http://www.sprout.nl/327/(...)d-koopt-bol-com.htmlquote:Supermarktconcern Ahold koopt online boekenverkoper Bol.com. Private equityfondsen Cyrte en NPM Capital doen afstand van hun belang voor 350 miljoen euro. Mede-oprichter en -eigenaar Daniël Ropers is intussen blij dat hij straks bij Bol in loondienst komt.
Ahold maakte de overname maandagochtend bekend. De beursgenoteerde supermarktspeler wil zich meer op non food-artikelen gaan richten. Wie tegenwoordig door de Albert Heijn wandelt, zal het zijn opgevallen dat een deel van de winkel op een soort Hema is gaan lijken. Er worden van kaarsen, potten en pannen, tot kleding verkocht.
Geen wonder dat Ahold ook een oogje had (heeft) op de Hema, maar die partij te duur vond. Door Bol.com op te kopen zegt het bedrijf zijn non food-positie te versterken en 'online expertise' te kopen. Bol.com, meer dan 3 miljoen actieve klanten en een netto-omzet van 355 miljoen euro, heeft ook zijn strategie omgegooid. Het is naast boeken ook electronica gaan verkopen.
Bol.com, in 1998 opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann, was sinds 2009 in handen van Nederlanders. Cyrte Investments, deels in handen van John de Mol en verzekeraar Delta Lloyd, en NPM Capital kochten toen de tent. De toenmalige bestuurders krengen ‘een plukje’ van de aandelen in handen.
Liever in loondienst, dan mede-eigenaar
Managing director Daniël Ropers, oprichter van het eerste uur bij de voormalige Bertelsmann-dochter, wekte maandag de indruk dat investeringsfondsen hem en zijn medebestuurders deze investering tegen wil en dank door de strot hebben geduwd. “Het is nou eenmaal de modus operandi van private equity partijen. Hadden we nee gezegd, dan denk ik niet dat private equity partijen zich comfortabel hadden gevoeld om aandeelhouder van Bol.com te worden.”
De topman, sinds 2000 de absolute topman bij Bol.com, stak niet onder stoelen of banken dat hij tevreden is zijn belang over te kunnen doen aan Ahold. “Het is voor mij en mijn collega's nooit een reden geweest om te doen wat we doen en dat zal zo blijven. Ik ben wel blij dat de vermeende alignment tot een eind komt en we ons weer volledig kunnen richten op het ontwikkelen van het bedrijf.” Ahold maakte maandag duidelijk dat de overname niet zal leiden tot personele veranderingen bij Bol.
Dit.quote:Op maandag 27 februari 2012 15:49 schreef raptorix het volgende:
Je hebt geen enkele kennis van deze markt, je post is dan ook niet alleen dom, maar ook enorm kortzichtig.
bronquote:AMSTERDAM - Ahold neemt onlineretailer www.Bol.com over van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het supermarktconcern betaalt 350 miljoen euro in contanten voor het bedrijf. Dat maakte Ahold maandag bekend.
www.Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. Het internetbedrijf biedt een assortiment aan producten zoals boeken, elektronica en speelgoed. www.Bol.com is naar eigen zeggen de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en in 2011 meer dan 17 miljoen verkochte artikelen.
De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. www.Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl.
Ahold rekent erop dat de overname de onlinegroei van het concern zal versnellen. De directie van www.Bol.com verandert niet. De overname heeft verder ook geen personele consequenties, zo stelde topman Dick Boer van Ahold. www.Bol.com heeft 400 medewerkers. Hij gaf aan dat de onlinemerken albert.nl en www.Bol.com naast elkaar blijven bestaan.
Ahold wil www.Bol.com onder meer gaan gebruiken om de onlineverkopen in Nederland en België te stuwen. Ahold gaat verder kijken hoe de www.Bol.com-producten in de winkels van Albert Heijn passen.
De eerste gesprekken rond de overname vonden 2,5 jaar geleden plaats, op initiatief van www.Bol.com CEO Daniël Ropers. "Wij dachten in Ahold de ideale partner te vinden om ons vooruit te helpen. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht. Er was meteen een goede klik", laat Ropers weten. "Ahold begreep heel goed dat het merk www.Bol.com los moest blijven bestaan."
Combinaties
Een van de dingen waar Ahold aan denkt is de al eerder aangekondigde introductie van afhaalpunten. Naast de winkels en de mogelijkheid van online bestellen en thuisbrengen, ziet de winkelketen ook hier veel toekomst in. ''Drie verkoopkanalen biedt nog meer gemak voor de klant. We zullen ook zeker gaan kijken of er combinaties mogelijk zijn in het aanbod van onze merken Etos, Gall & Gall, Albert Hein en ook www.Bol.com'', aldus een woordvoerder.
