vraag van water wat er op een bepaald moment door moet kunnen stromen, dit geld zowel voor water al cv
pi_108549396
Okee dank je voor de reactie,

ga er uiteindelijk een bevriende loodgieter bij halen,om alles door te lopen en te controleren,maar bedankt voor de tips!
pi_108555837
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 15:52 schreef masterks het volgende:

Stevig aan de prijs!

14 x 2 mm unicor heb ik gezien voor ¤170 per 100 m, de 20 mm iets duurder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108581198
Ik heb onlangs het volledige waternet in mijn huis vervangen. Omdat ik graag met flexibele buis wou werken, maar niet de beschikking had over de perstang die Blomke al noemde, werd mij een systeem aangeraden met een soort klik koppeling.

Je zaagt de leiding op gewenste lengte af, maakt deze braam vrij en klikt hem zo, hup, in de koppeling. Ik stond echt te kijken van het gemak waarmee dit ging.

Het zal misschien iets duurder zijn dan andere, meer gangbare systemen, maar daar staat tegenover dat je geen perstang hoeft te huren.

Ik kan nu even niet op de naam van dit systeem komen, maar dat zou ik voor je kunnen uitzoeken.

Voor 100m leiding was ik trouwens maar 110 euro kwijt.
pi_108581733
Geweldig, bedankt! Als we nou het merk ook nog te horen krijgen, schieten we gigantisch op!
pi_108585162
Volgens mij heeft geberit een dergelijk klik systeem.

Ik heb bij ons alles door uponor vervangen. Als ik het weer moest doen zou ik er een tang voor kopen met bijbehorende schaar.

Van het geberit systeem was nog geen praktijkervaring toen ik bezig was. Vandaar dat ik daar niet voor heb gekozen.

Edit: geberit pushfit heet het dus
met een koekje
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:14:09 #11
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108593523
Uponor heeft ook een kliksysteem, zelf heb ik er geen ervaringen mee verder trouwens. Persen klinkt mij toch wat degelijker op later onbereikbare plekken
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_108601066
Ik heb even gegoogled, en het systeem dat ik heb gebruikt is van Uponor.

Zoals gezegd erg makkelijk in gebruik. Ik vond het zelf erg prettig dat wanneer je de *klik* hoort, je weet dat het goed zit. Dit in tegenstelling tot knelkoppelingen, die ik eigenlijk nooit goed krijg :)

Het hele systeem zit er nu een week of 6 in. Tot nu toe gaat dat helemaal goed!
  dinsdag 6 maart 2012 @ 04:00:43 #13
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108770698
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 18:14 schreef TradeMarkie het volgende:
Uponor heeft ook een kliksysteem, zelf heb ik er geen ervaringen mee verder trouwens. Persen klinkt mij toch wat degelijker op later onbereikbare plekken
Ook een perskoppeling kan gaan lekken hoor. Persoonlijk snap ik de roep om perskoppelingen niet bij moeilijk of onbereikbare plaatsen. Mijn ervaring is dat knelkoppelingen eenvoudiger werken, goedkoper zijn en ten slote zonder speciaal gereedschaap te verwerken zijn.

Als een perskoppeling onverhoopt toch gaat lekken moet je de hele koppeling ertussen uit knippen en een nieuwe erin zetten. Heb je dan niet meer voldoende lengte op de leiding heb je enkel de optie om er een stuk tussen te zetten met een extra perskoppeling als gevolg.

Gebruik je knelkoppelingen , dan kun je altijd de koppeling nog een slag aandraaien en kijken of je het alsnog dicht hebt.

Kortom, beide koppelingen kunnen lekken maar knel is eenvoudiger.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de joekel van een perstang die je lang niet overal goed op de koppeling kunt krijgen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 6 maart 2012 @ 06:51:34 #14
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108770909
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 04:00 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Ook een perskoppeling kan gaan lekken hoor. Persoonlijk snap ik de roep om perskoppelingen niet bij moeilijk of onbereikbare plaatsen. Mijn ervaring is dat knelkoppelingen eenvoudiger werken, goedkoper zijn en ten slote zonder speciaal gereedschaap te verwerken zijn.

Als een perskoppeling onverhoopt toch gaat lekken moet je de hele koppeling ertussen uit knippen en een nieuwe erin zetten. Heb je dan niet meer voldoende lengte op de leiding heb je enkel de optie om er een stuk tussen te zetten met een extra perskoppeling als gevolg.

Gebruik je knelkoppelingen , dan kun je altijd de koppeling nog een slag aandraaien en kijken of je het alsnog dicht hebt.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de joekel van een perstang die je lang niet overal goed op de koppeling kunt krijgen.
een persverbinding is dicht of niet en dat blijft zo, knelkoppelingen kunnen gaan zweten, maar dat hoeven ze niet meteen te gaan doen. Dan is het wel lullig als de boel niet meer bereikbaar is.
En mijn ervaring is dat perskoppelingen zo goed als altijd dicht zijn, als ze lekker is het vaak niet goed gemonteerd en dat ligt dus niet aan de koppeling maar aan de monteur.
pi_108771202
quote:

[..]

Maar goed, hoe doe je dat als je persé slangen wilt gebruiken?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:24:36 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108771562
quote:

[..]

Het zijn voorschriften dat je geen knelkoppelingen gebruikt op onbereikbare plaatsen.
Dat een particulier zoiets doet moet hij zelf weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door cvboer op 06-03-2012 08:31:44 ]
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:27:07 #17
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108771586
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 07:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar goed, hoe doe je dat als je persé slangen wilt gebruiken?
slangen kun je ook gewoon knellen als je wilt
pi_108771965
Kan je daariets meer over uitleggen? Incl. voorbeelden van slangmerken en bijbehorende koppelingen?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 09:13:25 #19
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108772283
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 08:54 schreef blomke het volgende:
Kan je daariets meer over uitleggen? Incl. voorbeelden van slangmerken en bijbehorende koppelingen?
comap heeft voor z'n multskin leidingen knelsetjes (jevskin) waarmee je 20x2 in een knelsok 22 kunt knellen en dezelfde setjes voor 16x2 leiding, om in een knelsok 15mm te knellen
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:53:33 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_108774611
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 09:13 schreef TradeMarkie het volgende:

[..]

comap heeft voor z'n multskin leidingen knelsetjes (jevskin) waarmee je 20x2 in een knelsok 22 kunt knellen en dezelfde setjes voor 16x2 leiding, om in een knelsok 15mm te knellen
Uponor doet hetzelfde met hun NL koppelingen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:29:46 #21
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_108779662
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 06:51 schreef TradeMarkie het volgende:

[..]

een persverbinding is dicht of niet en dat blijft zo, knelkoppelingen kunnen gaan zweten, maar dat hoeven ze niet meteen te gaan doen. Dan is het wel lullig als de boel niet meer bereikbaar is.
En mijn ervaring is dat perskoppelingen zo goed als altijd dicht zijn, als ze lekker is het vaak niet goed gemonteerd en dat ligt dus niet aan de koppeling maar aan de monteur.
at het aan de monteur ligt ben ik met je eens. Dat een perskoppeling dicht blijft als deze dicht is.....ik had een perskoppeling die na bijna 3 weken heeeel langzaam begon te lekken... tot dat moment dus gewoon kurkdroog en dicht. Als je dan het vloertje dicht hebt gemikt...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 6 maart 2012 @ 15:06:42 #22
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108783529
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:29 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

at het aan de monteur ligt ben ik met je eens. Dat een perskoppeling dicht blijft als deze dicht is.....ik had een perskoppeling die na bijna 3 weken heeeel langzaam begon te lekken... tot dat moment dus gewoon kurkdroog en dicht. Als je dan het vloertje dicht hebt gemikt...
zo heb ik er eens 1 gezien die na 2 jaar begon te lekken. Bij het ophakken bleek de hele persing niet te zijn gemaakt, dus hij was ongeperst in eerste instantie gewoon dicht, maar het lag dus toch aan de monteur :P

Maar ik dwaal af :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')