Topman Boer wil verder investeren in www.Bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden. ''Bol.com is een van de beste onlinebedrijven in Europa. De operationele kracht in non-food van www.Bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van albert.nl.''
Tijdens de persconferentie werd aangegeven dat er nog geen plannen zijn om albert.nl landelijk uit te rollen.
Uitbreiden
De webwinkel denkt met de steun van Ahold snel te kunnen uitbreiden naar meerdere categorieën in de webshop. Op welke productcategorieën www.Bol.com zich de komende tijd gaat richten, blijft nog in het ongewisse. "We gaan sowieso uitbreiden, maar het moet wel in het verlengde van de interesse van de consument liggen", aldus Ropers.
De werknemers van www.Bol.com stonden vanochtend voor een verrassing toen de overname bekend werd. "Ahold is natuurlijk een beursgenoteerd bedrijf, dus we konden niets vertellen, ook al zijn we heel transparant", zo stelt Ropers. "We hebben eigenlijk alleen maar positieve reacties op de overname gehad. Onze werknemers zagen in welke extra mogelijkheden dit met zich meebrengt."
je kan al lang zonder gegevens in te vullen die bonuskaart krijgen. ze zijn maar wat blij dat ze het koopgedrag per klant kunnen bijhouden, en zijn minder geintereseert in je persoonlijke gegevens.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:19 schreef BasEnAad het volgende:
We beginnen even opnieuw...
OP
[..]
bron
-------
Ben ik de enige Nederlander zonder bonuskaart, krijgt de Appie m'n gegevens toch via www.Bol.com
Hier zijn strenge regels over, je mag dit soort zaken niet zomaar met elkaar combineren, waarschijnlijk krijg je binnenkort een mail, waarin je mag aangeven of je je profielen wilt linken.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:19 schreef BasEnAad het volgende:
OP
[..]
bron
-------
Ben ik de enige Nederlander zonder bonuskaart, krijgt de Appie m'n gegevens toch viawww.Bol.com
Zit je nou referals te spammen als een malle?quote:Op maandag 27 februari 2012 17:19 schreef BasEnAad het volgende:
OP
[..]
bron
-------
Ben ik de enige Nederlander zonder bonuskaart, krijgt de Appie m'n gegevens toch viawww.Bol.com
Nee, ik snap serieus niet waarom dat steeds wordt aangepast. Ik typ alleen "bol.com"quote:Op maandag 27 februari 2012 18:20 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Zit je nou referals te spammen als een malle?
Is een instelling van het forum.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:21 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nee, ik snap serieus niet waarom dat steeds wordt aangepast. Ik typ alleen "bol.com"
En waarom denk je dat?quote:Op maandag 27 februari 2012 18:30 schreef Mylene het volgende:
Wehkamp staat ook te koop, schijnt een betere koop te zijn geweest.
Waarom via een affiliates url? Of doet Fok! dat automatisch?quote:Op maandag 27 februari 2012 18:30 schreef Mylene het volgende:
Wehkamp staat ook te koop, schijnt een betere koop te zijn geweest.
Ohja, dat is nieuw.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:38 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom via een affiliates url? Of doet Fok! dat automatisch?
Ik denk dat BOL technisch verder is dan Wehkamp, daarnaast passen hun marketingstrategie en doelgroep meer bij elkaar.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:41 schreef Mylene het volgende:
FOK! doet dit automatisch. Waarom Wehkamp? Meer non-food.
Maar zijn dat ook producten die je wil je verkopen in je winkel? Boeken, CD/DVD en games zijn juist de ideale producten die je in een supermarkt kan hebben liggen (nemen weinig ruimte in, relatief goedkoop). Daarbij vraag ik mij af of het assortiment doorslaggevend geweest is, het zou me niets verbazen als het vooral om kennis te doen was. Kennis op het gebied van e-commerce bijvoorbeeld.quote:Op maandag 27 februari 2012 18:41 schreef Mylene het volgende:
FOK! doet dit automatisch. Waarom Wehkamp? Meer non-food.
$$$ voor Fok! dus, slim gedaanquote:Op maandag 27 februari 2012 18:43 schreef YazooW het volgende:
Link in de OP linkt automatisch naar www.bol.com terwijl het een heel andere link is, bug?
Misleiding van de gebruiker, je denkt naar sprout.nl te gaan maar je gaat naarwww.bol.com. Zalwww.bol.com ook niet echt blij mee zijn neem ik aan.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |